Frågor om sjukersättning
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Frågor om sjukersättning
Jag hade ett möte med AF och arbetsgivare, där SIUS frågade om jag inte kan gå upp i antal timmar jag jobbar per dag, och nej det tror jag inte jag kan, för efter 4 timmar så håller jag på att slockna.
Och då uppstår diskussionen om sjukersättning, min arbets terapuet har varit inne på det spåret tidigare och jag är lite frågande så ni får gärna dela med er av era erfarenheter.
Jag har aktivitetsstöd på 50% och anställd på projekt där AF betalar 50% av den lönen, inga stora pengar i lön, men det går att leva på iaf jämfört med hur det var tidigare när jag var tvungen att tigga pengar av kommunen.
Är det värt det? Rent ekonomiskt tjänar man ju på att jobba, men hur stor skillnad är det mellan sjukersättning + stämpla mot aktivitetsstöd + stämpla tro?
Och då uppstår diskussionen om sjukersättning, min arbets terapuet har varit inne på det spåret tidigare och jag är lite frågande så ni får gärna dela med er av era erfarenheter.
Jag har aktivitetsstöd på 50% och anställd på projekt där AF betalar 50% av den lönen, inga stora pengar i lön, men det går att leva på iaf jämfört med hur det var tidigare när jag var tvungen att tigga pengar av kommunen.
Är det värt det? Rent ekonomiskt tjänar man ju på att jobba, men hur stor skillnad är det mellan sjukersättning + stämpla mot aktivitetsstöd + stämpla tro?
Frågor om sjukersättning
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad det är du menar men om det är att ni funderar på om du ska vara heltidssjukskriven med sjukersättning så beror det väl mycket på hur du känner för det. Visst så blir det ju möjligtvis mindre pengar men har du svårt att jobba så kan det kanske bli bättre med ett uppehåll för ett tag.
Frågor om sjukersättning
Jag tror att sjukersättningen är baserad på tidigare inkomster på något vis, är inte helt säker dock.
Tror även det finns ett lägsta belopp om man inte haft inkomster, skulle tippa det ligger på straxt över socialbidragsnormen.
Men ta inte mig som en tillförlitlig källa utan kolla upp det om du inte får nått tydligt och konkret svar här av nån annan.
Tror även det finns ett lägsta belopp om man inte haft inkomster, skulle tippa det ligger på straxt över socialbidragsnormen.
Men ta inte mig som en tillförlitlig källa utan kolla upp det om du inte får nått tydligt och konkret svar här av nån annan.
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
Frågor om sjukersättning
Rent praktiska frågor som hur mycket man kan få går att hitta på Försäkringskassans hemsida. Kopierar över det intressantaste:
Försäkringskassan - Om sjukersättning
Så det minsta man kan få om du har bott i Sverige hela livet är 8 900 kronor/månad plus att man brukar kunna få bostadstillägg om det behövs så nog så klarar mig sig på det men jag vet inte riktigt vad TS menar med om det är "värt det".
Försäkringskassan skrev:Kan jag få sjukersättning?
Du kan få sjukersättning om du:
- Troligen aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning
- Har fyllt 30 år men inte 65 år
- Är försäkrad i Sverige när du blir sjuk. Du är försäkrad i Sverige om du bor eller arbetar här. Du kan ha rätt till sjukersättning även om du bor i ett annat land om du har bott eller arbetat i Sverige. Kontakta kundcenter om du bor i ett annat land och vill veta vad som gäller för dig.
Hur mycket får jag?
Hur mycket du får i sjukersättning beror på vilka inkomster du har haft.
Om du har arbetat
Om du har arbetat får du 64 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren. Det finns dock en maxgräns som gör att du inte kan få mer än 17 800 kronor per månad före skatt oavsett din tidigare inkomst.
Om du har haft låga eller inga inkomster alls
Om du inte har arbetat eller haft låga inkomster får du garantiersättning. Om du har bott i Sverige hela ditt liv får du 8 900 kronor per månad före skatt. Har du flyttat hit kan garantiersättningen bli mindre.
Tänk på att du kan ha andra försäkringar
Om du får sjukersättning kan du ibland också få pengar från försäkringar som du har genom ditt arbete eller ditt fackförbund. Fråga dem vad som gäller för dig.
Försäkringskassan - Om sjukersättning
Så det minsta man kan få om du har bott i Sverige hela livet är 8 900 kronor/månad plus att man brukar kunna få bostadstillägg om det behövs så nog så klarar mig sig på det men jag vet inte riktigt vad TS menar med om det är "värt det".
Frågor om sjukersättning
Sjukersättning som det idag heter är inte på livstid, och frågor har ju uppstått, den är inte pensionsgrundande, och ersättningen man får är samma oavsett om det är 25%, 50% eller 100%.
I nuläget har jag ett halvtidsarbete som projektarbete, som är så koncentrationskrävande att jag är ett vandrande lik efter jobbet, och måste nästan varje dag sova två timmar så fort jag kommer hem.
Om jag räknar på den ekonomiska biten så blir det 6000 (efter skatt) + lön = 14500, vilket är mer än jag har nu. Men jobbet är också tidsbegränsat så jag måste söka arbete hela tiden. De flesta sökbara jobb på AF är 100%, kommer en arbetsgivare vilja anställa mig på 50%? Troligtvis inte.
Och andra sidan, så fick jag tigga pengar från kommunen innan jag fick detta jobb.
Utan att veta säkert vad jag kommer få från försäkringskassan i aktivitetsersättning via AF från Job och (icke)utvecklingsgarantin så skall den summan i teorin bli 6000 + a-kassan som kanske blir 6800 (om jag har tur). JoB är tidsbegränsad och ersättningen sjunker efter antal dagar så jag är lite kluven och osäker.
I nuläget har jag ett halvtidsarbete som projektarbete, som är så koncentrationskrävande att jag är ett vandrande lik efter jobbet, och måste nästan varje dag sova två timmar så fort jag kommer hem.
Om jag räknar på den ekonomiska biten så blir det 6000 (efter skatt) + lön = 14500, vilket är mer än jag har nu. Men jobbet är också tidsbegränsat så jag måste söka arbete hela tiden. De flesta sökbara jobb på AF är 100%, kommer en arbetsgivare vilja anställa mig på 50%? Troligtvis inte.
Och andra sidan, så fick jag tigga pengar från kommunen innan jag fick detta jobb.
Utan att veta säkert vad jag kommer få från försäkringskassan i aktivitetsersättning via AF från Job och (icke)utvecklingsgarantin så skall den summan i teorin bli 6000 + a-kassan som kanske blir 6800 (om jag har tur). JoB är tidsbegränsad och ersättningen sjunker efter antal dagar så jag är lite kluven och osäker.
Frågor om sjukersättning
Ja-a du.. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga för jag förstår att ovissheten inför sjukersättning och hur det kommer gå kan vara väldigt skrämmande men samtidigt låter det ändå som att du skulle kunna behöva en liten "paus" från att både jobba och söka jobb om du känner att det tar så mycket energi.
Hur länge till har du jobbet? Möjligtvis så skulle du ju kunna gå över till sjukersättning sedan när tidsbegränsningen tar slut istället för att gå på enbart aktivitetsersättningen man får från AF men jag är inte säker på hur och om det skulle fungera.
Måste nog erkänna att jag inte heller är särskilt insatt i det där med olika ersättningar, tyvärr, så jag vet inte heller riktigt vad som gäller alla gånger.
Hur länge till har du jobbet? Möjligtvis så skulle du ju kunna gå över till sjukersättning sedan när tidsbegränsningen tar slut istället för att gå på enbart aktivitetsersättningen man får från AF men jag är inte säker på hur och om det skulle fungera.
Måste nog erkänna att jag inte heller är särskilt insatt i det där med olika ersättningar, tyvärr, så jag vet inte heller riktigt vad som gäller alla gånger.
Frågor om sjukersättning
Nasheim skrev:den är inte pensionsgrundande
Inkomstrelaterad sjukersättning är pensionsgrundande.
Eller rättare sagt, antagandeinkomsten är pensionsgrundande (innan den har reducerats till 64%, vilket uppenbart är mer fördelaktigt) - d.v.s. en person med sjukersättning som tidigare har arbetat fortsätter i princip att ha samma pensionsgrundande inkomst som tidigare, så länge den understiger taket på 7,5 prisbasbelopp.
Nasheim skrev:ersättningen man får är samma oavsett om det är 25%, 50% eller 100%
Naturligtvis bortsett från att beloppet för 25% minskas till en fjärdedel och för 50% till hälften av 100%.
Frågor om sjukersättning
Du för lägst 4450 kr per månad i eventuell sjukersättning, men har du haft din nuvarande inkomst (eller motsvarande) under tre år får du sannolikt något mer (inkomstrelaterad sjukersättning ger förenklat 64% av den pensionsgrundande inkomst som understiger 333 750 kr per år, de tre åren av de åtta senaste med högst totalinkomst).
Frågor om sjukersättning
Naturligtvis bortsett från att beloppet för 25% minskas till en fjärdedel och för 50% till hälften av 100
Är du helt säker på det? För det jag har läst så är det alltid samma utbetalning oavsett hur många procent man får sjukersättning för. Och nej det är inte på flashback jag läste det.
Nu har jag visserligen inte frågat f-kassan direkt utan läst och googlat, skall ändå till ett möte snart.
Frågor om sjukersättning
Nasheim skrev:Är du helt säker på det? För det jag har läst så är det alltid samma utbetalning oavsett hur många procent man får sjukersättning för.Naturligtvis bortsett från att beloppet för 25% minskas till en fjärdedel och för 50% till hälften av 100
Jag är fullkomligt säker.
Allt du behöver veta om sjukersättning finns att läsa i Försäkringskassans vägledningar: https://www.forsakringskassan.se/wps/po ... gledningar
Återgå till Aspergare och vården