Om danskarnas hälsa (att hygge sig)
14 inlägg
• Sida 1 av 1
SR P1 Kropp och själ: "Osund, lycklig och dansk"
Jag lyssnade på detta program live samtidigt som jag kollade forumet. Det var riktigt intressant faktiskt.
EDIT: Danskarna är ett av världens lyckligaste folk och lyckligast i Europa. Men de har inte levt speciellt sunt. De tenderar också att ta livet lite mera med en klackspark. Till skillnad från svenskar som gärna oroar sig mer.
Några sunda danska familjer intervjuas. En av barnfamiljerna har ett barn med autism - annars handlade det inte specifikt om NPF.
EDIT: Enligt undersökningar har rökandet börjat gå ner bland danskarna. Dock ej drickandet... det ligger fortfarande på runt 93 % av befolkningen...
Lustigt hur danskarna, så fort det kommer en svensk radiojournalist, direkt börjar "snacke lidt svensk"
Jag lyssnade på detta program live samtidigt som jag kollade forumet. Det var riktigt intressant faktiskt.
EDIT: Danskarna är ett av världens lyckligaste folk och lyckligast i Europa. Men de har inte levt speciellt sunt. De tenderar också att ta livet lite mera med en klackspark. Till skillnad från svenskar som gärna oroar sig mer.
Några sunda danska familjer intervjuas. En av barnfamiljerna har ett barn med autism - annars handlade det inte specifikt om NPF.
EDIT: Enligt undersökningar har rökandet börjat gå ner bland danskarna. Dock ej drickandet... det ligger fortfarande på runt 93 % av befolkningen...
Lustigt hur danskarna, så fort det kommer en svensk radiojournalist, direkt börjar "snacke lidt svensk"
Senast redigerad av barracuber 2010-12-01 9:31:26, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Re: P1: Kropp och Själ om Danskarnas hälsa
barracuber skrev:<a target="_blank" href="http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1272&artikel=4209101">SR P1: Osund, lycklig och dansk</a>
jag lyssnade på detta program live samtidigt som jag kollade forumet. Det var riktigt intressant faktiskt.
Finns många intressanta program där att ladda ned
Podlänken till avsnittet om danskarnas hälsa: <a target="_blank" href="http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/2766511.mp3">Kropp o sjal 20101130 (50 MB MP3)</a>
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Om danskarnas hälsa (P1: Kropp och Själ)
Bump!
Ska man se det som att danskarna är lyckligare just pga att de struntar i sin hälsa? Hellre ett kortare men lyckligare liv än ett långt och mindre lyckligt? (Jag tror faktiskt inte att svenskarna generellt är olyckligare än andra.) Enligt den senaste "lyckoundersökningen" så kommer Schweiz och Island före Danmark, och Sverige kommer som nummer 8.
Men den rapporten verkar inte enbart skatta invånarnas subjektiva upplevelse av lycka:
Här är rapporten: http://worldhappiness.report/wp-content ... /WHR15.pdf
Ska man se det som att danskarna är lyckligare just pga att de struntar i sin hälsa? Hellre ett kortare men lyckligare liv än ett långt och mindre lyckligt? (Jag tror faktiskt inte att svenskarna generellt är olyckligare än andra.) Enligt den senaste "lyckoundersökningen" så kommer Schweiz och Island före Danmark, och Sverige kommer som nummer 8.
http://www.dn.se/resor/nyheter/har-bor- ... aste-folk/DN skrev:De tio lyckligaste länderna i världen:
1 Schweiz
2 Island
3 Danmark
4 Norge
5 Kanada
6 Finland
7 Nederländerna
8 Sverige
9 Nya Zeeland
10 Australien
Men den rapporten verkar inte enbart skatta invånarnas subjektiva upplevelse av lycka:
FN-rapporten har kartlagt tillståndet i 158 länder baserat på faktorer som ekonomi, förväntad levnadslängd, frihet och korruption.
– Den här rapporten visar hur man kan uppnå social välfärd. Det handlar inte om pengar, utan om rättvisa, ärlighet, tillit och god hälsa, säger Jeffrey Sachs från Columbia University i New York som är en av forskarna bakom rapporten i ett uttalande.
Här är rapporten: http://worldhappiness.report/wp-content ... /WHR15.pdf
Anledningen till att Sverige kommer först på plats 8, undrar om det har med Alliansens sadiststyre att göra ?
(Ett skövlingståg i välfärden och ekonomisk orättvisa upphöjd till något eftersträvansvärt som S till stora delar väljer att fortsatt hålla fast vid.)
Eller Sverige kanske låg och skvalpade på samma plats även innan Alliansen tog över ?
(Ett skövlingståg i välfärden och ekonomisk orättvisa upphöjd till något eftersträvansvärt som S till stora delar väljer att fortsatt hålla fast vid.)
Eller Sverige kanske låg och skvalpade på samma plats även innan Alliansen tog över ?
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Jag tror det har en hel del med kultur att göra, vilka som skattar sig lyckligast. Och förstås om landet är i krig; det är inte oväntat att Afghanistan och Syrien ligger i botten.
Det positiva är att även i Danmark minskar rökningen.
Så det finns ingen anledning att idealisera den danska livsstilen. Det är inte som att de lever lyckliga och sen dör knall och fall. KOL är ingen behaglig sjukdom att lida av sista tiden av livet.
Och om man lever lyckligt så vill man väl leva länge? Såvida det inte är just t ex alkoholen som gör att man känner sig lycklig.
I "frihetsidealet" ingår att ingen ska tvinga en att leva hälsosamt med förbud el höjda skatter på det som är skadligt. Och man ska inte heller ålägga sig själv några restriktioner. Man är slav under sina laster men man känner sig fri!
Om nu dansken i gemen inte bekymrar sig, så gör iaf regeringen det.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/danska ... ivsstilen/DN skrev:– Danskar lever i snitt tre år kortare än svenskar, och livslängden ligger även under snittet i OECD-länderna. 80 procent av skillnaden kan förklaras av att vi röker och dricker mer, säger Morten Grønbæk, chef och forskare vid Statens institut for folkesundhed i Köpenhamn.
Danskarna ligger även högst i Norden i antalet nya cancerfall per år. Alkoholbruk och övervikt är riskfaktorer för flera cancerformer.
Det positiva är att även i Danmark minskar rökningen.
– Ja, fler slutar röka, men det som spelar in för vår sjuklighet och dödlighet nu är det vi gjort de senaste 10–15 åren, säger professor Morten Grønbæk.
---
Dessutom har det stora antalet rökare lett till att Danmark, och särskilt Köpenhamn, har mycket höga dödstal i KOL (kronisk obstruktiv lungsjukdom). Fem gånger fler danskar än svenskar dör av KOL.
Så det finns ingen anledning att idealisera den danska livsstilen. Det är inte som att de lever lyckliga och sen dör knall och fall. KOL är ingen behaglig sjukdom att lida av sista tiden av livet.
Och om man lever lyckligt så vill man väl leva länge? Såvida det inte är just t ex alkoholen som gör att man känner sig lycklig.
Morten Grønbæk har forskat på förebyggande åtgärder mot de stora folksjukdomarna. Han menar att danska frihetsideal är en del i förklaringen till att danskar röker och dricker mer.
– Vi har ju föreställningen om den ultimativa friheten att få göra allt. Och från myndigheternas sida är argumentet ofta: Vi ska informera om att det är skadligt, men sedan kan vi inte göra mer.
I "frihetsidealet" ingår att ingen ska tvinga en att leva hälsosamt med förbud el höjda skatter på det som är skadligt. Och man ska inte heller ålägga sig själv några restriktioner. Man är slav under sina laster men man känner sig fri!
Om nu dansken i gemen inte bekymrar sig, så gör iaf regeringen det.
Så sent som i januari [2014] presenterade dåvarande hälsoministern nationella mål för hur rökning, supande och antalet överviktiga barn ska minska fram till 2024, samtidigt som fler motionerar regelbundet.
Men några nya röklagar eller dyrare tobak och sprit blev det inte.
För att vända köpenhamnarnas hälsofarliga livsstil öppnade kommunen för tio år sedan det första ”hälsohuset”, nu finns det fem. Här kan invånarna få gratis rökavvänjning, kostrådgivning och specialträning.
Tydligen super danska tonåringar mest av alla i Europa (mer än både svenska och brittiska?). En avvart av att hygge sig.
Inte så konstigt iom att man får köpa öl, cider och vin från 16 års ålder, så länge alkoholprocenten är under 16,5%. Fr o m 18 år får man köpa starksprit. Man måste också vara 18 år för att få beställa alkohol på krogen (där är det väl samma regler som i Sverige.) Starköl köper man i vilken närbutik som helst.
Lärare och föräldrar han en väldigt tillåtande syn på sina barns alkoholvanor. I skolorna serveras minderåriga gymnsieelever öl, cider och alkoläsk.
Jag anser inte att flitig alkoholkonsumtion tyder på förmågan att njuta av livet, snare på att man saknar förmåga att njuta utan alkohol. Ungdomen skolas bokstavligen in i det redan på skolan; ingen fest utan supande. Som rekorderlig svensk blir jag smått chockad över den danska insätllningen.
Skolorna har dock regler, man får inte ta med egen alkohol:
Det finns också en viss trygghet i att eleverna inte släpps vind för våg om de blir för berusade:
Läkarföreningen och Sundhetdsstyrelsen förordar en strikt 18-årsgräns.
Jag tycker förstås att "en riktig skola" inte ska servera sina minderåriga elever alkohol.
(Sånt gör iofs svenska elever också.)
Politikerna har inte vågat agera för att stoppa tonårssupandet. Ändå har ju inte 16- och 17-åringar rösträtt.
Fakta:
Inte så konstigt iom att man får köpa öl, cider och vin från 16 års ålder, så länge alkoholprocenten är under 16,5%. Fr o m 18 år får man köpa starksprit. Man måste också vara 18 år för att få beställa alkohol på krogen (där är det väl samma regler som i Sverige.) Starköl köper man i vilken närbutik som helst.
Lärare och föräldrar han en väldigt tillåtande syn på sina barns alkoholvanor. I skolorna serveras minderåriga gymnsieelever öl, cider och alkoläsk.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-dr ... js-det-ol/DN 2014-04-05 skrev:Det är fest på Ørestads gymnasium och baren i skolans foajé har just öppnat. Här kan 16-åriga elever köpa billig öl.
– Om de inte hade serveringen, tror jag ingen skulle komma till festerna, säger Ida Breckling.
Hon och klasskompisen Kathrine Fogelstrøm, som kallar sig själva ”biotech-nördar”, har just köpt varsin fatöl för tjugo kronor och är på festhumör.
– Jag tror inte folk blir fullare av att kunna köpa en öl, de är fulla när de kommer och håller bara uppe berusningen, säger 18-årige Mikkel Søe-Jensen, som står och väntar på servering.
Unga danskar har länge haft Europarekord i supande.
Jag anser inte att flitig alkoholkonsumtion tyder på förmågan att njuta av livet, snare på att man saknar förmåga att njuta utan alkohol. Ungdomen skolas bokstavligen in i det redan på skolan; ingen fest utan supande. Som rekorderlig svensk blir jag smått chockad över den danska insätllningen.
Skolorna har dock regler, man får inte ta med egen alkohol:
Men här finns också en grupp stadiga vakter som beslagtar flaskor. Alla får sina väskor genomsökta, några får blåsa i alkometer. Reglerna är stenhårda – den som är för berusad släpps inte in. De får hämtas av sina föräldrar.
Det finns också en viss trygghet i att eleverna inte släpps vind för våg om de blir för berusade:
På den här festen, med 500 sålda biljetter, finns ett trettiotal vuxna. Vakter, skolpersonal och även föräldrar, som står i garderoben.
I ett särskilt källarrum finns två sjukvårdare som tar hand om dem som blivit för berusade, eller skadat sig. När festen är slut följer vakterna med till tåget och ser till att alla är i stånd att ta sig hem.
Läkarföreningen och Sundhetdsstyrelsen förordar en strikt 18-årsgräns.
Men eleverna blev sura: ”Vi är inte en riktig skola om vi inte har kaféer med alkohol, och fester med öl.”
Jag tycker förstås att "en riktig skola" inte ska servera sina minderåriga elever alkohol.
Debatten om ungdomssupandet tog fart 2013, efter en skandalartad vinterlovsvecka då danska ungdomar slog sönder hotell och söp på gatorna i Prag.
(Sånt gör iofs svenska elever också.)
Politikerna har inte vågat agera för att stoppa tonårssupandet. Ändå har ju inte 16- och 17-åringar rösträtt.
Fakta:
Så mycket dricker de
76 procent av danska
niondeklassare uppger att de druckit alkohol den senaste månaden, dubbelt så många som i Sverige (38 procent).
Så mycket alkohol uppgav 15–16-åringarna att de druckit vid senaste tillfället (cl ren alkohol):
Danmark 9,7
Finland 7,5
Sverige 7,0
Storbritannien 6,7
Tyskland 5,6
Italien 4,1
Snitt Europa 5,1
Källa: Den europeiska skolundersökningen ESPAD 2011, Nationale Sundhetsprofilen
Alien skrev:Tydligen super danska tonåringar mest av alla i Europa (mer än både svenska och brittiska?). En avvart av att hygge sig.
Men du det får man ju faktiskt också göra i Schweiz och i Österrike och där verkar dom ju inte alls ha det problemet dom dricker ju betydligt mycket mindre än vad svenska ungdomar gör.
https://sverigesradio.se/diverse/appdat ... 3/2788.pdf
Men blir de bjudna på alkohol i skolan?
Intressant att se att i Finland, Island, Norge och Sverige måste man vara 20 år innan man får köpa sprit. I alla länderna har man ett spritmonopol (Alko i Finland, Vinmonopolet i Norge och Systemet i Sverige.) I Grekland, Luxemberg och Malta får man tydligen vara hur ung som helst för att köpa alkohol.
Intressant att se att i Finland, Island, Norge och Sverige måste man vara 20 år innan man får köpa sprit. I alla länderna har man ett spritmonopol (Alko i Finland, Vinmonopolet i Norge och Systemet i Sverige.) I Grekland, Luxemberg och Malta får man tydligen vara hur ung som helst för att köpa alkohol.
-I Sverige är man alkis om man dricker ett glas vin på uteservering en tisdageftermiddag, på kontinenten är det inte så...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:-I Sverige är man alkis om man dricker ett glas vin på uteservering en tisdageftermiddag, på kontinenten är det inte så...
Om det bara är ett litet glad vin tycker jag inte det men om det är flera stora glas varjedag i veckan så har man ju helt klart alkohol problem. Fast i Frankrike är skrumplever vanligare än i Sverige.
Jag tycker alltså att danska föräldrar inte tänker tillräckligt på sina barns framtida hälsa. Det har ju visat sig att ju mer föräldrarna dricker själva och ju mer toleranta de är inför sina barns drickande, desto mer dricker barnen.
Sen är det ju väldigt vanligt att tonårsföräldar har noll koll. Andras barn kan ha problem, men inte mina. Det visar också denna undersökning:
REs aldrig till Prag i vecka 7, då tar fulla danska gymnasister över stan:
Sen är det ju väldigt vanligt att tonårsföräldar har noll koll. Andras barn kan ha problem, men inte mina. Det visar också denna undersökning:
http://www.b.dk/nationalt/foraeldre-luk ... holforbrugBerlingske skrev:76 procent af forældre til børn mellem 11 og 17 år tror, at deres barn drikker mindre end gennemsnittet, viser ny rapport.
Dit barn drikker mere end mit.
Det er angiveligt opfattelsen blandt en stor del af danske forældre til børn mellem 11 og 17 år, viser en ny rapport fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden.
Helt præcis mener 76 procent af undersøgelsens 2.006 adspurgte, at deres børn drikker mindre end gennemsnittet. Men opfattelsen afspejler ikke helt virkeligheden, påpeger Peter Dalum, som er projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Unge & Alkoholkampagne »Fuld af liv«
REs aldrig till Prag i vecka 7, då tar fulla danska gymnasister över stan:
http://stiften.dk/alarm-112/dansk-polit ... ruk-i-pragStiftstidende skrev:Når flere tusinde unge danske handelsskole- og gymnasieelever i næste uge holder vinterferie i Prag i Tjekkiet, får de selskab af fire danske politibetjente.
Det er såkaldte dialogbetjente, som rejser til Prag. De skal blandt andet sørge for, at danskerne ikke raserer hoteller eller diskoteker eller kommer i slagsmål, som det skete i vinterferien sidste år.