Självmordskunskap på schemat

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2015-06-03 14:28:29

En studie om hur man testat tre metoder för att minska ungas självmord:

UNT skrev:I Sverige har antalet självmord, både bland kvinnor och män, minskat de senaste decennierna. Men inte i åldersgruppen 15-24 år. Bland dem har antalet självmord varit relativt konstant.

Ett stort problem är att det har saknats kunskap om vilken strategi som är bäst för att förebygga självmord bland ungdomar. Man har helt enkelt inte vetat hur man ska göra.

I den aktuella studien, vars resultat nu publiceras i Lancet, har forskare testat tre olika metoder bland 11 000 skolelever från nära 170 skolor i tio EU-länder. Skolorna lottades till att antingen få en av metoderna eller till att ingå i en kontrollgrupp.
http://www.unt.se/omvarld/ungas-sjalvmo ... 45164.aspx

Det låter nästan för bra för att vara sant. Och bara fem timmar skulle utbildningen ta.

En av metoderna var ett program som gick ut på att med hjälp av korta föreläsningar, affischer i klassrummen och en broschyr träna eleverna att känna igen psykisk ohälsa, både hos sig själva och andra. De fick också delta i rollspel där de fick pröva sina känslor och lära sig hantera olika svåra livssituationer, som man vet kan leda till självmordsbeteenden.

Sammantaget tog utbildningen fem timmar under en fyra veckorsperiod.

Ett år senare visade det sig att antalet självmordsförsök och allvarliga självmordstankar med självmordsplaner endast var hälften så många bland de elever som hade genomgått denna utbildning, jämfört med kontrollgruppen.

Det enda som jag ogillar är om man verkligen kallar det "självmordskunskap". Låter som något jag helst skolkat ifrån, om jag vågat. Kanske bättre med det något mer generella "livskunskap".

Men det var alltså tre metoder som testades, och bara en hade effekt.
Expressen skrev:De två andra metoderna, där ansvaret för elevernas psykiska hälsa enbart låg hos lärare respektive professionell vårdpersonal, var antalet självmordsförsök och självmordsplaner desamma som i kontrollgruppen.
ww.expressen.se/nyheter/sjalvmordskunskap--nytt-amne-pa-schemat/

Metoden har testats i tio olika EU-länder men inte i Sverige. Men nu ska metoden prövas i Stockholms högstadieskolor:
Stockholms högstadieskolor blir först ut att få "självmordskunskap" på schemat. Med en ny metod är förhoppningen att antalet självmord bland unga ska minska med hälften.
– Det är absolut ingen omöjlighet – tack vare den här metoden, säger professor Danuta Wasserman.
---
Hälften av alla självmord bland unga har "banala" orsaker, som en graviditet eller liknande. Det vill säga något som går att hitta utvägar ifrån och som tillhör normala skeenden i livet, men som dessa ungdomar inte vet hur de ska hantera.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-03 14:31:48

Rollspel och "pröva känslor" - det är åt helvete och visar bara hur lite man förstår.

Om man har en hög integritet och inte vill visa upp sina känslor som allmängods då?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Re: Självmordskunskap på schemat

Inläggav kullan » 2015-06-03 14:33:55

Jag tror att vi aspergare kan behöva lära oss om hur man tacklar känslor och hur man tolkar dom.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Meppe » 2015-06-03 14:39:15

KrigarSjäl skrev:Rollspel och "pröva känslor" - det är åt helvete och visar bara hur lite man förstår.

Om man har en hög integritet och inte vill visa upp sina känslor som allmängods då?

Alternativet att få läsa teoretiskt borde finnas. Och eventuellt något annat alternativ också som jag inte hunnit tänka ut ännu.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-03 14:44:30

kullan skrev:Jag tror att vi aspergare kan behöva lära oss om hur man tacklar känslor och hur man tolkar dom.

Nej, ens känslor är nåt privat. Inget att laborera med i grupp.

Särskilt inte om man inte valt gruppen ifråga.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Huggorm » 2015-06-03 14:46:17

KrigarSjäl skrev:Rollspel och "pröva känslor" - det är åt helvete och visar bara hur lite man förstår.

Ja, sånt skulle nästan göra mig självmordsbenägen. Men för de neurotypiska är det säkert bra och de är ju betydligt fler så man får kompromissa.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Alien » 2015-06-03 14:56:55

Ja, jag reagerade faktiskt på det också. Men kan det vara att just aspergare har svårt för sånt?

Det borde alltså vara frivilligt att delta i rollspel. I stället för att "pröva sina känslor och lära sig hantera olika svåra livssituationer", så skulle man kunna tänka sig att man diskuterade vad man kunde göra i dessa livssituationer.
Alien
Moderator

Inläggav geocache » 2015-06-03 15:21:56

"Livskriskunskap" skulle vara en bättre, mycket mindre negativt laddad, benämning tycker jag.

Benämningen "självmordskunskap" är typiskt "kvällstidningsmässig" som jag ser det...
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-03 20:05:02

Alien skrev:

Ja, jag reagerade faktiskt på det också. Men kan det vara att just aspergare har svårt för sånt?

Det borde alltså vara frivilligt att delta i rollspel. I stället för att "pröva sina känslor och lära sig hantera olika svåra livssituationer", så skulle man kunna tänka sig att man diskuterade vad man kunde göra i dessa livssituationer.

Jo dels är det många av oss aspies som har extra svårt för sånt, men även neurotyper som är blyga eller introverta av naturen ogillar drama & rollspel.

Det känns som att man utgår ifrån att alla är extroverta teaterapor som älskar grupperier och känslokladd när man gör rollspel till allmän metod på det viset.

Så är inte fallet.

Alla är inte känslomässigt utåt på det viset.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav plåtmonster » 2015-06-04 0:43:33

Jag kan lätt tänka mig hur denna undervisning blir som en elefant i glasbutiken om det finns en mobbningsproblematik i klassen.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Alien » 2015-06-04 1:05:20

En tjej ("Gymnasieelev och tacksam över att högstadiet för min del är över") har skrivit en debattartikel där hon ifrågasätter idén:

Nyhter24 skrev:Du drar på dig tjocktröjan som täcker allting, allting som tyder på hur du egentligen mår medan ditt hår hänger framför ögonen i hopp om att bli så osynlig som möjlig när du går mot skolan.

Någon knuffar till dig när du kommer in på skolgården och på ditt skåp står ordet ”emo” klottrat med svart tusch. Det är onödigt att försöka ta bort det, du vet redan om att det kommer att komma tillbaka efter någon dag.
---
När man går i högstadiet har man långt ifrån den empatin och förståelsen som krävs för att kunna ha ett sådant ämne på ett sådant sätt och verkligen inte på det sätt som NASP har tänkt er. Att ha detta i gymnasiet hade varit betydligt mer logiskt och mycket mer genomtänkt.

Men när man har ämnet självmordskunskap i skolan kommer bland annat att rollspela svåra känslor och hur man kan känna igen om man är… självmordsbenägen eller om man känner för att skada sig själv.

Och alltså verkligen? Hur tänkte de där?

I varje högstadieklass på cirka trettio elever finns det ungefär två stycken som lider av psykisk ohälsa och som kommer behöva gå igenom att rollspela fram deras riktiga känslor framför människor som kanske är dem som framkallar just den sortens känslor som gör att de vill avsluta sitt eget liv.
yheter24.se/debatt/787326-sjalvmordskunskap-ar-det-sista-ungdomar-i-hogstadiet-behover

Ja, det har hon rätt i. Att tvinga en mobbad elev att rollspela om att må dåligt inför sina mobbar, det är ingen bra idé.

Varför vill man ta livet av sig när man går i högstadiet? Oförklarlig depression/ångest? Missbruksproblem? Ens stora kärlek har gjort slut? Föräldrar som missbrukar/har psykiska problem? Men ofta är det pga mobbning av just ens klasskamrater. Rollspel verkar vara en dålig idé då. Bättre en allmän diskussion där man inte behöver visa upp/tala om sina egna problem, om man inte vill det.
Alien
Moderator

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in