Om S.C.U.M. manifestet m m [avdelad tråd]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Kahlokatt » 2015-05-25 20:50:02

KrigarSjäl skrev:-Du talar om SCUM-manifestet skrivet av Valerie Solanas.

Det är ett stycke radikalfeministiskt manifest av det mer nippriga slaget och inte någon teater och där talas det om män, inte om kvinnor.

Fast du gör rätt i att inte bevista den typen av evenemang.
Det hade inte jag heller gjort.

Betala dyra pengar för teaterbiljett för att sen frivilligt sitta och bli förolämpad av nån halvhysterisk ragata på scen, nej tack...


Kort sammanfattning på,
http://sv.wikipedia.org/wiki/SCUM-manifestet

Ni som orkar läsa kommer omgående se vilken rappakalja det är...


Solanas är verkligen ingen bra representant för någon feminism öht, hon är bara helgalen. Folk som tycker SCUM-manifestet är "häftigt" förstår jag mig inte på. Nej, jag har inte läst det och känner heller ingen längtan efter att läsa det. SCUM betyder "Society for Cutting Up Men." :shock:
Det är bara sjukt.
På svenska har det översatts som SKAM - Skär Kuken Av Mannen. Jag har för mig att jag fick det någon gång av en kvinnlig flirt, men vet inte var det är nu. Egentligen borde man väl läsa det bara för att se vad det är för skit.
Tror inte det är någon slump att SOLANAS rimmar på BANANAS.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21464
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Alien » 2015-05-26 3:32:15

Kahlokatt skrev:
KrigarSjäl skrev:-Du talar om SCUM-manifestet skrivet av Valerie Solanas.

Det är ett stycke radikalfeministiskt manifest av det mer nippriga slaget och inte någon teater och där talas det om män, inte om kvinnor.

Fast du gör rätt i att inte bevista den typen av evenemang.
Det hade inte jag heller gjort.

Betala dyra pengar för teaterbiljett för att sen frivilligt sitta och bli förolämpad av nån halvhysterisk ragata på scen, nej tack...


Kort sammanfattning på,
http://sv.wikipedia.org/wiki/SCUM-manifestet

Ni som orkar läsa kommer omgående se vilken rappakalja det är...


Solanas är verkligen ingen bra representant för någon feminism öht, hon är bara helgalen. Folk som tycker SCUM-manifestet är "häftigt" förstår jag mig inte på. Nej, jag har inte läst det och känner heller ingen längtan efter att läsa det. SCUM betyder "Society for Cutting Up Men." :shock:
Det är bara sjukt.
På svenska har det översatts som SKAM - Skär Kuken Av Mannen. Jag har för mig att jag fick det någon gång av en kvinnlig flirt, men vet inte var det är nu. Egentligen borde man väl läsa det bara för att se vad det är för skit.
Tror inte det är någon slump att SOLANAS rimmar på BANANAS.


Jo det är säkert en slump! :P

Jag förnekar inte att Solanas var en galning men det kanske berodde på vad hon upplevt och det liv hon levde. Man kan faktiskt vara begåvad fast man är galen och har konstiga åsikter.

Nu påstår jag inte att Solanas är någon Strindberg. Men jag kan inte låta bli att tänka på att alla anser att barn ska lära sig läsa Strindberg och se hans pjäser, trots att han ofta skrivit kvinnohatande saker. Men det är väl så att manshat alltid är förkastligt medan kvinnohat är ursäktligt.

Misstänker att en del gillar Strindberg inte trots hans kvinnoförakt utan just därför. Där fick kvinnorna, dom ska sättas på plats!

Strindbergs åsikter är väl inte pk idag, alltså ett föredöme för alla som hatar pk?

"Finns det någon så elak, småaktig, lumpen, hård, hjärtlös som kvinnan?"

"Jag vill anbefalla lagstiftarna att noga besinna konsekvenserna av att ge medborgerliga rättigheter åt halvapor, lägre stående varelser, sjuka barn, sjuka och galna tretton gånger om året vid tiden för menstruation, fullkomligt vansinniga under resten av graviditeten... brottslingar, kriminella, av instinkt elaka djur ..."

"Kvinnan såsom liten och dum och därför elak, såsom mannens bihang och påhäng skall kväsas till såsom barbaren eller tjuven. Hon är endast behövlig såsom vår äggstock och livmoder, allra bäst dock som slida!”

"Här om dagen, när jag läste i en tidning att tolv kvinnor blivit levande innebrända i en fabrik, greps jag av en grym glädje:
- Tolv stycken! Ah!" (Vivisektioner II)

"Felslutet blev: negern är en människa [...] Men nu var negern en ociviliserad och närmast den europeiska förbrytar- eller idiottypen stående människa.” (1888)

”Om du hade en aning om vilket nät af judar är spunnet kring hela Europa och hur de känna hvarann allesammans och vad deras Messias­idé är.” (1886)

"Det var förbehållet vår tid att göra även den stora upptäckten, att kvinnan var en förkrympt form
av människa, som stannade i utveckling mellan mannen och ynglingen." (Likt och olikt, del II, 1884-1890)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46596
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in