Likadan substans, men olika reaktioner?
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Numera finns det kopior på läkemedel, så kallade generika, men det märkliga är att vissa reagerar bra på den ena substansen, men inte lika bra, eller rentav med andra biverkningar av den andra.
Ett originalläkemedel kunde fungera bra, men kopian, med samma
innehållande substans, kunde ge utslag.
Vad kan det bero på?
Moderator Puzzle: Rättade en felstavelse i rubriken.
Ett originalläkemedel kunde fungera bra, men kopian, med samma
innehållande substans, kunde ge utslag.
Vad kan det bero på?
Moderator Puzzle: Rättade en felstavelse i rubriken.
Senast redigerad av Aspiesmurfen 2011-05-04 11:19:31, redigerad totalt 1 gång.
- Aspiesmurfen
- Anslöt: 2007-11-13
Jag har också funderat på detta.
Fick bytt till likvärdiga tabletter men som var billigare men fick inte alls samma effekt av dom. När jag åt SSRI.
Min tanke har varit om kroppen tar upp substanserna olika bra beroende på tablettens konsistens och tillverkningsprocedur.
Fick bytt till likvärdiga tabletter men som var billigare men fick inte alls samma effekt av dom. När jag åt SSRI.
Min tanke har varit om kroppen tar upp substanserna olika bra beroende på tablettens konsistens och tillverkningsprocedur.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 11:19:31, redigerad totalt 1 gång.
Frågan är hur dessa kopior prövas ut. Borde ju göras tester på eventuella skillnader.
I många fall så tror jag faktiskt att det kan röra sig om en inbillad sämre effekt för att folk vet med sig att dom fått kopior. Är väl rätt vanligt att patienter börjar bråka med lärare för att dom inte får dyra orginalmediciner...
Sverige har ju väldigt hög nivå på medicinerna och jag har lite svårt att tro att skulle vara möjligt att ha massa andra ämnen i kopiorna. Borde ju göras blindtester t.ex när ersättningsmediciner lanseras.
I många fall så tror jag faktiskt att det kan röra sig om en inbillad sämre effekt för att folk vet med sig att dom fått kopior. Är väl rätt vanligt att patienter börjar bråka med lärare för att dom inte får dyra orginalmediciner...
Sverige har ju väldigt hög nivå på medicinerna och jag har lite svårt att tro att skulle vara möjligt att ha massa andra ämnen i kopiorna. Borde ju göras blindtester t.ex när ersättningsmediciner lanseras.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:19:31, redigerad totalt 1 gång.
Man kan inte slänga in vad som helst men man kan nog ändra på formulering, fyllnadsämnen och så utan vidare (om man håller sig till vanliga fyllnadsmedel). Antagligen får man visa att den aktiva substansen inte bryts ner i den nya formuleringen. Att visa effektiviteten skulle nog kräva så kallade fas 3 studier som är rätt omfattande och dyra. Den psykologiska effekten ska nog som Moggy säger inte underskattas.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 11:19:31, redigerad totalt 1 gång.
Nuu fattar jag!:)
Du skriver inte om ämnet Lidakan som ger olika symtom med olika tillverkare utan du skriver likadan....
Alltid skönt när 10öringen trillar ner:)
Du skriver inte om ämnet Lidakan som ger olika symtom med olika tillverkare utan du skriver likadan....
Alltid skönt när 10öringen trillar ner:)
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Lidakan substans, men olika reaktioner?
Är det någon som vet detta med generika? Har bara hittat info från USA där medicin är likvärdig om den innehåller 80-125% aktiv substans av vad som finns i originalet.
Det skulle vara intressant att veta reglerna här. En läkare höll med mig när jag hävdade att min sömnmedicin från Pilum inte funkade, han menade mer eller mindre att mycket billig generika är skit. Kollade upp Pilums hemsida nu och jag är superimpad hur proffsig den ser ut (sarkasm).
http://www.pilumpharma.com/
Letar man ordentligt kan man hitta att medicinen tillverkas i bra fabriker i Europa. Hemlig ort dock verkar det som.
Har inte denna medicin mer. Dock har jag fortfarande xanor. Fick en kopia från Indien som skickade mig rakt i säng med kraftig värk i kroppen och sjukdomskänsla. Man undrar vad det var för rävgift.
Så jag sa till att jag inte kan ta den. Så de satte att jag bara får ta xanor original. Det blev dock problem eftersom mitt apotek aldrig har den hemma, den har en annan generika som jag tål. Så av praktiska skäl så bad jag att de skulle skriva denna istället. Vilket inte har varit något problem. Haft den i flera år. Har dock hört andra säga den är svagare än originalet men det har jag trott beror på att den är mer lättupplöslig så verkningstiden blir nog kortare.
Nu är det strul att få just detta märke för det är stopp i leveransen överlag. Så jag fick på eget bevåg byta till xanor original. Vilken jag är ovan vid. Kände att det var en sån där skitdag då jag borde ta maxdos vilket för mig är 1 mg. Kändes mer som jag tagit 1.5 eller något för det var som en stekpanna i skallen. Smack!
Så jag har fått dosera försiktigt. Men det är helt uppenbart att detta märke är starkare.
De kan påstå på apoteken att de alla är samma. Men det är ju flera saker som varierar. Det behöver inte vara samma form, kapslar och tabletter är likvärdiga. Lättlösliga och svårlösliga likaså. Olika bindemedel helt OK. Och sedan detta att det inte ens behöver vara samma mängd aktiv ingrediens. Är så man kan bli stortokig. De påstår att man inbillar sig om man känner skillnad men varför får då epileptiker inte byta märken hipp som happ (för att de kan få för lite medicin och krampa och dö kanske?)?
Antar att flertalet människor inte är så känsliga, men jag har märkt skillnad på tre olika mediciner nu.
Vem kollar dessa indiska fabriker? Hur bra de är? Och vad finns det egentligen för regler om hur mycket generikan får avvika?
Det skulle vara intressant att veta reglerna här. En läkare höll med mig när jag hävdade att min sömnmedicin från Pilum inte funkade, han menade mer eller mindre att mycket billig generika är skit. Kollade upp Pilums hemsida nu och jag är superimpad hur proffsig den ser ut (sarkasm).
Letar man ordentligt kan man hitta att medicinen tillverkas i bra fabriker i Europa. Hemlig ort dock verkar det som.
Har inte denna medicin mer. Dock har jag fortfarande xanor. Fick en kopia från Indien som skickade mig rakt i säng med kraftig värk i kroppen och sjukdomskänsla. Man undrar vad det var för rävgift.
Så jag sa till att jag inte kan ta den. Så de satte att jag bara får ta xanor original. Det blev dock problem eftersom mitt apotek aldrig har den hemma, den har en annan generika som jag tål. Så av praktiska skäl så bad jag att de skulle skriva denna istället. Vilket inte har varit något problem. Haft den i flera år. Har dock hört andra säga den är svagare än originalet men det har jag trott beror på att den är mer lättupplöslig så verkningstiden blir nog kortare.
Nu är det strul att få just detta märke för det är stopp i leveransen överlag. Så jag fick på eget bevåg byta till xanor original. Vilken jag är ovan vid. Kände att det var en sån där skitdag då jag borde ta maxdos vilket för mig är 1 mg. Kändes mer som jag tagit 1.5 eller något för det var som en stekpanna i skallen. Smack!
Så jag har fått dosera försiktigt. Men det är helt uppenbart att detta märke är starkare.
De kan påstå på apoteken att de alla är samma. Men det är ju flera saker som varierar. Det behöver inte vara samma form, kapslar och tabletter är likvärdiga. Lättlösliga och svårlösliga likaså. Olika bindemedel helt OK. Och sedan detta att det inte ens behöver vara samma mängd aktiv ingrediens. Är så man kan bli stortokig. De påstår att man inbillar sig om man känner skillnad men varför får då epileptiker inte byta märken hipp som happ (för att de kan få för lite medicin och krampa och dö kanske?)?
Antar att flertalet människor inte är så känsliga, men jag har märkt skillnad på tre olika mediciner nu.
Vem kollar dessa indiska fabriker? Hur bra de är? Och vad finns det egentligen för regler om hur mycket generikan får avvika?
Lidakan substans, men olika reaktioner?
Intressant ämne. Skall läsa när jag får tid.
Rapporter och information från läkemedelsverket.
https://lakemedelsverket.se/upload/hals ... B6rskr.pdf
https://lakemedelsverket.se/utbyte
https://lakemedelsverket.se/upload/nyhe ... apport.pdf
Lite läsnyttigt om generiska läkemedel från FDA. USA:s motsvarighet till vårt läkemedelsverk.
http://www.fda.gov/Drugs/ResourcesForYo ... ericDrugs/
Antar att samma bör gälla enligt svenska läkemedelsverkets regler för testning.
Rapporter och information från läkemedelsverket.
https://lakemedelsverket.se/upload/hals ... B6rskr.pdf
https://lakemedelsverket.se/utbyte
https://lakemedelsverket.se/upload/nyhe ... apport.pdf
Lite läsnyttigt om generiska läkemedel från FDA. USA:s motsvarighet till vårt läkemedelsverk.
http://www.fda.gov/Drugs/ResourcesForYo ... ericDrugs/
FDA skrev:Health care professionals and consumers can be assured that FDA approved generic drug products have met the same rigid standards as the innovator drug. All generic drugs approved by FDA have the same high quality, strength, purity and stability as brand-name drugs. And, the generic manufacturing, packaging, and testing sites must pass the same quality standards as those of brand name drugs.
Antar att samma bör gälla enligt svenska läkemedelsverkets regler för testning.
Det där är ju rena lögnen på FDAs sida. De säger att det är samma styrka och man kan på andra ställen (flera) hitta info om hur mycket den aktiva substansen får variera.
Men där kan man iaf hitta siffror. Hur mycket det får variera här har jag fortfarande inte hittat. Ska man behöva kontakta Läkemedelsverket för den infon?
Och vem kollar om generikan är samma? Kollar man på ett papper från generikans tillverkare och man får OK på det eller analyserar man alla dessa mediciner i eget labb?
Men där kan man iaf hitta siffror. Hur mycket det får variera här har jag fortfarande inte hittat. Ska man behöva kontakta Läkemedelsverket för den infon?
Och vem kollar om generikan är samma? Kollar man på ett papper från generikans tillverkare och man får OK på det eller analyserar man alla dessa mediciner i eget labb?
kiddie skrev:Det skulle vara intressant att veta reglerna här. En läkare höll med mig när jag hävdade att min sömnmedicin från Pilum inte funkade, han menade mer eller mindre att mycket billig generika är skit. Kollade upp Pilums hemsida nu och jag är superimpad hur proffsig den ser ut (sarkasm).
Var det zopiklon?
Jag hade läst att generika av Imovane är bättre än originalet så jag valde zopiklon Pilum en gång när jag beställde (från godkänt apotek) men jag tyckte inte den "tog" lika bra som Imovane.
Det märkliga var att Imovane stod som förvalt alternativ trots att den var dyrare! (På apotea måste man ta det förvalda/billigaste alternativet för att få inom högkostnadsskyddet). Så kanske någon på LMV eller apotea vet att zopiklon Pilum inte är likvärdig...?
Jag får typ alltid Imovane (originalet) när jag hämtar ut på vanligt apotek, om det finns likvärdig billigare generika varför får man inte den i stället...?
Mystiskt.
Ja, det var zopiklon! Du vet kanske man får läskig smak i munnen av den. Av Pilum förutom sämre effekt fick jag mindre metallsmak också. Det var jag glad för men synd att de inte riktigt funkade...
Här finns information om vad som krävs för godkännande av generiska läkemedel:
http://www.tlv.se/Upload/Apotek/Utbytes ... rivare.pdf (s. 8-12)
Det krävs normalt bioekvivalensstudier där vanligtvis 20-30 friska försökspersoner inkluderas. Koncentrationen av den aktiva substansen i blodet jämförs och högst 20 procent skillnad i upptag accepteras. Skillnaden i medelvärde är dock avsevärt mycket mindre i en mycket stor andel av fallen.
Dessutom ger skillnaden i koncentration av substansen i blodet normalt en mindre skillnad i effekt. De läkemedel där små skillnader i koncentration har stor betydelse är i regel inte utbytbara, enligt texten.
http://www.tlv.se/Upload/Apotek/Utbytes ... rivare.pdf (s. 8-12)
Det krävs normalt bioekvivalensstudier där vanligtvis 20-30 friska försökspersoner inkluderas. Koncentrationen av den aktiva substansen i blodet jämförs och högst 20 procent skillnad i upptag accepteras. Skillnaden i medelvärde är dock avsevärt mycket mindre i en mycket stor andel av fallen.
Dessutom ger skillnaden i koncentration av substansen i blodet normalt en mindre skillnad i effekt. De läkemedel där små skillnader i koncentration har stor betydelse är i regel inte utbytbara, enligt texten.
Normalt accepteras en 20-procentig skillnad i AUC och Cmax mellan generika och originalläkemedlet. Observera att detta inte är att förväxla med de krav som ställs på mängd aktiv substans i läkemedlet. Statistiska test genomförs för att visa att medelvärden för AUC och Cmax inte skiljer sig mer än 20 procent mellan generika och originalläkemedel. Detta mål anses som regel uppfyllt om 90-procentigt konfidensintervall för ett generikums medelvärde (i förhållande till originalläkemedlet) ligger inom vissa acceptansgränser; normalt 0,80-1,25.
Figur 4 visar exempel på resultat från tre bioekvivalensstudier. För generika A ligger hela det 90-procentiga konfidensintervallet innanför acceptansgränserna. Bioekvivalens har visats och läkemedlet kan bli godkänt. För generika B och C överskrids däremot den övre respektive nedre acceptansgränsen. Bioekvivalens har inte visats och läkemedlen kan inte bli godkända. Eftersom hela konfidensintervallet måste ligga inom dessa gränser betyder det att skillnaden i medelvärden är betydligt mindre än 20 procent. I en studie utförd av det amerikanska läkemedelsverket FDA där data från drygt 2000 bioekvivalensstudier utvärderades, var medelskillnaden i AUC och Cmax endast 4 procent och i 98 procent av studierna var skillnaden i AUC mindre än 10 procent.
kiddie skrev:Är det någon som vet detta med generika? Har bara hittat info från USA där medicin är likvärdig om den innehåller 80-125% aktiv substans av vad som finns i originalet.
Jag utgår från att 80-125% avser skillnaden i plasmakoncentration (inom konfidensintervallet) i ekvivalensstudierna. Kopian har rimligtvis samma krav som originalet på att den angivna mängden aktiv substans i produkten är korrekt.
Tack för info. Oj. Nu måste jag använda min hjärna för att fatta oxo...
kiddie skrev:Ja, det var zopiklon! Du vet kanske man får läskig smak i munnen av den. Av Pilum förutom sämre effekt fick jag mindre metallsmak också. Det var jag glad för men synd att de inte riktigt funkade...
Jag får också mindre metallsmak av Pilum. Tog den härom natten, men den funkade typ inte alls, fastän jag tagit melatonin och mirtazapin också.
Förresten så brukar jag skrapa bort metallsmaken från tungan med en tungskrapa *tipsa* Det funkar rätt bra.
Återgå till Aspergare och vården