Eurovision Song Contest (ESC) 2015

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Moggy » 2015-05-24 13:41:45

Tycker röstningen känns lite konstig. I princip alla gav högpoängare till 3-4 länder och större delen av alla röster gick tillföll ett tiotal av bidragen. Hur kan det komma sig att samtliga är så överens om vilka låtar som är bra? Med musik brukar det annars vara stor spridning på vad folk uppskattar men här tycker alla likadant.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Alien » 2015-05-24 13:55:44

Det kan bero på juryarna. De har erfarenhet av musik och röstar därför likadant, medan "vanligt folk" kanske röstar efter vad de tycker låter mest välbekant (grannröstning).

Det var ju inte självklart hur det skulle gå, först ledde Italien, sedan Ryssland men till slut Sverige.

Resultat: 1: Sverige. 2: Ryssland. 3: Italien. 4: Belgien. 5: Australien. 6: Lettland. 7: Estland.

Alla dessa var ju förhandstippade, så de hade tydligen något som tilltalar de flesta. Jag hade inte haft något emot om nästa års ESC ägt rum i Tallinn, Rom, Bryssel el Riga, bara inte i Moskva.

Undrar om Australien kommer att delta fler gånger?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Moggy » 2015-05-24 14:21:29

Alien skrev:
Det var ju inte självklart hur det skulle gå, först ledde Italien, sedan Ryssland men till slut Sverige.

Resultat: 1: Sverige. 2: Ryssland. 3: Italien. 4: Belgien. 5: Australien. 6: Lettland. 7: Estland.

Det där kändes lite konstigt det med. Först leder Ryssland och får åtskilliga 12 och 10. Sen efter halva röstningen så rasar dom när flera röstningar på rad ger Ryssland lågpoängare och Sverige helt plötslgt för flera 12or på rad.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav nescio » 2015-05-24 14:48:22

De kanske avger rösterna från länderna i en ordning som maximerar spänningen?
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav Kahlokatt » 2015-05-24 18:54:24

Blir så irriterad på Europas kollektiva hat gentemot den ryska sångerskan! Varför skall hon behöva klä skott för vad hennes regering gör? Det finns f-n INGET annat folk som det är helt okej att hata förbehållslöst än ryssar. Jag går f-n inte runt och känner ett kokande hat mot israeler för vad som händer i Palestina, eller tror att alla australiensare förtrycker aboriginer.
Jag stödjer på INTET vis Putin och hans gäng, jag stödjer INTE annekteringen av Krim och jag ÄCKLAS av Rysslands lagar mot HBTQ-personer, men jag hatar inte RYSSAR.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Alien » 2015-05-25 0:11:40

Det är väl ingen som egentligen hatar den ryska sångerskan el alla ryssar. Den man hatar är Putin och hans anti-gaylagar och annektering av Krim etc. Men Putin kommer man inte åt.

Och i takt med att Sverige fick allt högre poäng och Ryssland allt lägre växte jublet i pressrummet där nästan 2 000 journalister och fans samlats. I tv-rutan hörde man programledarna vädja till publiken att inte bua, samtidigt som hejaramsor för Sverige ekade. Den tydliga favoriten var - Sverige. Många har i kulisserna uttalat negativa åsikter inför Ryssland och deras politik. Det har till och med pratats om att bojkotta tävlingen nästa år om Ryssland vinner, i flera delegationer inklusive den svenska enligt uppgifter.

Och direkt efter vinsten riktade Måns Zelmerlöw en känga mot Ryssland, som kom tvåa i tävlingen, när han pratade om att vinsten är för allas rätt att vara som de vill.
– Jag vill bara säga att vi alla är hjältar oavsett vilka vi är eller vem vi älskar.
En tydlig pik. Tidigare i veckan uttalade sig Måns om just den ryska statens syn på homosexuella.

– Jag kan absolut förstå att man neggar mot Rysslands politik och Rysslands antigay-lagar och hur Ryssland har bettet sig i politiska situationer, säger Måns.
Vad tycker du själv om deras antigay-lagar?
– Det är väl klart som fan att jag tycker att det är helt fel. Det finns hur många länder som helst som borde åtgärda sina lagar.
http://www.expressen.se/noje/mans-zelme ... -ryssland/

Jag tycker också synd om sångerskan. Hoppas hon förstod att buandet inte gällde henne utan att folk inte ville fira ESC i Ryssland nästa år. Men den som tror att inte ESC och politik hör ihop, den är naiv.
Alien
Moderator

Inläggav Micke » 2015-05-25 1:31:17

nescio skrev:De kanske avger rösterna från länderna i en ordning som maximerar spänningen?

Jo jag har hört att det är så det går till. Enbart hörsägen dock, men det skulle inte förvåna mig om det stämmer för det finns nog inget som hindrar dom från att göra på det viset numera.
Tycker personligen det är lite fel dock.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Pemer » 2015-05-25 1:50:57

nescio skrev:De kanske avger rösterna från länderna i en ordning som maximerar spänningen?

Jo, så är det på senare år. När det väl blir klart för att börja få alla dessa upprapningar av åtta, tio och tolv poäng från alla länder finns ju slutresultatet redan klart, och man skulle lika gärna kunna gå direkt till att börja förkunna nerifrån och upp hur många poäng varje land har fått. Men man vill ju ha kvar dessa "deuze points"...

Men de har väl inte direkt gått ut med detta. Och i media har man antingen inte heller koll, eller vill inte heller låtsas om något, utan spelar med med rubriksättningar som "vändning" när det har sett ut som det gjorde nu.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Pemer » 2015-05-25 1:53:49

Dock är det väl kanske inte en levandes människa som har koll på slutresultatet då, utan bara datorsystemet. Men det vet jag inget om, då spekulerar jag bara. Men vilken ordning poängen hämtas in räknas ut för att skapa mesta möjliga spänning så länge som möjligt.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Kanin » 2015-05-25 8:44:30

Ja, det stämmer. Röstningsordningen bestämdes dagen innan finalen och telefonrösterna, men avgjordes utifrån de då redan avlagda juryrösterna.

The voting order has been determined by the results from last night's Jury Final. An algorithm has been created to try and make the voting as exciting as possible. (http://www.eurovision.tv/page/news?id=g ... r_revealed)
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav Huggorm » 2015-05-25 9:38:04

Tydligen var det juryrösterna som gjorde att Sverige vann. Hade man bara räknat tittarröster skulle Italien ha vunnit, Ryssland kommit tvåa och Sverige trea.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Alien » 2015-05-25 11:15:27

Huggorm skrev:Tydligen var det juryrösterna som gjorde att Sverige vann. Hade man bara räknat tittarröster skulle Italien ha vunnit, Ryssland kommit tvåa och Sverige trea.

Ja, det var väl därför jurysystemet infördes. Annars skulle alla vinster gå till östblocket pga grannröstningen. Och Turkiet alltid få många röster från Tyskland pga alla turkiska invandrare där. Turkiet ska förresten återkomma i ESC nästa år läste jag.
Alien
Moderator

Återgå till Intressanta intressen

Logga in