Eurovision Song Contest (ESC) 2015
108 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Sverige har faktiskt en skön scenshow. Precis som när Loreen vann.
Att det är många ballader är i för sig kanske en bra grej för Sverige, vår låt sticker ut mer då än vad den kanske hade gjort annars.
Israels låt var också ett rätt trevligt avbrott mellan alla ballader.
Israels låt var också ett rätt trevligt avbrott mellan alla ballader.
Montenegro överraskade mig (hårdrock är mingrej egentligen fast ganska bred i smaken ändå)
Den låten skulle lätt kunna omvandlas till en metal-låt.
Finland var min favorit alla kategorier men, efter att ha tänkt efter, även om låten sjungits på ett språk som alla hade förstått så hade det varit svårt att få poäng.
Jag som är en "mupp" förstår allvaret och komiken i sången, det gör även min fru som jobbar med muppar (nu i DV tidigare på ett boende för ungdomar med npf) men större delen av NTs finns inte i denna värld för dom som förstår texten är det bara en "klagovisa".
Den låten skulle lätt kunna omvandlas till en metal-låt.
Finland var min favorit alla kategorier men, efter att ha tänkt efter, även om låten sjungits på ett språk som alla hade förstått så hade det varit svårt att få poäng.
Jag som är en "mupp" förstår allvaret och komiken i sången, det gör även min fru som jobbar med muppar (nu i DV tidigare på ett boende för ungdomar med npf) men större delen av NTs finns inte i denna värld för dom som förstår texten är det bara en "klagovisa".
Lite synd att Irland inte gick vidare men annars är jag väl rätt nöjd.
Sveriges låt är en av de förhandstippade hade jag läst, men var ändå lättad när den gick vidare.
Tyvärr gick inte Island och Portugal vidare. Portugal framhärdar att sjunga sitt eget vackra språk och straffas för det. Alla länder som sjunger på sitt eget språk är automatiskt intressantare, tycker jag. Nu känns det som om hela EU hör till ett Superbritannien rent kulturellt.
Men Montenegros Knez, som också sjöng på sitt lands språk, gick vidare:
Tyvärr gick inte Island och Portugal vidare. Portugal framhärdar att sjunga sitt eget vackra språk och straffas för det. Alla länder som sjunger på sitt eget språk är automatiskt intressantare, tycker jag. Nu känns det som om hela EU hör till ett Superbritannien rent kulturellt.
Men Montenegros Knez, som också sjöng på sitt lands språk, gick vidare:
Visst är det tråkigt att såpass få sjunger på sitt eget språk, men ändå lite konstigt att det skulle vara en fördel att sjunga på engelska. Det är ju inte som att texterna brukar vara särskilt djupa eller vackra, så det finns inte mycket att förstå ändå.
Det som var felet med Portugals låt i år var nog inte att hon sjöng på portugisiska, utan att numret var så spretigt. Hennes look och arga min passade inte alls ihop med själva låten. Blev en märklig krock som var tämligen obegriplig för mig åtminstone.
Det som var felet med Portugals låt i år var nog inte att hon sjöng på portugisiska, utan att numret var så spretigt. Hennes look och arga min passade inte alls ihop med själva låten. Blev en märklig krock som var tämligen obegriplig för mig åtminstone.
Jag hoppas att Italien vinner.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Ah, Italiens svulstiga låt är en av mina favoriter. Skulle inte ha något emot om den vann.
Sveriges låt, som alla journalister verkar så upphetsade över, tycker inte jag är något speciellt. Den fastnar inte alls i mitt huvud. Jag röstade på en annan låt i den svenska finalen.
Puzzle skrev:Lite synd att Irland inte gick vidare men annars är jag väl rätt nöjd.
Den var ganska bra, den gick på djupet så att säga. Svårt att förklara, men den var inte så ytlig som en del andra. Vilket kan bero på att Irland har mycket musiktradition.
Jag gillade Sloveniens låt. Fin melodi. En del låtar bytte melodi emellan. För kaotiskt för min smak!
Sjuckert skrev:Visst är det tråkigt att såpass få sjunger på sitt eget språk, men ändå lite konstigt att det skulle vara en fördel att sjunga på engelska. Det är ju inte som att texterna brukar vara särskilt djupa eller vackra, så det finns inte mycket att förstå ändå.
Armenien hade väl en låt om folkmordet där? Det var ju djup i alla fall.
Toblerone skrev:Sjuckert skrev:Visst är det tråkigt att såpass få sjunger på sitt eget språk, men ändå lite konstigt att det skulle vara en fördel att sjunga på engelska. Det är ju inte som att texterna brukar vara särskilt djupa eller vackra, så det finns inte mycket att förstå ändå.
Jo, klart att det finns undantag, men de flesta är glättiga eller rent nonsens.
Sjuckert skrev:Toblerone skrev:Sjuckert skrev:Visst är det tråkigt att såpass få sjunger på sitt eget språk, men ändå lite konstigt att det skulle vara en fördel att sjunga på engelska. Det är ju inte som att texterna brukar vara särskilt djupa eller vackra, så det finns inte mycket att förstå ändå.
Jo, klart att det finns undantag, men de flesta är glättiga eller rent nonsens.
Visst, jag håller med dig. Jag bara kom på att Armeniens låt stack ut lite där.
Handlar verkligen Armeniens låt om folkmordet? Vet att de fick byta låttitel från "Don't deny" till "Face the shadow" för att titeln kunde uppfattas som "förneka inte folkmordet", men sången kan handla om vadsomhelst, tycker jag:
We find so many ways fooling our heart
Playing too many games trying to hide
When you follow a dream, surrender the sorrow inside
Face every shadow you denied
Feels like so many times life was unfair
Will you run and forget all the despair?
If it’s breaking you down, remember the power inside
Time is ticking and you keep thinking that you are tricking your heart, so
Chorus:
Don’t deny
Ever don’t deny
Baby don’t deny
You and I
Cross the ocean of blues, happy you'll be
Оnce you’ve risen you are meant to be free
When you're feeling afraid remember there's hope inside
Face every shadow purified
Måns låt, alternativ version:
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Alien skrev:Handlar verkligen Armeniens låt om folkmordet? Vet att de fick byta låttitel från "Don't deny" till "Face the shadow" för att titeln kunde uppfattas som "förneka inte folkmordet", men sången kan handla om vadsomhelst, tycker jag:
We find so many ways fooling our heart
Playing too many games trying to hide
When you follow a dream, surrender the sorrow inside
Feels like so many times life was unfair
Will you run and forget all the despair?
If it’s breaking you down, remember the power inside
Time is ticking and you keep thinking that you are tricking your heart, so
Chorus:
Don’t deny
Ever don’t deny
Baby don’t deny
You and I
Cross the ocean of blues, happy you'll be
Оnce you’ve risen you are meant to be free
When you're feeling afraid remember there's hope inside
Face every shadow purified
Du har rätt där, det är ju väldigt allmänt. Men kanske har de gjort det medvetet. Att det inte ska vara för tydligt.
Nu börjar det snart!
Läste att Ryssland, Italien, Estland och Australien var favoriter. Och Sverige förstås. Måns Z själv trodde att Italien skulle vinna.
Ska man rösta taktiskt så ska man alltså inte rösta på någon av de andra fyra favoriterna.
Läste att Ryssland, Italien, Estland och Australien var favoriter. Och Sverige förstås. Måns Z själv trodde att Italien skulle vinna.
Ska man rösta taktiskt så ska man alltså inte rösta på någon av de andra fyra favoriterna.
Tyckte att första låten , Sloveniens ? var oväntat bra.
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Återgå till Intressanta intressen