Lammily dockan

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Lammily dockan

Inläggav Puzzle » 2015-05-12 23:57:41

Som vanligt så är Sverige lite efter.. :wink:
Sveriges Radio skrev:Sandra Bergenwall från Lidköping brinner för att skapa god känsla hos unga tjejer. När hon upptäckte dockan Lammily som ser ut som en vanlig tjej med normala proportioner, bestämde hon sig för att ta den till Sverige.

Det började som ett projekt för amerikanen Nickolay Lamm att med olika datorprogram (Autodesk 3ds Max och Adobe Photoshop) jämföra Barbiedockans proportioner med vanliga 19-åringar. När han väl publicerade bilderna så blev det så stor uppståndelse och uppskattning så det ledde till att dockan Lammily skapades.

Deras senaste reklamfilm:

Före och efter bilderna;

lammily.jpg

Så vad tycker ni om idén? Hur mycket tror ni dockors utseende påverkar barnen som leker med dom?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Lammily dockan

Inläggav Puzzle » 2015-05-12 23:59:18

Själv så måste jag erkänna att jag lekte inte särskilt mycket med dockor, tyckte det var roligare med gosedjur eller andra typer av leksaksdjur så jag kan inte riktigt säga hur mycket det skulle ha påverkat mig.

Men jag har på senare tid sätt mycket om bland annat "thigh gap" (att kvinnor ska ha ett så stort glapp mellan låren som möjligt) och personer som Valeria ("den mänskliga barbien") Lukyanova för att inte tala om den ökande psykiska ohälsan hos yngre som åtminstone bitvis borde kunna bero på idealet hos Barbie och liknande dockor.

Skadar ju inte att testa med något annat i alla fall.
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Lammily dockan

Inläggav Kattmat » 2015-05-13 0:45:16

Jag tror att det absolut bästa är om det är OLIKA kroppar som representeras. Om man byter ut alla de jättesmala dockorna, modellerna, Disneyprinsessorna etc mot rundare, så försvinner inte huvudproblemet - att det bara finns ett tillåtet sätt att vara vacker på. Det kommer fortfarande bara finnas ett sätt, fast sättet blir ett annat.

Redan idag så utsätts ju väldigt smala tjejer för negativa kommentarer om sin vikt för att folk är så medvetna om det "dåliga" smal-idealet.
Fast det är ju inte att de är smala som är dåligt (såvida de inte lider av anorexia eller någon annan sjukdom - och då mår de knappast bättre av att skuldbeläggas), utan att det alls finns ett ideal.
Kattmat

Anslöt: 2015-01-07

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in