Har jag asperger/ADD (jag vet inte längre)...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rumble129 » 2015-05-09 21:55:45

Jag är en ny medlem som nyligen registrerade sig på detta forum. Som rubriken lyder, kan finns det en sannolikhet att jag har asperger eller någon liknande diagnos (inte måste)?

Till och börja med har jag alltid känt mig annorlunda och aldrig känt mig som någon annan (även i tidig ålder). När jag var yngre hade jag svårigheter att mig att lära mig läsa och skriva. Samt hur jag på lågstadiet brukade sitta rita medans dem andra jobbade med uppgifter. Sedan "flöt" hela mellan och lågstadiet på. Men när jag började på högstadiet var jag bra matematik, (under årskurs 5 till 7) gjorde jag absolut ingenting på matte lektionerna mer än att hjälpa andra i min klass med "svåra" matte uppgifter. Men sedan när det var dags för prov lyckades jag alltid misslyckas och presterade sämre än dem flesta andra. Varför vet jag inte. Kanske behöver be om att få ändra min undervisning eller nått. Eftersom detta händer inte bara i matte utan även många andra ämnen tråkigt nog. En annan sak som kan vara värd att tillägga är att jag fick 124 iq när jag gjorde mensas iq test, men ändå är det något som "omintegör" mina fulla kapacitet i skolan, svårt att förklara.

Rent socialt har jag alltid haft lätt att prata med andra och varit omtyckt, men att skaffa nära kompisar (visa fall går det givetvis, men många gånger har jag blivit sviken) eller att prata om vissa specifika saker eller att prata med tjejer är omöjligt.

Min mor har alltid sagt att jag inte har fungerat som andra, jag har aldrig trott på det förrän nu. Jag vet att jag inte kommer att kunna greja att flytta hemifrån, skaffa en relation med tjej osv. Jag går hos en psykolog sedan tidigare som även påstår att jag har koncentrations svårigheter, men känner någon med asperger igen sig om vad jag talar om eller vad detta kan vara? Borde jag göra be psykologen om någon ADD/asperger utredning?
Hade bråttom när jag skrev detta kan ha förkommit lite fel här och där.

Svar skulle uppskattas starkt!
rumble129

Anslöt: 2015-05-09

Re: Har jag asperger/ADD (jag vet inte längre)...

Inläggav tahlia » 2015-05-09 22:38:41

Ta upp frågeställningen med din psykolog. Läs sådant du kan hitta om NPF-diagnoserna och om du känner igen dig i olika saker, ta upp det när du pratar med din psykolog.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Zirre » 2015-05-09 23:52:53

http://www.psykologitest.se/asperger.php Inte ett definitivt svar men det kan ge en lite hum om det iaf.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav rumble129 » 2015-05-10 12:27:37

Fick 28 poäng på testet. "Ditt resultat indikerar att du kan ha asperger". Även fast jag alltid har betett mig annorlunda är bara för det tag så sedan jag reagerade på att jag mitt beteende är avvikande. Om jag ska dra en skämt, säger alla -va? oftast, men om det är någon annan som drar ett skämt är det alltid jag som förstår det sist men jag låtsas som om jag förstår skämtet med ett litet skratt. Somliga säger "att jag ligger efter i den sociala utvecklingen", men ju mer jag analyserar min uppväxt stämmer det ganska så bra.
rumble129

Anslöt: 2015-05-09

Inläggav Puzzle » 2015-05-11 10:34:54

Det är ju svårt för att inte säga omöjligt att säga om du har diagnosen eller inte så är det något som du tycker skapar ett problem i ditt liv så tycker jag som dom andra att du ska ta upp det med din psykolog.

Av det som du skriver så låter det som om du mycket väl kan ha det och angående det där testet så tror jag att jag fick 32 när jag först började kolla runt på allvar angående asperger och jag har efter det fått diagnosen.

Länkar till lite läsning om diagnoserna och problematiken som kan vara intressant:

Ung och Asperger
Autismforum - Asperger syndrom
Autismforum - ADHD

Känner du igen dig i mycket av det så är det ju ännu troligare att du har asperger i alla fall, har inte jättekoll på ADHD/ADD men det finns säker mycket om den diagnosen också på internet. Dessutom så kan du ju läsa runt en del här på forumet och se om det är något du känner igen hos dig själv.

Men som sagt så är det ju bäst att ta det med psykologen om du vill ha ett ordentligt svar eller en utredning om det verkar vara på sin plats.

Lycka till.
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in