Lurad av FK vid sjukersättning inte lika hög som sjukpenning
29 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Lurad vid sjukersättning
Bror Duktig skrev:De glömmer också ofta att man inte får "jajjemen, 64 % av lönen" utan 64 % av PGI. Har man gått på sjukersättning länge, får man alltså ca 64 % av sjukpenningen, inte av ens SGI (som ofta är lika med ens tidigare lön om man har arbetat).
Jag vill minnas att den som har sjukersättning får ett extra tillägg till PGI för att kompensera för detta. Den som haft sjukersättning skall inte få sin pension baserad på denna utan på antagandeinkomsten, som ligger till grund för sjukersättningen.
Lurad vid sjukersättning
Julianus skrev:s att den som har sjukersättning får ett extra tillägg till PGI för att kompensera för detta. Den som haft sjukersättning skall inte få sin pension baserad på denna utan på antagandeinkomsten, so
PGI: Pensionsgrundande Inkomst
SGI: Sjukpenninggrundande Inkomst
Lurad vid sjukersättning
Titti skrev:Bror Duktig skrev:De glömmer också ofta att man inte får "jajjemen, 64 % av lönen" utan 64 % av PGI. Har man gått på sjukersättning länge, får man alltså ca 64 % av sjukpenningen, inte av ens SGI (som ofta är lika med ens tidigare lön om man har arbetat).
Jag vill minnas att den som har sjukersättning får ett extra tillägg till PGI för att kompensera för detta. Den som haft sjukersättning skall inte få sin pension baserad på denna utan på antagandeinkomsten, som ligger till grund för sjukersättningen.
Antagandeinkomsten var det de sade ja, och den var baserad på PGI. Det antogs att jag skulle fortsätta på sjukpenning helt enkelt. Och jag skrev fel, det var sjukpenning min sjukersättning baserades på.
Fullt av fel idag från mig.
Livet tog i alla fall slut den dagen jag fick så liten ersättning. Då blev jag livegen, och betalar stort för det just nu.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Re: Lurad vid sjukersättning
marxisten skrev:Julianus skrev:s att den som har sjukersättning får ett extra tillägg till PGI för att kompensera för detta. Den som haft sjukersättning skall inte få sin pension baserad på denna utan på antagandeinkomsten, so
PGI: Pensionsgrundande Inkomst
SGI: Sjukpenninggrundande Inkomst
Tack för förklaringen
Återgå till Att leva som Aspergare