Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
När det gäller nätsurfande och spelande så ligger Sydkorea ohotat.
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Nu vill regeringen ge lärare och skolor mandat att samla in mobiler så att elever kan få studiero och möjlighet att koncentrera sig istället för att sitta och spela spel, ägna sig åt att surfa och vara aktiva på sociala medier under lektionstid:
Vänsterpartiet verkar dock inte tycka om förslaget, Rossana Dinamarca, Vänsterpartiets skolpolitiska talesperson är kritisk till förslaget som hon anser vara teknikfientligt och menar även att man med detta förslag vill ge lärarna en slags polisiär roll, något hon inte tycker hör hemma i skolan.
Själv tycker jag att detta förslag är bra och en ganska självklar sak borde vara att se till att eleverna koncentrerar sig på skolarbete under lektionstid och inte sysselsätter sig med annat.
SVT - Alliansen vill stoppa mobiler i skolan
DN - Regeringen vill ha mobilförbud i skolan
Uppdaterad i dag 11:44. Publicerad i dag 10:35
Regeringen vill att skollagen ändras så att skolor får rätt att samla in elevernas mobiltelefoner innan lektionerna börjar. Syftet är att skapa bättre studiero.
Förslaget baseras på en utredning som förra LR-ordföranden Metta Fjelkner gjort på regeringens uppdrag. Utredningen beställdes efter den senaste Pisaundersökningen som visade att stök och sena ankomster är vanligare i svenska skolor än i OECD som helhet.
Vänsterpartiet verkar dock inte tycka om förslaget, Rossana Dinamarca, Vänsterpartiets skolpolitiska talesperson är kritisk till förslaget som hon anser vara teknikfientligt och menar även att man med detta förslag vill ge lärarna en slags polisiär roll, något hon inte tycker hör hemma i skolan.
Själv tycker jag att detta förslag är bra och en ganska självklar sak borde vara att se till att eleverna koncentrerar sig på skolarbete under lektionstid och inte sysselsätter sig med annat.
SVT - Alliansen vill stoppa mobiler i skolan
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Istället för att förbjuda mobiltelefoner på lektionstid borde det kunna installeras störsändare så att det inte går att komma åt mobilnätet på skolområdet och så har skolan ett internt Wifinät där man endast kommer åt skoluppgifter för lektionerna. På matraster mitt på dagen kunde man slå av störsändaren ett tag.
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Men varför behöver man överhuvudtaget använda mobiler under lektionstid? Jag kan inte se att man skulle ha haft någon större nytta av att använda en mobiltelefon under lektionstid om jag tänker på hur det var när man själv gick i skolan, att man exempelvis skulle ha lärt sig mer effektivt eller dylikt, tror bara att det stör koncentrationen och uppmärksamheten genom att man distraheras av en mobiltelefon.
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Mobiltelefon kan självklart vara ett mycket bra hjälpmedel. Men det är ju inte så det används..
Störsändare är dock rätt urskiljningslöst. Men man kanske kunde sätta upp energiglasfönster och tapeter med folie.. Praktisk lektion i fysik
Störsändare är dock rätt urskiljningslöst. Men man kanske kunde sätta upp energiglasfönster och tapeter med folie.. Praktisk lektion i fysik
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Mycket pengar som under senare år har satsats på datorer och IT i skolan har nog varit bortkastade. Hade man prioriterat undervisningen och sett till att ha ordning och reda i klassrummen, d.v.s. att läraren hade kunnat agera med auktoritet för att se till att det är lugn och ro i klassrummen och att vuxenvärlden hade medverkat till att elever respekterar personalen i skolan, lärarna, tillsägelser och uppmaningar, satsat på läromedel, mer lärartäthet, mer stödundervisning till svaga elever, kanske även mindre klasser o.s.v. istället för att lägga ut stora summor på datorer och underhåll av tekniken hade det säkert sett annorlunda ut med kunskaperna hos många av de svenska eleverna, så här skriver en gymnasielärare i DN:
Det har också under senare år blivit vanligare att skolor bekostar datorer till varje enskild elev, såväl på högstadiet som i gymnasiet. Detta gör man av olika skäl, bl.a. för att locka elever i konkurrens med andra skolor. En annan anledning kan vara att man vill ge alla elever, oavsett hushållets ekonomiska standard, tillgång till samma arbetsredskap.
Artikelförfattaren hänvisar i artikeln till några vetenskapliga undersökningar och studier om användning av datorer i skolan/skolarbetet, bl.a. dessa:
DN - ”Förbättra resultaten i skolan genom att kasta ut datorerna från lektionerna”
Publicerad 2015-04-17 00:05
Inga pedagogiska vinster. Sedan eleverna fick datorer har de fått det svårare svår att följa med. För mig står det klart att datorn är kontraproduktiv på vanliga lektioner – då läraren undervisar eller i dialog samtalar med eleverna, skriver gymnasieläraren Håkan Danielsson.
I mer än två decennier har politiker sett datorisering som en avgörande åtgärd för att förbättra skolans resultat. Avsevärda ekonomiska medel har avsatts. Redan på 1990-talet hämtades stora summor ur löntagarfonderna till IT i skolan och senast i påskhelgen gick moderaterna ut med förslaget att programmering ska bli obligatoriskt redan från första klass. Men trots enorma satsningar har skolresultaten sjunkit.
Det har också under senare år blivit vanligare att skolor bekostar datorer till varje enskild elev, såväl på högstadiet som i gymnasiet. Detta gör man av olika skäl, bl.a. för att locka elever i konkurrens med andra skolor. En annan anledning kan vara att man vill ge alla elever, oavsett hushållets ekonomiska standard, tillgång till samma arbetsredskap.
Artikelförfattaren hänvisar i artikeln till några vetenskapliga undersökningar och studier om användning av datorer i skolan/skolarbetet, bl.a. dessa:
En undersökning i Psychological Science 2014 (Mueller/Oppenheimer från Princeton respektive UCLA) ...
I en studie 2013 lät en forskare (Sovern från Columbia University) observatörer undersöka vad studenter använde sina datorer till under lektionstid på flera olika collegekurser. ...
I en liknande studie från 2011 (Kraushaar/Novak från University of Vermont) installerades ett spionprogram på datorerna. Det visade sig att också dessa studenter ägnade nära hälften av tiden åt ovidkommande datorprogram. ...
2014 publicerades resultatet från en kanadensisk studie (Sania/Weston, York University i Toronto) i Computers & Education som visade att inte bara den student som själv sysslade med annat/multitaskade presterade sämre. ...
För att rekapitulera: Att använda datorn som anteckningsblock ger sämre resultat fast eleverna tror att de ska bli bättre. Eleverna frestas dessutom att använda datorn till allt möjligt annat, vilket gör prestationerna ännu sämre. Och allra värst är att man också risketar att fördärva för sina klasskamrater.
En dag i höstas bestämde jag mig för att trotsa tanken på den saliggörande datorn. Jag instruerade eleverna låta sina datorer stanna i väskan, utom då jag specifikt sa till dem att plocka upp dem. Effekten var nästan ögonblicklig. Lugn och studiero spred sig i klassen. Ett resultat som stämde väl överens med de undersökningar som presenterats på senare tid.
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
När föräldrar säger åt sina barn att dom inte måste lyssna på läraren om hon är qvinna så förstår man ju vartåt det barkar
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Alien skrev:5. Korea (Sydkorea antar jag)
18:40 in i klippet säger professor Richard Lynn: Att IQ har en korrelation mellan PISA med 1.0 (i fråga om nationer) d.v.s. ett 100% solitt samband.
IQ by Country
Posted by EU Times on Nov 23rd, 2009
And while we’re at it, speaking about Korea, for total proof that IQ has nothing to do with culture, education and social aspects, the final total irrefutable proof is Korea. Both South Korea and North Korea have the exact same 106 IQs. They are the same nation, same ethnic group, same race of people, same IQ, yet totally different societies. North Korea is a closed communist society, isolated from the world, no access to Western culture whatsoever, no movies, no books, no computer games, they are entirely Korean. Their society is also based on constant fear of the communist oppressive authorities who torture and kill them as soon as they make a mistake. They are also malnutritioned and poorly fed which should affect brain development.
Där ser man vad undernäring, låg stimulans och avsaknad av dataspel verkligen gör för ens IQ (inte mycket).
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Pikachu skrev:Alien skrev:5. Korea (Sydkorea antar jag)
18:40 in i klippet säger professor Richard Lynn: Att IQ har en korrelation mellan PISA med 1.0 (i fråga om nationer) d.v.s. ett 100% solitt samband.
IQ by Country
Posted by EU Times on Nov 23rd, 2009And while we’re at it, speaking about Korea, for total proof that IQ has nothing to do with culture, education and social aspects, the final total irrefutable proof is Korea. Both South Korea and North Korea have the exact same 106 IQs. They are the same nation, same ethnic group, same race of people, same IQ, yet totally different societies. North Korea is a closed communist society, isolated from the world, no access to Western culture whatsoever, no movies, no books, no computer games, they are entirely Korean. Their society is also based on constant fear of the communist oppressive authorities who torture and kill them as soon as they make a mistake. They are also malnutritioned and poorly fed which should affect brain development.
Där ser man vad undernäring, låg stimulans och avsaknad av dataspel verkligen gör för ens IQ (inte mycket).
Bra att du framhåller detta.
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Parallellen man omedelbart drar är till Sverige, det är inte konstigt att Sveriges skolresultat sjunkit (enligt PISA). När vi har en massinvandring av människor som kan dålig svenska och är sämre rustade för att ta till sig utbildning.
PISA Scores Show Demography Is Destiny In Education Too—But Washington Doesn`t Want You To Know
By Steve Sailer on December 19, 2010, 9:00 am
Every three years, the Organization of Economic Co-operation and Development [OECD], the rich country`s club, announces the results of its Programme for International Student Assessment (PISA). These are tests of school achievement for 15-year-olds in the 34 OECD countries, plus 31 other countries or regions.
And, following the announcement, there is always wailing and gnashing of teeth about how the U.S. is doomed by the failures of the U.S. educational system relative to the rest of the world.
This time, for example, Secretary of Education Arne Duncan declared: “This is an absolute wake-up call for America. … we have to deal with the brutal truth. We have to get much more serious about investing in education.” [`Wake-up call`: U.S. students trail global leaders, MSNBC.com, December 7, 2010]
(Investing = spending more on teacher salaries).
Similarly, Chester Finn in the Wall Street Journal compared the release of the latest test scores to 1957, when the Soviet Union shocked the U.S. by putting Sputnik into orbit. [A Sputnik Moment for U.S. Education, December 8, 2010]
And the New York Times headlined Top Test Scores from Shanghai Stun Educators. [By Sam Dillon, December 7, 2010]
I wasn`t stunned. But then I`m not an educator.)
It took me two days of looking through the voluminous PISA results to create the simple graph below. It shows what the Great and Good don`t want you to know about the 2009 PISA results: When broken down by ethnicity, American students did reasonably well compared to the countries from which their ancestors came.
In this chart, I`ve depicted American ethnic groups in red to show where they fall relative to other countries, which are colored to reflect their dominant populations.
As my chart shows:
•Asian Americans outscored every Asian country, and lost out only to the city of Shanghai, China`s financial capital.
•White Americans students outperformed the national average in every one of the 37 historically white countries tested, except Finland (which is, perhaps not coincidentally, an immigration restrictionist nation where whites make up about 99 percent of the population).
•Hispanic Americans beat all eight Latin American countries.
•African Americans would likely have outscored any sub-Saharan country, if any had bothered to compete. The closest thing to a black country out of PISA`s 65 participants is the fairly prosperous oil-refining Caribbean country of Trinidad and Tobago, which is roughly evenly divided between blacks and South Asians. African Americans outscored Trinidadians by 25 points.
PISA test scores are allotted in roughly the same fashion as for the SAT. The mean for the 34 OECD First World countries was originally set at 500, with a standard deviation of 100. The PISA test was also given in 31 other places, mostly poorer countries, most of which score well under 500. Thus, in a country that scores at about 400, such as Indonesia, the median student would score at around the 16th percentile in the OECD.
Here`s my bar chart of American scores by ethnicity. Interestingly, American Hispanics did significantly better in reading in 2009 than they had done in science in 2006 and in math in 2003.Why does my second graph have to compare reading scores from 2009 to science scores from 2006 and math scores from 2003?
Because PISA and the U.S. government apparently conspire to keep the ethnic breakdowns of American scores a secret, except for whichever subject is the main theme of that year`s PISA (reading in 2009, science in 2006, and math in 2003). Thus the only American scores broken down by ethnicity yet released for 2009 were for reading.
Yet all three subjects are tested each year, and scores for all subjects are released in mind-numbing detail cross-tabbed for every conceivable factor … except race.
Considering the hundreds of pages of data PISA releases on its website on all three tests for 2009, it`s ludicrous (yet unsurprising) that PISA won`t publish the ethnic breakdowns it has collected. The words “Hispanic” or “Latino” don`t appear anywhere in the otherwise endless PISA 2009 data.
Instead, PISA conveyed the ethnic data confidentially to the U.S. government—which then released the racial breakdowns for just the reading test on its National Center for Educational Statistics website (PDF).
The goal of this byzantine process is evidently to make it more inconvenient for crass outsiders and possible critics to grasp the patterns underlying the scores.
Where`s WikiLeaks when you really need it?
A few caveats about the strong performance of the U.S.:
First: in 2009, the U.S. did slightly better in reading than in science, and moderately better in science than in math. So, my top graph, showing the 2009 reading results, puts America`s best foot forward in what ought to be a three-legged race. But of course I can`t show you PISA scores by ethnicity for 2009 in science and math because they are, apparently, federal secrets.
Second: my top chart does not offer a true apples-to-apples comparison of whites in America to whites in other traditionally white countries. For example, New Zealand whites scored 541 on reading in 2009, 16 points above American whites. But the Kiwis` national scores are dragged down somewhat by the indigenous Maori and by Pacific Islander immigrants, who do more for the current competitiveness of New Zealand`s national rugby team than for the future competitiveness of its 21st Century economy.
(By the way, unlike Arne Duncan`s Department of Education, New Zealand`s Ministry of Education has released its 2009 scores by ethnicity not just for reading, but also for math—Kiwi whites averaged an impressive 537 in 2009—and science—an excellent 555. This is how we can conclude that responsibility for stonewalling the release of two-thirds of American scores by race is the choice of the U.S. government, rather than of PISA. This suggests that a citizen might be able to use the Freedom of Information Act to compel the Department of Education to release all the PISA data by ethnicity. Or maybe some newly-elected Tea Party congressman can make an issue of it.)
Third: America pays royally for the results we do get. We spend more per student than any country in the world, other than Luxembourg, a small, rich tax haven. We spend about fifty percent more per student than Finland does.
What about China and India?
Rich, bustling Shanghai is not likely to be representative of China as a whole. Yet, Shanghai might not be the highest scoring part of China, either. Traditionally, the top scorers on the Imperial mandarin exams as well as on the current national college admission test tend to come from farther to the southeast, especially from Fujian province on the coast across from Taiwan. The Fujianese are the central component of the Overseas Chinese who dominate the economies of Southeast Asia.
The other gigacountry, India, is often lumped with China by American pundits like Tom Friedman. India certainly has a large number of highly intelligent people, but major questions remain about the Indian masses. India has never participated in PISA.
However, a version of the similar TIMSS international math test was given to a sample of Indian students in the states of Orissa and Rajasthan, as reported in a 2009 paper by Jishnu Das of the World Bank and Tristan Zajonc of Harvard, India Shining and Bharat Drowning: Comparing Two Indian States to the Worldwide Distribution in Mathematics Achievement. On average, the Indians performed poorly: “These two states fall below 43 of the 51 countries for which data exist.” Note, though, that India was the second-most internally unequal country on TIMSS, behind only South Africa.
As I`ve argued before in VDARE.com, India is immensely complicated, and thus it`s very hard to predict its long-term potential. But, as I wrote in 2006: “Whatever the cause of the big IQ difference between China and India, it will very likely still remain for the rest of our lifetimes.”
An important question remains: How much can we trust the PISA results?
Reading through the documentation, it`s obvious that PISA is lavishly funded and professionally run.
But we need to keep in mind the central paradox of testing: In all forms of well-run testing, the most trustworthy results are the ones covering the largest scale … and thus of the least interest to the media. For example, from an overwhelming preponderance of data across all the PISA tests, across similar international tests such as TIMSS and PIRLS, and across IQ tests as tabulated by Richard Lynn and Tatu Vanhanen, we can be confident that Northeast Asians average higher scores than Latin Americans.
Indeed, Heiner Rindermann`s 2007 paper in the European Journal of Personality, The g-Factor of International Cognitive Ability Comparisons: The Homogeneity of Results in PISA, TIMSS, PIRLS and IQ-Tests Across Nations demonstrated the striking correlation in national average performance among highly different tests administered to different age groups over several decades.
Then, aggregating countries by continent adds to the reliability.
But the fact that Northeast Asians tend to be smarter than Latin Americans is not the kind of thing you are supposed to discuss in the American MSM. It`s considered both too obvious and too irresponsible to mention.
Instead, the MSM gets most excited about trivial distinctions where the likelihood for noise in PISA results is worrisome: Did Shanghai outscore Singapore? How did the U.S. do in 2009 v. 2006?
Before reading too much into detailed results, here are some inherent problems with this kind of international testing that should borne in mind.
First: although the PISA officials worked hard to come up with representative samples of 15-year-old students in representative samples of schools, not all 15-year-olds are students. So, in countries with a high dropout rate, scores artificially boosted because the unstudious are not tested. For example, Mexico had a 61% “coverage rate” compared to 82% in the U.S. and 93% in Finland. (PDF, p. 176)
(Similarly, the overall ethnic gaps within the U.S. are larger than those shown in my second chart because of higher dropout rates among Hispanics and blacks.)
A partial exception to this problem appears to have been Argentina. Its dreadful 398 score appears to be the result of the Argentinean administrators diligently tracking down and testing representatives of the 39 percent of Argentinean 15-year olds who are not in regular schools. Normal students in Argentina averaged 439 in reading (compared to 425 for students in Mexico), but alternative schoolers averaged only 335. (PDF, p. 185).
Many other countries would likely see their overall scores drop, too, if they had been as assiduous as the Argentines at testing the full range of 15-year-olds.
Second: Might administrators cheat? It has happened. PISA noticed patterns of results suggesting large scale cheating in Azerbaijan. Yet Azerbaijan still finished ahead of only Kyrgyzstan. (By the way, wouldn`t you think that Kyrgyz students would at least be good at spelling?) More sophisticated countries than Azerbaijan might have figured out more sophisticated, and thus less detectable, ways to game the system. We can`t know for sure.
Third: how motivated students are to work hard on the test is a significant imponderable. Administrators and teachers are supposed to motivate the students, but not threaten them. So, at least in theory, PISA is a low-stakes test for students. Doing badly on it isn`t supposed to hurt them. Which means the temptation to slack off and “bubble in” some of the answers is always there.
PISA itself mentions the motivation quandary. The PISA report notes on p. 188 that Austria`s weak score of 470 was likely driven down by the teacher`s union call to boycott the PISA test as part of its labor dispute with Austria`s education minister: the “negative atmosphere … under which the assessment was administered … could have adversely affected student motivation to respond to the PISA tasks.”
What about the flip side: positive motivation? Having watched the 2008 Olympics from China and seen how much China`s government cares about international victory, I wouldn`t be surprised if Shanghai school officials suspected that low scores coming out of their bailiwicks might get them reassigned to Inner Mongolia, pour l`encouragement des autres.
Finally, what about Finland, which always does very well on PISA? (Although Finland only scored above average when it participated in TIMSS in 1999.)
Finns tend to be both patriotic and public spirited, so it might not be hard to talk most Finnish teens into giving a solid effort on a two-hour PISA test by rationally explaining to them how that would be good for everybody.
Or, maybe Finns, who rank with Icelanders as the most northerly advanced culture on Earth, really are smarter (although IQ tests suggest they are about average for Western Europeans).
Of course, one obvious factor contributing to Finland`s high national scores: Finland benefits from not having its scores undermined by immigrants from low-scoring cultures. (Yet).
And maybe Finnish schools are better. But it`s noteworthy that American education reporters who have taken junkets to Finland since the PISA tests began a decade ago report back that Finnish schools are the laidback opposite of the pressure cooker cram schools popular in the Northeast Asian countries that score similarly to Finland.
It may be that, enjoying a non-diverse population, Finnish educators have been able to fine-tune their system to meet the particular needs of Finnish students.
That would be a major contrast to the United States. Here, the needs of low-scoring black and Hispanic students obsess educators and pundits and inspire a great deal of double-think and mendacity. But no-one has any idea what to do about it, especially in the one-size-fits-all culture of the government school industry.
Bottom line: Keeping the U.S. globally competitive turns out to depend less upon our endlessly-discussed need to “fix the schools “and more upon the need to “fix the demographic trends”.
But this topic currently unmentionable in public debate and, for many in public life, literally unthinkable.
It might even lead to Americans doing something about immigration policy.
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Aha, vi behöver locka hit fler invandrare från Östasien för att förbättra våra resultat i PISA.
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Alien skrev:Aha, vi behöver locka hit fler invandrare från Östasien för att förbättra våra resultat i PISA.
Vi skulle komma långt med finnar och kanadensare.
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Jag tror att Sverige behöver arbetsimmigration från Östasien ja, pga. befolkningsökningen och avsaknad av bostäder. Speciellt i beaktande av vår försämrade kompetens i avseende ingenjörer. Det finns helt enkelt för få husbyggare i förhållande till population.
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Du menar för många invandrare?Charlie72 skrev:För få husbyggare
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Nu är dom här, gör det bästa av situationen. Invandrarna kan ju inte belastas för politikernas skit ju. Eller tänker du på repattrullering?
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Moggy skrev:Alien skrev:Aha, vi behöver locka hit fler invandrare från Östasien för att förbättra våra resultat i PISA.
Vi skulle komma långt med finnar och kanadensare.
Vi kom många från Finland under 50- och 60-talen, så då har vi alltså höjt den svenska IK-nivån?
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Det där med att nivån sjunkit i Sverige pga många invandrarbarn som inte kan svenska så bra, det låter bestickande. Men Sverige är faktiskt inte det enda land som har många invandrare:
Det har visat sig att skillnaderna mellan bra och dåliga skolor i Sverige har ökat. Vi borde kanske följa exemplet Hackney:
http://ekonomistas.se/2012/06/13/invand ... lresultat/Sandra McNally och medförfattare finner (kort sammanfattning) för Storbritannien att engelskspråkiga elevers prestationer samvarierar negativt med andelen elever på skolan som inte har engelska som modersmål. Detta verkar dock helt bero på den sociala selektionen av de inhemska eleverna till dessa skolor: efter att hänsyn tagits till deras sociala bakgrund och skolfaktorer så finner de att invandringen inte spelar någon roll alls. Vissa av analyserna pekar även på positiva resultat bland de inhemska eleverna av ökad invandring.
I en amerikansk studie undersöker Jennfier Hunt istället hur invandring, då främst av latinamerikanska familjer, påverkat utbildningsnivån i den inhemska befolkningen. Hon finner belägg för diverse motverkande positiva och negativa effekter men nettoeffekten är att utbildningsnivån bland de inhemska ungdomarna höjs.
Det har visat sig att skillnaderna mellan bra och dåliga skolor i Sverige har ökat. Vi borde kanske följa exemplet Hackney:
http://timbro.se/valfard/evenemang/loka ... sta-skolorFör tio år sedan var Hackney ett förlorat område i Storbritannien. Skolorna var ökända för bristande ordning och usla resultat. I dag tillhör kommunens skolor de allra mest populära. Den kommunala förvaltningen fråntogs driften över skolverksamheten och en privat stiftelse fick fria händer att utveckla utbildningen. Åsa Melander var med på resan. I den kommande rapporten Så vänder man en skola i kris – det brittiska exemplet Hackney beskriver hon hur det var möjligt att på kort tid utveckla en högklassig utbildning för barn som samhället tappat tron på.
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Pikachu, även om man har artikeln och bilden på skolresultat bland olika etniciteter i USA i åtanke, så tror jag ändå att man kan skapa en mycket bättre skola än den vi ser idag. Det finns ju faktiskt bra skolor även i till exempel Kurdistan. En skola behöver inte automatiskt vara dålig för att till exempel majoriteten av barnen är "hispanics".
Senast redigerad av Hallonsaft 2015-05-01 20:19:36, redigerad totalt 2 gånger.
- Hallonsaft
- Inlägg: 69
- Anslöt: 2014-12-05
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Det tänker jag inte argumentera emot.Hallonsaft skrev:Pikachu, även om har artikeln och bilden på skolresultat bland olika etniciteter i USA i åtanke, så tror jag ändå att man kan skapa en mycket bättre skola än den vi ser idag. Det finns ju faktiskt bra skolor även i till exempel Kurdistan. En skola behöver inte automatiskt vara dålig för till exempel majoriteten av barnen är "hispanics".
En annan sak man ska ha i åtanke är: Bara för att en person råkar vara Afroamerikan/Afrosvensk så betyder det inte automatiskt att denne har en IK på 85. Det kan vara så att personen i fråga har en IK på 160. Jag har sagt detta och säger det igen: På individnivå kan en gruppskillnad betyda i princip vad som helst, medans en gruppskillnad på makronivå kan vara helt avgörande.
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Alien skrev:...
Det har visat sig att skillnaderna mellan bra och dåliga skolor i Sverige har ökat. Vi borde kanske följa exemplet Hackney:http://timbro.se/valfard/evenemang/loka ... sta-skolorFör tio år sedan var Hackney ett förlorat område i Storbritannien. Skolorna var ökända för bristande ordning och usla resultat. I dag tillhör kommunens skolor de allra mest populära. Den kommunala förvaltningen fråntogs driften över skolverksamheten och en privat stiftelse fick fria händer att utveckla utbildningen. Åsa Melander var med på resan. I den kommande rapporten Så vänder man en skola i kris – det brittiska exemplet Hackney beskriver hon hur det var möjligt att på kort tid utveckla en högklassig utbildning för barn som samhället tappat tron på.
Exemplet Hackney visar ju också att bara för att en skola drivs i offentlig eller kommunal regi behöver det inte betyda att utbildningen håller någon hög kvalitet, privata alternativ kan vara både ekonomiskt mer effektiva samt prestera bättre när det gäller kvaliteten på utbildningen.
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
@plåtmonster
Kul att se inlägg från dig, ber om ursäkt för tidigare överlägsna ton mot dig i tråden ojämn begåvningsprofil och betyg. Var på dåligt humör typ, men inget du ska få sota för.
Kul att se inlägg från dig, ber om ursäkt för tidigare överlägsna ton mot dig i tråden ojämn begåvningsprofil och betyg. Var på dåligt humör typ, men inget du ska få sota för.
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Wine skrev:Alien skrev:...
Det har visat sig att skillnaderna mellan bra och dåliga skolor i Sverige har ökat. Vi borde kanske följa exemplet Hackney:http://timbro.se/valfard/evenemang/loka ... sta-skolorFör tio år sedan var Hackney ett förlorat område i Storbritannien. Skolorna var ökända för bristande ordning och usla resultat. I dag tillhör kommunens skolor de allra mest populära. Den kommunala förvaltningen fråntogs driften över skolverksamheten och en privat stiftelse fick fria händer att utveckla utbildningen. Åsa Melander var med på resan. I den kommande rapporten Så vänder man en skola i kris – det brittiska exemplet Hackney beskriver hon hur det var möjligt att på kort tid utveckla en högklassig utbildning för barn som samhället tappat tron på.
Exemplet Hackney visar ju också att bara för att en skola drivs i offentlig eller kommunal regi behöver det inte betyda att utbildningen håller någon hög kvalitet, privata alternativ kan vara både ekonomiskt mer effektiva samt prestera bättre när det gäller kvaliteten på utbildningen.
Jag tror det handlar om *varför* man driver en skola, snarare om ifall skolan är offentligt eller privat ägd.
Skolor i samhällets regi kan stagnera så att säga pga byråkrati, "såhär har vi alltid gjort"-mentalitet och allmän trötthet. De kan också vara riktigt bra och präglas av personer som känner ett ansvar.
Om syftet med att driva en privat skola är att man har en vision om en riktigt bra skola och tror man kan sköta det bättre än offentligheten, kan det bli bra förutsatt att man verkligen är beredd att satsa. Men om syftet med att driva en privat skola är att ägaren ska göra så stor vinst som möjligt, eller att man vill påföra barnen någon knäpp ideologi, är det större risk att det blir dåligt än bra.
Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA
Kattmat skrev:Wine skrev:Alien skrev:...
Det har visat sig att skillnaderna mellan bra och dåliga skolor i Sverige har ökat. Vi borde kanske följa exemplet Hackney:
http://timbro.se/valfard/evenemang/loka ... sta-skolor
Exemplet Hackney visar ju också att bara för att en skola drivs i offentlig eller kommunal regi behöver det inte betyda att utbildningen håller någon hög kvalitet, privata alternativ kan vara både ekonomiskt mer effektiva samt prestera bättre när det gäller kvaliteten på utbildningen.
Jag tror det handlar om *varför* man driver en skola, snarare om ifall skolan är offentligt eller privat ägd.
Skolor i samhällets regi kan stagnera så att säga pga byråkrati, "såhär har vi alltid gjort"-mentalitet och allmän trötthet. De kan också vara riktigt bra och präglas av personer som känner ett ansvar.
Om syftet med att driva en privat skola är att man har en vision om en riktigt bra skola och tror man kan sköta det bättre än offentligheten, kan det bli bra förutsatt att man verkligen är beredd att satsa. Men om syftet med att driva en privat skola är att ägaren ska göra så stor vinst som möjligt, eller att man vill påföra barnen någon knäpp ideologi, är det större risk att det blir dåligt än bra.
Ja visst är det som du skriver fast en del verkar vara mot privata alternativ enbart för att de är privata, man verkar inte bry sig om hur det sköts och hur det är med kvaliteten.