"Rör inte min hora"- fransk kampanj mot sexköpsförbud

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Krake » 2015-04-15 9:04:07

Jag är lite konfunderad… Utan att lägga mig i sakfrågan i sig, för den bekymrar mig faktiskt inte så mycket, Undrar jag vilken skillnaden mellan prostitution och andra tjänstearbeten egentligen är. Mer precist uttryckt: Om du i får betalt för att laga ett fönster blir du onekligen behandlad som en sak i minst lika hög utsträckning som om du säljer sex eftersom den som köper din tjänst endast är intresserad av att få sitt fönster fixat och inte bryr sig ett smack om dig i övrigt. Hade köparen varit tillräckligt händig hade hen köpt verktyg istället, som denne hade investerat mer personliga känslor i än i arbetaren som fixar fönstret. Det förefaller som att argumentet att det på nåt sätt skulle vara kränkande eller nedvärderande att sälja sex inte håller helt enkelt, så varför tar ni då upp det alls? Enda anledningen att det finns kraft i sådana uppfattningar är att samhället hyser fördomar gentemot vissa former av sysselsättningar och individer. Det är alltså till viss del ett uttryck för ojämlikheten mellan män och kvinnor i samhället.

Idén att män är lata faller också. Säg att vi har en man (eller kvinna för den delen) som av någon anledning inte klarar av att skaffa någon sexpartner och lider av detta. Hur föreslår man då att denna individ ska lösa det problemet?

Argument som faktiskt är relevanta är enligt mig följande: Hur påverkar lagen annan form av kriminalitet? Hur påverkas trafficing? Hur påverkas narkotikahandeln? Hur påverkas människors syn på lika värde (inte bara gällande feminism utan även xenofobi och liknande)? Hur påverkas våldtäktsfrekvensen? etc.

Tyvärr är de relevanta argumenten alla öppna frågor som kräver att man undesöker dessa. Principiellt kan man fråga sig varför just sexhandel ska vara ett specialfall. Specialfall handlar ju oftast om sådant som kan vara direkt skadligt för tredje part.
Krake

Anslöt: 2010-05-07

Inläggav Hettan » 2015-04-15 12:12:21

Jag tror att det är olagligt för att det är svårt att beskatta det.
Hettan

Anslöt: 2013-05-13

Inläggav DIProgan » 2015-04-15 12:47:57

Sex förväntas inbegripa känslor. Har du sex utan känslor förväntas du vara skadat gods som gör något fel. Utifrån de premisserna kan du inte sälja eller köpa sex och kalla det en legitim och produktiv vara utan det är då snarare en skadlig drog. Verkligheten? Inte så enkel. Känslor tillåter sig inte bli enkelt uppdelade i bra eller dåliga bara för att en lag säger att de ska vara sådana.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in