Någon som är bra på växter? (har problem med spinnkvalster)
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Mja, rätt tydligt rubrik. Jag har två grymt långa murgrönor men efter att jag planterade om dom så märkte jag att dom har spinnkvalster... Eftersom dom är långa är det ju svårt att såpa in dom ordentligt men hur är det med provado, funkar det på spinn eller inte?
Vill gärna rädda dom men den senaste murgrönan som fick spinn hos mig fick jag slänga ut till slut för det ville helt enkelt inte ge sig. Så, några idéer?
Vill gärna rädda dom men den senaste murgrönan som fick spinn hos mig fick jag slänga ut till slut för det ville helt enkelt inte ge sig. Så, några idéer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har med hyffsad framgång blandat YES och vatten och sprutat på växter. Om man använder denna teknik för ofta så får gräset en touch av diskmedel, men jag antar att du inte ska röka den där, så det är nog bara att köra
Jo det är väl det som jag har gjort just nu plus att jag hittade nåt gammalt insektsmedel som jag dränkte den i men det var mot bladlöss och efter att jag läst på på internet så verkar det som om många tycker att det inte riktigt funkar. Men man får väl fortsätta behandlingen och hoppas på det bästa.
Ganapati skrev:Ta såpa istället för diskmedel
Jo ska köpa det nästa gång jag far och handlar, funderar på i morgon. Men som sagt så är dom långa båda två och på min förra murgröna som drabbades hade jag väldigt svårt att få bort alla kvalster från trots att jag använde såpa då och höll på säkert några månader.
Jag brukar lägga ner växten i badkaret/duschen (så djuren inte hamnar i jorden och kryper upp igen) och spola bort odjuren, gör det varje/varannan dag tills allt är borta.
Vet inte riktigt hur logiska mina handlingar är just nu för jag har väldigt dålig koll på hur det är med spinn men jag har gjort som så att jag har plockat bort bladen som är närmast rötterna/i krukan på den ena så man ska kunna spola av den oftare utan att riskera att övervattna den och jag tänkte som så att dom sitter säkert oftast på bladen så om det inte finns några blad borde dom inte vara där.
Den andra som verkade "sjukare" har jag klippt upp och tagit ganska långa skott utav som jag sen har och har tänkt fortsätta bada helt ett tag för dom blev lättare att hantera på så sätt.
Så nu borde ju någon av dom i alla fall kunna överleva annars har man ju ändå gjort så mycket som man har kunnat.
Den andra som verkade "sjukare" har jag klippt upp och tagit ganska långa skott utav som jag sen har och har tänkt fortsätta bada helt ett tag för dom blev lättare att hantera på så sätt.
Så nu borde ju någon av dom i alla fall kunna överleva annars har man ju ändå gjort så mycket som man har kunnat.
Återgå till Intressanta intressen