Bidrag att söka för neurofeedback

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miatpi » 2015-04-10 20:26:11

Hej, det är så att jag har mått dåligt av stress och depression i drygt 1/2 år nu och har kastats runt mellan samtalsterapi, KBT, läkarna på vuxenpsyk, samtalsterapi igen osv (jag är nog inte särskilt ensam om det här på forumet). Inget har hjälpt mig hittills och jag har länge misstänkt att min stressfaktor inte beror på någonting vardagligt (som "skola, läxor, har nån varit dum mot dig :-)051 :-)051 :-)051 " ) utan på någonting i stil med oförmåga att hantera information och intryck. De psykologer jag har haft kontakt med hittills tycker att min teori är trovärdig: det är ett vanligt problem hos Aspergare.

Jag har nyligen fått nys om Neurofeedback och av vad jag har läst låter det väldigt mycket som det jag beskriver: dels ska den kunna hjälpa mot depression och dels ska den kunna hjälpa en med informationsflöden (bland mycket annat). Så här känner jag mig :D :D :D :D :D
Sen såg jag priserna för ett paket av Neurofeedback (20 träffar): 15 000 - 20 000 :-
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Finns det någon form av bidrag man kan söka för sån här vård?
Miatpi
Ny medlem

Anslöt: 2014-08-18

Inläggav Lilla Gumman » 2015-04-10 22:11:28

Tyvärr är det nog bara fonder. Jag har själv velat prova Tomatismetoden, tror jag skulle bli mycket mer hjälpt av den, men jag har inte råd. Neurofeedback har jag inte hört talas om, måste googla.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav plåtmonster » 2015-04-10 22:13:24

Har du någon länk till dessa apparater?

Om du kan elektronik så är de iaf de enklare modellerna inte så komplicerade. I stort sett är det en op-amp förstärkare till en A/D och därefter bearbetning i en mikroprocessor. Ja, t.om ljudkort duger. Det som är svårt är att undertrycka nätfrekvensen på 50 Hz och brus. Samt att man absolut måste se till att mätutrustningen är galvaniskt isolerad om man inte vill få skallen elshockad.

(Neurofeedback är att mäta direkt på nervsignaler från t.ex hjärnan och presentera så att man t.ex kan se eller höra dessa.)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Miatpi » 2015-04-10 22:48:27

plåtmonster skrev:Har du någon länk till dessa apparater?

Om du kan elektronik så är de iaf de enklare modellerna inte så komplicerade. I stort sett är det en op-amp förstärkare till en A/D och därefter bearbetning i en mikroprocessor. Ja, t.om ljudkort duger. Det som är svårt är att undertrycka nätfrekvensen på 50 Hz och brus. Samt att man absolut måste se till att mätutrustningen är galvaniskt isolerad om man inte vill få skallen elshockad.

(Neurofeedback är att mäta direkt på nervsignaler från t.ex hjärnan och presentera så att man t.ex kan se eller höra dessa.)

Det är väl inte apparaterna som kostar utan den själva handledningen man får?
Miatpi
Ny medlem

Anslöt: 2014-08-18

Inläggav plåtmonster » 2015-04-10 23:47:33

Tror du kan läsa dig till en hel del och fråga resten. Svensk sjukvård klarar ju uppenbarligen inte sin uppgift till fullo.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Aspergare och vården

Logga in