Fobi mot film/foto.
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Fobi mot film/foto.
Hur upplever ni modern teknologi där varje människa idag har möjlighet att fota och filma och sedan lägga ut på internet?
Både jag och en släkting som också har diagnos är allergiska/fobi mot allt vad det innebär att hamna på bild.
Senast idag var det två grupper bestående av yngre skolungdomar som filmade för ortens lokala tv kanal, risken finns att jag hamnade på bild, vilket jag försöker undvika. Kände direkt obehag.
Både jag och en släkting som också har diagnos är allergiska/fobi mot allt vad det innebär att hamna på bild.
Senast idag var det två grupper bestående av yngre skolungdomar som filmade för ortens lokala tv kanal, risken finns att jag hamnade på bild, vilket jag försöker undvika. Kände direkt obehag.
Fobi mot film/foto.
Jag tycker sånt är rätt obehagligt på samma sätt som "Kameraövervakning"-skyltarna. Jag gillar inte att bli fotad eller filmad och ibland har jag "paranoia-ångest" över att hitta bilder på mig själv på internet.
Men jag har ingen diagnos.
Men jag har ingen diagnos.
Fobi mot film/foto.
Fobi vet jag inte, men jag gillar inte heller det här med att alla plötsligt blivit pressfotografer med sina jädra mobiler...tur att man inte är kändis.
Då hade man ju inte kunnat gå och handla på ICA en gång.
Då hade man ju inte kunnat gå och handla på ICA en gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Fobi mot film/foto.
Skaffa rånarluva, niqab eller Zentaidräkt?
Alternativt stora solglasögon och huva?
Vattenpistol mot alla som tar upp mobilen?
Alternativt stora solglasögon och huva?
Vattenpistol mot alla som tar upp mobilen?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Fobi mot film/foto.
-Nä.
Att styra ut sig på det viset innebär ju att man gör bort sig och spelar allan.
Stenansikte är att föredra.
Att styra ut sig på det viset innebär ju att man gör bort sig och spelar allan.
Stenansikte är att föredra.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Fobi mot film/foto.
Jag bryr mig inte. Men däremot blir jag jävligt irriterad på alla som gnäller om man står med en kamera och fotar. En gång fotade jag nerför en gata full med människor och en arg tant kom fram till mig och sa att det minsann är olagligt att fotografera andra människor utan deras tillstånd. Det är inte olagligt att ta kort på någon på offentlig plats.
Om jag tar en bild på någon och lägger upp på internet och skriver "Det här är Johan Johansson som bor på Huvudgatan 1 i Söderköping" är det olagligt däremot.
Om jag tar en bild på någon och lägger upp på internet och skriver "Det här är Johan Johansson som bor på Huvudgatan 1 i Söderköping" är det olagligt däremot.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Fobi mot film/foto.
colaflaska skrev:Jag bryr mig inte. Men däremot blir jag jävligt irriterad på alla som gnäller om man står med en kamera och fotar. En gång fotade jag nerför en gata full med människor och en arg tant kom fram till mig och sa att det minsann är olagligt att fotografera andra människor utan deras tillstånd. Det är inte olagligt att ta kort på någon på offentlig plats.
-Det är kanske inte olagligt men väl gravt ohyfsat och respektlöst snorungebeteende att fota/filma människor mot deras uttryckliga vilja.
Jag hade blivit rejält irriterad om en mänska står och mobilfotar mig.
En gång när jag stod och väntade på bussen blev jag filmad eller fotad av invandrarungdom i förbipasserande buss.
Varför har jag ingen aning om, jag klär mig inte i nån utstickande stil eller så.
Troligtvis liknade jag nån annan.
Jag blev absolut irriterad av oskicket, men gjorde inget åt det.
Barn och ungdomar ges viss dispens rörande beteende.
Hade det varit en vuxen människa hade jag gått fram och frågat vad fan det är frågan om.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Fobi mot film/foto.
KrigarSjäl skrev:colaflaska skrev:Jag bryr mig inte. Men däremot blir jag jävligt irriterad på alla som gnäller om man står med en kamera och fotar. En gång fotade jag nerför en gata full med människor och en arg tant kom fram till mig och sa att det minsann är olagligt att fotografera andra människor utan deras tillstånd. Det är inte olagligt att ta kort på någon på offentlig plats.
-Det är kanske inte olagligt men väl gravt ohyfsat och respektlöst snorungebeteende att fota/filma människor mot deras uttryckliga vilja.
Ta bilder på en plats där det går massa folk får man göra och man kan inte fråga alla om tillstånd. Skillnad om man står och tar bilder på enstaka människor.
Fobi mot film/foto.
Ja det har du förstås rätt i.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Fobi mot film/foto.
KrigarSjäl skrev:colaflaska skrev:Jag bryr mig inte. Men däremot blir jag jävligt irriterad på alla som gnäller om man står med en kamera och fotar. En gång fotade jag nerför en gata full med människor och en arg tant kom fram till mig och sa att det minsann är olagligt att fotografera andra människor utan deras tillstånd. Det är inte olagligt att ta kort på någon på offentlig plats.
En gång när jag stod och väntade på bussen blev jag filmad eller fotad av invandrarungdom i förbipasserande buss.
Hade det varit en vuxen människa hade jag gått fram och frågat vad fan det är frågan om.
Att filma eller ta kort på en enskild individ utan att fråga först skulle aldrig falla mig in. Som du säger, det är fruktansvärt respektlöst. I fallet med den sura tanten så gick jag runt och fotade i Göteborg med min systemkamera, kanske trodde hon att jag var journalist.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Re: Fobi mot film/foto.
Jag gillar inte heller att bli fotad/filmad och försöker undvika det.
Angående om det är lagligt eller inte, det är rätt luddigt. Man får fota/filma på allmän plats men samtidigt måste man be om tillstånd.
Angående om det är lagligt eller inte, det är rätt luddigt. Man får fota/filma på allmän plats men samtidigt måste man be om tillstånd.
Fobi mot film/foto.
Fobi är att ta i, men kameraskygg är jag, och nog känns det extra obehagligt med främlingars kameraviftande. Om jag ser någon som har kameran/mobilen framme går jag en omväg eller duckar lite diskret för att inte råka hamna på bild, men det är ju svårt att gardera sig helt även om man ständigt är på vakt.
Jag är i alla fall något mer avslappnad nu än när jag var yngre. Nu kan jag tänka att vad fasen, det är inte hela världen om jag hamnar på bild på internet – alla finns på bild på internet. Jag är liksom bara en anonym typ i mängden och ingen bryr sig. Bara man själv.
Jag är i alla fall något mer avslappnad nu än när jag var yngre. Nu kan jag tänka att vad fasen, det är inte hela världen om jag hamnar på bild på internet – alla finns på bild på internet. Jag är liksom bara en anonym typ i mängden och ingen bryr sig. Bara man själv.
Fobi mot film/foto.
När olika personer tar bilder där man själv också hamnar så har t.ex dyngtjänsten facebook en option att koppla ihop ansikten.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Återgå till Att leva som Aspergare