Vad händer efter en diagnos?
24 inlägg
• Sida 1 av 1
Vad händer efter en diagnos?
Mitt liv är ganska bra. Jag har bott ensam i annan stad i många år och jag har arbetat och haft många förhållanden. En i min familj tror jag har asperger och den säger att om jag har det kan jag få pengar på försäkring.
Det jag undrar är, om vi säger att jag har asperger och får den diagnosen. Kan det då hända att de säger att jag måste gå och träffa psykolog flera gånger i veckan så jag får sluta jobba? Kan det hända att de säger att jag måste börja ta flera olika mediciner? Ni här kanske tar mediciner många av er men jag vill inte ta någon och det är alltid bäst att undvika ju om det går.
Det jag vill är alltså att utreda om jag har asperger eller inte. Och om jag har det vill jag inte ta någon medicin och kanske att jag vill träffa psykolog men jag jobbar i en annan stad och vill inte bli av med jobbet. Jag spenderar semestern i mina föräldrars stad för att utreda detta. Om jag får diagnosen kan jag träffa psykolog några ggr och lägga ner 1 h i veckan på det men jag har ett svårt jobb och jag måste flytta tillbaka och jobba med det.
Jag är orolig över att jag börjar ta en massa mediciner, jag måste gå hos psykologerna hela tiden, jag förlorar mitt jobb och mitt sociala liv.
Kan jag om jag får diagnosen asperger säga att "tack, nu åker jag till andra sidan landet och jobbar, jag hör av mig om jag vill träffa er igen när jag har semester nästa år"?
Det jag undrar är, om vi säger att jag har asperger och får den diagnosen. Kan det då hända att de säger att jag måste gå och träffa psykolog flera gånger i veckan så jag får sluta jobba? Kan det hända att de säger att jag måste börja ta flera olika mediciner? Ni här kanske tar mediciner många av er men jag vill inte ta någon och det är alltid bäst att undvika ju om det går.
Det jag vill är alltså att utreda om jag har asperger eller inte. Och om jag har det vill jag inte ta någon medicin och kanske att jag vill träffa psykolog men jag jobbar i en annan stad och vill inte bli av med jobbet. Jag spenderar semestern i mina föräldrars stad för att utreda detta. Om jag får diagnosen kan jag träffa psykolog några ggr och lägga ner 1 h i veckan på det men jag har ett svårt jobb och jag måste flytta tillbaka och jobba med det.
Jag är orolig över att jag börjar ta en massa mediciner, jag måste gå hos psykologerna hela tiden, jag förlorar mitt jobb och mitt sociala liv.
Kan jag om jag får diagnosen asperger säga att "tack, nu åker jag till andra sidan landet och jobbar, jag hör av mig om jag vill träffa er igen när jag har semester nästa år"?
Vad händer efter en diagnos
När du gör utredningen får du förstås träffa psykolog och/el läkare, men det är inget du påtvingas när du väl fått en diagnos. Tvärtom har de flesta svårt att få träffa en psykolog. Flera har skrivit om att de hänvisas till Habiliteringen eftersom de har AS-diagnos. Men Habiliteringen anser att det inte är deras bord och hänvisar till vårdcentralen etc.
Ingen kommer att påtvinga dig mediciner heller. Finns heller ingen medicin mot AS, däremot mot t ex AD(H)D, depression och ångest.
Men om du har ett bra liv med jobb, varför behöver du öht en AS-diagnos?
Andra trådar om detta:
vad-hande-efter-diagnosen-t4243.html
vad-hander-om-man-far-diagnosen-t20606.html
vad-hander-nar-man-har-fatt-diagnosen-as-t22761.html
Ingen kommer att påtvinga dig mediciner heller. Finns heller ingen medicin mot AS, däremot mot t ex AD(H)D, depression och ångest.
Andra trådar om detta:
hejpadig skrev:...
En i min familj tror jag har asperger och den säger att om jag har det kan jag få pengar på försäkring.
...
Pengar på försäkring? Vad är det för försäkring?
Som jag har uppfattat det så erbjuds man inte en utredning enbart för att man själv vill utredas utan endast om läkare/utredningsteamet anser att det är befogat, man gör först en bedömning.
Får man en diagnos AS/AST så behöver man inte själv berätta om den för exempelvis arbetsgivare om det inte är absolut nödvändigt av någon anledning som exempelvis att man behöver någon form av stödinsats. Inte heller behöver man ta mediciner mot AS eftersom det precis som Alien påpekade inte finns någon medicin mot just AS.
Alien skrev:När du gör utredningen får du förstås träffa psykolog och/el läkare, men det är inget du påtvingas när du väl fått en diagnos. Tvärtom har de flesta svårt att få träffa en psykolog. Flera har skrivit om att de hänvisas till Habiliteringen eftersom de har AS-diagnos. Men Habiliteringen anser att det inte är deras bord och hänvisar till vårdcentralen etc.
Andra trådar om detta:
För att jag har en försäkring och den säger att om jag har asperger får jag pengar. Jag tjänar inte överdrivet mycket så det kan vara bra.
Alien skrev:När du gör utredningen får du förstås träffa psykolog och/el läkare, men det är inget du påtvingas när du väl fått en diagnos. Tvärtom har de flesta svårt att få träffa en psykolog. Flera har skrivit om att de hänvisas till Habiliteringen eftersom de har AS-diagnos. Men Habiliteringen anser att det inte är deras bord och hänvisar till vårdcentralen etc.
Andra trådar om detta:
Kanske kan även min familj vara snällare mot mig om jag har asperger. Annars kanske de bara bråkar med mig men om jag har asperger kanske jag får mer som jag vill.
https://www.youtube.com/watch?v=h6YsEYi-tj4AKTA ER JÄVLIGT NOGA OM NI INTE VILL HAMNA PÅ RÄTTSPSYK DÄR SITTER JAG NU PGA DENNA DIAGNOS OCH DET KRÄVS INTE MYCKET, jag skall inte ta upp alla skräck scenarion och mardrömslika förhållanden som pågår här på denna anstalt då detta skulle ta många timmar att skriva, vågar ej nämna den vid namn då våra datorer övervakas 24/7 men detta skall jag seja. Håll er ifrån psykiatriker, lagen, etc, gå aldrig till ngn klinik för ngn psyk undersökning tro mej när ni väl hamnat här kommer ni aldrig ut.
Vad tycker ni om den här kommentaren då på en YouTube-video? Sådana saker gör en ju orolig. Oro att jag förlorar mitt sociala liv och att jag förlorar mitt arbete.
Moderator Alien: Markerade citatet och lade till varifrån det kom. Tänk på forumregeln om att citera korrekt.
hejpadig skrev:Vad tycker ni om den här kommentaren då på en YouTube-video? Sådana saker gör en ju orolig. Oro att jag förlorar mitt sociala liv och att jag förlorar mitt arbete.
Det finns ganska många medlemmar på det här forumet. Dom flesta har aspergers, många har psykologkontakter mer eller mindre regelbundet. Det är inte speciellt många (om ens någon) som sitter på rättspsyk. Rent statistiskt får man ju säga att det är rätt lugnt och om personen har hamnat på rättpsyk så är det nog knappast på grund av att h*n har Aspergers.
- Cellardoor
- Anslöt: 2014-12-29
hejpadig skrev:För att jag har en försäkring och den säger att om jag har asperger får jag pengar. Jag tjänar inte överdrivet mycket så det kan vara bra.
Beroende på vilken försäkring du har så kan ett försök att få ut pengar för att du har Aspergers vara en betydligt större process än att få en diagnos. Det är oftast inte så enkelt som att du bara skickar in en blankett och sen rullar pengarna in utan försäkringsbolag är ofta ganska tjafsiga av sig.
hejpadig skrev:Kanske kan även min familj vara snällare mot mig om jag har asperger. Annars kanske de bara bråkar med mig men om jag har asperger kanske jag får mer som jag vill.
Om din familj bråkar med dig och är otrevliga så är risken att en Aspergersdiagnos varken gör till eller från. Det kan ju helt enkelt vara så att din familj består av otrevliga människor och då är det ju lite skitsamma vilken diagnos du har. Vet många som har familjer som behandlar dom som skräp trots att dom vet om att personen har diagnoser som förklarar personens beteende.
- Cellardoor
Alien skrev:[...]
Men om du har ett bra liv med jobb, varför behöver du öht en AS-diagnos?[...]
Man kan behöva göra en utredning för aspergers även om man har ett bra liv med jobb.
Du kanske inte tror att de med bra liv och jobb har några som helst problem?
När det gäller mediciner så har tittade jag på en video där en amerikansk psykiater, tror jag han var, som berättade att det finns mediciner man kan få men att det egentligen bara var en medicin som var man kunde använda specifikt då det gäller AS.
Tony Attwood talar om KBT och bra kostvanor. Sådant är nog bättre än mediciner.
Om du inte ännu har haft asperger-beteenden som gör att du förlorar jobbet så kommer du nog inte att förlora det.
Tony Attwood talar om KBT och bra kostvanor. Sådant är nog bättre än mediciner.
Om du inte ännu har haft asperger-beteenden som gör att du förlorar jobbet så kommer du nog inte att förlora det.
- jesusiscool
- Anslöt: 2013-04-25
Måste man ha skadat andra eller sig själv eller ha talat om det för att bli inlåst eller bli tvångsvårdad?
Jag har läst om fall där någon sparkat sin pappa och sen sitter han på rättspsyk i flera år för att pappan pratat om det. Fastän pappan själv slagit sonen mycket mer.
Om de vill kan de ju hitta sådana småsaker. Det är ju inte okej att slå någon eller slå handen i väggen men 99 % av människorna på jorden har nog gjort det. T.ex. slår man barn i nästan alla andra länder, t.ex. USA, England, Tyskland, Sydamerika och så.
Jag har läst om fall där någon sparkat sin pappa och sen sitter han på rättspsyk i flera år för att pappan pratat om det. Fastän pappan själv slagit sonen mycket mer.
Om de vill kan de ju hitta sådana småsaker. Det är ju inte okej att slå någon eller slå handen i väggen men 99 % av människorna på jorden har nog gjort det. T.ex. slår man barn i nästan alla andra länder, t.ex. USA, England, Tyskland, Sydamerika och så.
hejpadig skrev:Måste man ha skadat andra eller sig själv eller ha talat om det för att bli inlåst eller bli tvångsvårdad?
Enligt min psykolog kan man bara bli tvångsvårdad/tvångsomhändertagen om man hotar med att ta livet av sig eller skada människor och psykvården bedömer att man är en seriös risk/fara typ.
För att hamna på rättpsyk lär man väl ha begått ett brott eller åtminstone vara misstänkt för ett brott tänker jag mig.
Tänk på när du läser om olika knepiga fall att det ofta är stor skillnad mellan olika länder. Det jag pratar om är Sverige. Hur folk och/eller staten beter sig i typ Tyskland är inte så relevant för svensk vård.
- Cellardoor
jesusiscool skrev:När det gäller mediciner så har tittade jag på en video där en amerikansk psykiater, tror jag han var, som berättade att det finns mediciner man kan få men att det egentligen bara var en medicin som var man kunde använda specifikt då det gäller AS.
Du råkar inte ha en länk till den videon eller minnas vilken medicin det var?
- Cellardoor
hejpadig skrev:Måste man ha skadat andra eller sig själv eller ha talat om det för att bli inlåst eller bli tvångsvårdad?
Tänker du på detta fall? sitter-pa-rattspsyk-har-as-diagnos-problem-betala-varden-t35924.html
Men jag håller inte med om att våld och hot är "småsaker". Jag tror inte du behöver oroa dig, så länge du avhåller dig från sådana "småsaker". Det är ju inte som att vemsomhelst (ens med AS) hamnar på rättspsyk.
Undvik:
* Psykiatriker (läkare som leker psykolog men gillar mediciner)
* Skada eller allvarligt hota andra människor
* Allvarlig självdestruktivitet
* Personer som kan påstå något av det ovan (sprider lögner).
* Kliniker som ligger organisatoriskt nära tvångsvård mm.
Om jag skall gå på det jag läst.
* Psykiatriker (läkare som leker psykolog men gillar mediciner)
* Skada eller allvarligt hota andra människor
* Allvarlig självdestruktivitet
* Personer som kan påstå något av det ovan (sprider lögner).
* Kliniker som ligger organisatoriskt nära tvångsvård mm.
Om jag skall gå på det jag läst.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Alien skrev:hejpadig skrev:Måste man ha skadat andra eller sig själv eller ha talat om det för att bli inlåst eller bli tvångsvårdad?
Tänker du på detta fall? sitter-pa-rattspsyk-har-as-diagnos-problem-betala-varden-t35924.html
Men jag håller inte med om att våld och hot är "småsaker". Jag tror inte du behöver oroa dig, så länge du avhåller dig från sådana "småsaker". Det är ju inte som att vemsomhelst (ens med AS) hamnar på rättspsyk.
Jag menade det fallet men även andra fall. Men det verkar som att de skurit sig själva eller hotat någon eller använt våld mot någon.
Dock tror jag att 90 % av pojkar iaf slagit någon eller använt våld mot någon. Det betyder inte att man är en mördare eller att man ens ska sitta i fängelse. Jag menar framför allt att våld förekommer i skolor och i hemmet. Men det blir mindre när man blir vuxen och försvinner oftast helt. Men alla har väl slagit någon i skolan för att man blivit mobbad eller för i självförsvar? Det har nog 90 % av pojkar gjort. Det är nog många som slagit sin förälder eller bror eller syster någon gång också.
Jag menade att i många länder slår man sina barn så i så fall ska alla i de länderna in på rättspsyk.
Alla har väl använt lite våld, kanske att man blivit trängd och det tom varit självförsvar, eller att man sagt ngt som kan tolkas som ett hot. Så jag menar att om någon tex blir slagen av sin pappa i många år och han säger "lägg av annars slår jag tillbaka". Då ska han bo på rättspsyk. Det är ju fel.
Cellardoor skrev:jesusiscool skrev:När det gäller mediciner så har tittade jag på en video där en amerikansk psykiater, tror jag han var, som berättade att det finns mediciner man kan få men att det egentligen bara var en medicin som var man kunde använda specifikt då det gäller AS.
https://www.youtube.com/watch?v=ZFjvlVOIEUc
- jesusiscool
- Anslöt: 2013-04-25
hejpadig skrev:Alien skrev:hejpadig skrev:Måste man ha skadat andra eller sig själv eller ha talat om det för att bli inlåst eller bli tvångsvårdad?
Jag menade det fallet men även andra fall. Men det verkar som att de skurit sig själva eller hotat någon eller använt våld mot någon.
Dock tror jag att 90 % av pojkar iaf slagit någon eller använt våld mot någon. Det betyder inte att man är en mördare eller att man ens ska sitta i fängelse. Jag menar framför allt att våld förekommer i skolor och i hemmet. Men det blir mindre när man blir vuxen och försvinner oftast helt. Men alla har väl slagit någon i skolan för att man blivit mobbad eller för i självförsvar? Det har nog 90 % av pojkar gjort. Det är nog många som slagit sin förälder eller bror eller syster någon gång också.
Jag menade att i många länder slår man sina barn så i så fall ska alla i de länderna in på rättspsyk.
Alla har väl använt lite våld, kanske att man blivit trängd och det tom varit självförsvar, eller att man sagt ngt som kan tolkas som ett hot. Så jag menar att om någon tex blir slagen av sin pappa i många år och han säger "lägg av annars slår jag tillbaka". Då ska han bo på rättspsyk. Det är ju fel.
I det här beskrivna fallet hade mannen ifråga inte bara hotat utan också sparkat sin far tre gånger.
Visst slåss pojkar och så länge de är icke straff-myndiga (under 15 år) händer inget. Blir man grovt mobbad så kanske det inte finns något annat sätt än att slå tillbaka. Men det finns andra alternativ (att byta skola, att anmäla mobbaren och skolan). Sedan brukar unga män slåss ute på stan, eftersom de har druckit. Men då blir det böter el fängelse, inte rättspsykiatrisk vård. Som vuxen förväntas man att behärska sig och inte slå.
Det händer tyvärr att halvvuxna och vuxna barn slår sina föräldrar och syskon. I själva verket anmäls nog för litet, eftersom offren skäms. Det behöver inte vara självförsvar, det kan räcka att någon säger emot el förbjuder den slående.
Vilka lagar det finns i andra länder är inte relevant, i Sverige gäller den svenska lagen.
Om du låter bli att slåss och att dricka (om du blir våldsam av alkohol) så ser jag ingen orsak till att du skulle behöva oroa dig för LRV. Inte ens om du tvingas slåss för att försvara dig på stan. LRV är för dem som blivit psykotiska och anses farliga och oberäkneliga. (Och ibland också för dem som anses farliga för sig själva, t ex självskadande tjejer.)
jesusiscool skrev:Cellardoor skrev:jesusiscool skrev:När det gäller mediciner så har tittade jag på en video där en amerikansk psykiater, tror jag han var, som berättade att det finns mediciner man kan få men att det egentligen bara var en medicin som var man kunde använda specifikt då det gäller AS.
Happ, litar inte på någon som tipsar om Autism Speaks. Plus att jag tolkade det som att det i princip inte är några mediciner som hjälper även om det finns en poäng i att skriva ut vissa ändå.
- Cellardoor
jesusiscool skrev:Cellardoor skrev:jesusiscool skrev:När det gäller mediciner så har tittade jag på en video där en amerikansk psykiater, tror jag han var, som berättade att det finns mediciner man kan få men att det egentligen bara var en medicin som var man kunde använda specifikt då det gäller AS.
Måste man kolla hela klippet för att få veta vilken medicin det var?? Orkar inte...
Kriterierna för psykiatrisk tvångsvård (alla tre måste vara uppfyllda för att man ska få LPT på sig):
1. Allvarlig psykisk störning (APS) måste föreligga. Med allvarlig psykisk störning menas i första hand tillstånd av psykotisk svårighetsgrad. Till APS kan också räknas svårare personlighetsstörningar med impulsgenombrott av psykoskaraktär och vissa impulskontrollstörningar, t ex pyromani.
Observera att enbart missbruk inte är APS (men kan i stället bli föremål för åtgärder enligt LVM) - komplikationer som delirium tremens och amfetaminpsykos är däremot exempel på APS.
2. Oundgängligt behov av heldygnsvård måste finnas för att LPT ska kunna tillämpas. Vid LRV är lagtexten utformad så att behovet inte måste vara oundgängligt.
3. Patienten ska motsätta sig erbjuden vård och behandling. Alternativt så ska det till följd av patientens psykiska tillstånd finnas grundad anledning att anta att vården inte kan ges med hans samtycke.
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=175
Finns det någon person som jag kan PM:a? Det finns nog bara jag i Sverige som har min exakta situation så jag vill inte beskriva den här. Jag vill veta om jag kan vara lugn och utreda asperger och erbjudas trevliga samtal med psykolog så jag kan utveckla mig själv.
Eller om det kan leda till rättspsyk som är som fängelse och mediciner som gör mig snurrig som jag inte vill ta.
Eller om det kan leda till rättspsyk som är som fängelse och mediciner som gör mig snurrig som jag inte vill ta.
Zirre skrev:Alien skrev:[...]
Men om du har ett bra liv med jobb, varför behöver du öht en AS-diagnos?[...]
Man kan behöva göra en utredning för aspergers även om man har ett bra liv med jobb.
Du kanske inte tror att de med bra liv och jobb har några som helst problem?
Problem har väl alla, men man ska allvarliga problem för att få en diagnos. För att få en diagnos krävs att "störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden". http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... s_syndrom/
Det framgick inte att TS hade några problem alls i startinlägget.
hejpadig skrev:Mitt liv är ganska bra. Jag har bott ensam i annan stad i många år och jag har arbetat och haft många förhållanden.
Jag har sagt till mina psykkontakter att jag har tankar på självmord. Ingen tyckte jag skulle läggas in för det.
Så det är lugnt. Man måste som sagt uppfylla kriterierna jag la in förut för att det ska bli tal om tvångsvård.
Jag vet en som självskadar, överdoserar och super men blir ändå inte inlagd. De syr ihop personen och släpper hem. Fast jag vet inte om den personen har AS.
Återgå till Aspergare och vården