Funderingar om tinnitus
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Funderingar om tinnitus
Jag har tinnitus i båda öronen och jag vet precis vart jag har fått det ifrån, men tyvärr hände något en gång när jag rensade ena örat så nu har jag ett konstant susade i det örat.
Den officiella förklaringen från sjukvården är att det finns inget botemedel för det. Men det finns hjälpmedel, t.ex. en brus apparat.
Ett problem jag upplever i vardagen är att jag efter min halvtidsarbetsdag måste sova 2 timmar för att jag är så trött när jag kommer hem. En del tycker jag skall motionera mer för att på så sätt få mer energi. Men då måste jag orka det också vilket jag inte gör i nuläget. Jag är lite som en vandrande zombie. Jag läste att man kan bli väldigt trött av tinnitus också.
Jag är lite osäker här, jag vill inte uppfattas som en hypokondriker eftersom jag har kontakt med en arbets terapuet och nyligen avslutat kontakten med min sjukgymnast. Men samtidigt vill jag ju få hjälp att slippa det förbaskade ljudet/suset om möjligheten finns.
Vad borde jag göra/era kommentarer på detta?
Moderator Alien: Tråden flyttad från Att leva som Aspergare.
Den officiella förklaringen från sjukvården är att det finns inget botemedel för det. Men det finns hjälpmedel, t.ex. en brus apparat.
Ett problem jag upplever i vardagen är att jag efter min halvtidsarbetsdag måste sova 2 timmar för att jag är så trött när jag kommer hem. En del tycker jag skall motionera mer för att på så sätt få mer energi. Men då måste jag orka det också vilket jag inte gör i nuläget. Jag är lite som en vandrande zombie. Jag läste att man kan bli väldigt trött av tinnitus också.
Jag är lite osäker här, jag vill inte uppfattas som en hypokondriker eftersom jag har kontakt med en arbets terapuet och nyligen avslutat kontakten med min sjukgymnast. Men samtidigt vill jag ju få hjälp att slippa det förbaskade ljudet/suset om möjligheten finns.
Vad borde jag göra/era kommentarer på detta?
Moderator Alien: Tråden flyttad från Att leva som Aspergare.
Senast redigerad av Nasheim 2015-03-25 20:15:42, redigerad totalt 1 gång.
Funderingar om tinnitus
Finns väl lite olika alternativ.
Antingen läkemedel såsom Sertralin (Zoloft) har visat sig ha positiv effekt.
Att lägga en ton i örat med en apparat är också ett alternativ. Likaså avledande ljud som musik. Annars finns tyvärr inte så mycket i dagsläget att göra åt tinnitus. Det är viktigt att skydda sin hörsel!
Antingen läkemedel såsom Sertralin (Zoloft) har visat sig ha positiv effekt.
Att lägga en ton i örat med en apparat är också ett alternativ. Likaså avledande ljud som musik. Annars finns tyvärr inte så mycket i dagsläget att göra åt tinnitus. Det är viktigt att skydda sin hörsel!
Funderingar om tinnitus
Det står en del om erfarenheten av tinnitus i denna tråd: tinnitus-och-aspergers-syndrom-t24812.html
Se även denna tråd: brusreducerande-horlurar-t12683.html
Se även denna tråd: brusreducerande-horlurar-t12683.html
Funderingar om tinnitus
Man kan örfila sina egna öron lite försiktigt för att få de nervcillier som tjuter att lossna och bli tysta.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Funderingar om tinnitus
Själv försöker jag minimera stressande situationer i möjligaste mån. "TV-bruset" o "ringandet" som jag hör är för mig varningssignaler på att jag behöver "ta d lugnare". Först efter att du sett över din livssituation tycker jag medicin o hörapparater kan va alternativ.
Återgå till Aspergare och vården