Dart(s)
13 inlägg
• Sida 1 av 1
Dart(s)
Hej!
Ett intressant intresse är dart(s). Finns det andra här som också gillar det?
Ett intressant intresse är dart(s). Finns det andra här som också gillar det?
- jesusiscool
- Anslöt: 2013-04-25
Dart(s)
Dart är ju ett gammalt specialintresse för min del. Höll på med det under några år då jag tränade och tävlade en del, och låg med i topp 50 på Sverige-rankingen ett tag faktiskt. Detta efter att haft flyt i ett mästerskap där jag nådde final efter att ha slagit ut två f d landslagsspelare på vägen. Mitt rekord på 501 dubbel ut är 16 pil, och med det förstår du att jag aldrig var någon stjärna i sporten trots framgången i den där lyckosamma tävlingen. Normalt var jag inte bland dom bästa i klubben ens, därför var det ju lite kul att ta sig till den där finalen på hemmaplan dessutom.
En annan kul grej var när jag fick äran i en större tävling att möta en spelare som då var rankad topp 10 i världen. Jag minns dock inte vad han hette, och det blev förstås inte mycket till match. Undrar förresten om det inte var Phil Taylor som vann hela tävlingen sen. Kan ångra lite att jag rensade ut mina gamla darttidningar en gång i tiden när minnet är så dåligt.
En svensk juniormästare gick med i våran klubb. Han hade fått stor uppmärksamhet för en tio-pilare som 16-åring, vilket inte bara var juniorrekord utan även tangerat svenskt rekord på den tiden. Ett par andra gamla storspelare gick också med, och det var ju inspirerande att kasta med och mot dessa personer. Eller ja, jag kastade ju alltid mot tavlan förstås, men ni förstår vad jag menar...
Om det blev egocentrerat det här så är det för att det är sådana erfarenheter av dart jag har. Hade inget internet då och det var ytterst sällan jag hade möjlighet att se dart på tv. Idag är dartintresset ganska så svalt, men jag kan fortfarande fascineras av ett klipp som det ovan.
jesusiscool, håller du själv på med dart?
En annan kul grej var när jag fick äran i en större tävling att möta en spelare som då var rankad topp 10 i världen. Jag minns dock inte vad han hette, och det blev förstås inte mycket till match. Undrar förresten om det inte var Phil Taylor som vann hela tävlingen sen. Kan ångra lite att jag rensade ut mina gamla darttidningar en gång i tiden när minnet är så dåligt.
En svensk juniormästare gick med i våran klubb. Han hade fått stor uppmärksamhet för en tio-pilare som 16-åring, vilket inte bara var juniorrekord utan även tangerat svenskt rekord på den tiden. Ett par andra gamla storspelare gick också med, och det var ju inspirerande att kasta med och mot dessa personer. Eller ja, jag kastade ju alltid mot tavlan förstås, men ni förstår vad jag menar...
Om det blev egocentrerat det här så är det för att det är sådana erfarenheter av dart jag har. Hade inget internet då och det var ytterst sällan jag hade möjlighet att se dart på tv. Idag är dartintresset ganska så svalt, men jag kan fortfarande fascineras av ett klipp som det ovan.
jesusiscool, håller du själv på med dart?
Dart(s)
Jag har provat spela lite bla på sommaren och försökt spela lite mer seriöst de senaste veckorna.
Jag har börjat besöka ett ställe där man kan dricka öl och spela dart.
Det var jobbigt att spela 501 mot andra (jobbig huvudräkning).
Är detta en aspergervänlig sport?
Btw, spelar du fortfarande lite dart ibland?
Jag har börjat besöka ett ställe där man kan dricka öl och spela dart.
Det var jobbigt att spela 501 mot andra (jobbig huvudräkning).
Är detta en aspergervänlig sport?
Btw, spelar du fortfarande lite dart ibland?
- jesusiscool
Dart(s)
Svårt att säga om det är en aspergervänlig sport, men mig passade det iaf ganska bra. Men så hade vi en egen trevlig klubblokal också och den miljön passade mig bättre än pubmiljön. Och jag behövde inte vara mer social än jag kände för, vi hade gott om tavlor så man kunde alltid träningskasta om inte annat. Minns särskilt trevliga sommarfester och liknande under klubbens storhetstid. Det som passade mig mindre bra var att resa ut till tävlingar. Det var ofta långa resor då jag bor i en mindre stad, så det blev gärna mer socialt vid dessa tillfällen än man egentligen hade ork för.
Det med huvudräkningen tyckte jag väl mest var lite jobbigt i början, man blev bättre på det efterhand och dessutom lärde man sig vad som gällde vid dom olika utgångarna utan att man behövde räkna så mycket.
Jag spelar inte dart längre i någon klubb. Blir mest att jag kastar lite hemma ibland när andan faller på vilket inte är särskilt ofta då jag var ganska mätt på dart när jag la av med det. Men jag brann verkligen för darten en gång i tiden, och jag har faktiskt funderat ibland på om man skulle gå med igen, fast bara kasta lite på skoj då för tävlingsmomentet är inget som lockar längre. Men det har inte blivit av utav olika anledningar, men en dag kanske.
Det med huvudräkningen tyckte jag väl mest var lite jobbigt i början, man blev bättre på det efterhand och dessutom lärde man sig vad som gällde vid dom olika utgångarna utan att man behövde räkna så mycket.
Jag spelar inte dart längre i någon klubb. Blir mest att jag kastar lite hemma ibland när andan faller på vilket inte är särskilt ofta då jag var ganska mätt på dart när jag la av med det. Men jag brann verkligen för darten en gång i tiden, och jag har faktiskt funderat ibland på om man skulle gå med igen, fast bara kasta lite på skoj då för tävlingsmomentet är inget som lockar längre. Men det har inte blivit av utav olika anledningar, men en dag kanske.
Dart(s)
Du kan ju alltid göra det till en social sport (eller spel). Dricka öl eller kaffe (Gsry Anderson gillar latte, tror jag) och spela dart.
Du är nog den enda här på forumet som faktiskt har haft detta som specialintresse (antar jag)
Du är nog den enda här på forumet som faktiskt har haft detta som specialintresse (antar jag)
- jesusiscool
Dart(s)
Är inte dart en ganska skrikig sport där folk är höglhudda och dricker öl?
- jesusiscool
Dart(s)
Micke skrev:På våra träningar var det i regel ganska lugnt och inte så mycket alkohol inblandat. Men under tävlingar kunde det ju vara lite stökigare förstås.
hur gör man då det blir lite stökigare?
- jesusiscool
Dart(s)
Man kan fokusera på kastningen och försöka stänga ute allt runtomkring. Lite bomull i öronen kan underlätta. Men om man mest vill kasta på skoj för den sociala bitens skull kanske det inte är något bra råd dock.
Under en period så mediterade jag regelbundet, och det gav ett ökat inre lugn vill jag minnas.
Under en period så mediterade jag regelbundet, och det gav ett ökat inre lugn vill jag minnas.
Dart(s)
hur gör man för att träffa andra dart-spelare och få vänner som spelar dart?
Du är (f-n) den enda dart-personen på internet som jag talat med som bor i Sverige.
Du är (f-n) den enda dart-personen på internet som jag talat med som bor i Sverige.
- jesusiscool
Dart(s)
Jag hade kul under studietiden med att stå och öva lite ibland.
Jag vet inte om det heter 501 det man kör, kommer heller inte ihåg hur jag gjorde.
Men det var lite avkopplande och ganska svårt, så jag har respekt för hur bra folk i klubb är!
Jag vet inte om det heter 501 det man kör, kommer heller inte ihåg hur jag gjorde.
Men det var lite avkopplande och ganska svårt, så jag har respekt för hur bra folk i klubb är!
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Dart(s)
Man borde ju kunna ordna träffar där man har dart som en del av det hela. Då menar jag att man använder sporten/spelet som en aktivitet för att träffa folk och vara lite social. Vad tänker folk om detta?
- jesusiscool
Återgå till Intressanta intressen