Lista med vanliga egenskaper hos kvinnor med Asperger

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav vickyc » 2015-03-11 0:10:31

Den här listan är gammal men den har delats av flera av mina facebookvänner idag så jag tänkte att intresse kanske finns här också. Det är en (inofficiell) lista över egenskaper som är vanliga bland kvinnor med Asperger. Jag tycker själv att den är ganska bra.

Här är länken: http://everydayaspergers.com/2012/03/31 ... checklist/
vickyc

Anslöt: 2015-03-11

Inläggav colaflaska » 2015-03-11 1:14:51

Mycket kände jag igen mig i, men min absolut första tanke var att det mesta i listorna stämmer bra in på de män med asperger jag träffat också.

Men det var även några jag absolut inte kände igen mig i. Listan får kvinnor att framstå som mer känsliga än "normala" kvinnor, men om jag jämför mig själv med väninnor och andra kvinnor i min närhet känner jag mig extremt känslokall.

EDIT: Och som alltid när jag läser liknande listor får jag ett "aha"-moment vid vissa punkter tex:
2. Adjusts bedclothes, bedding, and/or environment in an attempt to find comfort.
12. Has a hard time finding certain objects in the house, but remembers with exact clarity where other objects are.

Det där är så naturligt för mig så jag ser det inte som problem, snarare som personlighetsdrag.
colaflaska

Anslöt: 2012-04-20

Inläggav rdos » 2015-03-11 10:05:33

De flesta saker man nämner är inte unika för just neurodiversa kvinnor, och man har missat flera saker som faktiskt är just unika för denna grupp.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in