Att kunna föreställa sig hur människor är

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zima33 » 2015-03-06 1:27:41

Jag har förstått att när man hänger på forum så gör man upp bilder i huvudet över hur personerna på forumet är, hur de ser ut, var de bor, vad de tycker om/inte tycker om osv.

Men, jag gör inte så! Jag tänker bara på det jag vet om ett nick, t.ex att X är veterinär och bor i XX-stad. Vet jag inget om en person så gör jag inte upp en bild över personen helt enkelt.

Är det här "aspigt" eller är det bara jag som inte kan föreställa mig hur människor är?
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav geocache » 2015-03-06 3:27:48

Nej, jag gör på samma sätt.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav notwoodstock » 2015-03-06 4:37:05

Jag glömmer tyvärr numera väldigt snabbt flertalet av er, vem som är vem och vem som skrivit vad. :( :shock: :shock:
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav plåtmonster » 2015-03-06 9:32:33

Zima33 skrev:Men, jag gör inte så! Jag tänker bara på det jag vet om ett nick, t.ex att X är veterinär och bor i XX-stad. Vet jag inget om en person så gör jag inte upp en bild över personen helt enkelt.

Gratulera dig själv över att du har ett rationellt sinne ;)

Dock om någon jobbar som fotomodell kan man sannolikhetsmässigt dra vissa slutsatser om utseendet dock. Eller att någon som är chef bor rätt bra osv.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav henkeC » 2015-03-06 11:52:48

Nej jag gör det inte heller om det inte är totalt uppenbart som ni pratar om fotomodeller. Googla något vanligt namn + verksamhet och se.
Jag provade:
Bodil + vandrarhem
och fick upp: http://www.bodilsvandrarhem.se/ hur tror ni Bodil ser ut då? Okej hon heter Bodil, driver ett vandrarhem och kommer från norrland. Hur ser en norrlänning ut?

Sen har vi ju y-barn. Ronny, Tony, Tommy, Sonny, Jimmy. De framställer jag klart och tydligt som klassiska kåkfarare á la Christer Pettersson.
henkeC
Ny medlem

Anslöt: 2015-03-06

Inläggav Zima33 » 2015-03-06 21:12:46

plåtmonster skrev:
Zima33 skrev:Men, jag gör inte så! Jag tänker bara på det jag vet om ett nick, t.ex att X är veterinär och bor i XX-stad. Vet jag inget om en person så gör jag inte upp en bild över personen helt enkelt.

Gratulera dig själv över att du har ett rationellt sinne ;)

Tack! :D
Zima33

Inläggav Kattmat » 2015-03-07 20:43:56

Zima33 skrev:Jag har förstått att när man hänger på forum så gör man upp bilder i huvudet över hur personerna på forumet är, hur de ser ut, var de bor, vad de tycker om/inte tycker om osv.

Men, jag gör inte så! Jag tänker bara på det jag vet om ett nick, t.ex att X är veterinär och bor i XX-stad. Vet jag inget om en person så gör jag inte upp en bild över personen helt enkelt.

Är det här "aspigt" eller är det bara jag som inte kan föreställa mig hur människor är?

Om någon på ett forum har en avatar som föreställer en levande varelse (människa, katt, hund, tecknad gubbe etc) så tolkar jag det på något skumt sätt som att den som har en kattbild "är" en katt osv. Män som har en kvinnlig avatar (t.ex. någon skådespelerska de tycker är snygg elleren anime-tjej) tolkar jag som kvinnor, och kvinnor med en manlig avatar tolkar jag som män, även fast jag intellektuellt vet att de inte är det.

Även bilder som inte föreställer något levande påverkar hur jag upplever personen. Sen blir jag ofta förvånad när jag får se ett foto på dem. Om jag skulle se ett foto på dig skulle jag tycka att det var "fel" för du är ju en orange blomma.

På vissa sätt tror jag att avatarer kan vara en bättre representation av personen bakom, än ens kropp som man ju inte väljer själv.

(Att jag inte skaffat någon här än beror på att jag inte pallar.)
Kattmat

Anslöt: 2015-01-07

Inläggav Zima33 » 2015-03-08 21:18:59

Kattmat skrev: Om jag skulle se ett foto på dig skulle jag tycka att det var "fel" för du är ju en orange blomma.

:D

Jo men om jag ser en avatar på en kvinna så tror jag att personen är en kvinna också, om inte avataren är på en kändis förstås.
Zima33

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in