Hur blir man tagen på allvar av SOS alarm?
52 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
kiddie skrev:Kan ni era mobilnummer utantill?
Japp. Jag har haft samma nummer sen jag skaffade mobil 2002, fick välja nummer bland några alternativ så valde ett som jag trodde jag skulle kunna minnas enkelt.
plåtmonster skrev:Frågan är snarare vad man kan minnas överhuvudtaget när man är i skadat skick. Så det faller rätt platt hela antagandet.kiddie skrev:Kan ni era mobilnummer utantill?
Precis. Jag har en bekant som krockade med en älg, och det tog lång tid för henne att klara av att slå 112. Blev fel, fel nummer, klickade kanske på fel lur o.s.v. Man ska nog gärna ha SOS alarm som kortnummer på något sätt, d.v.s. en ikon man bara klickar på.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Några människor försökte rädda en självmordsbenägen man, men SOS Alarm var inte så hjälpsamma som de trodde. En kvinna, Kristina, såg en man sitta hopkurad på spåret. Han verkade påverkad el sjuk och kunde inte svenska. Sex personer lyfte honom därifrån. Men då försökte han ta sig ner på spåret igen. Så vad gör man? Jo, man ringer SOS Alarm. Men det kom varken ambulans el polis dit. Mannen kunde knappt stå på benen. De ringde 112 igen. Den här gången kom faktiskt en ambulans.
Så en ambulans kan inte ta med sig en sjuk och självmordsbenägen person mot hens vilja? Nej, då behövs ett intyg av en läkare.
Så vad gör de goda samariterna? Som tur var hade han nämnt Märsta, så de såg till att han kom iväg på ett tåg till Märta. (Och så var det bara att hoppas att han inte lade sig på spåret där.)
Men ska det få gå till så här? Nej, egentligen inte.
Reglerna verkar klara men i praktiken ... Påverkade det att det verkade vara en person som dels inte pratade svenska, dels knappast kan betala för vården? Men när det gäller akut vård så ska det ges ändå till alla människor.
http://www.unt.se/uppland/knivsta/radda ... 15573.aspxUNT skrev:Ambulanspersonalen var förstående mot mannen och kollade hans fysiska hälsa på ett proffsigt sätt, säger Kristina Östman.
Men eftersom mannen blev rädd och vägrade följa med, så åkte ambulanspersonalen från platsen med hänvisning till att de inte kan omhänderta en person mot hans vilja.
Så en ambulans kan inte ta med sig en sjuk och självmordsbenägen person mot hens vilja? Nej, då behövs ett intyg av en läkare.
Så vad gör de goda samariterna? Som tur var hade han nämnt Märsta, så de såg till att han kom iväg på ett tåg till Märta. (Och så var det bara att hoppas att han inte lade sig på spåret där.)
Men ska det få gå till så här? Nej, egentligen inte.
Hon undrar också varför varken SOS Alarm eller ambulanspersonalen berättade för dem att man även kan ringa till kommunens socialjour.
Anders Klarström, presschef på SOS Alarm, svarar att han tycker det låter märkligt att ingen polis skickats till platsen.
– När det gäller att hänvisa till kommunernas socialjour tror jag tyvärr inte att vi har någon automatisk rutin för att hänvisa dit.
Christer Nordström, presstalesperson på Uppsalapolisen, säger att när de får samtal om att människor befinner sig på spåret så åker de alltid ut.
Gäller de även när ni har mycket att göra?
– Ja, om SOS larmar åker vi ut. Det första vi gör är att kontakta Trafikverket så att de stoppar tågen. Sedan åker vi och kollar vilket tillstånd personen är i. Om det är en person som är så mentalt ur balans att hon är en fara för sitt liv så omhändertar vi personen. Man behöver inget läkarintyg först för att omhänderta någon om det är akut, säger Christer Nordström.
Reglerna verkar klara men i praktiken ... Påverkade det att det verkade vara en person som dels inte pratade svenska, dels knappast kan betala för vården? Men när det gäller akut vård så ska det ges ändå till alla människor.
Summering, man kan inte lita på SOS Alarm.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Återgå till Aspergare och vården