Hur blir man tagen på allvar av SOS alarm?
52 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Men om folk falsklarmar och de skickar ut ambulans så kanske det inte finns någon att skicka ut nästa gång, när det gäller livet. Så det är verkligen ett problem. Men därför har ju sköterskan beslutsstöd att kontrollera mot.
Och de som falsklarmar skulle få skyhöga böter. Frågan är om det skulle hjälpa mot berusade el allmänt empatibefriade tonåringar.
Jag har enbart larmat åt en släkting, aldrig åt mig själv. Då lät jag säkert rätt skärrad men tror nog jag blivit tagen på allvar även om jag låtit kolugn: "Hen har hjärtproblem och ligger på golvet och jag får ingen kontakt med hen".
En gång ringde jag Sjukupplysningen. Då hade jag så ont att jag låg hopkrupen på golvet. Då sa de (som de brukar) att jag skulle åka in. Tror rentav hon erbjöd sig att hjälpa till med att beställa ambulans. Fast jag tackade nej ("inte ska jag väl besvära i onödan").
Och de som falsklarmar skulle få skyhöga böter. Frågan är om det skulle hjälpa mot berusade el allmänt empatibefriade tonåringar.
Jag har enbart larmat åt en släkting, aldrig åt mig själv. Då lät jag säkert rätt skärrad men tror nog jag blivit tagen på allvar även om jag låtit kolugn: "Hen har hjärtproblem och ligger på golvet och jag får ingen kontakt med hen".
En gång ringde jag Sjukupplysningen. Då hade jag så ont att jag låg hopkrupen på golvet. Då sa de (som de brukar) att jag skulle åka in. Tror rentav hon erbjöd sig att hjälpa till med att beställa ambulans. Fast jag tackade nej ("inte ska jag väl besvära i onödan").
När jag gick på lekis kom det en polis till vår förskoleklass och höll ett interaktivt föredrag om hur polisen arbetar. Vi fick titta lite på utrustningen i polisens dåvarande bälte, titta i en polisbil och lyfta en lagbok. Dessutom berättade polisen för oss vad vi ska säga när vi ringer 112 (eller 90 000 var det ju då) för att få med allt viktigt. Sedan dess har jag alltid följt den mallen varje gång jag har ringt SOS.
"Hej, mitt namn är Förnamn Efternamn och jag befinner mig på Adress Postnummer Ort (alternativt annan positionsbeskrivning)." Sedan berättar man vad som pågår och det blir ju olika beroende på varför man ringer. Att se till att få med fullständigt namn, position och situationsbeskrivning är ju det man ska fokusera på. I vissa fall kan man även be att kopplas till någon specifik tjänst (polis, brandkår osv).
Jag tvivlar på att larmcentralsoperatörerna har för vana att ifrågasätta personer som låter sansade utan jag tror att fallet med den misstrodde mannen, vars mor dödades, som själv blivit skuren i armen och som var nära att brännas inne, inte är rättvisande för hur det brukar gå till. I vart fall säger min erfarenhet att jag brukar få rätt hjälp trots att jag ofta låter sansad.
Man bör dock vara medveten om att man först talar med någon på SOS och därefter kopplas dit man ska: t.ex. till polisen. Därför kan man ibland behöva upprepa vissa detaljer, trots att informationen vidarebefordras. För att snabba på samtalen brukar jag därför dra om samma snabba presentation av namn, position och händelsebeskrivning.
"Hej, mitt namn är Förnamn Efternamn och jag befinner mig på Adress Postnummer Ort (alternativt annan positionsbeskrivning)." Sedan berättar man vad som pågår och det blir ju olika beroende på varför man ringer. Att se till att få med fullständigt namn, position och situationsbeskrivning är ju det man ska fokusera på. I vissa fall kan man även be att kopplas till någon specifik tjänst (polis, brandkår osv).
Jag tvivlar på att larmcentralsoperatörerna har för vana att ifrågasätta personer som låter sansade utan jag tror att fallet med den misstrodde mannen, vars mor dödades, som själv blivit skuren i armen och som var nära att brännas inne, inte är rättvisande för hur det brukar gå till. I vart fall säger min erfarenhet att jag brukar få rätt hjälp trots att jag ofta låter sansad.
Man bör dock vara medveten om att man först talar med någon på SOS och därefter kopplas dit man ska: t.ex. till polisen. Därför kan man ibland behöva upprepa vissa detaljer, trots att informationen vidarebefordras. För att snabba på samtalen brukar jag därför dra om samma snabba presentation av namn, position och händelsebeskrivning.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Gripandekylig skrev:"Hej, mitt namn är Förnamn Efternamn och jag befinner mig på Adress Postnummer Ort (alternativt annan positionsbeskrivning)." Sedan berättar man vad som pågår och det blir ju olika beroende på varför man ringer.
Numera säger de väl alltid att man ska börja med vad som har hänt. Minns att de svarar uttryckligen:
- SOS Alarm, vad har hänt?
Jag har själv reagerat på det, skulle linjen brytas t ex så är ju det allra viktigaste att veta VART man ska åka, i värsta fall kan man ta både brandbil, ambulans och polis, polis och ambulans brukar ju ändå åka dit om det brinner. Anledningen är förmodligen att de ska vinna några sekunder på att 'få ut brandbilen ur garaget' lagom tills de får veta vart de ska.
Gripandekylig skrev:jag tror att fallet med den misstrodde mannen, vars mor dödades, som själv blivit skuren i armen och som var nära att brännas inne, inte är rättvisande för hur det brukar gå till.
Jag tror inte heller det BRUKAR gå till så, men det får ALDRIG gå till så.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 0347639.ab
Pojken vädjar:
– Snälla, kom hit. Jag kommer att dö.
Operatören fortsätter att ställa frågor. Sju gånger tvingas den skjutne att berätta var han befinner sig. Frågor om hur Tallhöjden i Norrahammar stavas upprepas i vad som verkar vara en oändlighet, det tjatas om hans namn.
Det är hjärtskärande att lyssna på.
– Om jag dör, hälsa min mamma, min farmor, min familj att jag älskar dem.
Till slut brister det för pojken. "Är du dum i huvudet? Tallhöjden i Norrahammar. Jävla idiot, snälla kom hit.
Dags för uppläxning av det svårt skadade barnet. "Kan du skärpa dig i stället för att kalla mig jävla idiot? Vill du ha hjälp"?
gadas skrev:Jag har själv reagerat på det, skulle linjen brytas t ex så är ju det allra viktigaste att veta VART man ska åka
De sköter väl lokalisering via telefonisystemet?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Det är inte helt tillförlitligt men troligen hämtar de en del information den vägen.plåtmonster skrev:gadas skrev:Jag har själv reagerat på det, skulle linjen brytas t ex så är ju det allra viktigaste att veta VART man ska åka
De sköter väl lokalisering via telefonisystemet?
Beror väl på... Ringer man dit o säger typ; "-Hjälp! Jag håller på att dö!" De vill väl veta lite mer? Varför man håller på att dö? Kan ju vara en paniksyndrom-attack, då kan det typ kännas som om man håller på att dö.
Jag har ringt efter ambulans 2 ggr, o då har det varit allvar.
Första gången;
Jag: -Jag har tagit en massa piller, jag måste nog till sjukhuset.
112: -Ok, vad har du tagit?
Jag: -En massa Efexor o Seroxat.
112: -Ok, kan du stanna vid telefonen?
Jag: -Ja, men jag börjar yra.
112: -Vi skickar en ambulans till XXXgatan XX X.
Jag: -Jag går ner o sätter mig på trottoaren.
112: -Ok, men kan du stanna i telefonen?
Jag: -Javisst, det är en mobiltelefon.
Sen kom ambulansen o det konstaterades livsfarligt högt blodtryck (300/210) samt troligen serotonergt syndrom. Kom till akuten o fick kol o nitroglycerin. Sov över där tills dagen efter.
Andra gången var minst lika allvarlig;
Jag: -Jag har skurit upp huvudet, jag har nog förlorat mycket blod.
112: -Ok, vi kommer.
Jag: -Jag tar mig ner till trottoaren på XXXgatan XX X.
Jag satt då där helt nerblodad på trottoaren o tackar alla som stannade både till förbipasserande gående o till föraren av den bil som stannade o gav mig en kompress o kontrollringde o kollade att ambulans var på väg. I ambulansen stoppade de blödningen, o på sjukhuset fick jag sys ihop. O de sa att jag förlorat ca 1,5 l blod.
Nu är det förhoppningsvis slut med mitt självskadebeteende.
Jag har ringt efter ambulans 2 ggr, o då har det varit allvar.
Första gången;
Jag: -Jag har tagit en massa piller, jag måste nog till sjukhuset.
112: -Ok, vad har du tagit?
Jag: -En massa Efexor o Seroxat.
112: -Ok, kan du stanna vid telefonen?
Jag: -Ja, men jag börjar yra.
112: -Vi skickar en ambulans till XXXgatan XX X.
Jag: -Jag går ner o sätter mig på trottoaren.
112: -Ok, men kan du stanna i telefonen?
Jag: -Javisst, det är en mobiltelefon.
Sen kom ambulansen o det konstaterades livsfarligt högt blodtryck (300/210) samt troligen serotonergt syndrom. Kom till akuten o fick kol o nitroglycerin. Sov över där tills dagen efter.
Andra gången var minst lika allvarlig;
Jag: -Jag har skurit upp huvudet, jag har nog förlorat mycket blod.
112: -Ok, vi kommer.
Jag: -Jag tar mig ner till trottoaren på XXXgatan XX X.
Jag satt då där helt nerblodad på trottoaren o tackar alla som stannade både till förbipasserande gående o till föraren av den bil som stannade o gav mig en kompress o kontrollringde o kollade att ambulans var på väg. I ambulansen stoppade de blödningen, o på sjukhuset fick jag sys ihop. O de sa att jag förlorat ca 1,5 l blod.
Nu är det förhoppningsvis slut med mitt självskadebeteende.
Problemet är att mer än hälften av samtalen till 112 är fel- och busringningar. Men jag får lite ångest när jag läser utskriften av samtalet och tänker på att det är en skadad som ringer. Man kan ju tro att den som blivit skjuten i huvudet inte skulle vara vid medvetande, än mindre ringa SOS, men så var det iaf.
Operatören frågar vilket telefonnummer, syns det inte numret?
Han pratar med operatören och i slutet med polisen under nästan sex minuter. Det måste ha känts som en evighet när man tror att man ska dö närsomhelst.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20346496.abNär den skottskadade 16-åringen i Norrahammar ringer SOS blir han inte trodd.
Larmoperatören ifrågasatte istället honom:
”Men vart i huvudet? Hur kan det komma sig att du klarar av att ringa om du har blivit skjuten?”
Enligt 16-åringen hade han svår ångest.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20336162.abPå plats sköts en 17-åring till döds. Hans kamrat, en 16-åring, fick allvarliga skott- och stickskador men överlevde mirakulöst. Bland annat blev han skjuten i huvudet.
Enligt åtalet avled 17-åringen av ett skott i bröstet.
Operatören frågar vilket telefonnummer, syns det inte numret?
Han pratar med operatören och i slutet med polisen under nästan sex minuter. Det måste ha känts som en evighet när man tror att man ska dö närsomhelst.
Spoiler: visa
Såg om det där på nyheterna. Det är fan helt sjukt vilken iskall kvinna han får prata med.
"Jag kommer dö snart"
"ah, mm"
Liksom vad i helvete? Visst att man ska kunna ta det lugnt i sådana situationer när man jobbar vid SOS alarm men hon är helt sjuk. Hoppas verkligen att hon får sparken, ordentligt straff och att killen får skadestånd som betalas av operatören, inte SOS alarm.
"Jag kommer dö snart"
"ah, mm"
Liksom vad i helvete? Visst att man ska kunna ta det lugnt i sådana situationer när man jobbar vid SOS alarm men hon är helt sjuk. Hoppas verkligen att hon får sparken, ordentligt straff och att killen får skadestånd som betalas av operatören, inte SOS alarm.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Tror det mest är unga människor som får kalla handen. De verkar inte vilja köra på samma sätt med t ex medelålders som nog har mest respekt med sig.
Två tips:
1) Ring en släkting som ringer SOS tills de agerar
2) Slösa inte tid på idioter. Lägg på luren och ring upp igen med förhoppningsvis en annan operatör.
3) Om det gäller dit liv så kan du gott ta i lite. Ring upprepade gånger. Skrik! Spring ut på gatan osv..
1) Ring en släkting som ringer SOS tills de agerar
2) Slösa inte tid på idioter. Lägg på luren och ring upp igen med förhoppningsvis en annan operatör.
3) Om det gäller dit liv så kan du gott ta i lite. Ring upprepade gånger. Skrik! Spring ut på gatan osv..
- plåtmonster
Det är väl inget att säga om att operatören tjatar om var han är, det är ju viktigt så ambulansen kommer rätt. Inte heller att hon tjatar om telefonnumret (som han inte orkar säga), det är ju det numret de måste ringa om samtalet bryts.
Men hon borde sagt tidigare att ambulansen är på väg. Folk som ringer tror nog ofta att det faktum att operatören fortsätter att prata betyder att inget händer.
Att antyda att han måste skärpa sig för att få hjälp är däremot lågt. När någon är panikslagen för att den är döende är det inte rätta tidpunkten att uppfostra den.
Sedan tycker jag att hon borde försökt försäkra typ "du kommer inte att dö, ambulansen är på väg, du får snart hjälp" istf att bara svara "mmm".
Undrar hur det gick för killen, han överlevde visserligen.
Men hon borde sagt tidigare att ambulansen är på väg. Folk som ringer tror nog ofta att det faktum att operatören fortsätter att prata betyder att inget händer.
Att antyda att han måste skärpa sig för att få hjälp är däremot lågt. När någon är panikslagen för att den är döende är det inte rätta tidpunkten att uppfostra den.
– Är du dum i huvudet? Tallhöjden i Norrahammar. Jävla idot, snälla kom hit.
Kan du skärpa dig istället för att kalla mig jävla idiot? Vill du ha hjälp?
– Snälla kom hit. Jag kommer att dö. Jag har familj.
Sedan tycker jag att hon borde försökt försäkra typ "du kommer inte att dö, ambulansen är på väg, du får snart hjälp" istf att bara svara "mmm".
Undrar hur det gick för killen, han överlevde visserligen.
Spoiler: visa
Genom telefonsystemet så får SOS operatören normalt sett nummer och position. Dock är det bra att få det en gång till av den som ringer om det är fel.
Mobiltelefoner lokaliseras med multilateration och fasta telefoner genom uppslag i databaser.
Mobiltelefoner lokaliseras med multilateration och fasta telefoner genom uppslag i databaser.
- plåtmonster
Alien skrev:Det är väl inget att säga om att operatören tjatar om var han är, det är ju viktigt så ambulansen kommer rätt.
Det är det ju det första han säger efter att han säger vad hans problem är. Han upprepar det gång på gång hela tiden och säger samma ställe varje gång.
Och när hon frågar om han inte kan sitt eget mobilnummer låter hon så jävla.. nedlåtande? Killen var antagligen i chock och hade panik, ett skott i huvudet på det och man blir nog rätt jävla förvirrad. Han säger ju "numret jag ringer ifrån", hade det varit jättejobbigt för operatören att själv läsa upp det och låta killen bekräfta?
Jävla sopa.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
colaflaska skrev:Alien skrev:Det är väl inget att säga om att operatören tjatar om var han är, det är ju viktigt så ambulansen kommer rätt.
Det är det ju det första han säger efter att han säger vad hans problem är. Han upprepar det gång på gång hela tiden och säger samma ställe varje gång.
Och när hon frågar om han inte kan sitt eget mobilnummer låter hon så jävla.. nedlåtande? Killen var antagligen i chock och hade panik, ett skott i huvudet på det och man blir nog rätt jävla förvirrad. Han säger ju "numret jag ringer ifrån", hade det varit jättejobbigt för operatören att själv läsa upp det och låta killen bekräfta?
Jävla sopa.
Hon hörde väl inte riktigt. Han var ju skadad i munnen och kunde inte prata så tydligt alla gånger. Dessutom kände förstås inte operatören till den platsen, så hon kan vilja ha ett gatunamn och gatunummer. "Tallhöjden" låter som det kunde vara ett större område, men är alltså en ganska kort gata. Tänk om tekniken var sådan att så fort operatören upprepade platsnamnet, så syntes en karta på skärmen.
Betr mobilnumret, stämmer det att det att operatören alltid kan se det? Tänk om han hade dolt nummer. Och multilateration (totalt obegripligt för mig), det visar väl möjligen ungefär var han finns men inte numret (om hon skulle vilja ringa upp honom för att samtalet brutits).
colaflaska skrev:Såg om det där på nyheterna. Det är fan helt sjukt vilken iskall kvinna han får prata med.
"Jag kommer dö snart"
"ah, mm"
Den här gången skickade faktiskt operatören en ambulans och killen överlevde. Tror inte operatören får något straff. Jämför vad som hände i fallet Emil: sos-ville-inte-skicka-nagon-ambulans-han-dog-t20105.html
Kan det vara så att SOS Alarm vill att man ska uppge sitt nummer för att avslöja de som har snott eller hittat nån annans telefon och businger? Måste ju finnas nån anledning till att dom är så måna om det? Jag har ringt ett par tre gånger och alla gånger har jag fått uppge mitt nummer.
Moggy skrev:Kan det vara så att SOS Alarm vill att man ska uppge sitt nummer för att avslöja de som har snott eller hittat nån annans telefon och businger? Måste ju finnas nån anledning till att dom är så måna om det? Jag har ringt ett par tre gånger och alla gånger har jag fått uppge mitt nummer.
Det är för att de ska kunna ringa upp en om samtalet bryts ju!
Kan ni era mobilnummer utantill? Jag kan inte mitt. Och skulle kunna det ännu mindre om jag var skjuten i huvudet tror jag.
Jag kan mitt men jag vet många som inte kan telefonnummer längre, de använder bara telefonboken i mobilen och memorerar aldrig nummer.kiddie skrev:Kan ni era mobilnummer utantill? Jag kan inte mitt. Och skulle kunna det ännu mindre om jag var skjuten i huvudet tror jag.
Ja, men jag har haft samma nummer i 15 år så... dock kastar jag om siffror ibland när jag ska säga numret.kiddie skrev:Kan ni era mobilnummer utantill? Jag kan inte mitt. Och skulle kunna det ännu mindre om jag var skjuten i huvudet tror jag.
Tanten i ljudfilen där han som blev skjuten ringer beter sig för övrigt allt igenom vidrigt och bör inte arbeta med människor.
När polisen kommer in i samtalet verkar den tro att offret var bara en oskadd förbipasserande som råkade se alltihopa.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2015-02-21 21:40:34, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Jag kan mitt mobilnummer. Men så har jag haft samma nummer sedan 2000 när jag skaffade min första mobil. Har aldrig bytt nummer sedan dess.
Frågan är snarare vad man kan minnas överhuvudtaget när man är i skadat skick. Så det faller rätt platt hela antagandet.kiddie skrev:Kan ni era mobilnummer utantill?
- plåtmonster
Återgå till Aspergare och vården