LSS och delad vårdnad av barn

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

LSS och delad vårdnad av barn

Inläggav Elec » 2008-08-12 11:20:40

Hej, detta är mitt första inlägg på forumet.

Jag fick min diagnos nu i år (asp), och har inte riktigt koll på mina rättigheter.

Jag klarar mig ganska bra i det vardagliga livet, så de mesta som LSS kan hjälpa till med klarar jag mig utan. Jag har hört talas om att man skulle kunna få tex gratis tandvård, ersättning under studier etc, vilket låter verkligen kanon!

Jag är lite orolig för att kontakta de ansvariga myndigheterna, med tanke på att jag har delad vårdnad om min 4-åriga dotter (vilket fungerar felfritt!).

Kan offentliggörandet av min diagnos påverka min delade vårdnad?

mvh
Magnus J
Senast redigerad av Elec 2011-05-04 15:07:57, redigerad totalt 1 gång.
Elec
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2008-08-12
Ort: varberg

Re: LSS och delad vårdnad av barn

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-12 11:54:10

Elec skrev:Hej, detta är mitt första inlägg på forumet.

Jag fick min diagnos nu i år (asp), och har inte riktigt koll på mina rättigheter.

Jag klarar mig ganska bra i det vardagliga livet, så de mesta som LSS kan hjälpa till med klarar jag mig utan. Jag har hört talas om att man skulle kunna få tex gratis tandvård, ersättning under studier etc, vilket låter verkligen kanon!

Jag är lite orolig för att kontakta de ansvariga myndigheterna, med tanke på att jag har delad vårdnad om min 4-åriga dotter (vilket fungerar felfritt!).

Kan offentliggörandet av min diagnos påverka min delade vårdnad?

mvh
Magnus J


Det finns massor skrivet om det här på forumet redan, företrädesvis på föräldraforumet som är en underavdelning. Gå med där och skriv om din fråga.. Lite råddigt, men jag tror det blir bäst.

Och så hoppas jag att du inte ska möta fördomsfulla handläggare på involverade myndigheter. Har det inte varit några problem kring vårdnaden kan jag inte se varför en diagnos skulle ändra nånting. Du är ju samma person och pappa som innan liksom.

Välkommen!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:07:57, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2008-08-12 13:19:25

Det finns inte stöd någonstans i några lagar eller regler för att börja hoppa på dig och din delade vårdnad i och med en Aspergerdiagnos i sig, eller i och med att du händelsevis ansöker om något diagnosen ger dig rätt till.

Men tyvärr har vi sett skrämmande exempel berättas om här på forumet där hysteriska socialtjänstemän har fått för sig sådant utifrån okunskap och fördomar. Så det finns en risk att det bryter ut galenskap, det gör det. Minns dock att någon som börjar jävlas med dig på sådana grunder inte har stöd för sin sak i några regler.

....men inte minst: Välkommen!! Kul att du har hittat hit! Hoppas det ska ge dig mycket info, trevligt umgänge och så vidare att vara här!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:07:58, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Elec » 2008-08-12 13:56:50

Hej, och tack för era svar!

Jag skall nog våga mig på att ta del av det jag faktiskt har rätt till.


Tack för välkomnandet!
Jag har redan fått ut en hel del positivt härifrån, så det här kommer nog bli kanonbra!

Om det finns folk från Varberg härinne, så skriv gärna en rad eller två. Privat är väl bättre så att vi inte gör den här tråden till en chat.
Senast redigerad av Elec 2011-05-04 15:07:58, redigerad totalt 1 gång.
Elec
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2008-08-12
Ort: varberg

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-12 14:04:12

Elec skrev:Hej, och tack för era svar!

Jag skall nog våga mig på att ta del av det jag faktiskt har rätt till.


Tack för välkomnandet!
Jag har redan fått ut en hel del positivt härifrån, så det här kommer nog bli kanonbra!

Om det finns folk från Varberg härinne, så skriv gärna en rad eller två. Privat är väl bättre så att vi inte gör den här tråden till en chat.


Ganesh är från Varberg, om jag inte minns fel.

Sen kan jag rekommendera tråden Autismspektrum på Allt för föräldrars internetforum. Just nu är det hela havet stormar där efter att nåt anonymt pucko bråkat där, men annars är det mycket trevligt och informativt. Där finns Göteborgsregionsfolk också.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:07:58, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Savanten Svante » 2008-08-12 14:16:52

Autismspektrum på Allt för föräldrar: http://www.alltforforaldrar.se/snack2/f ... jump&f=111
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 15:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav A » 2008-08-13 1:03:46

Jag tror inte du behöver vara orolig. Olika myndigheter har inte alltid så mycket kontakt med varandra, ens vad de borde.....och att tandvården skulle ringa familjerätten bara för att du ansöker om tandvårdskort....nääää!
Titta på den klistrade tråden här ovan på Allt om AS som handlar om just att söka tandvårdskort. Gratis är det inte men du betalar bara som för annan sjukvård. LSS-handläggaren i din kommun bör kunna informera om hur du gör eftersom du inte har LSS-insatser. Har man det brukar det vara kommunens folk som beviljar tandvårdsstöd/kort, annars är det landstinget. Vet inte hur det är i Halland.
Ersättning under studier har jag aldrig hört talas om men man kan ju inte veta allt. Däremot har du rätt till en massa stöd om du läser på högskola/universitet. Inte illa bara det!
Senast redigerad av A 2011-05-04 15:08:01, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Alien » 2008-08-13 2:18:38

Eftersom den gemensamma vårdnaden fungerar bra kan jag inte se att det är någon risk. Värre om ni stridit om vårdnaden och den andra föräldern utnyttjat din diagnos för att få enskild vårdnad.

Fast om barnet visar tecken på AS, inte funkar med andra på daghem och i skola, då kan det tolkas som att föräldern inte duger pga sin AS. Åtminstone om man läser vissa trådar här.

Men som sagt, det är olika myndigher som ger tandvårdskort och som kontrollerar familjerna.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47259
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav sommar » 2008-08-21 0:57:18

Välkommen!
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in