Vi aspergare måste hålla ihop

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

vi aspergare måste hålla ihop

Inläggav rdos » 2015-02-14 1:54:57

Kristofer skrev:Odiagnosticerade är en väldigt löst definierad grupp. Den blir ännu mindre definierad av dina kuppartade sätt att definiera NPF-relaterade begrepp efter vad som enbart passar din agenda snarare än att beskriva det som i allmänhet avses med samma begrepp.

Om det är så ointressant med diagnosticerade så bör du skaffa en egen begreppsvärld. Istället för att som nu försöka få legitimitet i dina resonemang genom att använda de begrepp som vanligtvis följer i NPF-relaterade sammanhang.

Det har jag redan gjort. Jag har helt och hållet övergett "aspie" som numera är totalt draget i smutsen av sådana som dig. Ni lär inte lyckas med att få neurodiversitet att bli synonymt med autismdiagnoser, framförallt för att det aldrig enbart avsett detta. NPF är som tur är ett unikt svenskt begrepp som ett samlingsnamn på diverse suspekta diagnoser och saknar därmed all form av mening utanför Sverige.

Och neurodiversa är inte någon "löst" definierad grupp, utan relativt väldefinierad till skillnad från NPF-diagnoser som har helt godtyckliga kriterier.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Bazooka » 2015-02-14 10:58:26

Hålla ihop och hålla ihop...
Är själv subklinisk, lite mittemellan NS o Aspie.
Och det jag undrar är vad man vinna på det. Det är just "samvaro" jag vill slippa, om vi tar den biten, IRL. Men det här med forum och liknande är ju faktiskt ett ok sätt att ha kontakt. Forum som det här är väl just något sammanhållande.
Men man kan ju ge varandra stöd kanske. Enas om saker, till exempel att det inte är nåt handikapp egentligen att skita i fester, kafferaster och liknande. Inget vettigt sägs i socialt svammel.
För de som har diagnosen och har direkta problem i den praktiska vardagen kan man kanske hitta gemensamma sätt att lösa dessa.
Och sen är vi ju inte direkt korkade, så vill vi ta makten borde vi väl vara rätt kapabla till det, med internet och tekniskt kunnande. Vi missade tillfället efter Los Alamos. Elektriska vapen i skolan till alla inåtvända barn, annars släpper vi receptet fritt. Men det var klassens kungar som skördade frukterna, som vanligt...
Bazooka

Anslöt: 2012-11-03

Inläggav Krillo » 2015-02-14 11:07:12

Jag håller med om att folk behöver hålla ihop. Däremot vill jag påstå att all icke direkt kommunikation leder till motsatsen. Dvs kontakt anonymt via forum istället för mail, som är istället för sms som är istället för att ringa som är istället för att träffas och diskutera. Alla detta leder till splittring oavsett diagnos eller ej.
Krillo

Anslöt: 2011-02-12

Inläggav Kattmat » 2015-02-14 11:41:49

KrigarSjäl skrev:-En samling pissluktande nördar som tillbringar dagarna med rollspel och Jolt-cola i morsans källare??

-Landa på jorden för fan, Världen är inget jävla fantasy-rollspel!

Inget fel mad fantasy-rollspel om man gillar det. Att göra saker man tycker är kul, är faktiskt ett jättebra sätt för att må mindre dåligt.
Kattmat

Anslöt: 2015-01-07

Inläggav rdos » 2015-02-14 12:05:38

Kattmat skrev:Inget fel mad fantasy-rollspel om man gillar det. Att göra saker man tycker är kul, är faktiskt ett jättebra sätt för att må mindre dåligt.

Precis. Kanske detta som de diagnosticerade missar när de ständigt gnäller över sina problem isf att göra något åt situationen? Fast ensidigt fokuserande på diagnoser och DSM som absolut sanning isf förståelse för hur dragen fungerar, gör antagligen att man missar denna aspekt.
rdos

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-14 12:17:49

Kattmat skrev:
KrigarSjäl skrev:-En samling pissluktande nördar som tillbringar dagarna med rollspel och Jolt-cola i morsans källare??

-Landa på jorden för fan, Världen är inget jävla fantasy-rollspel!

Inget fel mad fantasy-rollspel om man gillar det. Att göra saker man tycker är kul, är faktiskt ett jättebra sätt för att må mindre dåligt.

-Bokstavstolkning.

Försök se helheten i det jag säger. Vad är min poäng? Vad är det jag vill ha sagt?

Det är poängen som är det intressanta.

Det här med rollspel skrev jag om i illustrativt syfte.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav rdos » 2015-02-14 15:03:41

Jag vet nog inte riktigt vad krigaren vill ha sagt. Måhända att han ogillar nördar? Kanske han ogillar rollspelande? Kanske han ogillar att folk bor hemma i 20-årsåldern (eller tom i 30-årsåldern eller ännu längre)? Om man nu bortser ifrån den schablon av aspergare han m.fl. vill prångla ut, så är allt detta kopplat till neurodiversitet, och alltså inget man bör angripa som neurodivers.
rdos

Inläggav rdos » 2015-02-14 15:08:34

Krillo skrev:Jag håller med om att folk behöver hålla ihop. Däremot vill jag påstå att all icke direkt kommunikation leder till motsatsen. Dvs kontakt anonymt via forum istället för mail, som är istället för sms som är istället för att ringa som är istället för att träffas och diskutera. Alla detta leder till splittring oavsett diagnos eller ej.

Jo, det får man väl håla med om. Problemet är att det är svårt att få ihop IRL träffar, och att det ofta finns konflikter med folk som inte vill träffa varandra. Jag tycker forumet som sådant spär på sådant genom ignorefunktionen som låter folk bara ignorera varandra istället för att diskutera.
rdos

Inläggav plåtmonster » 2015-02-14 15:18:17

Verkligheten är mer komplex än vad DSM och ICD ger uttryck för eller dess många utövare visar förståelse för.

Allt är dessutom inte meningsfullt att diskutera till förbanelse. I de fallen kan det vara mer givande att gå vidare.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav 145852 » 2015-02-14 16:03:39

Just precis och tanken med den här tråden var att vi aspisar skall börja träffas irl helst utanför samhället. Det finns en bra camping plats som ingen använder inte så långt bort ifrån där jag bor. Man kan bygga vindskydd och sova öppet på marken på sommrarna
145852

Anslöt: 2014-04-23

Inläggav rdos » 2015-02-14 20:38:03

145852 skrev:Just precis och tanken med den här tråden var att vi aspisar skall börja träffas irl helst utanför samhället. Det finns en bra camping plats som ingen använder inte så långt bort ifrån där jag bor. Man kan bygga vindskydd och sova öppet på marken på sommrarna

Utmärkt idé. Kanske en vi kan besöka i sommar (brukar vara i Uppsala ca 1 vecka på sommaren)? :D
rdos

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-14 20:45:30

rdos skrev:Jag vet nog inte riktigt vad krigaren vill ha sagt.

-Det är ingenting nytt.

Programmerarnaturer och jag snackar olika språk.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Kristofer » 2015-02-14 20:57:49

rdos skrev:
Kristofer skrev:Odiagnosticerade är en väldigt löst definierad grupp. Den blir ännu mindre definierad av dina kuppartade sätt att definiera NPF-relaterade begrepp efter vad som enbart passar din agenda snarare än att beskriva det som i allmänhet avses med samma begrepp.

Om det är så ointressant med diagnosticerade så bör du skaffa en egen begreppsvärld. Istället för att som nu försöka få legitimitet i dina resonemang genom att använda de begrepp som vanligtvis följer i NPF-relaterade sammanhang.

Det har jag redan gjort. Jag har helt och hållet övergett "aspie" som numera är totalt draget i smutsen av sådana som dig. Ni lär inte lyckas med att få neurodiversitet att bli synonymt med autismdiagnoser, framförallt för att det aldrig enbart avsett detta. NPF är som tur är ett unikt svenskt begrepp som ett samlingsnamn på diverse suspekta diagnoser och saknar därmed all form av mening utanför Sverige.

Och neurodiversa är inte någon "löst" definierad grupp, utan relativt väldefinierad till skillnad från NPF-diagnoser som har helt godtyckliga kriterier.

På vilket sätt drar sådana som jag begrepp i smutsen? Möjligtvis handlar det om att sådana som jag inte villkorslöst ställer upp på dina definitioner.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav plåtmonster » 2015-02-14 22:15:04

rdos skrev:Ni lär inte lyckas med att få neurodiversitet att bli synonymt med autismdiagnoser, framförallt för att det aldrig enbart avsett detta.

Är det någon som bryr sig om att sätta likhet därimellan? Varför bry sig om något sådant? Känns mer angeläget att asperger i sig får en mer nyanserad bild hos allmänheten. Vill man kalla det för andra saker så är det upp till var och en.

145852 skrev:vi aspisar skall börja träffas irl helst utanför samhället. Det finns en bra camping plats som ingen använder inte så långt bort ifrån där jag bor. Man kan bygga vindskydd och sova öppet på marken på sommrarna.

Det viktiga är nog att kommunicera och samarbeta på ett sätt där kommunikation och normer är på aspergervis. Campingplatser utanför städer låter dock bara omständigt och kallt.

Ett förslag är att man kan samarbeta och tipsa varann om t.ex inkomstmöjligheter. Lyckas man med det tillräckligt bra så kan man åsidosätta neurotypiska apbetsgivare och trångsynta myndigheter.
plåtmonster

Inläggav rdos » 2015-02-14 22:32:00

Kristofer skrev:På vilket sätt drar sådana som jag begrepp i smutsen? Möjligtvis handlar det om att sådana som jag inte villkorslöst ställer upp på dina definitioner.

Snarare att jag inte ställer upp på dina definitioner som är en blandning av psykiatritänk och elittänkande bland en liten klick svenska aspergare.

Jag har inga definitioner ö.h.t. utan använde uteslutande empiriska metoder.
rdos

Inläggav rdos » 2015-02-14 22:35:01

plåtmonster skrev:Varför bry sig om något sådant? Känns mer angeläget att asperger i sig får en mer nyanserad bild hos allmänheten. Vill man kalla det för andra saker så är det upp till var och en.

Det är en omöjlighet om man utgår ifrån en psykiatrisk diagnos. Det blir inte bättre för att man hittar på eget elittänkande utifrån egna preferenser.
rdos

Inläggav plåtmonster » 2015-02-14 23:06:13

Om man skall utgå från allt som avviker från vanligt förekommande neurologisk funktion så blir det väldigt lite för dessa att finna något gemensamt i som är nog intressant för att basera någon som helst sammanhållning på. Det blir för mycket något som inte är än något som är åt ett visst håll och som därför kan bilda en anknytningspunkt.
plåtmonster

Inläggav 145852 » 2015-02-14 23:14:46

rdos skrev:
145852 skrev:Just precis och tanken med den här tråden var att vi aspisar skall börja träffas irl helst utanför samhället. Det finns en bra camping plats som ingen använder inte så långt bort ifrån där jag bor. Man kan bygga vindskydd och sova öppet på marken på sommrarna

Utmärkt idé. Kanske en vi kan besöka i sommar (brukar vara i Uppsala ca 1 vecka på sommaren)? :D

Vad roligt, vi kan prata mer om det när det blir lägligt, ska statta en tråd om det då drt är dags :mrgreen:

plåtmonstret tanken är att lämma civilisationen totalt och förbereda oss för den nya eran.

Asså nu är vi där igen med inkomstlöner, det fimms sätt att tjäna pengar bortom jobb och bidrag. I grupp kan man bemästra dom enheterna och bli ekonomiskt oberoende tillsammans.

Jag träffade en människaa på en fest som har endast lever på pengar ifrån jack vegas.
Jag bor på kolöeltovt med en rumän som vinner massa pengar på poker.

Det här med jobb och inkomst existerar inte i min natur det ska bort.
145852

Anslöt: 2014-04-23

Inläggav Kristofer » 2015-02-15 12:53:44

rdos skrev:Snarare att jag inte ställer upp på dina definitioner som är en blandning av psykiatritänk och elittänkande bland en liten klick svenska aspergare.

Att det blir en del av det du kallar för psykiatritänk är fullt naturligt eftersom det vi diskuterar är en eller flera diagnoser. Forumet är främst tänkt för frågor kring Asperger syndrom, en diagnos.

Med elittänk är jag osäker på vad du menar och jag kan bara svara med mitt eget resonemang. Jag deltar främst i diskussioner kring högfungerande eftersom det är vad jag själv har erfarenheter av och kan relatera till. Det har givetvis aldrig handlat om att anse någon förmer. De frågor och problem som följer i livssituationen för högfungerande ser ofta annorlunda ut än för lågfungerande. Det handlar inte om något annat än att vi ibland måste få ha olika fokus.

För att inte råka ut för något trådhaveri så föreslår jag att vi ni lämnar definitionsdiskussionen. Vi har helt enkelt för olika syn för att kunna komma överens i en konstruktiv diskussion.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-15 13:33:20

-Mycket väl funnet!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Vaniljflickan » 2015-02-15 13:34:33

Ofta..
Vaniljflickan

Anslöt: 2011-02-01

Inläggav rdos » 2015-02-15 13:58:46

Kristofer skrev:Att det blir en del av det du kallar för psykiatritänk är fullt naturligt eftersom det vi diskuterar är en eller flera diagnoser. Forumet är främst tänkt för frågor kring Asperger syndrom, en diagnos.

Den finns inte längre så du lever på lånad tid. :mrgreen:

Kristofer skrev:Med elittänk är jag osäker på vad du menar och jag kan bara svara med mitt eget resonemang. Jag deltar främst i diskussioner kring högfungerande eftersom det är vad jag själv har erfarenheter av och kan relatera till. Det har givetvis aldrig handlat om att anse någon förmer. De frågor och problem som följer i livssituationen för högfungerande ser ofta annorlunda ut än för lågfungerande. Det handlar inte om något annat än att vi ibland måste få ha olika fokus.

Det är just det som är elittänket. Vissa grejer som ni förknippar med lågfungerande anser ni er stå över samtidigt som ni anser er stå över även odiagnosticerade då de ju inte uppfyller krav på diagnos och därmed så är vi NTs i era ögon och mindre värda p.g.a. detta. Detta blir till något riktigt obehagligt som gör att man inte vill "hålla ihop" med någon av er ö.h.t.

När man dessutom betänker att det numera inte finns någon skiljelinje mellan låg och högfungerande autism, och BAP (broader autism phenotype) blivit mer accepterat som begrepp, så saknar er begreppsvärld relevans och kan mer ses som en sorlig parentes.

Kristofer skrev:För att inte råka ut för något trådhaveri så föreslår jag att vi ni lämnar definitionsdiskussionen. Vi har helt enkelt för olika syn för att kunna komma överens i en konstruktiv diskussion.

Tycker jag inte. Ert elittänk har stor relevans för min vilja att hålla ihop med er. Det är säkert inget som är unikt för just mig.
rdos

Inläggav rdos » 2015-02-15 14:07:16

145852 skrev:
rdos skrev:

Vad roligt, vi kan prata mer om det när det blir lägligt, ska statta en tråd om det då drt är dags :mrgreen:

Utmärkt. Det ser jag fram emot. :P
rdos

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-15 14:13:44

rdos skrev:Den finns inte längre så du lever på lånad tid.

Det är just det som är elittänket. Vissa grejer som ni förknippar med lågfungerande anser ni er stå över samtidigt som ni anser er stå över även odiagnosticerade då de ju inte uppfyller krav på diagnos och därmed så är vi NTs i era ögon och mindre värda p.g.a.

När man dessutom betänker att det numera inte finns någon skiljelinje mellan låg och högfungerande autism, och BAP (broader autism phenotype) blivit mer accepterat som begrepp, så saknar er begreppsvärld relevans och kan mer ses som en sorlig parentes.

-I praktiken finns det mycket tydliga skiljetecken mellan låg- och högfungerande autism...på samma sätt som det finns väldigt mycket som skiljer en optimistjolle från en kärnvapenbestyckad ubåt.
De finns båda i vattnet, men där tar likheterna slut.

Dina påståenden är så absurda att man undrar om du ens hört talas om autism.

Snacket om elitism är också totalt bortkastat.
Jag har en nära anhörig med diagnosen infantil autism och få har lika bra hand med och förståelse för vederbörande som undertecknad. Jag har en direktförståelse medan andra måste springa på kurs.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in