Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)
Det bör helst vara ord som inte existerar, det ökar chanserna mångfalt att lösenordet inte blir knäckt!Titti skrev:Det behöver inte vara existerande ord
Re: Sv: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank
Miche skrev:Jag har använt Swish även när jag sålt på Blocket, det var ett snabbt sätt att få pengarna samtidigt som jag postade varan.Zirre skrev:Mobil bankid är prakriskt.
Tänk att gå på loppis och kunna betala smidigt med swish. Det hade inte fungerat utan mobil bankid.
Ja visst är det praktiskt
Allt har ju inte blivit sämre. Tycker det är trevligt att ha internetbank t ex. Förr i tiden fick jag ta ut pengar till hyran och gå med alla dessa pengar till ett ställe där jag kunde betala. Posten så länge den fanns.
Koddosan till internetbanken känns trygg. Sådana saker den räknar ut kan man ju typ inte göra som människa.
Koddosan till internetbanken känns trygg. Sådana saker den räknar ut kan man ju typ inte göra som människa.
Internetbank + koddosa är rätt konstruerat. BankID är uppenbart en FARS!.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Ja jag är nöjd med att använda internetbank med koddosan man fick med abonnemanget. Förstår inte varför man ska krånga med att använda mobilen till koddosa.
kullan skrev:Ja jag är nöjd med att använda internetbank med koddosan man fick med abonnemanget. Förstår inte varför man ska krånga med att använda mobilen till koddosa.
Krångla med att använda mobilen till koddosa?
Nu är det ju inte något krångel alls men det kan ju vara svårt att veta när man inte provat.
Öppna skalet på mobiltelefon och en koddosa så lär det bli uppenbart vilken som är mest tillförlitlig. Och vilken som är mest utsatt för hackerattacker.
- plåtmonster
Det är rätt så uppenbart att folket här på forumet inte är enig om huruvida Mobilt BankID är bra eller ej.
Meh. Nu funkar inte min metod mer. Så tillbaka på ruta ett.
Skulle behöva kolla mina recept och sådant jag tagit ut allt på. Antar att apoteket kan ge mig utskrifter. Men det känns som en tillfällig lösning.
Varför kan inte bank-id vara en koddosa eller liknande, ett exernt medium, då skulle de kunna skita i med vad man loggar in. Nähä lixom uppgradera till Windows 7 och köp en bättre dator. Eller en smart telefon. Var som andra, klä dig modeenligt och ät kyckling och lax, starta dagen med en smoothie! Våga faan inte välja ngt annat än totalt mainstream.
Skulle behöva kolla mina recept och sådant jag tagit ut allt på. Antar att apoteket kan ge mig utskrifter. Men det känns som en tillfällig lösning.
Varför kan inte bank-id vara en koddosa eller liknande, ett exernt medium, då skulle de kunna skita i med vad man loggar in. Nähä lixom uppgradera till Windows 7 och köp en bättre dator. Eller en smart telefon. Var som andra, klä dig modeenligt och ät kyckling och lax, starta dagen med en smoothie! Våga faan inte välja ngt annat än totalt mainstream.
Hos Handelsbanken kan man logga in med en dosa som antingen kan vara ansluten med sladd eller utan, Swedbank har en dosa som används utan sladd men den används bara vid inloggning på banken.
En metod som funkar bra är om man har mobilt bank-id på en smart mobil, den metoden har jag använt ett antal gånger (funkar nog på alla banker som har mobilt bank-id men man måste ju ha en smart mobil eller så kanske man kan använda en emulerad mobil på datorn, som Kanin skrev om tidigare i tråden).
En metod som funkar bra är om man har mobilt bank-id på en smart mobil, den metoden har jag använt ett antal gånger (funkar nog på alla banker som har mobilt bank-id men man måste ju ha en smart mobil eller så kanske man kan använda en emulerad mobil på datorn, som Kanin skrev om tidigare i tråden).
Miche skrev:En metod som funkar bra är om man har mobilt bank-id på en smart mobil, den metoden har jag använt ett antal gånger (funkar nog på alla banker som har mobilt bank-id men man måste ju ha en smart mobil eller så kanske man kan använda en emulerad mobil på datorn, som Kanin skrev om tidigare i tråden).
Mobilt Bank - ID ska vara enkelt att hacka. Det finns många som råkat ut för att få sitt mobila Bank - ID hackat. Jag skulle aldrig vilja ha nåt sånt.
Har du någon länk att hänvisa till som säger att Mobilt Bank-Id är osäkrare än Bank Id?kullan skrev:Det finns många som råkat ut för att få sitt mobila Bank - ID hackat.
Enligt denna artikel så är det största problemet inte den digitala lösningen i sig utan det handla om falska legitimationer och vittjade brevlådor, de kan alltså lika gärna kapa din legitimation och ditt vanliga Bank-Id.
Då är det ju intressant att veta vilkas identiteter och konton de är intresserade av. Personer som har bra ekonomi och skyltar med det är de troliga brottsoffren i dessa fall, så knappast du eller jag som knappt har några pengar på kontot (några tusen är inte något de jagar, de vill ha tag i mycket högre belopp för att göra sig omaket att stjäla din identitet).
Miche skrev:Enligt denna artikel så är det största problemet inte den digitala lösningen i sig utan det handla om falska legitimationer och vittjade brevlådor, de kan alltså lika gärna kapa din legitimation och ditt vanliga Bank-Id.
Jag har inget Bank - Id heller. Jag går in till recepttionen på FK , Skattemyndigheten eller Så går jag till vårdcentralen om jag behöver fråga något.
Det har varit smidigt med BankID på linux men nu fungerar det på allt färre ställen. Har ej bestämt mig än för hur jag ska göra då det slutar fungera helt och hållet på alla ställen. Kanske blir det till att ringa eller uppsöka bank, apotek och vad det nu kan vara som man gjorde tidigare. Har ingen smartphone och vet inte om jag har lust att skaffa en heller. Har aldrig riktigt varit intresserad av mobiltelefoner, har ingen större nytta av en då jag i princip aldrig använder mobiltelefon, det är ytterst sällan jag behöver ringa ett samtal med en mobiltelefon, kanske ett par ggr per år om ens det.
Wine skrev:Det har varit smidigt med BankID på linux men nu fungerar det på allt färre ställen. Har ej bestämt mig än för hur jag ska göra då det slutar fungera helt och hållet på alla ställen. Kanske blir det till att ringa eller uppsöka bank, apotek och vad det nu kan vara som man gjorde tidigare. Har ingen smartphone och vet inte om jag har lust att skaffa en heller. Har aldrig riktigt varit intresserad av mobiltelefoner, har ingen större nytta av en då jag i princip aldrig använder mobiltelefon, det är ytterst sällan jag behöver ringa ett samtal med en mobiltelefon, kanske ett par ggr per år om ens det.
Jag hade också tidigare fått BankID att fungera under Linux, men sedan de slutade supporta Linux alls och jag varit utan e-leg helt under ett år ungefär så köpte jag mig en modernare mobil så jag kan köra mobilt BankID. Det fungerar förvånansvärt snabbt och smidigt, måste jag säga.
Kan inte förstå de som inte vill prova på Mobil BankID.
"Det är farligt man kan bli hackad" Men shit altså att vara så rädd.
"Det är farligt man kan bli hackad" Men shit altså att vara så rädd.
Förslag för att använda Bank-ID på stationär/laptop dator och komma runt begränsningarna i val av operativsystem (BSD eller Linux):
* Installera och använd Wine så att MS-Win versionen kan användas. Fördelen är att programmet beter sig som vilket program som helst i X11 miljön.
* Använd Bochs, QEMU, KVM eller liknande emulator och installera MS-Win eller Mac OSX innuti den emulerade datorn och använd därefter Bank-ID däri som vanligt program.
* Installera QEMU som virtuell ARM baserad smartphone och kör Bank-ID som vanlig app.
* Cracka skiten med lite skillz och skämt ut Finansiell ID-Teknik
@Zirre, Det är ett skitprogram som är osäkert implementerat och skall ha spott & spe. Det är väldigt tärande att reda upp efter en ID-stöld eller olovlig åtkomst till ens bankkonton, skatteverket, arbetsförmedlingen, försäkringskassan och centrala studiestödsnämnden.
* Installera och använd Wine så att MS-Win versionen kan användas. Fördelen är att programmet beter sig som vilket program som helst i X11 miljön.
* Använd Bochs, QEMU, KVM eller liknande emulator och installera MS-Win eller Mac OSX innuti den emulerade datorn och använd därefter Bank-ID däri som vanligt program.
* Installera QEMU som virtuell ARM baserad smartphone och kör Bank-ID som vanlig app.
* Cracka skiten med lite skillz och skämt ut Finansiell ID-Teknik
@Zirre, Det är ett skitprogram som är osäkert implementerat och skall ha spott & spe. Det är väldigt tärande att reda upp efter en ID-stöld eller olovlig åtkomst till ens bankkonton, skatteverket, arbetsförmedlingen, försäkringskassan och centrala studiestödsnämnden.
- plåtmonster
Den absoluta majoriteten av ID-stölder verkar ske genom att de fysiskt tillgriper ett ID-kort eller skapar ett falskt ID-kort, med det ID-kortet kan de sedan öppna ett bankkonto i en bank och därmed få tillgång till ett Bank-ID som man även kan använda för att logga in på andra banker/tjänster med under en kapad identitet.
Säkerheten i Bank-ID i sig är alltså inte det stora problemet. Bankerna ersätter dessutom kunderna som blivit utsatta (enligt de uppgifter som man oftast ser).
Med andra ord, risken med Bank-ID (oavsett lagringssätt) tror jag är överdriven, problemet handlar i huvudsak om stulna (respektive borttappade) eller förfalskade ID-kort.
Säkerheten i Bank-ID i sig är alltså inte det stora problemet. Bankerna ersätter dessutom kunderna som blivit utsatta (enligt de uppgifter som man oftast ser).
Med andra ord, risken med Bank-ID (oavsett lagringssätt) tror jag är överdriven, problemet handlar i huvudsak om stulna (respektive borttappade) eller förfalskade ID-kort.
Bank-ID får allt bevisa att de hanterat keylogger möjligheten och kopierad nyckelfil eller för den delen dissasemblerad programvara adekvat om de vill uppnå någon trovärdighet. Keylogger på smartphone är definitivt en realitet. Analys av utstrålad EM vågor är en annan.
- plåtmonster
Man måste väga skurkarnas möjligheter till vinst jämfört med jobbet de måste lägga ner. Så länge som vinstmöjligheterna är lägre så är riskerna små. Det är enklare att stjäla någons identitet...
Att sedan bankerna är ena slöa jävlar när det gäller säkerhet är något som Bankinspektionen måste göra något åt (tyvärr verkar de nästan köpta av bankerna, de är för slöa de med...)
Att sedan bankerna är ena slöa jävlar när det gäller säkerhet är något som Bankinspektionen måste göra något åt (tyvärr verkar de nästan köpta av bankerna, de är för slöa de med...)
Zirre skrev:Kan inte förstå de som inte vill prova på Mobil BankID.
Grejen är väl att jag kommer tvingas till det. Jag har ingen flashig ny windowsdator, vill inte ha, har int råd. Så jag MÅSTE köpa en smart telefon. Fast jag ingen vill ha. Det verkar vara det enda sättet jag kan använda bank-id.
Det jag är rädd för är om jag skaffar en för gammal smart telefon att dess system snart oxo är för gammalt för bank-id. Hur gammal smart telefon vågar man skaffa? Jag lägger högst ett par hundra på en grej som bara ska vara inloggningsdosa.
Att tänka bort bank-id är omöjligt för mig. T ex så kan jag inte förnya mediciner över telefon. Har testat och jag måste börja ligga på 2 veckor innan, för dels kommer man inte fram de första dagarna man ringer, dels "slarvas" det när uppgifter ska lämnas mellan sköterskor och läkare. Sedan vill jag inte springa fram och tillbaka till apoteket dag efter dag för att kolla om medicinen kommit. Har ringt ibland, men det är så ljudligt där att man inte hör personalen man pratar med.
En massa stressmoment...
Kiddie, om du huvudsakligen vill/behöver ha en smartphone som bankdosa, så räcker förmodligen en av de billigaste. Alternativt en begagnad. Vissa butiker har returexemplar till nedsatta priser.
Sedan uppgraderar Bank-ID sitt program så att man måste ha en nyare datortelefon.
- plåtmonster
Re: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)
Varför inte göra det smidigt om man kan? Är smidighet bakterieinfekterat eller?