Blå ögon - ny dramaserie på SVT
52 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Richard skrev:En grej jag har lagt märke till är att alla i serien, har nästan alltid samma kläder på sig hela tiden...
Det har jag inte lagt märke till. Antar att du är mer intresserad av kläder än jag.
Enda gången jag lagt märke till det var i första säsongen av danska serien Brottet, där Sarah Lund har på sig samma stickade olle hela tiden (blir det aldrig för varmt inomhus, tänkte jag).
Betr Sofia och Simon är det ju realistiskt om de har samma kläder, de verkar ju inte ha så gott om pengar, så de har råd att byta varje dag. Elin och de andra i Rosenbad verkar ju ha samma slags strikta kläder, så där räcker det med att byta från en vit blus/skjorta till en annan.
Alien skrev:Betr Sofia och Simon är det ju realistiskt om de har samma kläder, de verkar ju inte ha så gott om pengar, så de har råd att byta varje dag. Elin och de andra i Rosenbad verkar ju ha samma slags strikta kläder, så där räcker det med att byta från en vit blus/skjorta till en annan.
+1
Jag har en önskelista på vilka jag önskar ska dö i serien.
Mattias och Gustav förstås, de är farliga för andra människor.
Om man blir tagen som gisslan, så ska man inte bli lugnad om någon säger "Ta det lugnt, snart är det över".
En risk med seriens skildring av de intrigerande politikerna är att tittarna fylls med politikerförakt. "De är samma kålsupare allihopa, varför ens rösta?" Eller att tittarna tycker att Trygghetspartiet (SD) verkar faktiskt bäst.
Mattias och Gustav förstås, de är farliga för andra människor.
yakamoko skrev:Okej. Min tankar om BlåÖgon då. Angående karaktärerna i alla fall.
För det första så tycker jag att trygghetspartiet verkar vara ett relativt lugnt och vettigt parti jämfört med det andra där alla är luriga och oärliga mot varandra och mot allmänheten. Oavsett deras politik.Spoiler: visa
Spoiler: visa
Sedan får man komma ihåg att allt inte är som i verkligheten, karaktärerna är bara påhittade om än hyfsat verklighetstrogna, och kanske har författarna inte tänkt igenom precis allt som en tittare tänker på (särskilt inte de tittare som analyserar varenda liten vinkel eller detalj), och kanske har författarna eller producenterna gjort nåt misstag här eller där, sånt händer ju.
Om man blir tagen som gisslan, så ska man inte bli lugnad om någon säger "Ta det lugnt, snart är det över".
En risk med seriens skildring av de intrigerande politikerna är att tittarna fylls med politikerförakt. "De är samma kålsupare allihopa, varför ens rösta?" Eller att tittarna tycker att Trygghetspartiet (SD) verkar faktiskt bäst.
Jag har missat ett eller ett par avsnitt men jag tycker att storyn håller ihop ordentligt. Händelseförloppet är också ganska tajt och man slipper ju de mer osannolika grejerna som är vanliga i t.ex. Bron för där skarvades det alldeles för mycket med utryckningstider och dylikt.
Gillar serien skarpt.
Till alla kränkta rasister: tagga ner för fan, det är en serie och inte på riktigt eller i syfte att uppmuntra till vissa åsikter eller att motverka andra. Det är fiktion, punkt. Blir spyfärdig på grisälskare och manshatare som ska analysera fiktion i alla lägen och komma med moraliska pekpinnar.
Två avsnitt kvar och flera frågetecken kvarstår:
- Hur kom det sig att Sofia från ingenstans reggade sig på nazzeforum och så fort kom i kontakt med Veritas?
- Varför försvann Sara, och vem låg bakom hennes försvinnande och död?
- Vem mördade Annika Nilsson och varför?
Finns säkert fler oklarheter men kommer inte på fler just nu.
Tycker serien, trots stor skillnad i handling, har ett liknande dramaturgiskt upplägg som den eminenta serien Tjockare än vatten som gick på SVT i fjol.
Tror därmed att alla frågetecken kommer rätas ut i sista avsnittet.
Till alla kränkta rasister: tagga ner för fan, det är en serie och inte på riktigt eller i syfte att uppmuntra till vissa åsikter eller att motverka andra. Det är fiktion, punkt. Blir spyfärdig på grisälskare och manshatare som ska analysera fiktion i alla lägen och komma med moraliska pekpinnar.
Två avsnitt kvar och flera frågetecken kvarstår:
- Hur kom det sig att Sofia från ingenstans reggade sig på nazzeforum och så fort kom i kontakt med Veritas?
- Varför försvann Sara, och vem låg bakom hennes försvinnande och död?
- Vem mördade Annika Nilsson och varför?
Finns säkert fler oklarheter men kommer inte på fler just nu.
Tycker serien, trots stor skillnad i handling, har ett liknande dramaturgiskt upplägg som den eminenta serien Tjockare än vatten som gick på SVT i fjol.
Tror därmed att alla frågetecken kommer rätas ut i sista avsnittet.
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2011-10-12
Kostymhippie skrev:Tror därmed att alla frågetecken kommer rätas ut i sista avsnittet.
Jag tyckte att mycket rätades ut i det nionde avsnittet.
atoms skrev:Kostymhippie skrev:Tror därmed att alla frågetecken kommer rätas ut i sista avsnittet.
Jag tyckte att mycket rätades ut i det nionde avsnittet.
Är inte lika säker, tycker det uppstod en del frågetecken, fattade inte riktigt de där turerna kring uranbrytningsaffären, är väl för korkad.
Jag hade hoppats på ett 'riktigt' avslut: en tragisk epilog, en punkt. Men nu känns det lite som att SVT filar på en andra säsong
Mortalis skrev:Jag hade hoppats på ett 'riktigt' avslut: en tragisk epilog, en punkt. Men nu känns det lite som att SVT filar på en andra säsong
Förmodligen...
Jag tolkade det som att Indal låg bakom Veritas (de hade ju gott om resurser) och att attentatet mot börsen skedde för att skapa en situation där Indal kunde gå in och deala med statens företrädare. Allt det andra som Veritas gjorde var en rökridå men Veritas visste nog inte vilka som skapat dem.
Inte helt realistiskt men det är ju fiktion.
Storföretagen har en lång historia av att stödja diktaturer och verka i antidemokratiska miljöer.
Storföretagen har en lång historia av att stödja diktaturer och verka i antidemokratiska miljöer.
atoms skrev:Jag tolkade det som att Indal låg bakom Veritas (de hade ju gott om resurser) och att attentatet mot börsen skedde för att skapa en situation där Indal kunde gå in och deala med statens företrädare. Allt det andra som Veritas gjorde var en rökridå men Veritas visste nog inte vilka som skapat dem.
Veritas var bara deras lydiga redskap sas...
Hmmm, intressant det där med kopplingen mellan Indal och Veritas, låter helt logiskt om man tänker efter. Fast jag tror att vissa individer, speciellt Gustav, är/var nazister på riktigt och hade egna personliga och politiska visioner med det hela.
Tyckte inte heller om slutet, hade hoppats på ett definitivt slut, det här kändes bara avslaget helt klart...besvikelse är ordet.
Tyckte inte heller om slutet, hade hoppats på ett definitivt slut, det här kändes bara avslaget helt klart...besvikelse är ordet.
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
Kostymhippie skrev:Hmmm, intressant det där med kopplingen mellan Indal och Veritas, låter helt logiskt om man tänker efter. Fast jag tror att vissa individer, speciellt Gustav, är/var nazister på riktigt och hade egna personliga och politiska visioner med det hela.
Jag tänker mig också att de som ingick i gruppen var övertygade nazister och att kopplingen till Indal nog var okänd för dem alla. Jag kan inte se någon fördel för Indal att det skulle på annat sätt och jag kan tänka mig att det fanns flera länkar i kedjan mellan dem just för att mörka.
Kostymhippie skrev:Tyckte inte heller om slutet, hade hoppats på ett definitivt slut, det här kändes bara avslaget helt klart...besvikelse är ordet.
Luften gick liksom ur, tycker jag.
Egentligen var allt upplagt för att Elin skulle offras.
Hon var på plats när Annika Nilsson mördades, när Sarah Farzin mördades och när Rebecka Lundström mördades. Plus att det hade varit lätt att visa att hon i hemlighet snokade i Sarahs lägenhet och bland Annikas efterlämnade papper.
Dessutom ljög hon för vakterna på Rosenbad för att kunna identifiera Sarahs bil i samma stund som Sarah blev bortförd och mördad.
Även SÄPO hade avslöjat henne med att ljuga upprepade gånger.
Denna Elin, med sin obegränsade lojalitet till fadersgestalten Gunnar, hade kunnat bli en perfekt syndabock för alla inblandade. Hennes blå ögon hade kunnat bana väg för att hon likt lammet leddes fram till offeraltaret.
Hon var på plats när Annika Nilsson mördades, när Sarah Farzin mördades och när Rebecka Lundström mördades. Plus att det hade varit lätt att visa att hon i hemlighet snokade i Sarahs lägenhet och bland Annikas efterlämnade papper.
Dessutom ljög hon för vakterna på Rosenbad för att kunna identifiera Sarahs bil i samma stund som Sarah blev bortförd och mördad.
Även SÄPO hade avslöjat henne med att ljuga upprepade gånger.
Denna Elin, med sin obegränsade lojalitet till fadersgestalten Gunnar, hade kunnat bli en perfekt syndabock för alla inblandade. Hennes blå ögon hade kunnat bana väg för att hon likt lammet leddes fram till offeraltaret.
Fast nu hade ju Elin inte blå utan gröna ögon.
Att hon sen var blåögd och inte förstod på ett tidigare stadium att Gunnar var insyltad i härvan eller att SÄPO m.fl. skulle avslöja hennes lögner är en annan femma.
Ja luften gick ur serien totalt i sista avsnittet, enda roliga var rasse-Olle när han röstade på sig själv och försökte nita Juhlin men kraschade glaset i fejan på sig själv. Och när Gustav ringde anonymt och angav sig själv och sen sa det där om att nya rekryter till sin morfar så var det seriens sista riktigt spännande scen.
Att hon sen var blåögd och inte förstod på ett tidigare stadium att Gunnar var insyltad i härvan eller att SÄPO m.fl. skulle avslöja hennes lögner är en annan femma.
Ja luften gick ur serien totalt i sista avsnittet, enda roliga var rasse-Olle när han röstade på sig själv och försökte nita Juhlin men kraschade glaset i fejan på sig själv. Och när Gustav ringde anonymt och angav sig själv och sen sa det där om att nya rekryter till sin morfar så var det seriens sista riktigt spännande scen.
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
Det blev inget avslut i stor stil direkt...snarare en mild avtoning.
Jag hade velat se ett annat avslut, mer...ptja, hämnd, mer av en smäll.
Nu blev det "hum hum, jaha..."
Sen tycker jag inte att alla skådisar riktigt levde upp till sina roller...den typiska svenska sjukan replikskifteskådespeleri...och låtsade bekymmersrynkor när kameran filmar närbild.
Jag saknar nerv och riktig tyngd i skådespeleriet.
En annan iakttagelse är att alla såg ungefär likadana ut, likadant klädda etc.
Miljöerna, fotot...kunde också vara bättre. Kändes rätt sterilt allting.
Man kunde ha jobbat mer med visuella intryck, gjort nåt lite mer personligt av det.
Jag hade velat se ett annat avslut, mer...ptja, hämnd, mer av en smäll.
Nu blev det "hum hum, jaha..."
Sen tycker jag inte att alla skådisar riktigt levde upp till sina roller...den typiska svenska sjukan replikskifteskådespeleri...och låtsade bekymmersrynkor när kameran filmar närbild.
Jag saknar nerv och riktig tyngd i skådespeleriet.
En annan iakttagelse är att alla såg ungefär likadana ut, likadant klädda etc.
Miljöerna, fotot...kunde också vara bättre. Kändes rätt sterilt allting.
Man kunde ha jobbat mer med visuella intryck, gjort nåt lite mer personligt av det.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag känner mig fortfarande förvirrad.
Jag tyckte nog att Mattias och Gustav och de andra verkar rätt övertygade nazister.
I nionde avsnittet sade ju Mattias rent ut till Sofia att de tagit in henne för att hon var så lätt att manipulera. Men det gäller väl de flesta medlemmar i nazistpartier (och andra extremiströrelser). Några få hårdföra karismatiska ledare och resten manipulerade följare.
Slutet med Sofia och Simon var också otillfredsställande.
Gustav var redan efterlyst, ändå reagerade inte personalen på flygplatsen.
Elin var också värsta mesen tyckte jag när det gällde Gunnar. Hon stod emot alla andra försök att ta ifrån henne pappren. Men gentemot Gunnar var hon mjuk som vax.
Nej, slutet var en besvikelse. Men det är väl ofta så med politiska thrillers; det blir bara konspirationsteorier av alltihop.
Jag tyckte nog att Mattias och Gustav och de andra verkar rätt övertygade nazister.
I nionde avsnittet sade ju Mattias rent ut till Sofia att de tagit in henne för att hon var så lätt att manipulera. Men det gäller väl de flesta medlemmar i nazistpartier (och andra extremiströrelser). Några få hårdföra karismatiska ledare och resten manipulerade följare.
Slutet med Sofia och Simon var också otillfredsställande.
Gustav var redan efterlyst, ändå reagerade inte personalen på flygplatsen.
Elin var också värsta mesen tyckte jag när det gällde Gunnar. Hon stod emot alla andra försök att ta ifrån henne pappren. Men gentemot Gunnar var hon mjuk som vax.
Nej, slutet var en besvikelse.
Inte helt omöjligt att producenterna skapade två slutavsnitt: ett definitivt slut ifall serien skulle floppa, och ett "säsongsslut" som bäddar för en ny omgång avsnitt. I så fall fick vi se det senare.
Det skulle kunna förklara varför så många noggrannt planterade trådar spårade ur eller lämnades utan konklusion.
Blå Ögon visas just nu på Berlin International Film Festival. Kan tänka mig att Svt/Strix är intresserade av att sälja serien till andra länder. Här är gänget på plats på festivalen:
Skönt att se nassarna lite avspända också
Det skulle kunna förklara varför så många noggrannt planterade trådar spårade ur eller lämnades utan konklusion.
Blå Ögon visas just nu på Berlin International Film Festival. Kan tänka mig att Svt/Strix är intresserade av att sälja serien till andra länder. Här är gänget på plats på festivalen:
Skönt att se nassarna lite avspända också
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tycker att serien var hyfsad, den får 5,5 av 10 av mig. Slutet syddes ihop lite väl snabbt.
Han som spelar Gunnar är ju cool, en slags Terminator!
Han som spelar Gunnar är ju cool, en slags Terminator!
Olle som typ ägnat sitt liv åt Trygghetspartiet och hade partiet som sin enda familj, han kastades brutalt ut. Där hade man en tråd som inte ledde någon vart. Fick känslan att Olle skulle hämnas på något sätt el möjligen att han skulle ompröva sina åsikter om partiet, men fick bara se honom bli en patetisk loser. Varför visa så mycket om honom?
Möjligen skulle man dra en parallell till att samlingspartiets och trygghetspartiets ledare agerade likadant; offrade sina trogna medarbetare utan att blinka när det gällde risk att förlora makt/inflytande. I samlingspartiets fall offrades Rebeckas liv.
Möjligen skulle man dra en parallell till att samlingspartiets och trygghetspartiets ledare agerade likadant; offrade sina trogna medarbetare utan att blinka när det gällde risk att förlora makt/inflytande. I samlingspartiets fall offrades Rebeckas liv.
Olle kände inte till den hemliga förhandlingarna mellan Välfärdspartiet och Trygghetspartiet som Indal lobbade för (staten får bestämma om uranbrytning i kommunerna och dessa får i gengäld bestämma om flyktingmottagandet).
Den som däremot verkar ha gjort det var Janina. Det var tydligt att partiledningen satt henne på att kontrollera Olle.
Den som däremot verkar ha gjort det var Janina. Det var tydligt att partiledningen satt henne på att kontrollera Olle.