HSP? Är det Aspergers Syndrom "light"?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav supernova » 2015-02-05 13:29:46

Har träffat på människor som säger att de är HSP are. (högkänslig personlighetstyp) Det finns forum och beskrivningar utav det på nätet också.
Men jag undrar om det är Autism de har egentligen? Allt låter bara lite mer positivt...
supernova

Anslöt: 2011-12-26

Inläggav kullan » 2015-02-05 13:43:32

supernova skrev:Har träffat på människor som säger att de är HSP are. (högkänslig personlighetstyp) Det finns forum och beskrivningar utav det på nätet också.
Men jag undrar om det är Autism de har egentligen? Allt låter bara lite mer positivt...

HSP är en personlighetstyp. Det är ingen diagnos eller något Funktionshinder på så vis.
Asperger är en diagnos - ett funktionshinder.

Jag har Aspergers Syndrom och är HSP samtidigt.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Maggi » 2015-02-05 13:58:08

Undrar också det! Jag är nog också HSP.
Maggi

Anslöt: 2013-09-04

Inläggav supernova » 2015-02-05 14:26:39

Ok! är det så det kan vara..
Att känsligheten inte hör ihop med Asperger syndrom.
Men det här med energibrist och misstolkningar i samspelet med andra verkar ju finnas med i båda. Mycket annat också tycker jag.
Undrar vad psykatrin har för namn på det... Använder de sig utav HSP?
supernova

Inläggav Alien » 2015-02-05 14:40:28

Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav matterik » 2015-02-05 18:22:29

Vem som helst kan ju säga att de har en känslig personlighet. Det brukar vara jobbiga människor som säger så enligt min personliga erfarenhet. Folk som ställer höga krav på andras beteende mot dem men inte gillar när deras eget beteende blir ifrågasatt.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav supernova » 2015-02-09 16:56:20

Jo lite märkvärdiga så...
Men jag tror att de kan bli det om man nu har några unika förmågor som uppmärksammas och förstoras upp. Det rör ju till det i att kunna få en sund självkänsla, att man är värd att älskas för den som man är och inte det man gör. För de unika förmågorna har man ju inte behövt jobba så mycket för att få, de föds man ju med.

Jag har sett barn i två och ett halvt års åldern som kan skriva alla namn på sina dagiskompisar och fröknar för att de har en förmåga att lära sig bokstäverna utantill. De har stått och tittat i timmar på namnskyltarna i kapprummet och har ögonfotat in allas namn. Visst det är ju en fantastisk förmåga men vad ska de med det till då? Nej ut och gräv, cykla, tejpa, klipp, pyssla, spring, bråka med kompisarna och allt annat man ska lära sig i den åldern i stället.
Lära sig skriva gör de ju ändå sen i skolan om typ fyra år...
Jag har sett mammor som har skrivit olika meningar på kylskåpet som barnen har stått och tittat på och har lärt sig utantill.
MAMMA ÄR UNDERBAR. Och visst blir det jubel och applåder sen på släktträffen när den lilla tvååringen skriver detta fina. Klart att han känner sig speciell då!

Sen blir det ju total kris när man har fått för sig att man är så speciell men märker att man inte klarar av att ha en vanlig konversation för man inte fattar vad folk menar. Man fixar inte ett jobb tex.
Då blir det ju alla andras fel att jag inte funkar för ibland funkar det ju också. Det funkar med dem som hjälper mig och gör att min situation blir anpassad men att man har ett handikapp när man inte är med dom, det blir obegripligt.

Det känns som det inte riktigt är på detta sättet nu längre riktigt för skolan ger dig inte godkänt i det du inte kan på samma sätt som det var på 70-80 talet. Man åker dit på det man inte kan trots att man har fantastiska unika förmågor på andra sätt. Kan man inte ta simtagen så får du underkänt i det trots att du har A i friidrott tex. Och det är bra. Jag tror att det är mycket bättre att hjälpa barnen i skolan att självkänsla är att tycka om sig själv för den man är. På det sättet motar man bort psykisk ohälsa, man blir stark i sig själv istället.

Ja det är lite min teori om det. Men jag bara spekulerar lite okring detta.
supernova

Inläggav Hettan » 2015-02-09 17:50:21

matterik skrev:Vem som helst kan ju säga att de har en känslig personlighet. Det brukar vara jobbiga människor som säger så enligt min personliga erfarenhet. Folk som ställer höga krav på andras beteende mot dem men inte gillar när deras eget beteende blir ifrågasatt.

Du generaliserar.

Jag är högkänslig och jag försöker inte kontrollera någon, men det har tagit väldigt lång tid för mig att behärska mina känslor för de är så starka.
Hettan

Anslöt: 2013-05-13

Inläggav Jagers » 2015-02-09 17:55:50

kullan skrev:
supernova skrev:Har träffat på människor som säger att de är HSP are.(högkänslig personlighetstyp) Det finns forum och beskrivningar utav det på nätet också.

HSP är en personlighetstyp. Det är ingen diagnos eller något Funktionshinder spå så vis.
Asperger är en diagnos - ett funktionshinder.

Jag har Aspergers Syndrom och är HSP samtidigt.

Asperger är inget funktionshinder kullan, det är en funktionsnedsättning :-)Happy
Jagers

Anslöt: 2011-05-12

Inläggav supernova » 2015-06-20 11:44:25

Jo men jag tror att jag förstår vad du menar Hettan. Att det är svårt att dra gränser om hur mycket jag ska engagera mig i olika kontakter. Att man går in med 110 procent i alla kontakter man har. Att man har svårt att hitta en lagom nivå och att olika kontakter också har olika lagom nivåer. Och det är ju ett problem vi har på alla område inom asperger så uppfattar jag det.

Att i en jobbsituation är det jobb det handlar om inte att man måste vara polare och tycka om varandra. Då är det bara att åstadkomma ett bra resultat och jobba på tex. Att man kan vara ganska neutral i dessa kontakter och att det t om är en fördel att kunna vara det. Det är ingen som kräver mer i den situationen. typ

Eller att man i en vänskapsrelation delar mer privata saker om sig själv än till de man bara har en ytlig kontakt med för att man just är vänner och man kan vara trygg i den relationen. Att det blir en ventil för en att dela med sig utav sig själv och kunna betyda något för någon annan man tycker mycket om.

Men det kräver nog mycket träning att styra upp sina känslor så att de inte blir en börda eller ett problem utan att man kan få energi och livsglädje utav det istället. Att kunna få en översikt över det så att man själv styr eller tillåter sina känslor i vissa situationer så att det inte blir att känslorna styr mig. Det är inte bra. Och att alla människor inte kan tycka om varandra men att man kan respektera och behandla varandra väl ändå. Och de som inte kan det får man bara låta vara, det får stå för dem. Det beror kanske inte på mig att folk inte kan uppföra sig utan att de mår pest. typ
Jag har tränat mycket på detta och känner att det har blivit så mycket bättre.

Men man kan ju vända på det - tänk de som inte har något känsloflöde, vilket trist liv....
supernova

Inläggav sugrövmanövern » 2015-06-20 11:59:42

HSP låter mycket som det jag har men det kallas i min journal "grava perceptionsstörningar" "utomordentligt dåliga copingförmågor" "ADD-DCD".... typ.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav kullan » 2015-06-20 12:28:59

HSP är fortfarande ingen diagnos utan en personlighetstyp.
kullan

Inläggav sugrövmanövern » 2015-06-20 12:41:46

Det som beskrivs låter helt enkelt som ett extra drabbat nervsystem och autismkaoshjärna.
sugrövmanövern

Inläggav kullan » 2015-06-20 12:48:04

sugrövmanövern skrev:Det som beskrivs låter helt enkelt som ett extra drabbat nervsystem och autismkaoshjärna.

Man kan vara HSP utan att ha autism. Finns alltså NT - personer som är HSP.
kullan

Inläggav supernova » 2015-06-20 13:15:07

Ja, tack det är det jag menar, perceptionsstörningar. Jag är inte så bra på att plocka fram dessa ord så där ännu, borde gå en kurs snart....
Men det är det jag menade. Mycket förknippat till Damp diagnosen som fanns innan också.
Men en kock utan denna fina egenskap är ju ingen riktig kock. Att kunna i sin känslighet för smak och lukt få fram en perfekt sammansättning är ju i det sammanhanget ytterst ingen funktionsnedsättning utan mer en merit.
Ja, man kan se saker från olika håll :)
supernova

Inläggav supernova » 2015-06-20 13:18:56

Det är det som är frågan Kullan. Är man NT om man har problem inom autismspektrat också. Jag kan inte få ihop det....
supernova

Inläggav kullan » 2015-06-20 13:40:06

supernova skrev:Det är det som är frågan Kullan. Är man NT om man har problem inom autismspektrat också. Jag kan inte få ihop det....

HSP har ingenting med Autismspekrum att göra. Det är det som folk verkar ha svårt att ta in.
kullan

Inläggav Zirre » 2015-06-20 13:43:32

HSP är inte ett NPF.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav plåtmonster » 2015-06-20 13:50:02

supernova skrev:Det är det som är frågan Kullan. Är man NT om man har problem inom autismspektrat också. Jag kan inte få ihop det....

Det är nog en glidande skala.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav supernova » 2015-06-20 13:53:07

Ja det är ju vad det heter som har betydelse.
:?
supernova

Inläggav supernova » 2015-06-20 14:19:02

Vore kul om någon på forumet kunde förklara vad som är skillnaden mellan NPF och HSP.
supernova

Inläggav kullan » 2015-06-20 14:23:33

NPF = Funktionsnedsättning

HSP = Personlighetstyp - ett sätt att vara som person. sitter inte i psyket. Är ingen diagnos.
kullan

Inläggav sugrövmanövern » 2015-06-20 16:13:19

HSP är med andra ord ett flumbegrepp för att samla ett gäng symptom som består av sensoriska och emotionella överkänsligheter.
sugrövmanövern

Inläggav plåtmonster » 2015-06-20 16:19:34

HSP är nog på riktigt. Sedan förekommer det ju kombinationer och glidande skalor vilket sätter kognitionen på prov.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in