Dödsolycka i Lund fångad på film - Bussen skenar
31 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Lugnet höll precis på att sänka sig efter den dramatiska läckan av skållhett vatten.
Då bröt helvetet löst när en regionbuss plötsligt skenade rakt in i folkmassan på trottoaren.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20280497.ab
Jag tycker att videon ser ganska konstig ut.
Ungefär 0:25 in i videon ser man hur bussen står och väntar bakom polisavspärrningarna, några sekunder senare verkar det som att busschauffören har fått nog av att vänta och kör därför runt om polisbilen och upp på trottoaren.
Är det bara jag som tycker att det ser konstigt ut att han står och väntar, sen kan man nästan höra hans tankar "skit i detta, har inte tid att stå här, nu kör jag".
Om bussen skenade oförklarligt borde han inte ha kört in i polisbilen då?
Nu ser man hur han står på gatan, kör upp på trottoaren, förbi avspärrningen och sen ner på gatan igen.
Det ser ut som han kör upp på trottoaren med flit tycker jag, vad tycker ni?
(Jag menar inte att han med flit var ute efter att skada någon, utan bara att han försökte komma förbi avspärrningen med flit)
Moderator marxisten: Ändrade stavfel i rubriken.
Något märkligt är det. Men nu skall det ju utredas av polisen och kanske även andra myndigheter vad som egentligen hände, så kanske vi får svar så småningom.
Bussen får ju vattenplaning, därför åker den så snabbt och okontrollerat.
https://www.youtube.com/watch?v=spaOeDD3rgo
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Kolla på filmen så ser du att bussen står helt still innan den plötsligt startar och kör upp på trottoaren. Det beror knappast på vattenplaning. Folk spekulerar om att ånga stört ut bussens elektronik och fått den att köra iväg av sig själv men det förklarar inte varför busschauffören inte bromsar. Hade han ställt sig på bromspedalen hade nog bussen stoppat, jag tror inte motorn kan överträffa bromsarna.sugrövmanövern skrev:Bussen får ju vattenplaning, därför åker den så snabbt och okontrollerat.
Hmm, kanske is på bromsskivorna då eller vad nu bussar har för bromsar . Alltså farten han får upp ser ju ut precis som det som händer om man kanar på vatten eller is och försöker bromsa. Men å andra sidan, bussar har väl rätt kraftiga motorer.
- sugrövmanövern
Re: Dödsolycka i Lund fångad på film - Bussen skenar
sugrövmanövern skrev:Hmm, kanske is på bromsskivorna då eller vad nu bussar har för bromsar .
Eller chauffören är IS?
Nope, han var tydligen svenskMoggy skrev:sugrövmanövern skrev:Hmm, kanske is på bromsskivorna då eller vad nu bussar har för bromsar .
Eller chauffören är IS?
Verkar ju inte ha varit en avsiktlig vansinnestur iaf...
Att åka upp på trottoaren var tänkt som en genväg, men inte i den där hastigheten som blev.
http://www.expressen.se/kvallsposten/ju ... nde-bussen
Att åka upp på trottoaren var tänkt som en genväg, men inte i den där hastigheten som blev.
http://www.expressen.se/kvallsposten/ju ... nde-bussen
Chaufförens ord
– Han sa flera gånger att "det var inte mitt fel, bussen bara åkte i väg"
- sugrövmanövern
Nej jag tror inte heller att det var menat som en vansinnesfärd, jag tror mer att han tänkte det som en genväg.
Han står still på gatan
Han bestämmer sig för att kringgå polisens avspärrning
Han kör upp på trottoaren
Han kör över lite människor (oavsiktligt)
Han kör ner på gatan igen
Det är vad jag ser.
Oavsett om bromsarna fungerade eller inte, oavsett vilket fart det var så kör man ju inte upp på en trottoar förbi polisens avspärrningar med en stor buss ^^
Då han stod still innan han åkte iväg måste ju bromsarna slutat fungera när han körde upp på trottoaren i så fall.
"Det var inte mitt fel, bussen bara åkte iväg"
Men om bussen "bara åkte iväg" hur kan han då så graciöst styrt runt avspärrningen och sedan ner på gatan igen, borde inte bussen bara ha åkt rakt fram då, in i polisbilen? Ratten kan ju inte varit svängd då det är en rak väg.
Åhh, nu låter det som att jag bedriver någon form av häxjakt på busschauffören men det gör jag inte.
Jag bara spekulerar och tar upp saker som verkar konstigt, som jag inte riktigt förstår.
Han står still på gatan
Han bestämmer sig för att kringgå polisens avspärrning
Han kör upp på trottoaren
Han kör över lite människor (oavsiktligt)
Han kör ner på gatan igen
Det är vad jag ser.
Oavsett om bromsarna fungerade eller inte, oavsett vilket fart det var så kör man ju inte upp på en trottoar förbi polisens avspärrningar med en stor buss ^^
Då han stod still innan han åkte iväg måste ju bromsarna slutat fungera när han körde upp på trottoaren i så fall.
"Det var inte mitt fel, bussen bara åkte iväg"
Men om bussen "bara åkte iväg" hur kan han då så graciöst styrt runt avspärrningen och sedan ner på gatan igen, borde inte bussen bara ha åkt rakt fram då, in i polisbilen? Ratten kan ju inte varit svängd då det är en rak väg.
Åhh, nu låter det som att jag bedriver någon form av häxjakt på busschauffören men det gör jag inte.
Jag bara spekulerar och tar upp saker som verkar konstigt, som jag inte riktigt förstår.
Re: Dödsolycka i Lund fångad på film - Bussen skenar
Hörde på radion att det var en fjärrvärmeledning som sprungit läck och därav samlades det en massa vatten på vägbanan där olyckan skedde samt att det blev väldigt dimmigt. Hur olyckan skedde får den tekniska undersökningen som ska ske svara på.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6088010
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6088010
alixha skrev:Men om bussen "bara åkte iväg" hur kan han då så graciöst styrt runt avspärrningen och sedan ner på gatan igen, borde inte bussen bara ha åkt rakt fram då, in i polisbilen? Ratten kan ju inte varit svängd då det är en rak väg.
Det kan ju vara gasen som fastnat kanske? Så fordonet kastade sig iväg, men han fick grepp om ratten och lyckades styra lite och slutligen bromsa .
- sugrövmanövern
Elektroniken kan styra både broms, motor och ratt. Rätt dumt, men så konstrueras många nya fordon.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
sugrövmanövern skrev:Hmm, kanske is på bromsskivorna då eller vad nu bussar har för bromsar . Alltså farten han får upp ser ju ut precis som det som händer om man kanar på vatten eller is och försöker bromsa. Men å andra sidan, bussar har väl rätt kraftiga motorer.
Inte is. Stan var full (iaf centrum) av massor av läckande centralvärmevatten som var ganska prick 88 grader varmt.
Jag har funderat på om värmen gjorde kaoz med elektroniken som styr allt.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
En möjlighet är att busschauffören gjorde som kaptenen på Titanic och körde fort i förhoppningen att det skulle gå över snabbt..
- plåtmonster
Om marken var frusen och det kommer ett tunt lager varmt vatten på så blir det ju is, gissar på att han skulle köra lugnt förbi men upptäckte att bussen bara gled
Fast det ser ju ut som att han accelererar lite väl fort från första början
Fast det ser ju ut som att han accelererar lite väl fort från första början
Marken kanske lutar på det aktuella stället?
- plåtmonster
Lund?? Hmm de kanske testkör den nya partikel acceleratorn, kan förklara snö stormen som var igår
Anledningen till olyckan är oklar, men nu bekräftar polisen att chauffören är misstänkt för vållande till annans död, vållande till kroppsskada och grov vårdslöshet i trafik.
http://www.expressen.se/kvallsposten/ch ... r-olyckan/
nallen skrev:Lutar? i Skåne?
-Hört talas om Brösarps backar?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Uppenbarligen inte, där är det brant men det är inte direkt Lund...KrigarSjäl skrev:nallen skrev:Lutar? i Skåne?
Skåne är statistiskt sett platt. Men det innebär också att enskilda delar kan luta väldigt mycket.
- plåtmonster
Miche skrev:Uppenbarligen inte, där är det brant men det är inte direkt Lund...KrigarSjäl skrev:nallen skrev:Lutar? i Skåne?
Nu var det Skåne han snackade om...
Brösarps backar ligger tveklöst i Skåne...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Det gör ju även Lund som bekant... Det var ju i Lund olyckan hände!KrigarSjäl skrev:Miche skrev:Uppenbarligen inte, där är det brant men det är inte direkt Lund...KrigarSjäl skrev:-Hört talas om Brösarps backar?
Nu var det Skåne han snackade om...
Brösarps backar ligger tveklöst i Skåne...