Gamla svenska ord att återanvända?
90 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Ruccola - Senapskål
Oregano - Kungsmynta
Aubergine - Äggplanta
Avokado - Alligatorpäron
Hittade dom i den här krönikan,
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 0194058.ab
Att byta namn från blodapelsin till "röd apelsin" är rena tramset om man frågar mig.
Ska allt vara dagisanpassat politiskt korrekt?
Oregano - Kungsmynta
Aubergine - Äggplanta
Avokado - Alligatorpäron
Hittade dom i den här krönikan,
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 0194058.ab
Att byta namn från blodapelsin till "röd apelsin" är rena tramset om man frågar mig.
Ska allt vara dagisanpassat politiskt korrekt?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Ja, Sverige är ett genusmedvetet och normkritiskt dagis! Allt ska förändras och förstöras !
man blir trött, borde emigrera!!
man blir trött, borde emigrera!!
Senast redigerad av Maggi 2015-02-03 18:07:37, redigerad totalt 1 gång.
En fråga Krigis eftersom du är ett verbalt geni: Av alla orddelar på högskoleprovet du gjort, har du någonsin fått något fel?
Ja, för några år sen hade jag fel på ett ord.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Kungsmynta är ju ett särdeles vackert ord. Finare än oregano som ingen verkar kunna uttala.
Sen undrar man ju vad det är för spån som tycker att det ska heta "röda apelsiner".
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Sen undrar man ju vad det är för spån som tycker att det ska heta "röda apelsiner".
Töntigt. Blod är ju något vackert, något livsviktigt. Kanske menar de att det är falsk marknadsföring, eftersom blodapelsiner ju faktiskt inte innehåller blod. Å andra sidan finns det inga löv i lövbiff eller sjömän i sjömansbiff heller...
Kahlokatt skrev:KrigarSjäl skrev:Sen undrar man ju vad det är för spån som tycker att det ska heta "röda apelsiner".
Töntigt. Blod är ju något vackert, något livsviktigt. Kanske menar de att det är falsk marknadsföring, eftersom blodapelsiner ju faktiskt inte innehåller blod. Å andra sidan finns det inga löv i lövbiff eller sjömän i sjömansbiff heller...
Nja, jag tror inte de tänkt på falsk marknadsföring (brukar man sälja blod?) utan mer att 'blod' skulle klinga obehagligt på nåt sätt.
Men vi lever ju i det infantila samhället så jag blir ju inte förvånad på nåt sätt.
Idag ska allt vara barnanpassat verkar det som.
Man skriver medvetet barnspråk på etiketter för dagligvaror.
Var på puben för två veckor sen. Bredvid min stol ställdes en barnvagn.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-02-03 22:07:59, redigerad totalt 2 gånger.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Laika skrev:Oomkullrunkelig.
gillar det ordet, inga tveksamheter om man använder det. Och så är det lite komiskt också.
Maggi skrev:Laika skrev:Oomkullrunkelig.
gillar det ordet, inga tveksamheter om man använder det. Och så är det lite komiskt också.
Få ord låter lika kul som det här. Dessutom är det fantastiskt deskriptivt och så är det ju ovanligt med ord som börjar på två "o". Det finns ingenting med det här ordet som inte är helt underbart.
Jeg kom over en side med gamle svenske ord, men tenker at det ikke er noe å linke til, derfor at jeg tenker at for eksempel allehanda og andre gamle svenske ord står der. Ord som vi heller kan tenke frem selv, istedet for å bli opplyst om at det og det ordet står i den og den linken liksom.
Jag vet inte vad ni menar med deskriptivt o.d. men runka betyder skaka.
KrigarSjäl skrev:Avokado - Alligatorpäron
Bara 646 träffar på google. Det anammar jag, tackar. Alligatorpäron FTW! w00t!
Den här fina bloggen dök upp när jag googlade:
http://glomdaord.se/
- hearnothing
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-12-02
Redan 14 januari 2012 infördes "säljs även som röd apelsin" i WP-artiklarna Blodapelsin och Apelsin, så Aftonbladet är sent ute.
Dagobert skrev:Jag vet inte vad ni menar med deskriptivt o.d. men runka betyder skaka.
Med deskriptivt menar jag att ordet beskriver precis vad det är: oomkullrunkelig = inte möjlig att skaka omkull = orubblig.
Det blir inga fler Bloody Marys på krogen . Det blir röd tomatsaftdrink med sting. Eller tomatsmoothie. Tomatiz .
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Ecklesiastikminister har vi inte längre, försvann innan skilsmässan mellan kyrkan och staten.
KrigarSjäl skrev: (brukar man sälja blod?)
Svar ja. Nötblod finns i frysdisken på dom flesta större mataffärer (typ ica maxi). För att hipsters/pensionärer ska kunna göra blodpudding, blodpannkaka och annan blodmat. Samt för att lajvare och hårdrockare ska kunna leka tuffa och kladda med äkta blod såklart.
- Cellardoor
- Anslöt: 2014-12-29
sugrövmanövern skrev:Det blir inga fler Bloody Marys på krogen . Det blir röd tomatsaftdrink med sting. Eller tomatsmoothie. Tomatiz .
Ja du ser ju själv...tomatsmoothie på brunchen...
Kulturskymning.
Brunch - man kan lika gärna använda det svenska ordet frukostmiddag.
Men nejdå. Allt ska vara som i en pastellig gullig sitcom som utspelas i Los Angeles.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Blodpudding kommer döpas om till stekt pudding och blodpalt till icke-pitepalt.
Kahlokatt skrev:Blodpudding kommer döpas om till stekt pudding och blodpalt till icke-pitepalt.