Avsluta sin dagligverksamhet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav nomad1234 » 2015-02-03 20:36:02

Jag har tidigare varit på dagligverksamhet genom mitt LSS. Kan man avsluta sin dagligverksamhet utan att förlora sin Försäkringskassa?

Tack
nomad1234
Ny medlem

Anslöt: 2015-02-03

Inläggav Alien » 2015-02-03 20:47:56

Ja, du har väl aktivitetsersättning/sjukersättning från FK pga att du inte klarar av att lönearbeta. Daglig verksamhet är något LSS erbjuder, inget tvång. Så det är ju bara att meddela din LSS-handläggare att du vill sluta.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav nomad1234 » 2015-02-03 21:03:15

OK Tack!
nomad1234
Ny medlem

Anslöt: 2015-02-03

Inläggav KrigarSjäl » 2015-02-03 21:18:57

-Det är bara att sluta precis när du vill.
Du har inga skyldigheter gentemot DV-folket.

Fimpa skiten bara.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zima33 » 2015-02-04 2:41:59

DV är helt frivilligt! :-)Happy
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Liljan » 2015-02-04 5:58:37

Vad tänker du att du ska göra istället? Till skillnad mot för vad många skriver här så kan du förlora din ersättning om du inte gör något alls. Hade det varit så att du inte klarade av något hade det varit en annan sak, men klarar du den dagliga verksamheten kommer försäkringskassan reagera, det säger jag av personlig erfarenhet från en i min nära bekantskapskrets.
Liljan

Anslöt: 2013-01-17

Inläggav kiddie » 2015-02-24 1:30:17

Det ska inte finnas några sådana krav när man sjukskrivs, att man måste ha en aktivitet för att få vara sjukskriven.

Ställs sådana krav är det emot alla regler. Men folk kan hitta på "egna" regler och terrorisera en, visst. Men det betyder inte att de har rätt.

Jag slutade DV och jag vet inte ens om FK visste jag hade DV och att jag slutade.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Alien » 2015-02-24 2:45:54

Tycker det låter konstigt. Misstänker FK att man avslutar sin DV för i stället börja arbeta svart?

Man har sjuksersättning för att man bedöms inte klara av ett vanligt arbete. Att man slutar sin DV betyder ju inte att man blivit "friskare", kanske motsatsen. Skulle Fk fråga varför, kan man ju bara säga att även DV känns för pressande; man förväntas komma dit varje dag, man tycker de andra på DV:n är jobbiga/det är för mycket buller, man har svårt med sömnen och att passa tiden till DV blir ytterligare en press etc.

Men som sagt, DV är ett frivilligt erbjudande för dem som längtar efter struktur, något att göra, att träffa folk m m. Har aldrig hört att en LSS-åtgärd skulle vara något tvång.

Måste man meddela Fk om man slutar sin DV? En annan sak är om man regelbundet får blanketter från Fk att fylla i; står det där någonstans en ruta att kryssa i om man har DV, så ska man förstås inte kryssa i där.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Bror Duktig » 2015-02-24 8:45:59

Jag blir nyfiken på varför FK skulle bry sig om man slutar.

När jag fick DV däremot, lade de sig i. Man ska anmäla till FK när man gör saker som kan tolkas som arbetsförmåga, annars kan det komma surt när de får reda på det. Så jag anmälde att jag skulle börja DV. De började förhöra mig om arbetsförmåga och gav sig inte förrän de fått kontakt med kommunen och fattat att DV är det där som utvecklingsstörda brukar få ha utan tjafs.

Fast så är det inte riktigt heller, FK tar numer kontakt med de som utför DV i vår kommun och undrar om inte de utvecklingsstörda som uppenbarligen har arbetsförmåga nog att sortera skruv, inte kan göra det på öppna arbetsmarknaden.

Avslutar man DV däremot, visar man, om något, på LÄGRE arbetsförmåga.

Jag arbetar den 1 h/v som man får när man har sjukersättning, och så har jag DV på det. Jag tillbringar 2-3 h/dag på mitt jobb (där jag känner till alla sedan innan på flera olika sätt, så ingen normal arbetsplats egentligen) och får betalt för 1 h. Resterande tid gör jag saker som är mycket värdefulla för verksamheten, men faktiskt sådant de fick sköta själva förut. D.v.s. uppgifter som är godkända för DV eller ex. FAS 3. Det var en bra deal, då det jag gör ingår i ett försök på arbetsplatsen, så nu fick de prova ganska billigt (bara betala 1 h) och jag får chansen att se vad som händer med om jag är borta 3 h/dag.

DV kan vara så mycket. Det gäller att ha bra utförare. Mina har fixat DV åt folk (ofta utvecklingsstörda) där flera sedan har fått riktig lönebidragsanställning. Så kunde det ha blivit för mig också, men jag har inte träffat riktigt rätt än, och är ju också försiktigare då jag vet att jag troligen kollapsar av heltid eller fel jobb (de flesta) och då inte bör stå utan ersättning. Och får jag inte ihop tid för DV-ersättning (40 kr/dag) så säger de att gå ut med hunden eller spela kyrkorgel kan ju räknas in ^_^

DV är inte alltid skit, bara om kommunen är ohjälpsamma och bara erbjuder typ sorterings- eller "dataarbete" i särskilt inrättade lokaler. DV kan vara så mycket mer, som att komma ut själv på arbetsplatser och inte ngn DV-grupp. Söker man jobb, så kan det leda till jobb, men kanske är det viktigt med bra DV-coacher även då, eftersom jag vet att det förekommer att DV:are utnyttjas på samma sätt som andra gratispraktikanter. Men här är det alltså många som får lönebidragsanställning.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Zima33 » 2015-02-24 19:21:07

Bror Duktig Man får jobba 5 timmar i veckan när man har sjukersättning!

Hur fungerar det om jag vill arbete lite varje vecka?
Du kan arbeta lite grann med till exempel politiskt eller ideellt arbete och ändå behålla hela din sjukersättning. Det gäller om du:

har hel sjukersättning
arbetar högst 5 timmar i veckan
tjänar högst en åttondel av den normala inkomsten för det arbetet du gör.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Bror Duktig » 2015-02-24 19:44:00

Skrev fel, det skulle stå 1 h/dag.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav plåtmonster » 2015-02-24 21:02:29

Vad avses med normal inkomst? :-)063
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Savanten Svante » 2015-02-26 13:46:33

Tänkte bara tillägga att DV är till för brukaren, för att brukaren ska få ett bättre liv. Den som har DV har precis som krigarn säger ingen skyldighet, det är anordnaren av DV som har.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Jonmpa » 2015-03-02 1:57:55

Det är bara att sluta på dv precis när man vill ingen kan förhindra det det är upp till var och en att avgöra om man ska traggla på eller icke, Hade själv dv: 2010-2012 och det var ett helsike ibland alltså och blev för jobbigt psykiskt p.ga ibland blandade oväsen, Högljudda ögonbliick, En del jobbiga deltagare med mera så 2012 sa jag till personal där på Hunddagis trofast att nu har jag bestämt mig nu vill jag sluta, Det hade varit på tapeten ett tag, Men först då tog jag det slutgiltiga steget ut därifrån så att säga, Sedan blev det MISA Bondegatan
Jonmpa

Anslöt: 2011-02-04

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in