Böcker om/för vuxna med ADHD/ADD?
31 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Böcker om/för vuxna med ADHD/ADD?
I DN står det om en ny bok om vuxna med ADHD och vilka strategier det finns för att få vardagslivet att fungera.
Adhd-hjälpen. För ett liv i balans av Katarina A Sörngård.
Adhd-hjälpen. För ett liv i balans av Katarina A Sörngård.
http://www.dn.se/insidan/med-ratt-strat ... d-lattare/DN Insidan skrev:Jenny är en av fem vuxna med adhd som psykologen Katarina A Sörngård berättar om i sin bok ”Adhd-hjälpen”. Författaren har lång erfarenhet av att utreda och behandla personer som har adhd inom vuxenpsykiatrin, och boken vänder sig till vuxna som vill hitta konkreta, effektiva strategier för att vardagslivet ska fungera bättre.
”Många personer med adhd upplever att livet är i obalans. Ofta stressar de mer än andra, men får ändå mindre gjort, anstränger sig för att passa tider, men kommer ändå för sent, försöker vara närvarande, men uppfattar ändå inte vad som sägs, kämpar tappert med livspusslet, men upplever att vardagen ändå inte går ihop”, skriver Katarina A Sörngård i inledningen.
---
Kunskapen om adhd har ökat, samtidigt kan de svårigheter som tillståndet ofta medför ha blivit ett större problem när samhället har blivit mer komplext. Den moderna skolan ställer krav på förmågor som barn med adhd har svårt för, som självstyrning, planerings- och organisationsförmåga. Och även dagens arbetsliv ställer höga krav på planering, organisation och koncentration.
Många med adhd har god hjälp av mediciner, men man kan inte lära sig nya färdigheter bara genom att ta medicin, påpekar Katarina A Sörngård. Under de senaste åren har man i studier kunnat visa att det finns psykologiska metoder som fungerar.
ADD/ADHD - boktips
Jag tror att det här är den mest rimliga avdelningen att lägga den här tråden i. Flytta annars, tack.
Jag tror ämnet säger det mesta? Tipsa gärna på om böcker om ADD/ADHD.
Jag tror ämnet säger det mesta? Tipsa gärna på om böcker om ADD/ADHD.
- hearnothing
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-12-02
ADD/ADHD - boktips
Skulle rekommendera att inte "läsa på" om olika diagnoser innan utredningen eftersom det kan påverka. Tror det är bättre för att utredningen ska bli så korrekt som möjligt att man överhuvudtaget inte läser på om olika psykiatriska diagnoser innan.
ADD/ADHD - boktips
Wine skrev:Tror det är bättre för att utredningen ska bli så korrekt som möjligt att man överhuvudtaget inte läser på om olika psykiatriska diagnoser innan.
Nja, det stämmer inte alls när det gäller AS-delen i min utredning. Jag hade troligen inte ens kommit till själva Utredningen om jag inte hade lärt mig så mycket om autism som jag gjort.
Jag vill (kanske måste tom.) också veta vad psykologerna och läkarna pratar om. Då går det fort att genomskåda dom klåpare jag åkt på t.ex.
Man måste tänka på att vården i Sverige har kollapsat och att Utredningarna inte verkar göras särskilt seriöst. Dom görs på alldeles för kort tid. Åtminstone i Stockholm.
- hearnothing
- Inaktiv
ADD/ADHD - boktips
Wine skrev:Skulle rekommendera att inte "läsa på" om olika diagnoser innan utredningen eftersom det kan påverka. Tror det är bättre för att utredningen ska bli så korrekt som möjligt att man överhuvudtaget inte läser på om olika psykiatriska diagnoser innan.
Skulle jag inte läst på om olika diagnoser skulle jag fortfarande inte ha fått någon hjälp och kanske varit död. Så det där stämmer inte alls, åtminstone inte för alla. För mig har det varit jätteviktigt att läsa på innan så jag vet vad som är relevant att ta upp.
ADD/ADHD - boktips
hearnothing skrev:Wine skrev:Tror det är bättre för att utredningen ska bli så korrekt som möjligt att man överhuvudtaget inte läser på om olika psykiatriska diagnoser innan.
Nja, det stämmer inte alls när det gäller AS-delen i min utredning. Jag hade troligen inte ens kommit till själva Utredningen om jag inte hade lärt mig så mycket om autism som jag gjort.
Jag vill (kanske måste tom.) också veta vad psykologerna och läkarna pratar om. Då går det fort att genomskåda dom klåpare jag åkt på t.ex.
Man måste tänka på att vården i Sverige har kollapsat och att Utredningarna inte verkar göras särskilt seriöst. Dom görs på alldeles för kort tid. Åtminstone i Stockholm.
Själv fick jag min ADD diagnos först, men redan från att jag fick min ADD diagnos så har vården tjatat om autism/AS, så i mitt fall tycker jag att vården har varit väldigt på, när jag till sist gjorde min utredning så visade det sig att jag har AS och blev diagnostiserad med det.
ADD/ADHD - boktips
slackern skrev:Själv fick jag min ADD diagnos först, men redan från att jag fick min ADD diagnos så har vården tjatat om autism/AS
Det känns som det är mest ett gytter av allting med paraplydiagnoser, forskare som inte förstår sig på saker, DSM-V med reviderade diagnoser osv. osv. Det är förvirrade tider där ute på fältet och jag vill hänga med så mycket som möjligt.
Jag behöver lite hjälp från Staten och förstå mig på mig själv. Inte specifika bokstavskombinationer egentligen. Men jag behöver bokstavskombinationer för att få hjälp från Staten (men inte för att förstå mig på mig själv).
Jag tror jag kommer sorteras in som en sk. ADiDAS (AS + AD(H)D)
- hearnothing
- Inaktiv