Udda fordon och farkoster
Huggorm skrev:En liten tändkulemotor som används för att starta en större tändkulemotor
Jag undrar om de verkligen är tändkulemotorer? Med tanke på att han inte verkade hålla på och krångla med att värma kulorna med blåslampa eller liknande undrar jag om motorerna inte är gamla tvåtaktsdieselar. Men säker är jag inte.
Den lilla funderade jag på om det var en tvåtaktsdiesel men den stora tycker jag ser ut som en tändkula. Men jag är absolut ingen expertnallen skrev:Huggorm skrev:En liten tändkulemotor som används för att starta en större tändkulemotor
Jag undrar om de verkligen är tändkulemotorer? Med tanke på att han inte verkade hålla på och krångla med att värma kulorna med blåslampa eller liknande undrar jag om motorerna inte är gamla tvåtaktsdieselar. Men säker är jag inte.
1983 modell Wagon Queen Family Truckster Station Wagon.
(modifiserad Ford LTD Country Squire station wagon)
Wagon Queen. Vrålåk. Också känd som `The greatest car ever built`.
(modifiserad Ford LTD Country Squire station wagon)
Wagon Queen. Vrålåk. Också känd som `The greatest car ever built`.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-02-23
Miche skrev:Det är nog en av de fulaste bilarna jag sett...
Ja, den är så överdriven att den är vacker. En karikatur på en station wagon. Det är nestan konst det här.
20 meter lång, 5 meter bred, 25 tonn. Faux wood över alt, 8 strålkastare, man kjörer inte rundt i den här, man dominerar vägen. Jag vill mycket gjerne ha en.
Senast redigerad av Jeopardy Lane 2015-01-08 0:47:52, redigerad totalt 1 gång.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
De siffrorna tror jag inte ett ögonblick på och hur ska man kunna dominera vägen med den vikten, den kommer ju knappt att orka röra på sig???Jeopardy Lane skrev:20 meter lång, 5 meter bred, 25 tonn
Miche skrev:De siffrorna tror jag inte ett ögonblick på och hur ska man kunna dominera vägen med den vikten, den kommer ju knappt att orka röra på sig???
Det var en överdrivelse, skämt, hela bilen är en överdrivelse. Bara se på den och njut.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
Jag kan inte njuta av överdrifter. "För mycket och för litet skämmer allt" skrev redan Fredrika Bremer 1837 och hon hade verkligen rätt vilket den bilen är ett tydligt bevis för.Jeopardy Lane skrev:Miche skrev:De siffrorna tror jag inte ett ögonblick på och hur ska man kunna dominera vägen med den vikten, den kommer ju knappt att orka röra på sig???
Det var en överdrivelse, skämt, hela bilen är en överdrivelse. Bara se på den och njut.
Huggorm skrev:Den lilla funderade jag på om det var en tvåtaktsdiesel men den stora tycker jag ser ut som en tändkula. Men jag är absolut ingen expertnallen skrev:Huggorm skrev:En liten tändkulemotor som används för att starta en större tändkulemotor
Jag är heller ingen expert men är rätt säker på att ingen av dem är tändkulemotor. Jag tror att båda är fyrtaktare av hit-and-miss-typ, d.v.s. de reglerar varvtalet genom att bara tända så ofta som behövs.
Obelastad: poff-poff--------poff----poff-------poff
Belastad: poff-poff-poff-poff-poff
Vet inte vad de har för bränsle men gissar på diesel med tändstift för att inte behöva så hög kompression eller tändkula.
Senast redigerad av Dagobert 2015-01-08 1:01:09, redigerad totalt 1 gång.
Huggorm skrev:Den är väl från någon gammal film, den där bilen?
http://www.imdb.com/title/tt0085995/
Det är familjen Griswold sin bil, den orginale.
Senast redigerad av Jeopardy Lane 2015-01-08 0:59:15, redigerad totalt 1 gång.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
Miche skrev:Fuuuuul som stryk!
Så ful att den är vacker.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
Ser ut som en stylad volvo 745. Bara wunderbaumen som saknas.Miche skrev:Fuuuuul som stryk!
Huggorm skrev:Ser ut som en stylad volvo 745. Bara wunderbaumen som saknas.Miche skrev:Fuuuuul som stryk!
Den har ett slogan den där bilen:
"You think you hate it now - But just wait until you drive it"
guld. Rent guld. Poenget med bilen är att den är ett skämt. Ett skämt så fult at det är snyggt tycker jag. Tar man den seriöst så är den bara ful. En wunderbaum hör inte hemma i et sådant vrålåk, måste ha lite stil.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
Huggorm skrev:Vissa bygger en replika på batmobilen, andra gör en på den där istället
Det var George Barris som designade Batmobilen faktisk. Samma grabben som designade den nu legendariska: Wagon Queen. Queen of the road.
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
geocache skrev:
Vad är det för udda med den? Tidig turboprop? Slank, och ev. ett grovt avgasrör undertill skulle kunna tyda på det.
Senast redigerad av Dagobert 2015-01-31 10:41:05, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen