Tandvårdskort - tandställning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Hallonsaft » 2015-01-30 9:16:16

Hej,

Jag är osäker på om det här inlägget ska vara i tråden för tandvårdskort, men då kanske någon kan flytta den dit?

I alla fall, jag undrar om man kan få betald tandställning med ett tandvårdskort? Det är en så kallad icke-nödvändig tandställning för att åtgärda kosmetiska fel.
Hallonsaft

Anslöt: 2014-12-05

Inläggav Diskutia » 2015-01-30 10:30:25

Hallonsaft skrev:Hej,

Jag är osäker på om det här inlägget ska vara i tråden för tandvårdskort, men då kanske någon kan flytta den dit?

I alla fall, jag undrar om man kan få betald tandställning med ett tandvårdskort? Det är en så kallad icke-nödvändig tandställning för att åtgärda kosmetiska fel.

Jag skulle säga så här:

Pröva saken! Be den tandläkare du går hos eller har tänkt gå till att ansöka om det hos tandvårdsenheten i det landsting du bor, om det nu inte går direkt då du efterfrågar det hos tandläkaren du har. Tandläkarna kan vara lite olika uppdaterade om vad som innefattas i nödvändig tandvård, en del påbörjar ett tandställningsbehandlingsärende utan omsvep, andra är mer osäkra. Man bör kunna få det, anser jag. Och jag vet flera fall i det län och landsting jag bor som erhållit tandställning inom nödvändig tandvård.

Tandställning står hur som helst inte angivet inom någon av de punkter som inte omfattas av tandvårdsstödet – vilka är:

Protetisk behandling
    Recidivbehandling av utredd smärtproblematik
    Behandling hos psykolog, sjukgymnast och akupunktör
    Behandling av tinnitus
    Utredning på grund av allmän stress, muskelspänning eller migrän
    Omgörning av bettskenor
    Kontroller efter slutförd behandling.

Tillägg – en viss brasklapp, reservation i två riktningar:

Varning emellertid för viss godtycklighet, samtidigt som denna dylika godtycklighet även vid somliga tillfällen kan gå utanför ramarna till det bättre ...

I något/vissa fall har till och med tandvårdsenheten beviljat tandbryggor och implantatbehandling (betingelserna exakt känner jag inte till).
Tandvårdsenheten vill nog egentligen inte prata högt om den saken, men jag har likväl fått det bekräftat (år 2014) av en väl insatt person vid en av Sveriges största tandvårdsenheter. Vad det handlar om i någon mening är alltså att tandläkaren man har ansöker specifikt om sådan i dylik mening "nödd och tvungen"-tandvård (mitt begrepp, obs) som ligger en del utanför (den gängse) nödvändig tandvård-definitionen. Samtidigt kan man själv - det försämrar inte saken - ta upp ärendet och trycka på hos tandvårdsenheten, genom att påtala det absolut nödvändiga, gärna på ett upprepat sätt (vår/aspergares benägenhet till viss upprepning rörande saker och ting bör med fördel också användas i vissa ärenden i kontakt med myndigheter, min personliga erfarenhet är att upprepning/repetition av adresseringar kan löna sig fint i diverse sammanhang).

Det kan gå, men det kan också bli avslag; det hela är eller kan vara en bedömning från fall till fall trots att det egentligen är klart formulerat och angivet enligt det regelverk som är uppsatt.
Diskutia

Anslöt: 2015-01-18

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-30 10:35:22

Välj en bra tandläkare som kan tala för din sak när det prövas. Den kan lägga orden rätt så att det kosmetiska problemet framstår som nödvändigt att ordna, och inte bara minimalt och normalt pyttelitet problem.

Just fula framtänder tillhör det som kan gå att ordna genom tandvårdsstödet.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-30 10:39:36

Jag fick bettskena på kortet, och då framställdes det med tyngd på hur mina tänder skulle förstöras om jag fortsatte gnissla dem. Inget "mot tandgnissling" utan motivering alltså. Man måste få fram att åtgärden räddar tänderna på något sätt.

Och kosmetiskt gäller som nödvändigt för tänderna som syns. Jag fick bettskenan, jag får små flisor lagade när jag råkar bita av på framtänderna (det hade inte gått längre in för så små skador), och jag vet en person som fick alla framtänder utbytta till kronor efter att ha gnisslat ned dem. Han tillhörde inte LSS, men hans läkare fixade tandvårdsstöd just för det problemet med nedslitna tänder.

En bra tandläkare som verkligen vill ditt bästa, är A och O. Min sade t.o.m. "äh vi sätter igång med bettskenan så du får den NU och väntar inte på svar. Om de nekar så får du den av mig." (Men de nekade alltså inte.) Det enda dåliga med henne är att hon inte är helt ung = går i pension om kanske 10 år. Har haft henne i 23 år. Sedan jag var 20.
Bror Duktig

Inläggav Hallonsaft » 2015-01-30 11:01:40

Tack för informationen! Det är ju så att det kosmetiska felet faktiskt inte ser så snyggt ut och jag tänker ju mycket på det, så jag förstår att det kan motiveras som något nödvändigtvis måste åtgärdas. :-)Happy
Hallonsaft

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-30 11:08:58

Hallonsaft skrev:Tack för informationen! Det är ju så att det kosmetiska felet faktiskt inte ser så snyggt ut och jag tänker ju mycket på det, så jag förstår att det kan motiveras som något nödvändigtvis måste åtgärdas. :-)Happy

Ja, se till att få en bra tandläkare som står på din sida och själv vill att du ska få igenom det.
Bror Duktig

Inläggav Fighterbabe » 2015-01-30 13:56:43

Tandställning ingår INTE i tandvårdskortet. Jag har ett komplicerat bettfel som kräver kirurgisk behandling. Landstinget har beviljat operation, men efter operationen är tandställning ett MÅSTE.
TROTS det så subventioneras inte kostnaden för tandreglering med tandställning.
Fighterbabe

Anslöt: 2007-10-26

Inläggav Hallonsaft » 2015-01-30 14:18:25

Det är ju hemskt att man inte kan få sånt gratis! :shock:
Hallonsaft

Inläggav Miche » 2015-01-30 14:22:38

Fighterbabe skrev:Tandställning ingår INTE i tandvårdskortet. Jag har ett komplicerat bettfel som kräver kirurgisk behandling. Landstinget har beviljat operation, men efter operationen är tandställning ett MÅSTE.
Det är tandvårdsenheten i ditt landsting som beslutat det, det kan vara helt annorlunda i andra landsting.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav kullan » 2015-01-30 14:26:43

Dalarnas Landsting är i regel jävligt snåla. Även om vården anses livsnödvändig så kan man få betala merparten själv. Oavsett vad saken gäller. Så i Dalarna får man inte vara sjuk eller ha något kroppsligt fel för då får man typ skylla sig själv. Så att ta det som gäller i Dalarna som en riksnorm är helt fel.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Hallonsaft » 2015-01-30 14:28:36

Okej, vad bra, nu är jag lugnare! Det är ju så tråkigt att behöva betala själv :cry:
Hallonsaft

Inläggav Miche » 2015-01-30 14:37:26

Hallonsaft skrev:Okej, vad bra, nu är jag lugnare! Det är ju så tråkigt att behöva betala själv :cry:
Det är skillnad på tråkigt och det ännu värre att inte ha råd...

Jag tror att Fighterbabe har råd även om det kanske svider i plånboken. Jag har befunnit mig i ett läge under ett antal år då jag inte ens haft råd att betala för ett enda tandläkarbesök och då var det väldigt skönt att jag fick ett tandvårdskort beviljat.
Miche

Inläggav Fighterbabe » 2015-01-30 14:59:19

Miche skrev:
Hallonsaft skrev:Okej, vad bra, nu är jag lugnare! Det är ju så tråkigt att behöva betala själv :cry:

Jag tror att Fighterbabe har råd även om det kanske svider i plånboken. Jag har befunnit mig i ett läge under ett antal år då jag inte ens haft råd att betala för ett enda tandläkarbesök och då var det väldigt skönt att jag fick ett tandvårdskort beviljat.

Det är skillnad på att ha råd att betala ett tandläkarbesök, lagning etc. för ett par tusenlappar. Eller att ha råd med tandreglering för MINST 50.000.
Vad jag har råd med och inte är egentligen inte relevant i det här fallet.
Fighterbabe

Inläggav kullan » 2015-01-30 15:02:45

Fighterbabe skrev:
Miche skrev:

Det är skillnad på att ha råd att betala ett tandläkarbesök, lagning etc. för ett par tusenlappar. Eller att ha råd med tandreglering för MINST 50.000.

Nej! Det är inte irrelevant. När jag skulle få en tandoperation betald av soc tog de reda på om en med ett jobb och vanlig normal lön skulle ha råd med. Min mamma har jobbat de senaste 30 åren men hon skulle aldrig ha råd med en operation på 50 000:-. Varför ska då landstinget betala dina operation? Eller Tandställning som det är i detta fallet? Operationen hade dom ju beviljat dig.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Hallonsaft » 2015-01-30 15:04:45

Det börjar kännas som om min tråd blev kapad nu :cry: Så hetska känslor dessutom.
Hallonsaft

Inläggav Fighterbabe » 2015-01-30 16:38:05

kullan skrev:
Fighterbabe skrev:
Miche skrev:Det är skillnad på tråkigt och det ännu värre att inte ha råd...

Nej! Det är inte irrelevant. När jag skulle få en tandoperation betald av soc tog de reda på om en med ett jobb och vanlig normal lön skulle ha råd med. Min mamma har jobbat de senaste 30 åren men hon skulle aldrig ha råd med en operation på 50 000:-. Varför ska då landstinget betala dina operation? Eller Tandställning som det är i detta fallet? Operationen hade dom ju beviljat dig.

Om man har tandvårdskort och rätt till nödvändig tandvård pga samma anledning så bör även villkoren därefter vara samma för alla.
Precis som att reducerat pris på bio är samma för alla med aktivitetsersättning. Annars skulle de behöva gå in i detalj och räkna ut en procentsats på varje person beroende på tillgångar.

Att landstinget beviljar en operation är för att det anses nödvändigt. Den hade i det här fallet blivit beviljad även om jag inte hade haft tandvårdskort.
Fighterbabe

Inläggav Diskutia » 2015-01-30 21:18:25

Fighterbabe skrev:Tandställning ingår INTE i tandvårdskortet. Jag har ett komplicerat bettfel som kräver kirurgisk behandling. Landstinget har beviljat operation, men efter operationen är tandställning ett MÅSTE.

Du talar primärt utefter din subjektiva erfarenhet kan ses. Jag skulle inte vara så kategorisk som du i tandvårdskort versus tandställning visavi tandvårdsenheten-frågan. Det varierar i praktiken hur det ser ut runtom i landet. Flera parametrar ingår. Landstingen som sådana (där individuell ärendebedömning görs, viss godtycklighet råder och dylik variation de facto således föreligger); tandläkarens ansökan i sig själv; patientens eget engagemang gentemot tandvårdsenheten (som i något fall jag vet, som påverkat utgången, även kompletterats med annat specialläkarintyg); kombinationen av dessa nämnda faktorer.

Jag vet vad jag talar om då jag dels har erhållit sådan "extra-nödvändig" tandvård (ej tandställning, men definitivt sådant som ligger utanför det tilltänkta nödvändig tandvård--regelverket), sådant som INTE utgörs inom ramen för "nödvändig tandvård"-begreppet – detta efter bland annat idogt påtalande av det absolut viktiga denna tandvård är för mig; dels känner jag åtminstone två personer som erhållit tandställning utifrån en grund att de haft tandvårdskort. Vidare har jag som jag nämnt tidigare i tråden hört personal inifrån på tandvårdenheten uppge att det t.o.m. finns fall med personer som fått protetisk behandling, trots att det alltså inte ingår i tandvårdskortet egentligen.

Som sagt: Det kan variera på sina landstingshåll i Sverige.

Fighterbabe skrev:Om man har tandvårdskort och rätt till nödvändig tandvård pga samma anledning så bör även villkoren därefter vara samma för alla.

Du har min underskrift på det. Fast med det sagt kan det vara bra att känna till att verkligheten i praktiken långt ifrån alltid är analog med det som »bör«. Tyvärr.
Det är dock bra förstås att ett regelverk och vissa riktlinjer finns.

Fighterbabe skrev:Precis som att reducerat pris på bio är samma för alla med aktivitetsersättning. Annars skulle de behöva gå in i detalj och räkna ut en procentsats på varje person beroende på tillgångar.

Tanken är god, men verkligheten effektueras inte alltid på det matematiska sättet du beskriver.
Diskutia

Anslöt: 2015-01-18

Inläggav Miche » 2015-01-31 2:25:48

Egentligen är det jävligt underligt att politikerna bestämt att sjukvården (förutom kosmetisk och kanske något annat, jag har inte full koll) är subventionerad med högkostnadsskydd men inte tandvården. Varför tillhör inte tänderna sjukvården? För många blir det ett helvete eftersom de inte har råd med tandläkare (till slut kan det bli så jävligt att de kostar pengar ändå pga tänderna så det är tveksamt om de sparar pengar på det sättet...)
Miche

Återgå till Aspergare och vården

Logga in