Ovetenskaplig styrning av skolan
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Ovetenskaplig styrning av skolan
Här kommer ett riktigt praktexempel på att skolan styrs av politiska nycker och käpphästar:
(och det är inte bättre i andra partier eller i andra frågor)
Så när skolmyndigheter, lärarfack, vetenskapsakademien och vetenskapsrådet står mot en utbildningsminister så blir det ministerns fixa ideér som gäller. De som sysslat med vetenskap vet att den i många fall är ointuitiv och ofta erbjuder stora möjligheter att gå vilse i korrelation vs kausalitet. Om det vore enkelt så skulle betydligt fler vara involverade i vetenskap.
Nuvarande utbildningsminister är Gustav Fridolin (MP) som tror på förlängd tvångsskolgång och tvingad sommarskola.
(och det är inte bättre i andra partier eller i andra frågor)
SVT skrev:Inget forskningsstöd för tidiga betyg
Det finns inget stöd inom forskningen för att tidiga betyg generellt ger bättre resultat. Det visar en kartläggning av betygsforskningen, gjord av Vetenskapsrådet. Däremot påverkas olika elevgrupper olika av betygen.
Sedan 2012 får svenska elever betyg i årskurs sex. Men förra året föreslog den dåvarande regeringen att betyg bör ges redan i årskurs fyra.
Förslaget har mötts av hård kritik från flera håll, bland annat från skolmyndigheter, lärarfack och Vetenskapsakademien. Nu ifrågasätts det även av Vetenskapsrådet.
-Vi har faktiskt inte hittat en enda forskningsstudie som rekommenderar tidiga betyg i skolan utan det man pratar om är tidig uppföljning av mer kvalitativt slag, säger professor Christian Lundahl som är en av forskarna bakom studien.
Däremot har betyg olika effekt för olika grupper. -Det spelar inte så stor roll om man får betyg när man är äldre eller lyckas bra i skolan, men för yngre elever och svagpresterande kan betygen ha en negativ effekt, säger Lundahl.
-Vi skulle rekommendera att man är väldigt försiktig med att sänka betygsåldern ytterligare.
Björklund viftar bort rapporten
Man ska inte bara titta på forskningen utan också på beprövad erfarenhet. Det menar den tidigare utbildningsministern Jan Björklund (FP), som viftar bort Vetenskapsrådets rapport.
-Det finns en omfattande erfarenhet från i stort sett alla länder i världen. I Sverige hade vi betyg i både mellanstadiet och lågstadiet tidigare. När vi tog bort betygen som sjönk resultaten i svensk skola, säger han.
Betyg, också i låga åldrar, fungerar som en morot för elever att prestera bättre, enligt Jan Björklund.
Så när skolmyndigheter, lärarfack, vetenskapsakademien och vetenskapsrådet står mot en utbildningsminister så blir det ministerns fixa ideér som gäller. De som sysslat med vetenskap vet att den i många fall är ointuitiv och ofta erbjuder stora möjligheter att gå vilse i korrelation vs kausalitet. Om det vore enkelt så skulle betydligt fler vara involverade i vetenskap.
Nuvarande utbildningsminister är Gustav Fridolin (MP) som tror på förlängd tvångsskolgång och tvingad sommarskola.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Ovetenskaplig styrning av skolan
Så puckot tror på allvar att det var därför resultaten sjönk, han fattar inte att det hände en massa annat negativt i skolan som kunde påverka. Jävla blindstyre.plåtmonster skrev:Idioten Björklund skrev:-Det finns en omfattande erfarenhet från i stort sett alla länder i världen. I Sverige hade vi betyg i både mellanstadiet och lågstadiet tidigare. När vi tog bort betygen som sjönk resultaten i svensk skola, säger han.
Ovetenskaplig styrning av skolan
Miche skrev:Jävla blindstyre.
Klockren sammanfattning
Perssons kommunalisering som innebär nedragning av lärartimmar omorganiseringskaos. Dessutom lyckades med konststycket att införa tre betygsssystem som användes samtidigt för samma elever.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Ovetenskaplig styrning av skolan
Alla de länder som presterade bäst i Pisa-undersökningen har betyg från låg ålder. Alltså kommer vi att bli bättre igen om vi inför betyg från fjärde klass. Hjälper inte det så får vi väl införa betyg från första klass.
Tala om en förenklad syn på orsakssamband.
Nu tycker jag faktiskt det var rätt att införa betyg från sjätte klass istf först i åttonde klass. Men då bör man följa upp den reformen innan man fortsätter. Positivt, negativt el ingen skillnad?
En orsak till att skolan inte fungerar optimalt är just klåfingriga politiker som ska införa den ena (populistiska) reformen efter den andra och aldrig låter lärarna få någon arbetsro. Detta kommer bara att ge merarbete för lärarna, få de lågpresterande barnen att inse att de är sämre (och därefter prestera ännu sämre) och inte heller göra att de högpresterande mår bättre el presterar bättre.
Men eftersom väljarna är intresserade av just skolan, så finns det politiska poäng att plocka genom att visa "handlingskraft".
Tala om en förenklad syn på orsakssamband.
Nu tycker jag faktiskt det var rätt att införa betyg från sjätte klass istf först i åttonde klass. Men då bör man följa upp den reformen innan man fortsätter. Positivt, negativt el ingen skillnad?
En orsak till att skolan inte fungerar optimalt är just klåfingriga politiker som ska införa den ena (populistiska) reformen efter den andra och aldrig låter lärarna få någon arbetsro. Detta kommer bara att ge merarbete för lärarna, få de lågpresterande barnen att inse att de är sämre (och därefter prestera ännu sämre) och inte heller göra att de högpresterande mår bättre el presterar bättre.
Men eftersom väljarna är intresserade av just skolan, så finns det politiska poäng att plocka genom att visa "handlingskraft".
Ovetenskaplig styrning av skolan
Såg senaste programmet "Debatt" på SVT och där framkom det att det egentligen.. handlar om att kunna visa för snåla kommunpolitiker och skolägare att kunskaperna inte räcker till så att de blir tvungna att öka antalet lärartimmar eller ordna specialpedagog osv eftersom de nu kommer att få en siffra de kan räkna på.
Därmed är betygen till för lednignen, inte eleverna. Detta eftersom man skiter i vad professionella lärare anser.
Anser att skolan är orättvis eftersom vilka som klarar sig beror till stor del på vilka föräldrar man har och om skolan väljer att satsa på eleverna.
Därmed är betygen till för lednignen, inte eleverna. Detta eftersom man skiter i vad professionella lärare anser.
Anser att skolan är orättvis eftersom vilka som klarar sig beror till stor del på vilka föräldrar man har och om skolan väljer att satsa på eleverna.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Ovetenskaplig styrning av skolan
Miche skrev:Så puckot tror på allvar att det var därför resultaten sjönk, han fattar inte att det hände en massa annat negativt i skolan som kunde påverka. Jävla blindstyre.plåtmonster skrev:Idioten Björklund skrev:-Det finns en omfattande erfarenhet från i stort sett alla länder i världen. I Sverige hade vi betyg i både mellanstadiet och lågstadiet tidigare. När vi tog bort betygen som sjönk resultaten i svensk skola, säger han.
Finland som anses vara en föregångare vad gäller skola och utbildning har betyg redan från första klass. De finska eleverna presterar bra i internationella undersökningar, har fina Pisa-resultat och jag har svårt att därmed tro att det skulle vara negativt med tidiga betyg som många här anser:
DN - I Finland är betyg redan i ettan en icke-fråga
Publicerad 2015-02-28 13:19
Helsingfors. Betyg i grundskolan har länge varit het politisk fråga i Sverige. Men i Finland diskuterar ingen betygen, som införs redan i årskurs ett.
– Det skulle vara svårt att få i gång en debatt om något som ingen verkar missnöjd med, säger skolforskaren Fritjof Sahlström.
Ovetenskaplig styrning av skolan
Nja, jag tror inte det beror på tidiga betyg. Varför behövs betygen? Jo, för att visa om barnen hänger med. Det kan föräldrarna få veta lika bra under de återkommande föräldrasamtalen. En del barn behöver extra stöd av skolan, men finns inga resurser så hjälper det inte med betyg.
Vad som finns i Finland är att lärarna åtnjuter respekt från både politiker och föräldrar, och därför får arbeta självständigt utan att störas av ständiga politiska utspel. Om politikerna hade samma respekt för lärarna här, så skulle de lyssnat på när lärarfackförbunden säger att det bara blir merarbete med betyg från fyran.
Nu har ju en kompromiss uppnåtts, de skolor som vill införa betyg från fyran får göra det men det blir inget allmänt påbud.
Vad som finns i Finland är att lärarna åtnjuter respekt från både politiker och föräldrar, och därför får arbeta självständigt utan att störas av ständiga politiska utspel. Om politikerna hade samma respekt för lärarna här, så skulle de lyssnat på när lärarfackförbunden säger att det bara blir merarbete med betyg från fyran.
Nu har ju en kompromiss uppnåtts, de skolor som vill införa betyg från fyran får göra det men det blir inget allmänt påbud.
Ovetenskaplig styrning av skolan
Betygen behövs som påtryckning gentemot skolans huvudpersoner, vilket moderaterna inte vill erkänna riktigt. Eleverna blir en bricka i ett politiskt spel.
Grundskola och gymnasium är väldigt utsatt för politisk nyckfullhet. Så det är en instution man skall ta sig ur med största möjliga hastighet och betyg.
Grundskola och gymnasium är väldigt utsatt för politisk nyckfullhet. Så det är en instution man skall ta sig ur med största möjliga hastighet och betyg.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Ovetenskaplig styrning av skolan
Kan intyga att jag fullständigt struntade i betyg, men jag tyckte om att förstå saker, inte alltid det samanföll med skolans önskemål om vad jag skulle lära mig.
Jag bestämde mig själv för vad jag lade tid på, det syntes i betygen.
Jag bestämde mig själv för vad jag lade tid på, det syntes i betygen.
Ovetenskaplig styrning av skolan
Betyg blir ett verktyg för att straffa elever som lär sig annat än det som står i kursplanen. Eller som lär sig på något längre tid osv.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet