Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav elle » 2015-01-23 12:26:56

Parvlon skrev:
elle skrev: Begränsad av vem ? Han gör precis vad han vill på jorden . Tror det finns ett syfte med det .
Nja, faktiskt inte allt för då skulle inte folk bli räddade av Jesus. Eller menar du att det är Djävulen som bestämmer vilka som ska bli frälsta?


Det finns de som lyssnar på Jesus och det finns de som lyssnar på satan. Enkelt.
Spoiler: visa
Jag tror inte alla blir frälsta.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-23 14:02:36

RainBowChild skrev:"Vissa kommer vakna upp till evig skam" Din religion verkar gå ut på att skrämma folk.
Det är vad Gud sagt genom profeterna och Jesus nämnde också "den andra döden" i bibeln. Vill du ha en gulligullfarbror till Gud så får du vackert be honom förlåta dina synder först, precis som alla andra är tvungna till. Min Gud har skapat ALLT och har all rättighet att förstöra sina verk. Jesus är ingen religion. Han är den ENDA vägen till fadern, sanningen som kom ner till världen för att befria oss. Första han gjorde på korset var ju att förlåta en mördare så det finns goda chanser till att dina blir förlåtna också. :-)Happy

Sol och måndyrkare har det funnits i alla tider. Allah är inte helt otroligt en fortsättning på arabernas dyrkan av "månguden" blandat med Muhammads tolkning av bibeln.

Faktiskt så varnar Gud för att tillbe solen i bibeln;

5 Mosebok 4

19 Och när du lyfter dina ögon upp till himmelen och ser solen, månen och stjärnorna, himmelens hela härskara, då må du icke heller låta förföra dig att tillbedja dem och tjäna dem; ty HERREN, din Gud, har givit dem åt alla folk under hela himmelen till deras del.

5 Mosebok 17 , 2 Kings 23:11 , Job 31:26, 2 Kings 17:16
Spoiler: visa
Jeremia 31

33 Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras bröst och i deras hjärtan skall jag skriva den, och jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk.

34 Då skola de icke mer behöva undervisa varandra, icke den ene brodern den andre, och säga: »Lär känna HERREN»; ty de skola alla känna mig, från den minste bland dem till den störste, säger HERREN. Ty jag skall förlåta deras missgärning, och deras synd skall jag icke mer komma ihåg.

35 Så säger HERREN, han som har satt solen till att lysa om dagen och månen och stjärnorna till att lysa om natten, i ordnad gång, han som rör upp havet, så att dess böljor brusa, han vilkens namn är HERREN Sebaot:

36 Först när denna ordning icke mer består inför mig, säger HERREN, först då skall Israels släkt upphöra att inför mig alltjämt vara ett folk.

37 Ja, så säger HERREN: Först när himmelen varder uppmätt därovan och jordens grundvalar utrannsakade därnere, först då skall jag förkasta all Israels släkt, till straff för allt vad de hava gjort, säger HERREN.

38 Se, dagar skola komma, säger HERREN, då staden åter skall varda uppbyggd till HERRENS ära, från Hananeltornet intill Hörnporten.

39 Och mätsnöret skall vidare dragas rätt fram mot Garebshöjden och skall sedan vändas mot Goa.

40 Och hela lik- och askdalen och alla fälten intill bäcken Kidron och intill hörnet vid Hästporten österut skola vara helgade åt HERREN. Aldrig mer skall där tima någon omstörtning eller någon förstöring.


Solen är allt jag behöver.
men det är ett brinnande klot, skapat av den allsmäktige. Vilken nytta gör ditt hopp till solen när din kropp ligger i graven?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-23 14:17:56

elle skrev:Det finns de som lyssnar på Jesus och det finns de som lyssnar på satan. Enkelt.
SPOILER: DÖLJ
Jag tror inte alla blir frälsta.
jag tror att allah ska till helvetet.

Sen pratade Jesus om "den falska profeten" vars öde verkar varmt också.

Att det finns en ljus och en mörk ande som man följer i sitt liv tror jag med på. Men många av oss är blinda och har dålig hörsel tills Gud väljer att omskära våra hjärtan och öron och att det inte är omöjligt att alla utan den falske profeten kan bli frälsta.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Hettan » 2015-01-23 14:32:09

Gud är alltid frälst, och Gud är allting och ingenting. Det är Gud som utgör kärnan i vår existens.

Däremot så är alla livsformer demoniska. Vi livnär oss på andras vilja, likt parasiter överlever vi endast om vi utnyttjar andra.

Frälsning är att få dö.

Deprimerad ännu? Det är jag.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Religion

Inläggav elle » 2015-01-23 22:56:30

Micke skrev:Menar du att oskyldiga drabbas av Satans nycker (för du tror väl knappast på karma)? Vad vore syftet med det, och varför skulle Gud tillåta något sådant?

Ingen människa går säker . Alla måste prövas i sin tro . Satan är inte människans vän .

Var nyktra och vaksamma. Er fiende djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker efter någon att sluka.



1 Petrus 5, 8
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Micke » 2015-01-23 23:34:08

Parvlon skrev:i vilken av Martinus texter hittar du den teorin?

Det vet jag inte. Jag sitter ju normalt inte och letar upp svar i Martinus texter, utan går efter dom uppfattningar jag har. Men det finns stöd för det i hans verk, det finns det.

Micke skrev: Försynen pusslar ihop allting så att det blir som det ska.
Parvlon skrev:låter som rena flummet för mig.

Det som är flummigt för en person kan framstå som klart och tydligt för en annan. Dock är det väl så att mycket av det jag skriver knappast kan framstå som rimligt för personer som inte själva studerat det tredje testamentet. Det blir mest en massa konstiga utsagor som inte får dom förklaringar som egentligen är nödvändiga för att göra dom rättvisa, tagna ur sitt sammanhang som dom är. Det är jag fullt medveten om.

Sen utgår ju du ifrån den gamla världsimpulsens kristendom och är fullständigt stängd för allt annat, så det är ju inte så att jag förväntar mig att du skall applådera det jag skriver precis. Ungefär som dom skriftlärde på Jesus tid som inte var öppna för några nya budskap.

Min Gud är allsmäktig. Fattar du vad han heter?

Jesus?...

Gud som jag ser det är varken en han eller en hon, då det här med han- och honkön är något som hör djurriket till, även om det följer med en bit upp i det s k riktiga människoriket, främst då den fysiska aspekten av det. Vi utvecklas alla mot "hen", skapade till Guds avbild. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3420
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Micke » 2015-01-24 0:05:14

Parvlon skrev:Vissa tror att livet på planeten är det enda som finns för oss, att det blir helt svart sen, men jag tror annorlunda.

Och vissa tror att livet på just denna planeten är det enda som Gud bryr sig om, och då i synnerhet människorna.

Ber man den högste om pengar så har man nog missförstått Jesus. Han sade att vi ska ge pengarna till dem de tillhör och syftade väl som jag kommer ihåg det på gubben som var inpräntat på myntet.

Brukar du ge dina pengar till kung Carl XVI Gustav? :-)063

Men jag håller med om att man inte kan räkna med att bli bönhörd om man ber om pengar till sig själv. Bönens kraft bygger på osjälviskhet, alltså på en vilja att hjälpa och glädja andra.
Micke
 
Inlägg: 3420
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav habiti » 2015-01-24 0:31:49

In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God John 1:1


he Word was made flesh, and dwelt among us...John 1:14
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2015-01-24 3:21:12

skänk en slant till kristna som är förföljda: https://ffmu.webconnex.com/rescuechristians

ser ni någon tiggare/fattig på gatan, ge en slant.

det är en plikt för varje kristen att hjälpa sina medmänniskor.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav elle » 2015-01-24 10:15:55

Jag kallar mig inte kristen ...
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2015-01-24 10:20:19

Micke skrev: Men jag håller med om att man inte kan räkna med att bli bönhörd om man ber om pengar till sig själv. Bönens kraft bygger på osjälviskhet, alltså på en vilja att hjälpa och glädja andra.

Lustigt . Jag har många ggr bett till Jesus om pengar till mig själv och Han hjälpte alltid . :-)Happy
Vem ska man be om hjälp om inte Honom direkt ????! Jag är 100 % övertygad att Han vill att vi ska be Honom om saker . Så gör jag iaf .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2015-01-24 12:54:31

Parvlon skrev:Nån som läst Enoks bok och isåfall vad tycker ni?

Finns att köpa på adlibris :

http://www.adlibris.com/se/bok/enoks-bok-9789186215446
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-24 22:17:46

elle skrev:
Parvlon skrev:Nån som läst Enoks bok och isåfall vad tycker ni?

Finns att köpa på adlibris :

http://www.adlibris.com/se/bok/enoks-bok-9789186215446
jag läser hellre på nätet eller laddar ner på hårddisken. Kan sitta hela dagen som fastklistrad i bibeln, judiska skrifer och även utombibliska evangelium. Det är enklare att söka sen när man behöver gå tillbaka för att kolla kopplingarna man gör också. :-)Happy

Vet inte vilken översättning av "enoks bok" du har där men i en så finns det en som troligen är en liten Satan i. Det står att Enok skulle vara "son of man" men som du säkert förstår handlar det om Jesus.

Jag kallar mig inte kristen ...
jude [invärtes] då?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2015-01-25 11:30:40

Parvlon skrev:
elle skrev:Jag kallar mig inte kristen ...
jude [invärtes] då?

Den som jag är . Katolik .
Judar :-)154 gillar jag för mkt. Vet inte varför .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Micke » 2015-01-27 0:46:11

Parvlon skrev:Ber man den högste om pengar så har man nog missförstått Jesus. Han sade att vi ska ge pengarna till dem de tillhör och syftade väl som jag kommer ihåg det på gubben som var inpräntat på myntet.

Det där var väl förresten ett svar från Jesus på frågan huruvida man skulle betala skatt eller inte? Det säger ju isåfall inget alls om att det skulle vara fel att ha pengar, inte heller säger det något om att det skulle vara fel att be Gud om pengar.
Micke
 
Inlägg: 3420
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-27 0:52:15

Ja, fel av mig. Det står faktiskt att vi kan be om allt och bara vi tror helhjärtat att vi får det så får vi våra önsningar uppfyllda.

Finns mer om biblisk bön på [url=http://www.bibleinfo.com/sv/topics/bön]bibleinfo.com[/url]
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2015-01-27 9:41:02

Kan ni inte bestämma er om det är en synd eller inte att be om pengar till sig själv ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Micke » 2015-01-27 16:30:29

elle skrev:Kan ni inte bestämma er om det är en synd eller inte att be om pengar till sig själv ?

Jag har aldrig ansett att det skulle vara en synd eller att det skulle vara något fel med det. Fungerar det för dig är det ju bara att gratulera. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3420
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Micke » 2015-01-28 0:42:56

Påven försöker rensa upp i kardinalträsket. :-)049

http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/m ... t-brattom/
Micke
 
Inlägg: 3420
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2015-01-28 15:58:22

Vet inte om det är felciterat men enligt CNA "Catholic news agency" så vill påven att vi ska be till Helig ande, vid sidan av att be till Fadern eller Jesus.


The Pope suggested that the Holy Spirit is “the Great Forgotten One in our prayers.” Christians often pray to Jesus and to God the Father, but not so frequently to the Holy Spirit.


Jag undrar om han missat att Gud är EN?



Han uppmanar även mammor att amma sina barn.
"Amma dem om de gråter för att de är hungriga"

http://www.kuriren.nu/nyheter/paven-oke ... 67606.aspx
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav habiti » 2015-01-29 2:09:28

elle skrev:Jag kallar mig inte kristen ...


vad kallar du dig då?
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2015-01-29 2:11:22

Vad som kommer hända när Jesus återvänder:

habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav elle » 2015-01-29 14:21:19

habiti skrev:
elle skrev:Jag kallar mig inte kristen ...


vad kallar du dig då?

katolik.

edit : men jag har märkt att i Sverige säger man bara " kristen " .
Senast redigerad av elle 2015-01-29 14:34:49, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2015-01-29 14:27:25

Micke skrev:Påven försöker rensa upp i kardinalträsket. :-)049

http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/m ... t-brattom/

Franciskus i sin tur rensar nu ut Ratzingerfolket

:(
I Le Nouvel Observateur finns ett initierat och genomarbetat reportage med rubriken ”Vem vill åt Fransiskus skinn?” Tidningen konstaterar att Franciskus är den mest älskade bland påvar.


Kanske det att han är den mest älskad bland påvar men jag älskar andra påvar ännu mer om man får säga det...men jag är en konstig katolik :(
Parvlon skrev:
Han uppmanar även mammor att amma sina barn.
"Amma dem om de gråter för att de är hungriga"

http://www.kuriren.nu/nyheter/paven-oke ... 67606.aspx


nej , inte väl göra det i kyrkan :shock:
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Intressanta intressen



Logga in