TAB strular i Chrome
11 inlägg
• Sida 1 av 1
TAB strular i Chrome
Både jag och geocache har Windows 8.1 och webbläsaren Chrome.
När vi lyssnat färdigt på Melodikrysset och ska skicka in, fyller vi i och skickar in åt fler än oss själva. För att enkelt komma till nästa fält, trycker vi på TAB som vi alltid gjort. När vi trycker på TAB kommer vi till nästa fält men scrollas hela sidan ner en skärmhöjd. Efter varje gång vi tryckt TAB måste vi scrolla upp sidan igen för att åter se fälten där vi fyller i namn och adress. Detta är lite irriterande.
Finns det någon orsak till varför TAB gör så att sidan scrollas ner en skärmhöjd? Oavsett var vi är på sidan, så försvinner allt som syns i skärmen uppåt och det som finns precis under det kommer upp på skärmen. Är det någon som fattar vad vi menar? Och hur kommer man till rätta med det?
När vi lyssnat färdigt på Melodikrysset och ska skicka in, fyller vi i och skickar in åt fler än oss själva. För att enkelt komma till nästa fält, trycker vi på TAB som vi alltid gjort. När vi trycker på TAB kommer vi till nästa fält men scrollas hela sidan ner en skärmhöjd. Efter varje gång vi tryckt TAB måste vi scrolla upp sidan igen för att åter se fälten där vi fyller i namn och adress. Detta är lite irriterande.
Finns det någon orsak till varför TAB gör så att sidan scrollas ner en skärmhöjd? Oavsett var vi är på sidan, så försvinner allt som syns i skärmen uppåt och det som finns precis under det kommer upp på skärmen. Är det någon som fattar vad vi menar? Och hur kommer man till rätta med det?
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
TAB strular i Chrome
Om markören är flyttad till nästa fält borde det bara vara att skriva så borde det fältet bli synligt, annars låter det som om Tab har blivit mappar till PageDown-knappen...
TAB strular i Chrome
Miche skrev:Om markören är flyttad till nästa fält borde det bara vara att skriva så borde det fältet bli synligt, annars låter det som om Tab har blivit mappar till PageDown-knappen...
Jo, man kan skriva så blir fältet synligt, men jag vill inte att fältet ska försvinna alls. För jag vill se fältet innan jag skriver, det är ju att fältet försvinner som är det jobbiga och inte att det funkar att skriva i ändå.
- Lilla Gumman
TAB strular i Chrome
Miche skrev:Om markören är flyttad till nästa fält borde det bara vara att skriva så borde det fältet bli synligt, annars låter det som om Tab har blivit mappar till PageDown-knappen...
Hej Miche!
Ja, det knepiga är att det är relativt nyligen det började göra så som Lilla Gumman beskrev ovan .
TAB strular i Chrome
geocache skrev:Miche skrev:Om markören är flyttad till nästa fält borde det bara vara att skriva så borde det fältet bli synligt, annars låter det som om Tab har blivit mappar till PageDown-knappen...
Hej Miche!
Ja, det knepiga är att det är relativt nyligen det började göra så som Lilla Gumman beskrev ovan .
Ända sedan jag köpte min laptop med Wndows 8.1, tyvärr. D.v.s. sen i juli eller nåt.
- Lilla Gumman
TAB strular i Chrome
Verkar vara ett problem i Chrome, nåt som Google har skapat.
- Lilla Gumman
TAB strular i Chrome
Har ni provat med någon annan browser?Lilla Gumman skrev:Verkar vara ett problem i Chrome, nåt som Google har skapat.
Jag testade nyss själv (har Windows 7 och Chrome) och det ni beskriver händer efter epost-fältet (inte i de andra) när markören ska flyttas till land.
TAB strular i Chrome
Miche skrev:Har ni provat med någon annan browser?Lilla Gumman skrev:Verkar vara ett problem i Chrome, nåt som Google har skapat.
Jag testade nyss själv (har Windows 7 och Chrome) och det ni beskriver händer efter epost-fältet (inte i de andra) när markören ska flyttas till land.
Problemet finns inte i Firefox, bara i Chrome.
- Lilla Gumman
TAB strular i Chrome
Då får ni väl använda Firefox för just Melodikrysset.Lilla Gumman skrev:Miche skrev:Har ni provat med någon annan browser?Lilla Gumman skrev:Verkar vara ett problem i Chrome, nåt som Google har skapat.
Problemet finns inte i Firefox, bara i Chrome.
Jag har råkat ut för andra sajter som inte fungerar speciellt bra på en specifik webbläsare, jag brukar lösa det genom att lägga upp en genväg till den webbläsare som jag istället vill använda och komplettera med just den sajtens namn i genvägens egenskaper (samt då ge genvägen motsvarande namn).
Exempel: I egenskaperna för Firefox står det vid Mål "C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\firefox.exe" (inklusive citattecknen). För Melodikrysset ska det då stå "C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\firefox.exe" http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2078&artikel=723047
TAB strular i Chrome
Zirre skrev:För melodikrysset använder jag Sveriges Radios mycket bra Melodikryssetapp.
Den använder jag jämt när jag är på resa. Inte så ofta hemma, då föredrar jag att sitta vid datorn och lösa det och mysa. För övrigt verkar TAB-missen vara ett välkänt problem i Chrome. Då kan man lika gärna använda Firefox eller annat om nu TAB-funktionen är viktig. Eller också inte bry sig.
- Lilla Gumman