Förslag på ändringar i psykiatrisk tvångsvård.
Kanin skrev:Zima33 skrev:Kanin skrev:Följ lagstiftningskedjan här: http://www.regeringen.se/sb/d/15773/a/189660
Det verkar inte hända så mycket? Jag har googlat massor och kollat på http://www.regeringen.se men inte hittat något nytt. Nån som vet nåt?
Departementsserie 2014:28
Delaktighet och rättsäkerhet vid psykiatrisk tvångsvård
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/244669
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... -v_H2B428/
Tack Kanin!!
Verkar som om rättspsykiatrisk vård blir kvar? Jag trodde den skulle avskaffas. Har ju varit förslag om det sen 2008 eller nåt.
Den nya lagen skulle träda i kraft 2015. Det har fått byggas om som fan p g a det, så att hospitalen ska uppfylla KV:s krav. Men så kom det av sig. Tack och lov har vi inte sjunkit så djupt än så att vi ska börja straffa folk för att dom är sjuka.
Nimoy skrev:Den nya lagen skulle träda i kraft 2015. Det har fått byggas om som fan p g a det, så att hospitalen ska uppfylla KV:s krav. Men så kom det av sig. Tack och lov har vi inte sjunkit så djupt än så att vi ska börja straffa folk för att dom är sjuka.
Men det gör vi ju nu eftersom de döms till rättspsykiatrisk vård! Förslaget har varit att man ska införa otillräknelighetsbegreppet så att de som begått brott utan att förstå vad de gör inte skulle bli dömda över huvud taget.
Vad jag menade var att jag tycker vård är bättre än fängelse. Poängen med rättspsykiatrisk vård är inte att straffa så som det faktiskt är med kriminalvård.
Så anser jag att det finns folk som man inte kan ha gå löst. Dom flesta kommer dithän att man kan släppa dom till sist, men i många fall måste det få ta många år. Jag tror inte att nån tänkt sig att dom s k otillräkneliga inte ska tvångsvårdas alls.
Så anser jag att det finns folk som man inte kan ha gå löst. Dom flesta kommer dithän att man kan släppa dom till sist, men i många fall måste det få ta många år. Jag tror inte att nån tänkt sig att dom s k otillräkneliga inte ska tvångsvårdas alls.
Klart att vård är bättre än fängelse om personen begått gärningen under psykisk sjukdom och inte förstod vad den gjort. Om man inför otillräknelighet så skulle de ju få vanlig tvångsvård men utan att få det i straffregistret.
Sverige är tydligen rätt unikt då vi dömer folk som inte kan förstå att de begått brott.
http://fof.se/tidning/2012/3/med-vett-och-vilja
Fast risken med att ta bort möjligheten till rättspsykiatrisk dom är väl att fler sjuka kanske skulle dömas till fängelse. Sedan 2008 får de med allvarlig psykisk störning dömas till fängelse.
Sverige är tydligen rätt unikt då vi dömer folk som inte kan förstå att de begått brott.
http://fof.se/tidning/2012/3/med-vett-och-vilja
Sverige är unikt i världen med att döma även psykiskt sjuka människor. Bara Grönland och tre amerikanska delstater i mellanvästern (Idaho, Montana och Utah) har straffrättslagar som liknar vår. I Sverige ställs alla – vettvillingar, mördare och tjuvar – inför domstol, oavsett psykiskt tillstånd.
Detta trots att moralen – och därmed ansvaret och skulden – förutsätter ett förnuft. Den som inte kan styra sina handlingar och inte är i stånd att välja mellan rätt och fel har ingen skuld. Redan för 2 300 år sedan formulerade Aristoteles vad det innebär att vara moraliskt ansvarig. Eller tillräknelig, som det heter med juridikens ord. Kan en människa inte ansvara för sina handlingar är hon otillräknelig och kan alltså inte ådra sig skuld, och bör inte heller dömas.
Fast risken med att ta bort möjligheten till rättspsykiatrisk dom är väl att fler sjuka kanske skulle dömas till fängelse. Sedan 2008 får de med allvarlig psykisk störning dömas till fängelse.
Intressant, diskussionen om moraliskt ansvar. Moral kontra kognition. Nu döms man utifrån vad man antas ha förstått rent kognitivt. Men diskuterar man moraluppfattning skulle man faktiskt kunna döma psykopater till vård. Faktum är att deras bristande moral ju faktiskt i grunden är ett medicinskt tillstånd.
Själv gick jag runt och var psykotisk, och läkarn sa när jag vart det i ett halvår:
-ja hmm , borde ta in dig men enligt lagen är du bara psykiskt störd och inte allvarligt psykiskt störd därför får du gå.
Jag tycker de borde ändra lagen så att det blir lättare för en psykiatriker att plocka in folk i tvångsvård om de vet att patienten har bristande sjukdomsinsikt och far illa.
Nu gick jag drygt ett halvår till som psykotiskt innan de plockade in mig.
-ja hmm , borde ta in dig men enligt lagen är du bara psykiskt störd och inte allvarligt psykiskt störd därför får du gå.
Jag tycker de borde ändra lagen så att det blir lättare för en psykiatriker att plocka in folk i tvångsvård om de vet att patienten har bristande sjukdomsinsikt och far illa.
Även om en person inte förstår att denne har ihjäl människor så kan ju så kan man ju inte låta sådana gå lösa och ha ihjäl ännu fler människor. Då måste det ju till någon form av tvångsåtgärd.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
wildwing skrev:Själv gick jag runt och var psykotisk, och läkarn sa när jag vart det i ett halvår:
Det är bl.a det som är på förslag till den nya lagen!
plåtmonster skrev:Även om en person inte förstår att denne har ihjäl människor så kan ju så kan man ju inte låta sådana gå lösa och ha ihjäl ännu fler människor. Då måste det ju till någon form av tvångsåtgärd.
Ja LPT funkar ju då. Behövs inget straff för att personen ska bli inlåst.
Jag tycker det är rätt att de döms i domstol. Vid t ex mord har offrets anhöriga rätt att få veta vad som hänt.
Och kan offer el anhöriga öht få något skadestånd utan dom?
Alien skrev:Jag tycker det är rätt att de döms i domstol. Vid t ex mord har offrets anhöriga rätt att få veta vad som hänt.
Man behöver inte döma någon för att göra en förundersökning.
Det om skadestånd vet jag ej men jag anser inte att en människa som inte är medveten om att den begått fel/ begick gärningen pga sjukdom ska betala skadestånd. Offrets hemförsäkring (man har ofta överfallsskydd i hemförsäkringen men jag vet inte riktigt hur det fungerar) kan nog betala ut en del.
Det är ju domstolen som dömer ut skadeståndet, så utan dom - inget skadestånd. Och utan någon rättegång blir väl inte heller förundersökningsprotokollet offentligt?
Om den dömde gärningsmannen inte kan betala skadestånd kan offret/offrets anhöriga ansöka om brottsskadeersättning. Men de måste först förgäves söka få det från förövaren.
De anhöriga ska alltså tvingas grubbla och undra vad som hände. Om den misstänkte bara skickas in för vård utan rättegång och dom vet de ju inte ens om det var han som gjorde det.
Om den dömde gärningsmannen inte kan betala skadestånd kan offret/offrets anhöriga ansöka om brottsskadeersättning. Men de måste först förgäves söka få det från förövaren.
Om en dömd gärningsperson inte kan betala skadeståndet och du inte har någon försäkring som täcker skadan, kan du i vissa fall få ersättning från staten. Sådan ersättning kallas brottsskadeersättning
De anhöriga ska alltså tvingas grubbla och undra vad som hände. Om den misstänkte bara skickas in för vård utan rättegång och dom vet de ju inte ens om det var han som gjorde det.
Zima33 skrev:plåtmonster skrev:Även om en person inte förstår att denne har ihjäl människor så kan ju så kan man ju inte låta sådana gå lösa och ha ihjäl ännu fler människor. Då måste det ju till någon form av tvångsåtgärd.
Ja LPT funkar ju då. Behövs inget straff för att personen ska bli inlåst.
LPT används ju mera när nån är en fara för sig själv, LRV när det det drabbar omvärlden. Så är det ju en gråzon när folk som ännu inte begått nåt brott är potentiella faror för sin omgivning. Man kan ju liksom inte döma dom till LRV.
Annars tycker jag inte att LRV är kontroversiellt på ett principiellt plan. Jag tycker det är stor skillnad på att straffa och att döma vård. Okej, man blir mer märkt av att ha varit vårdad enligt LRV, men å andra sidan behöver inte alla som har vårdats enligt LPT klumpas ihop med lagöverträdarna ifall man som nu skiljer på tvångsvård och tvångsvård. Ska man vara krass så kan man ju dessutom tillägga att dom som döms till LRV i dom flesta fall inte lider allt för mycket av att ha den pricken. När man har hamnat så långt ut i periferin är det mesta ändå kört i praktiken.