AS och glömska
76 inlägg
• Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
earlydayminer skrev:Du tycker inte om det?
Att ha så mycket fakta i hjärnan, nej, jag vill tippa över på mer känsla och upplevelse istället i balans med att ha en massa fakta i hjärnan.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Känner igen det så väl. Kan bli helt knäpp ibland. Särskillt när jag ska försöka sova och hjärnan försöker fundera på 1000 olika saker samtidigt. Det är väl inte direkt frågor för min del, så har inga svar när jag vaknar. Det är bara en massa info, bilder, ansiktet, saker folk sagt, allt på en gång i världens snabbaste pariserhjul.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 15:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Då är fråga ett besvarad. Den viktiga frågan var om: Ni finner inga direkt svar men när ni vaknar upp så är det ungefär som ni har lärt er nya saker, och har svaren på frågorna från dagen före?
Jag tillsammans med en filosofisk bekant har kommit underfull med att vi utvecklas i sömnen. Vi båda har vaknat upp med klarsyn och kunskap vi inte hade dagen efter. Det är ungefär som att vi, i våra drömmar/visioner, ser frågan och besvarar den i form av bilder. Det är komplext och jag kan inte få ut det jag vill ha sagt. Okej okej..
Jag cyklar i en cirkel just nu. Jag skulle cykla uppförs om jag inte vore höjdrädd.
Edit: Förresten, jag tycker inte om cirklar.
Jag tillsammans med en filosofisk bekant har kommit underfull med att vi utvecklas i sömnen. Vi båda har vaknat upp med klarsyn och kunskap vi inte hade dagen efter. Det är ungefär som att vi, i våra drömmar/visioner, ser frågan och besvarar den i form av bilder. Det är komplext och jag kan inte få ut det jag vill ha sagt. Okej okej..
Jag cyklar i en cirkel just nu. Jag skulle cykla uppförs om jag inte vore höjdrädd.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:02:13, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
earlydayminer skrev:Brukar ni tänka på jättemycket samtidigt? Ni finner inga direkt svar men när ni vaknar upp så är det ungefär som ni har lärt er nya saker, och har svaren på frågorna från dagen före?
Jepp. Om jag jobbar på något specifikt så händer detta ofta. Tycker det är toppen.
Aspkvinna skrev:Skojjar du! Det är ju som en jäkla sökmotor som går på högvarv hela tiden och jag kan inte släppa utan letar reda på svaret och därav aktivt låta bli och det har hjälpt, jag börja kunna låta saker vara i flera dagar!
"Sökmotor" haha, det var ett bra uttryck!
Aspkvinna skrev:earlydayminer skrev:Du tycker inte om det?
Att ha så mycket fakta i hjärnan, nej, jag vill tippa över på mer känsla och upplevelse istället i balans med att ha en massa fakta i hjärnan.
Balans är bra. Tycker du gör helt rätt som satsar på det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:02:16, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer skrev:Då är fråga ett besvarad. Den viktiga frågan var om: Ni finner inga direkt svar men när ni vaknar upp så är det ungefär som ni har lärt er nya saker, och har svaren på frågorna från dagen före?
Svar fråga två: Ja får svaret ibland i sömen/drömmen och när jag vaknar så ligger det där och jag går upp och skriver ner det för annars mal det tills jag ska agera.
Exempel, hjälpte min kompis att packa inför renovering av hennes lägenhet och det är fyra år sen. Vi packade mycket som inte packades upp och hon kan ringa mig och jag vet ungefär hur påsen ser ut och i vilket föråd det ligger. Varför samla på sånt? Och en sån sak kommer fram när jag sover.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 15:02:16, redigerad totalt 1 gång.
Just det! Det var det jag skulle svara på!
Jag tror jag tryckt ifrån mig känslorna och satsat mer på fakta. Men ju mer fakta jag får desto mer fullständig känner jag mig. Då blir jag glad, visserligen lite tokig men det kan jag ta. Ju mer jag lär mig desto mer små lampor blinkar till.
Jag tror jag tryckt ifrån mig känslorna och satsat mer på fakta. Men ju mer fakta jag får desto mer fullständig känner jag mig. Då blir jag glad, visserligen lite tokig men det kan jag ta. Ju mer jag lär mig desto mer små lampor blinkar till.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:02:16, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
Aspkvinna skrev:Exempel, hjälpte min kompis att packa inför renovering av hennes lägenhet och det är fyra år sen. Vi packade mycket som inte packades upp och hon kan ringa mig och jag vet ungefär hur påsen ser ut och i vilket föråd det ligger. Varför samla på sånt? Och en sån sak kommer fram när jag sover.
Ja det förstår jag inte varför du gör.
- earlydayminer
earlydayminer skrev:Aspkvinna skrev:Exempel, hjälpte min kompis att packa inför renovering av hennes lägenhet och det är fyra år sen. Vi packade mycket som inte packades upp och hon kan ringa mig och jag vet ungefär hur påsen ser ut och i vilket föråd det ligger. Varför samla på sånt? Och en sån sak kommer fram när jag sover.
Eller vad säger du om telefonnumret till IT-supporten på mitt arbete 1997!
earlydayminer skrev:Brukar ni tänka på jättemycket samtidigt? Ni finner inga direkt svar men när ni vaknar upp så är det ungefär som ni har lärt er nya saker, och har svaren på frågorna från dagen före?
Nä, oftast inte. Trots att jag är ganska intelligent så är jag väldigt tom inuti, främst känslomässigt, men även på så sätt att jag inte har så mycket varierande tankar. Däremot kan jag ibland "fastna" i vissa tankar och tänka samma sak om och om igen, men det är inte riktigt samma sak.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:02:16, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna skrev:earlydayminer skrev:Aspkvinna skrev:Exempel, hjälpte min kompis att packa inför renovering av hennes lägenhet och det är fyra år sen. Vi packade mycket som inte packades upp och hon kan ringa mig och jag vet ungefär hur påsen ser ut och i vilket föråd det ligger. Varför samla på sånt? Och en sån sak kommer fram när jag sover.
Där är jag likadan. Jag kan portkoden till toaletten på Hurry Curry på Hötorget. Hur sjukt är inte det?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:02:16, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:Aspkvinna skrev:earlydayminer skrev:[quote="Aspkvinna"]
Exempel, hjälpte min kompis att packa inför renovering av hennes lägenhet och det är fyra år sen. Vi packade mycket som inte packades upp och hon kan ringa mig och jag vet ungefär hur påsen ser ut och i vilket föråd det ligger. Varför samla på sånt? Och en sån sak kommer fram när jag sover.
Där är jag likadan. Jag kan portkoden till toaletten på Hurry Curry på Hötorget. Hur sjukt är inte det?[/quote]
Vi skulle kunna och sitta och garva åt mycket du och jag!
Aspkvinna skrev:
Vi skulle kunna och sitta och garva åt mycket du och jag!
Ska vi byta koder med varann, tralalalala... Jag kan även telefonnummer till Tanter jag inte ens gillar...
Och tidigare mindes jag var jag köpt saker och för hur mycket och vad expediten hade på sig, men den barlasten försvann i samband med vidbrändheten. Saknar inte det mest extrema elefantminnet, men känner mig lite.. lost av att inte minnas ens viktiga saker. Men men, det kanske kommer tillbaks, iaf förmågan, när annat löser sig?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:02:16, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Ni alla verkar ha bra minnen *tycker*
Själv så får man skriva upp vad man gör under dagen för att se att man inte bara suttit, äter jag kl 12 och någon frågar om jag har ätit 1 timme senare, så har inte jag en aning...
Har väl inte alltid varit så men, jag tror det måste bero på att man varit tungt fel medicinerad i tio år...kanske kommer minnet tillbaka...?...
Själv så får man skriva upp vad man gör under dagen för att se att man inte bara suttit, äter jag kl 12 och någon frågar om jag har ätit 1 timme senare, så har inte jag en aning...
Har väl inte alltid varit så men, jag tror det måste bero på att man varit tungt fel medicinerad i tio år...kanske kommer minnet tillbaka...?...
Senast redigerad av Crixan 2011-05-04 15:02:16, redigerad totalt 1 gång.
Minnet är avancerat.
- earlydayminer
Nja, det är svårt. Du kan ju slå dig själv i huvudet om du vill stänga av minnet. Det är dock ingenting jag rekommenderar eftersom att du inte vet vilken del som skadas, eller om du ens överlever. En del människor kan ju, trots ångest och rädsla, göra någonting åt saken. Göra sig själva glada igen typ. Det kan inte jag. Jag matar på och försöker komma på lösningar. Jag försöker visuellt gå in i min egen hjärna och fixa problemet. Oftast brukar jag läsa om ångest när jag har ångest, t ex varför det uppstår överhuvudtaget. Det hjälper lite grann, sen har jag musik som hjälper till åtminstone, hmm.. Jag skulle nog våga satsa på 75%!
Men minnet är som sagt vad avancerat, ledsamt att du fått fel behandling. Det är lite därför jag är emot den typen av behandling. Jag vill inte förstöra min hjärna som den är nu. Jag behöver lite problem för att känna mig fullständig.
Men minnet är som sagt vad avancerat, ledsamt att du fått fel behandling. Det är lite därför jag är emot den typen av behandling. Jag vill inte förstöra min hjärna som den är nu. Jag behöver lite problem för att känna mig fullständig.
- earlydayminer
Testa att göra mindmaps!
- earlydayminer
http://www.mindtools.com/media/Diagrams/mindmap.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... dlines.JPG
http://www.fauskes.net/media/pgftikzexa ... indmap.png
Get the picture? Testa att göra enklare varianter i början. Sen kan du avancera!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... dlines.JPG
http://www.fauskes.net/media/pgftikzexa ... indmap.png
Get the picture? Testa att göra enklare varianter i början. Sen kan du avancera!
- earlydayminer
Det kan hjälpa dig att minnas sen om du får en visuell översyn. Ett ord eller kanske t o m en form, färg eller whatever kan trigga ditt minne.
- earlydayminer
Crixan, ta ett stort papper och skriv ner eller ta en färg mitt på pappret och när du känner att du vill skriva dit eller måla en färg så gör det. Efter en tid och speciellt om du gör det under en ångestattack kan du efteråt se och begrunda. Kom det ut något på pappret som du ser med nya ögon när du tittar utifrån och inte tänker i ditt minne?
Mhh, det är för att många med autism tänker visuellt. Att göra mindmap stärker det! Det är en träning.
- earlydayminer
Återgå till Att leva som Aspergare