Finns ondska el är det en fråga om brist (bland aspergare)
35 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Finns ondska eller är det en fråga om brist?
Jag tror på på Pippi Långstrump:
"Är man väldigt stark måste man också vara väldigt snäll".
Är man väldigt intelligent måste man också vara väldigt vidsynt.
"Måste" här använt utifrån Karmalagens dynamik.
"Är man väldigt stark måste man också vara väldigt snäll".
Är man väldigt intelligent måste man också vara väldigt vidsynt.
"Måste" här använt utifrån Karmalagens dynamik.
Senast redigerad av Mortalis 2015-01-18 0:40:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag har ju själv asperger, och gillar fan inte att statistiken talar mot min diagnos. Men att blunda för fakta får det ju liksom inte att försvinna. Man måste helt enkelt våga titta på saker som inte ter sig smickrande, annars går man ju runt i en lite självgod psykosbubbla där man är världsbäst.
underförstått att aspergare är korkade och/eller att psykopater är intelligenta.Pikachu skrev:"Antingen är du en smart aspergare eller en psykopat".
Jag skulle vilja säga att det finns risk för att det är helt tvärtom, och även att hon faktiskt trodde det själv. Hon kan ha slängt ut sig sitt påstående för att kolla din reaktion. Kommer du ihåg vad ni pratade om innan det?
Fattade det snarare som att han tyckte att jag hade något slags theory of mind än avsaknad av det.Parvlon skrev:underförstått att aspergare är korkade och/eller att psykopater är intelligenta.Pikachu skrev:"Antingen är du en smart aspergare eller en psykopat".
Jag skulle vilja säga att det finns risk för att det är helt tvärtom, och även att hon faktiskt trodde det själv. Hon kan ha slängt ut sig sitt påstående för att kolla din reaktion. Kommer du ihåg vad ni pratade om innan det?
m.ao tror du att han trodde att du trodde att en aspergare blir smartare ju mer NT man är?
Ärligt så visste jag inte ens vad AS eller NT var på den tiden.
fast nu frågade jag ju vad du tror NU. Men ok, glöm det.
Hans påstående finns det säkert inte nån sanning i iaf.
Hans påstående finns det säkert inte nån sanning i iaf.
nä, jag får inte en blund förrän du argumenterat för din sak.Pikachu skrev:Om du sover bättre på nätterna så ok.
Spoiler: visa
Pikachu skrev:Jag har ju själv asperger, och gillar fan inte att statistiken talar mot min diagnos. Men att blunda för fakta får det ju liksom inte att försvinna. Man måste helt enkelt våga titta på saker som inte ter sig smickrande, annars går man ju runt i en lite självgod psykosbubbla där man är världsbäst.
Personligen bryr jag mig inte. Jag har ioförsig bara diagnosen atypisk autism och med frågetecken på slutet dessutom( ). Men sak samma, jag ser inte autism som min identitet eller ens nära bunden till den. Jag har inte ens brytt mig om att läsa särskilt mycket om diagnosen.
Men jag skrev i all ärlighet inte mina frågeställningar för att jag varken var upprörd eller för att inta någon sorts försvarsposition. Jag gjorde ett inlägg kring vissa frågeställande kring ämnet ondska och empati, för att jag ville diskutera intressanta frågor. Tråkigt att jag inte förmedlade dem väl nog eller varför du nu inte förstod vad jag ville förmedla eller om det inte var intressant nog.
Kul och diskutera och så men fakta kvarstår dock: Att aspergare är överrepresenterade gällande brott. Hur gärna man än vill vrida och vända på fenomenet kvarstår dock överrepresentationen. Om folk har svårt att ta det till sig är ju tråkigt men inte så förvånansvärt i Aspergerforum kontexten. Har inga svårigheter beträffande om du bardamu eller Parvlon vill ha sista ordet i saken, för nu tänker i alla fall jag kvälla.
Återgå till Att leva som Aspergare