Finns ondska el är det en fråga om brist (bland aspergare)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Finns ondska el är det en fråga om brist (bland aspergare)

Inläggav Pikachu » 2015-01-17 22:34:54

Sid. 15: En möjlig förklaring till att personer med Aspergers syndrom i viss forskning har visats ha en ökad risk för att begå kriminella handlingar, då främst våldsrelaterade, menade Wing (1997) beror på att personer med diagnosen har svårt att finna lämpliga medel för att uppnå mål. http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

Hans Aspergers benämning på asperger var ursprungligen "autistischen Psychopaten" (Autistisk psykopati i barnaåldern.) http://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_Asperger

Om man objektivt kollar på helhetsstatistiken gällande brott och aspergerssyndrom är bilden tydlig. Det finns helt klart en överrepresentation när det gäller asperger och brott så som: Våldsbrott, våldtäckter , pedofilbrott och inte minst mord. Men en klar majoritet av aspergare är skötsamma. Läste i ett nummer av illustrerad vetenskap om att NT sänkte sin hjärnfrekvens då de såg bilder på människor som utförde vissa enkla motoriska moment utan att själva utföra den fysiska handlingen (spegelneuronen), AS personernas hjärnor gav inget utslag alls inte ens de mest högfungerande. Läste i ett annat sammanhang om psykopater som genomgick samma test och slutsatsen där var att psykopaterna reagerade på stimulit bara inte lika starkt som kontrollgruppen. Slutsatsen jag drar är att psykopater har generellt mer empati än oss aspergare.

För att kunna manipulera sin omgivning krävs insikt om de specifika individer man vill påverka (theory of mind). En person som har en välutvecklad theory of mind som är starkare än den generelle psykopatens, kan förmodligen inte manipulera personer på samma sätt då troligtvis denna starkare förmåga hindrar personen från att svika sin högre moral då det troligtvis känns motbjudande för denne. Men psykopaten som har viss theory of mind kan manipulera och vilseleda folk då detta inte gör ont i dennes själ på grund av en brist. Alltså man behöver theory of mind för att manipulera människor men en sänkt empati krävs för att man ska kunna göra elaka manipulationer.

Visst psykopati, narcissism o.s.v. är väl inga trevliga diagnoser. Men om man har AS själv så kanske man inte ska vara så kvick att döma andra. Frågan är om det skulle kännas bättre om man blev stucken av en knivgalning om man visste att personen hade AS och hade missuppfattat situationen, eller om det skulle kännas värre om det var en psykopat som njöt i fulla drag av sin sadistiska handling.

Jag skriver verkligen inte det här för att provocera, utan för att jag tror att sanningen är något bra oavsett om den är smickrande eller ej.
Pikachu
Bannad

Anslöt: 2009-06-14

Finns ondska eller är det en fråga om brist?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-17 22:37:27

Pikachu skrev:Om man objektivt kollar på helhetsstatistiken gällande brott och aspergerssyndrom är bilden tydlig. Det finns helt klart en överrepresentation när det gäller asperger och brott så som: Våldsbrott, våldtäckter , pedofilbrott och inte minst mord.

Var hittar du den statistiken?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Pikachu » 2015-01-17 22:40:58

I första länken jag postade, på sid. 14
Pikachu
Bannad

Inläggav Pikachu » 2015-01-17 22:45:06

Kolla på totaliteten av statistiken och försök att inte fastna på små studier.
Pikachu
Bannad

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-17 22:46:40

Pikachu skrev:I första länken jag postade, på sid. 14

-"Inom rättspsykiatrin".

Vi som inte sitter på rättspsyk ingår inte i statistiken.

Alltså missvisande. Du kan inte uttala dig om hela gruppen aspergare utifrån svåra fall på rättspsyk.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Pikachu » 2015-01-17 22:49:07

Och att rättspsyk har en väldigt stor andel intagna som har aspergers säger ingenting?
Pikachu
Bannad

Inläggav Pikachu » 2015-01-17 22:51:29

Kawakami et al. (2012)
175
Personer med Aspergers syndrom och Autism. 26 som hade begått brott och 139 icke lagöverträdande. Personerna rekryterades från ett diagnosregister.
Det mest vanliga brottet visade sig vara stöld, följt av sexualbrott och våld.
Pikachu
Bannad

Inläggav Parvlon » 2015-01-17 22:52:29

Pikachu skrev:Det mest vanliga brottet visade sig vara stöld
kanske korrelerar med fattigdom.

sexualbrott våld med onskan själv, tror jag
Senast redigerad av Parvlon 2015-01-17 22:53:51, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Pikachu » 2015-01-17 22:52:46

Ganska tydliga siffror där som stämmer bra överens med övriga studier.
Pikachu
Bannad

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-17 22:57:00

Jag tror inte på att aspergare skulle vara mer vålds- och brottsbenägna, snarare tvärtom.

Om det finns fler diagnoser med i bilden kanske, eller om det rör sig om missbrukare...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav plåtmonster » 2015-01-17 23:15:09

Aspergare med otillräckliga copingstrategier som hamnar i en ogynsam miljö lär ge ett negativt resultat.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Wine » 2015-01-17 23:17:37

Det är ju möjligt att en del brottslingar med AS diagnos antingen är feldiagnostiserade eller har ytterligare problematik. Antisocial personlighetsstörning samt psykopati kan tydligen samexistera med autismspektrumdiagnos.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Pikachu » 2015-01-17 23:21:05

Psykiatern som gav mig min diagnos sa: "Antingen är du en smart aspergare eller en psykopat".
Pikachu
Bannad

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-17 23:26:32

Pikachu skrev:Psykiatern som gav mig min diagnos sa: "Antingen är du en smart aspergare eller en psykopat".

-De snackar så mycket...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Pikachu » 2015-01-17 23:28:53

KrigarSjäl skrev:
Pikachu skrev:Psykiatern som gav mig min diagnos sa: "Antingen är du en smart aspergare eller en psykopat".

-De snackar så mycket...
Sant men även en blind höna kan hitta ett frö.
Pikachu
Bannad

Inläggav kullan » 2015-01-17 23:29:14

Wine skrev:Det är ju möjligt att en del brottslingar med AS diagnos antingen är feldiagnostiserade eller har ytterligare problematik. Antisocial personlighetsstörning samt psykopati kan tydligen samexistera med autismspektrumdiagnos.

Man kan ha grov social fobi som gör att man blir handlingsförlamad i sociala sammanhang. Blir man dessutom trängd kan frustrationen göra att det smäller till.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Pikachu » 2015-01-17 23:36:02

KrigarSjäl skrev:Alltså missvisande. Du kan inte uttala dig om hela gruppen aspergare utifrån svåra fall på rättspsyk.
Samma sak skulle kunna sägas om psykopater, jag är övertygad om att majoriteten av alla psykopater aldrig har begått grova brott.
Pikachu
Bannad

Inläggav bardamu » 2015-01-18 0:03:31

Pikachu, finns det något mer att läsa om samband mellan asperger och icke utvecklande av spegelneuroner?

Men rätta mig om jag har fel men din teori är alltså att varken psykopater/narcissister eller aspergergare har inte utvecklat spegelneuroner, som är en förutsättning för empati.

Och största anledningen till att aspergare inte orsakar lika mycket jävulskap är för att vi saknar redskapen till det i form av theory of mind?

Jag vet inte om jag kan ta till mig riktigt det här med aspergare och brist på empati. Jag kan verka kall, men för mig är det lite mer komplicerat och är mer av ett val just för tillfället. Men ska inte gå in på det. Sak samma, skulle gärna vilja läsa mer om autism/asperger och hur det skiljer sig vad beträffar utvecklandet av spegelneuroner.

Men du skrev en annan sak

Pikachu skrev:Frågan är om det skulle kännas bättre om man blev stucken av en knivgalning om man visste att personen hade AS och hade missuppfattat situationen, eller om det skulle kännas värre om det var en psykopat som njöt i fulla drag av sin sadistiska handling.

Well, men här nämner du det mest angelägna och incitament till att manipulera och skapa lidande.

Men för narcissister/psykopater som inte fått de här spegelneuronerna utvecklade som de ska, problemet stannar ju liksom inte vid när de är 10 år gamla och orsakat lidande för en klasskamrat: "jag gjorde någon riktigt illa...och jag bryr mig inte". Problemet är ju snarare: "jag gjorde någon riktigt illa och jag njuter av det."

Jag vet inte om ordet njuter är det rätta, men i högsta grad stimuleras deras betalningssystem av att människor eller djur lider. Det är ju därför det är vanligt att de torterar mindre djur i tidig tonår.

Så...alltså din frågeställning. Det kanske inte spelar någon roll för just den människan när dådet är gjort (om han nu överlever.). Men det spelar ju all sorts roll om han inleder en relation med en människa vars belöningsystem går igång på att jävlas och manipulera, Jämfört med någon som helt enkelt inte förstår sina felsteg.

För problemet med narcissisten/psykopaten är ju att han kommer alltid ha ett incitament till att skada/trycka ner/manipulera dig som är inbyggt i hans hjärnkemi. Det går ju liksom inte att resonera eller förhandla med.

För den delen.

Läste i ett annat sammanhang om psykopater som genomgick samma test och slutsatsen där var att psykopaterna reagerade på stimulit bara inte lika starkt som kontrollgruppen. Slutsatsen jag drar är att psykopater har generellt mer empati än oss aspergare.

Bara spekulation men du har inte tänkt på att den biten, den större reaktionen har att göra med just att deras belöningsystem går igång på lidande? Att de har utvecklat mer empati, kanske har att göra med att en liten del krävs för att utveckla den här anti-empatin (belöningsystemet går igång på lidande) som gör dem till mer effektiva rovdjur.
bardamu
Förhandsgranskad

Anslöt: 2014-01-06

Inläggav Pikachu » 2015-01-18 0:10:28

Är ledsen om jag rört upp trista känslor hos dig bardamu, men det jag menar är att det kanske inte är en fråga om artskillnad utan gradskillnad. Jag tror inte att personer som förstår allt och kan kontrollera sig till 100% och mår själsligt bra gör djävulska saker, utan om man gör sjuka saker är man sjuk och hur sjuk man är är ju en gradfråga.
Pikachu
Bannad

Inläggav bardamu » 2015-01-18 0:21:14

huh? nej det gjorde du inte.

Pikachu skrev:men det jag menar är att det kanske inte är en fråga om artskillnad utan gradskillnad

Nej vanliga människor kan ju också njuta av att orsaka lidande.

Jag tror inte att personer som förstår allt och kan kontrollera sig till 100% och mår själsligt bra gör djävulska saker, utan om man gör sjuka saker är man sjuk och hur sjuk man är är ju en gradfråga.

Men man vet ju genom hjärnscanningar att en dels hjärnors belöningsystem lyser upp som en tänd julgran när de ser lidande.

Kan inte en sådan hjärnkemi vara ett incitament till att orsaka djävulska saker?
bardamu
Förhandsgranskad

Inläggav Pikachu » 2015-01-18 0:24:57

Är det mig du diskuterar med eller försöker du övertyga dig själv om att siffrorna i t.e.x Kawakami et al. (2012) studien inte är korrekt?
Pikachu
Bannad

Inläggav bardamu » 2015-01-18 0:30:35

För mig är empati ett val. Att vara väldigt hänsynstagande, lyssna på människors känslor och tankar och att vara snäll, det leder bara till att man blir utnyttjad, manipulerad och använd som emotionell tampong enligt min erfarenhet. :mrgreen:
bardamu
Förhandsgranskad

Inläggav bardamu » 2015-01-18 0:32:38

Pikachu skrev:Är det mig du diskuterar med eller försöker du övertyga dig själv om att siffrorna i t.e.x Kawakami et al. (2012) studien inte är korrekt?

jag diskuterar med dig. Skrev jag något som stred mot studierna? Är du medvetet spydig eller är du bara aspurgig?
bardamu
Förhandsgranskad

Inläggav Pikachu » 2015-01-18 0:34:55

aspurgig
Pikachu
Bannad

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in