Manus till tecknad serie?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Trollmor » 2014-12-31 2:15:20

Detta är en tråd som jag har skrivit i:

http://sv.lernu.net/komunikado/forumo/temo.php?t=16536

Forumet som tråden ligger på är egentligen esperanto-språkigt, men just denna tråd är skriven helt på svenska. Och, som ni ser om ni klickar på länken, så har jag lovat att fråga mina vänner - det är bland andra ni, det - om det finns någon som skulle tycka det vore kul att samarbeta om en tecknad serie.

Förslag på serierutor kan skrivas i denna tråd, i "esperanto-tråden" (det når förstås fortast den svensktalande frun) eller i PM till mig.
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Inläggav Trollmor » 2015-01-07 0:20:21

Ingen som känner inspirationen flöda?
Trollmor

Inläggav Cellardoor » 2015-01-07 13:14:55

Kände mest att jag inte fattade vad det var ni ville ha för sorts manus? :S Och hela osäkerheten gjorde att jag bara klickade bort det. Skulle gärna vara inblandad i ett serieprojekt om det var lite tydligare med vad för sorts serie och vad hela anledningen till serien var osv.
Cellardoor

Anslöt: 2014-12-29

Inläggav Sadistic » 2015-01-07 14:49:51

förstår inte heller vad det är för något
Sadistic

Anslöt: 2013-12-09

Inläggav Trollmor » 2015-01-11 8:42:15

Vad kul att ni svarade! :D Jag vet inte heller mera än det som står i tråden som jag länkade till. (Får ni fram den?) Jag hajade till lite inför orden "och tyvärr, tiden finns". Jag fick intrycket att trådstartarens fru är långtidssjukskriven, precis som de flesta här på Aspergerforum. Mitt intryck förstärktes i det senare inlägget där det står att frun inte mår bra.

Esperanto är ett språk som konstruerades av en polsk läkare i slutet av 1800-talet. Han kunde själv flera språk, och såg hur torghandlarna, som inte var lika språkkunniga, blev osams bara pga missförstånd. Så han gjorde ett språk, som skulle vara extremt lätt att lära sig. Idag finns det flera miljoner människor på jorden, som tycker att läkarens idé var bra, och en del av oss samlas på forumet "Lernu!" för att öva språket och umgås.

Den här serien ska alltså vara på esperanto. Jag tror nog att det finns folk som kan hjälp till med att översätta/språkgranska våra pratbubblor. Det som behövs är idéer till seriestrippar.

Jag tycker att man kan låta seriens huvudpersoner vara ett förälskat par. En del av parets anhöriga "råkar" vara födda i olika länder på jorden. Några rika, andra fattiga osv. Om man låter paret besöka sina anhörigas anhöriga, kan man få handlingen i serien att tilldra sig i olika miljöer och i olika länder.[/i]

Skulle det vara ok om jag länkar till denna tråd i PM till trådstartaren?
Trollmor

Inläggav atoms » 2015-01-12 15:36:18

Trollmor skrev:Skulle det vara ok om jag länkar till denna tråd i PM till trådstartaren?

Moderator:

Ja, det är fullt godtagbart.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Trollmor » 2015-01-14 4:04:00

atoms skrev:Moderator:
Ja, det är fullt godtagbart.
Tack! Nu har jag gjort det.
Trollmor