Precis fått en aspergerdiagnos, vad händer nu?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav InfiniteDream » 2015-01-03 23:06:57

tjena..

Fick nyligen en diagnos, grejen är den att jag trodde att jag skulle få terapi eller iallafall någon att prata med. Någon att diskutera min framtid med, möjligheter och vad jag ska göra. Hur jag ska göra osv. Det ända jag får är ett papper med min nya diagnos :-)004 . Inget fel med asperger, men vad jag ska med den till sa han inte? :? Så därför frågar jag här vad man ska med en aspergerdiagnos till?

Eller är den bara till för att märka mig så de kan skita i mig nu? Just nu verkar den faktiskt ganska onödig då jag redan innan visste att jag hade svårigheter.
InfiniteDream

Anslöt: 2015-01-03

Precis fått en asperger diagnos, vad händer nu?

Inläggav Zima33 » 2015-01-03 23:22:04

Om du behöver terapi så får du söka för det på psyk eller privat, man får inget automatiskt för att man har aspergerdiagnos...

Du går nu under LSS-lagen och i den finns en insats som heter "rådgivning och annat personligt stöd".

LSS:

http://www.1177.se/Norrbotten/Regler-oc ... ade---LSS/

Om du vill ansöka om någon insats så kontaktar du en LSS-handläggare på kommunen.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav geocache » 2015-01-03 23:29:27

Hej, InfiniteDream, och välkommen till forumet!

Jag hoppas du inte tycker jag låter "kallhamrad" eller så nu; nu när du har din diagnos avgör du själv vad du "ska ha den till". Jag för min del kännde det som en jättebefrielse när jag fick diagnosen efter att i många år ha väntat på den (sedan jag var i sexårsåldern har jag "vetat" att jag var "annorlunda" än barnen i min omgivning. Hemma satt jag för mig själv i timmar på kvällarna, var bara ut ur min "sociala bubbla" för att se vad mina syskon hade för sig, och sedan var jag inne i bubblan igen).

Efter fjärde klass i skolan var tillvaron superjobbig för mig, och det mesta av arbetslivet också. Mig gav diagnosen möjlighet att aldrig mera behöva jobba, så sedan mitten av 1990-talet engagerar jag mig bara i verksamhet jag gillar (jag jobbar några timmar i veckan på ett gruvmuseum här i staden).
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav InfiniteDream » 2015-01-04 0:04:12

Zima33 skrev:
Du går nu under LSS-lagen och i den finns en insats som heter "rådgivning och annat personligt stöd".

LSS:

Om du vill ansöka om någon insats så kontaktar du en LSS-handläggare på kommunen.

Har man rätt till allt? Eller bedömer handläggaren vad man har rätt till? Brukar det vara lång väntetid?

geocache skrev:Hej, InfiniteDream, och välkommen till forumet!

Mig gav diagnosen möjlighet att aldrig mera behöva jobba, så sedan mitten av 1990-talet engagerar jag mig bara i verksamhet jag gillar (jag jobbar några timmar i veckan på ett gruvmuseum här i staden).

Hej, tackar :-)Happy
För dig verkar det som det gjorde stor nytta iallafall. På mina papper står det att jag har full arbetskapacitet så tror inte jag får nån liknade hjälp tyvärr. Men jag vill ju jobba, men att få ett jobb som aspergere är ju inte så lätt.
InfiniteDream

Anslöt: 2015-01-03

Inläggav Krake » 2015-01-04 0:05:30

Om nån tycker man är märklig eller man tycker nåt är jobbigt kan man alltid säga "Jag har asperger" o sen beter sig folk som om man är en ömtålig mingvas. Det är väl typ det den är bra för misstänker jag.
Krake

Anslöt: 2010-05-07

Inläggav geocache » 2015-01-04 0:12:25

geocache skrev:Hej, InfiniteDream, och välkommen till forumet!

Mig gav diagnosen möjlighet att aldrig mera behöva jobba, så sedan mitten av 1990-talet engagerar jag mig bara i verksamhet jag gillar (jag jobbar några timmar i veckan på ett gruvmuseum här i staden).

Hej, tackar :-)Happy
För dig verkar det som det gjorde stor nytta iallafall. På mina papper står det att jag har full arbetskapacitet så tror inte jag får nån liknade hjälp tyvärr. Men jag vill ju jobba, men att få ett jobb som aspergere är ju inte så lätt.

Varsågod så mycket!

När jag ville "börja ett nytt liv" här i Bergslagen sökte jag på nätet efter ideella föreningar i trakten jag flyttade till. Jag klistrade in hela listan i en ordbehandlare på datorn, och som sorterade jag bort föreningar vars verksamhet inte lockade mig. Till slut, efter flytten hit, engagerade jag mig i två geologiföreningar här i Dalarna, och i en internationell modellbyggeförening. Efter några år började jag med geocaching, och nyligen också i "munzeeing".
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav antonius » 2015-01-04 0:21:54

InfiniteDream skrev:Eller är den bara till för att märka mig så de kan skita i mig nu? Just nu verkar den faktiskt ganska onödig då jag redan innan visste att jag hade svårigheter.

Det är ju inte en psykisk sjukdom som bipoläritet eller schizofreni, utan ett neuropsykiatriskt funktionshinder (NPF), så då får du nog vända dig till din VC igen eller om du har en psykiatrisk mottagning i din närhet för att få stöd enligt LSS som nämnts ovan, men det var lite klantigt av dem att inte nämna det tycker man ju, men det löser sig nog... :-)Hug
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav jesusiscool » 2015-01-04 4:56:43

jesusiscool

Anslöt: 2013-04-25

Inläggav Alien » 2015-01-04 5:03:45

Du kan ju skriva in dig på Habilitringen, så du får kontakt med kurator och arbetsterapeut och kanske också delta i en samtalscirkel för aspergare (så du får träffa andra med samma diagnos).
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Zima33 » 2015-01-04 20:11:24

InfiniteDream skrev:
Zima33 skrev:

LSS:

Har man rätt till allt? Eller bedömer handläggaren vad man har rätt till? Brukar det vara lång väntetid?

Nej man har inte rätt till allt, det beror på ens behov. Väntetid vet jag inget om, har aldrig sökt LSS-insats.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav hearnothing » 2015-01-05 1:33:58

Krake skrev:Om nån tycker man är märklig eller man tycker nåt är jobbigt kan man alltid säga "Jag har asperger" o sen beter sig folk som om man är en ömtålig mingvas

Intressant. Det är noterat av mig.
hearnothing
Inaktiv

Anslöt: 2014-12-02

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in