[Delad] Att bygga smartphone-appar
103 inlägg
• Sida 4 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
För den som känner för att skriva Visual Basic finns bl a denna IDE:
http://www.nsbasic.com/app/
Tyvärr inte gratis utan 100 dollar (såg den dock på "snabb" share).
Den stödjer PhotoGap vilket behövs om man vill skapa apk-filer.
http://www.nsbasic.com/app/
Tyvärr inte gratis utan 100 dollar (såg den dock på "snabb" share).
Den stödjer PhotoGap vilket behövs om man vill skapa apk-filer.
http://www.nsbasic.com/app/faq/#What-cant-I-do skrev:For things like Bluetooth, camera, microphone, serial comms, you'll need to use PhoneGap. PhoneGap lets you run your NS Basic/App Studio app as a native application. It has plug ins which let you use native API functions.
- barracuber
- Inlägg: 10992
- Anslöt: 2007-02-11
- Ort: Västsverige
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Tiggzi - cloudbaserad miljö för att snabbt bygga mobila webb- och nativeappar. Även den använder PhoneGap för nativedelen.
Tiggzi: Mobile App Builder Help
Märkligt att den inte stödjer databaser eller någon form av backend, förutom REST API-tjänster. I guiden Building Clickable List Mobile App with HTML5 Local Storage utnyttjar man dock HTML 5 Local Storage ihop med en REST-tjänst från San Franciscos lokaltrafik.
Om man behöver använda databas (lokal o/e backend) ska man veta att Local Storage inte är samma sak som Client-Side Database. Med det senare kan man skapa SQL-databaser med Sqlite. Local Storage är bara en enkel key/value-lagring, lämpligt för settings mm.
Tiggzi: Mobile App Builder Help
Märkligt att den inte stödjer databaser eller någon form av backend, förutom REST API-tjänster. I guiden Building Clickable List Mobile App with HTML5 Local Storage utnyttjar man dock HTML 5 Local Storage ihop med en REST-tjänst från San Franciscos lokaltrafik.
Om man behöver använda databas (lokal o/e backend) ska man veta att Local Storage inte är samma sak som Client-Side Database. Med det senare kan man skapa SQL-databaser med Sqlite. Local Storage är bara en enkel key/value-lagring, lämpligt för settings mm.
FAQ skrev:How do I connect to a database or mobile back end?
Databare and mobile back end is something we are planning to provide in the future. There are a number excellent cloud-based mobile back end companies that you can use today. They all expose REST API to work with their back ends. You can find a list here.
- barracuber
- Inlägg: 10992
- Anslöt: 2007-02-11
- Ort: Västsverige
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Unity 3D för Android och iOS är gratis fram till 8 april.
En beskrivning finns här: http://en.wikipedia.org/wiki/Unity_(game_engine).
En beskrivning finns här: http://en.wikipedia.org/wiki/Unity_(game_engine).
- Sammelsurium
- Inlägg: 588
- Anslöt: 2009-11-29
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Pieohpah skrev:OS:et i botten är Open BSD
Wikipedia om FreeBSD:
"much of FreeBSD’s code base has become an integral part of other operating systems such as Mac OS X"
Pieohpah skrev:vilket är en Linuxvariant
Wikipedia om Unix släktträd.
BSD har inget med Linux att göra och är definivt inte en "linuxvariant".
Linux är baserat på Minix som i sin tur är skrivet från start utan anknytning till andra källkodsbaser.
Gillar nog helst hårdvarunära C..
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
plåtmonster skrev:Linux är baserat på Minix som i sin tur är skrivet från start utan anknytning till andra källkodsbaser.
Nä, Linux är inte baserat på Minix. Däremot använde Linus Minix när han utvecklade Linux innan Linux kunde bootstrappa sig själv.
Från http://en.wikipedia.org/wiki/Minix:
In May 2004, Kenneth Brown of the Alexis de Tocqueville Institution made the accusation that major parts of the Linux kernel had been copied from the MINIX codebase, in a book called Samizdat.[8] These accusations were rebutted universally—most prominently by Andrew Tanenbaum himself, who strongly criticised Kenneth Brown and published a long rebuttal on his own personal website.[9][10]
Från http://www.cs.vu.nl/~ast/brown/ (av Andrew Tanenbaum, som ursprungligen skrev Minix):
He wanted to go on about the ownership issue, but he was also trying to avoid telling me what his real purpose was, so he didn't phrase his questions very well. Finally he asked me if I thought Linus wrote Linux. I said that to the best of my knowledge, Linus wrote the whole kernel himself, but after it was released, other people began improving the kernel, which was very primitive initially, and adding new software to the system--essentially the same development model as MINIX. Then he began to focus on this, with questions like: "Didn't he steal pieces of MINIX without permission." I told him that MINIX had clearly had a huge influence on Linux in many ways, from the layout of the file system to the names in the source tree, but I didn't think Linus had used any of my code. Linus also used MINIX as his development platform initially, but there was nothing wrong with that. He asked if I objected to that and I said no, I didn't, people were free to use it as they wished for noncommercial purposes. Later MINIX was released under the Berkeley license, which freed it up for all purposes. It is still in surprisingly wide use, both for education and in the Third World, where millions of people are happy as a clam to have an old castoff 1-MB 386, on which MINIX runs just fine. The MINIX home page cited above still gets more than 1000 hits a week.
- Sammelsurium
- Inlägg: 588
- Anslöt: 2009-11-29
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Skillnaden på att använda och basera är en definitionsfråga. Dock så importerades ej källkoden och modifierades utan den blev väl mer som en referens.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Nja, säger man att man baserar en mjukvara på en annan tycker jag att det är rätt självklart att det betyder att man använder delar av den ursprungliga mjukvaran.
Linus var inte särskilt imponerad av designen av Minix, så frågan är hur mycket referens Minix fungerade som:
Linus var inte särskilt imponerad av designen av Minix, så frågan är hur mycket referens Minix fungerade som:
"The Design of the Unix Operating System" by Bach, and "OS Design and Implementation" by Tanenbaum.
Tanenbaum's bookshould be read a couple of times: ignore the details (especially about minix), but get the general picture clear.
- Sammelsurium
- Inlägg: 588
- Anslöt: 2009-11-29
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Finns det någon som är intresserad av att samarbeta kring att skriva appar?
Jag har så förbaskat svårt att komma igång men är gammal erfaren programmerare, vi kanske kan hjälpa varandra på olika sätt så att det faktiskt blir något resultat!
Jag har så förbaskat svårt att komma igång men är gammal erfaren programmerare, vi kanske kan hjälpa varandra på olika sätt så att det faktiskt blir något resultat!
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
A Quick Guide To Developing Android Apps With Google App Inventor
Google APp Inventor har funnits några år nu och jag fick faktiskt upp en katt-app (appen visar en bild på en katt som jamar när man klickar på den).
Den appen jag vill bygga nu behöver dock en databas vilket gör att jag fastnar. Har svårt att greppa hur man kommer igång med databaser i android eftersom det varit mycket bråk kring vilken "standard" (sqlite, local storage, html5 eller någon annan) som egentligen ska gälla. På ajfånen är det mer ordning och reda tack vare coredata.
Google APp Inventor har funnits några år nu och jag fick faktiskt upp en katt-app (appen visar en bild på en katt som jamar när man klickar på den).
Den appen jag vill bygga nu behöver dock en databas vilket gör att jag fastnar. Har svårt att greppa hur man kommer igång med databaser i android eftersom det varit mycket bråk kring vilken "standard" (sqlite, local storage, html5 eller någon annan) som egentligen ska gälla. På ajfånen är det mer ordning och reda tack vare coredata.
- barracuber
- Inlägg: 10992
- Anslöt: 2007-02-11
- Ort: Västsverige
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Att låsa sig till en databasstandard kan kanske ha sina fördelar, men jag tror att det även finns en hel del nackdelar.
Vad har du för syfte med databasen?
Vad har du för syfte med databasen?
Re: [Delad] Att bygga smartphone-appar
Virtual Box: How to run Android OS and Android Apps on Your Computer without a Phone
Android is now one of the most popular platform for smart phones. If you are planning to buy an Android Phone, you may want to try it first! This recipe will show you how to run Android OS (include Froyo 2.2) and Android applications on your computer! No Android device required.
- barracuber
- Inlägg: 10992
- Anslöt: 2007-02-11
- Ort: Västsverige
[Delad] Att bygga smartphone-appar
Att leva på app-utveckling Artikel från september 2011 i tidningen Mobil.
- barracuber
- Inlägg: 10992
- Anslöt: 2007-02-11
- Ort: Västsverige
[Delad] Att bygga smartphone-appar
barracuber skrev:Att leva på app-utveckling Artikel från september 2011 i tidningen Mobil.
Tack, väldigt bra och intressant artikel.
[Delad] Att bygga smartphone-appar
Aftonbladet: Hennes app blev en succé
Har man bara en bra idé och bra kontakter så....
De appidéer jag själv har har alltid innehållit ganska mycket databashantering. Inte så konstigt eftersom jag jobbat mycket med databaser, mest IBM DB2/USB (dvs stenåldern men ändå..) genom åren.
Nu när jag hållit på att försöka lära mig bygga mobilappar fastnar jag just i databasbiten, säkert för att jag kommer på avancerade idéer, tyvärr är perfektionistisk lagd, och kan så mycket att mina självkrav ökar. Och även pga att tekniken idag utvecklas så extremt fort och jag är av den "gamla stammen" och därmed har svårare att lära mig nytt.
Lite sugen blir man ju... Vore inte fel att trygga försörjningen åtminstone för ett halvår..
artikeln skrev:Ebba, 22, fick idén på en fest.
Nu har hennes app laddats ner 50 000 gånger – och betalt studierna för en termin.
– Det är inte så svårt som man kan tro att göra en app, säger hon.
Har man bara en bra idé och bra kontakter så....
De appidéer jag själv har har alltid innehållit ganska mycket databashantering. Inte så konstigt eftersom jag jobbat mycket med databaser, mest IBM DB2/USB (dvs stenåldern men ändå..) genom åren.
Nu när jag hållit på att försöka lära mig bygga mobilappar fastnar jag just i databasbiten, säkert för att jag kommer på avancerade idéer, tyvärr är perfektionistisk lagd, och kan så mycket att mina självkrav ökar. Och även pga att tekniken idag utvecklas så extremt fort och jag är av den "gamla stammen" och därmed har svårare att lära mig nytt.
Lite sugen blir man ju... Vore inte fel att trygga försörjningen åtminstone för ett halvår..
- barracuber
- Inlägg: 10992
- Anslöt: 2007-02-11
- Ort: Västsverige
[Delad] Att bygga smartphone-appar
Jag börjar få kläm på det nu, satsar på att skriva enbart till Android i Java, hittade (med lite hjälp) verktyg och kurs på http://developer.android.com
[Delad] Att bygga smartphone-appar
Miche skrev:Jag börjar få kläm på det nu, satsar på att skriva enbart till Android i Java, hittade (med lite hjälp) verktyg och kurs på http://developer.android.com
Den är bra men jag har inte följt den på länge. Blir bara förvirrad av kampen mellan Java/C++ kontra HTML/CSS/Javascript. Den förra förutsätter programmerarbakgrund, den senare förutsätter webbakgrund, vilket jag inte har varken det ena eller det andra tillräckligt av tyvärr, därav min total confusion. Alla verkar som vanligt tvärsäkra på att det de tror på är RÄTT.
- barracuber
- Inlägg: 10992
- Anslöt: 2007-02-11
- Ort: Västsverige
[Delad] Att bygga smartphone-appar
http://www.swedroid.se/google-ger-ut-ve ... id-studio/
Nu har Google släppt en skarp version av sitt utvecklingsverktyg. Kanske värt att ta en titt på och se om man kommer nån vart.
Google har nu publicerat skarpa versionen av utvecklingsmiljön Android Studio, som är en komplett uppsättning redskap för att skapa applikationer för plattformen. Utvecklingsverktyget är tänkt att vara en bättre, smidigare och modernare lösning för Androidprogrammering än exempelvis Eclipse.
Nu har Google släppt en skarp version av sitt utvecklingsverktyg. Kanske värt att ta en titt på och se om man kommer nån vart.
[Delad] Att bygga smartphone-appar
Ingen som vet något roligt om iOS utvecklingsgrejer?
Vad är Apples senaste godsaker som utannonserats nyligen för nå't?
Vad är Apples senaste godsaker som utannonserats nyligen för nå't?
- notwoodstock
- Inlägg: 3939
- Anslöt: 2013-12-22
- Ort: Stockholm
[Delad] Att bygga smartphone-appar
barracuber skrev:Blir bara förvirrad av kampen mellan Java/C++ kontra HTML/CSS/Javascript.
Java/C++ - programmet körs på telefonen.
HTML/CSS/Javascript - programmet körs på en server. (och sedan skall någon webbhipster visa vad de kan vilket gör att allt blir ett blinkande moras som fastnar med "javaskriptet svarar inte [ok] [avbryt]"..)
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
[Delad] Att bygga smartphone-appar
Tror du fått något om bakfoten nu...plåtmonster skrev:HTML/CSS/Javascript - programmet körs på en server.
Källkoden till dessa ligger på en server men tolkas av en browser där den körs.
Java och C++ kompileras och körs som binärfil (maskinberoende) till skillnad från HTML och CSS som i princip kompileras i apparaten där koden ska köras, Javascript däremot är kompilerad för att tolkas av browsern, den är maskinoberoende.
[Delad] Att bygga smartphone-appar
Browsern är väldigt beroende av en server. Oftast utförs alla vitala funktioner på servern genom anrop (POST). Visst körs det program lokalt men den huvudsakliga funktionen ligger på servern.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Re: Sv: [Delad] Att bygga smartphone-appar
notwoodstock skrev:Ingen som vet något roligt om iOS utvecklingsgrejer?
Vad är Apples senaste godsaker som utannonserats nyligen för nå't?
Hmmm?
Osäker på om du är ironisk eller allvarlig?