Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-15 3:36:44

Huvudsaken är att man tror på Jesus.

Han är Herre över ALLT och ger dig evigt liv om du TROR på sanningen. Världen och himmelen ska enligt bibeln förvandlas på ett ögonblick och inget oheligt lär bestå länge där. Jag tar iaf chansen att Jesus är på rätt sida evigheten!
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-15 6:13:07

Om profetior, det står som sagt också om falska profeter.

/bibelord:/
Spoiler: visa
2 Pet. 1:19* ¶ Så mycket fastare står nu också för oss det profetiska ordet; och I gören väl, om I akten därpå, såsom på ett ljus som lyser i en dyster vildmark, till dess att dagen gryr, och morgonstjärnan går upp i edra hjärtan.
20* Men det mån I framför allt veta, att ingen profetia i något skriftens ord kan av någon människas egen kraft utläggas.
21* Ty ingen profetia har någonsin framkommit av en människas vilja, utan därigenom att människor, drivna av den helige Ande, talade vad som gavs dem från Gud. (1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-15 6:14:52

Parvlon skrev:Huvudsaken är att man tror på Jesus.

Han är Herre över ALLT och ger dig evigt liv om du TROR på sanningen. Världen och himmelen ska enligt bibeln förvandlas på ett ögonblick och inget oheligt lär bestå länge där. Jag tar iaf chansen att Jesus är på rätt sida evigheten!


Herren Gud Allsmäktig. :-)154
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-12-15 6:26:15

Ordet satan tror jag betyder motståndare.

En viktig sak i hela soppan är att troende är människor. Omogna, okunniga, inte visa alla gånger - också. Och det som byggs av människa blir prövat i eld.

I GT så står det ju också om de som var Gudsmän. Men hur mycket vi med Nya Förbundet blir lika Jesus på detta vis är frågan.
notwoodstock
 
Inlägg: 3939
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Geastrum » 2014-12-16 14:58:25

Alyana skrev:Hur tänker ni när ni dött och ser att det faktiskt finns ett efterliv?
Surprise! :wink:

Min egen övertygelse säger att det är precis lika sannolikt som en kontinent söder om Antarktis.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-12-16 19:38:21

Alyana skrev:
Kahlokatt skrev:
Alyana skrev:Hur tänker ni när ni dött och ser att det faktiskt finns ett efterliv?
Surprise! :wink:


Skulle bli skitglad. :-)Happy

Ok. :)
Men om du inte får komma till Gud då.. pga att du inte trott?
Säger inte att det blir så :-)Happy tror viktiga är vad man haft för avsikter.


Klart jag skulle bli ledsen.
Men man skall väl inte tro för att man är rädd att bli straffad annars?
"Tro på mig, annars..." Gud eller Kim Yong-Il?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-12-16 19:40:01

Alyana skrev:
HandOfGod137 skrev:
Alyana skrev:Fast det är alltså de där hela hjärnfunktionen varit ur spel under en längre tid, 10-30 min ca, och utan skador efteråt...


Spelar ingen roll. Upplevelserna skapas när hjärnan har syrebrist, vilket inträffar både innan och efter "hela hjärnfunktionen satts ur spel". Dessutom överlever man inte total hjärndöd (en av definitionerna på död), så någon hjärnfunktion måste ha funnits.

Det kan efteråt kännas som om man varit med något som tagit timmar, fast man bara varit sovande/medvetslös i några minuter. Minnet/medvetandet är bedrägligt!

Artikel om nära dödenupplevelser från ett skeptiskt perspektiv: http://www.skepdic.com/nde.html


Så bra att du upplyser mig...
Då kan jag skita i min upplevelse då!

:mrgreen:


Varför det? Din upplevelse kan ingen ta ifrån dig.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Moggy » 2014-12-16 19:40:48

Kahlokatt skrev:
Alyana skrev:
Kahlokatt skrev:
Skulle bli skitglad. :-)Happy

Ok. :)
Men om du inte får komma till Gud då.. pga att du inte trott?
Säger inte att det blir så :-)Happy tror viktiga är vad man haft för avsikter.


Klart jag skulle bli ledsen.
Men man skall väl inte tro för att man är rädd att bli straffad annars?
"Tro på mig, annars..." Gud eller Kim Yong-Il?


Blir det så så gör man sällskap med massvis med vettiga varelser som aldrig har trott på rätt sätt. Känns inte så man riskerar nåt oersättligt med att inte tro på Jesus.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-12-16 19:43:05

Parvlon skrev:
HandOfGod137 skrev:Ja, det är ju ett av alternativen. Det finns andra alternativ som inte är särskilt smickrande för troende. :-)Happy


Menar du t.ex att bibelns Jesus egentligen är Djävulen och att bibeln, världens mest lästa bok, är en inkörsport till helvetet? Att han är LÖGNEN snarare än SANNINGEN, som han sade?

Lustigt att få vågar insinuera att han är Satan i köttet förresten.


Var säger han det? Sluta insinuera grejer, du är bara paranoid.
Tror man inte på Bibeln så tror man inte på Satan heller. Enkel logik.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-16 20:57:29

Kahlokatt skrev:Var säger han det? Sluta insinuera grejer, du är bara paranoid.
Tror man inte på Bibeln så tror man inte på Satan heller. Enkel logik.
Han ville göra det gällande att han visste om något som inte "skulle vara så smickrande för troende att veta om" så jag drog till med det värsta exemplet så han fick sig en funderare.

Jag är långt från paranoid. Jag har Gud med mig i ALLT jag gör och jag tror Han har besegrat Satan åt mig.

Finns det en sanning och det har med Jesus att göra så har Gud ett namn.

Jodå, man kan allt tro på Satan utan att tro bibeln är Guds ord. Detta oavsett om det är sanningen.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-16 21:09:04

Moggy skrev: Känns inte så man riskerar nåt oersättligt med att inte tro på Jesus.
är nog inte meningen att man ska tro på sina känslor mer än mannen som steg ner från himlen och kallade sig för sanningen.

Men han sade att kravet för att få evigt liv är att TRO att han är den han är. Tror eller hoppas du att livet är evigt så är risken jättestor att det spelar roll vad du tror om Jesus!

Vilket är rätt rimligt, varför skulle Gud vilja ha en i himlen om man inte tror att Gud är Gud.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Moggy » 2014-12-16 21:18:41

Parvlon skrev:Vilket är rätt rimligt, varför skulle Gud vilja ha en i himlen om man inte tror att Gud är Gud.


Då får det bli så. Den där himlen känns ändå inte så lockande.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav tunga moln » 2014-12-16 22:05:00

Den här tråden är hopplös. Enligt mig finns det inget att argumentera om.
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-12-17 1:54:02

Moggy skrev:Då får det bli så. Den där himlen känns ändå inte så lockande.
Gud kan ge en ett nytt hjärta och ande. Det har jag själv upplevt. Vilka känslor tror du han bevarar i evigheten?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav habiti » 2014-12-25 4:21:02

elle skrev:
habiti skrev:ni sätter större fokus på maria än vad ni gör på herren.

Fördomar eller en vanlig missuppfattning bland okunniga protestanter .

Jungfru Maria var ingen simpel kvinna . En simpel kvinna hade fött ett simpelt barn .
En vanlig kvinna föder ett vanligt barn . Punkt slut .


maria var en vanlig kvinna, hon hade inte krafter och man ska inte be till henne.

ren slump att hon valdes ut att föda jesus.

du är en kvinna som vill hitta en kvinnlig gudomlighet, och väljer då att dyrka maria.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-12-25 4:25:15

Kahlokatt skrev:
Parvlon skrev:
River skrev: Er vel knapt noen tråd som har forårsaket mer uvennskap og advarsler enn nettopp denne tråd.Møkkatråden.
Kan du peka på en enda som blivit ovänner p.ga denna tråd?


Tror inte elle skulle vilja fira jul med dig direkt, om du förstår vad jag menar.


Då går hon emot herrens lära, herren säger att vi ska behandla alla som en broder/syster.

Jag (och parvlon) hade gäran firat jul med elle.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-12-25 4:26:05

Braincandy skrev:
Parvlon skrev:Jesus lär inte dela plats med avgudar. Jesus hjälper sina barn, det är hans löfte och han är Herren. Men han kan hjälpa en bort från en sådan tro.

Buddha lär vara ett verk av antikrists ande.


lär vara?

Buddhism handlar så vitt jag vet om meditation med filosofi, begrundare utav livets gåtor. Det förekommer ingen bedjan som inom riktiga religioner med gudar, buddha är enbart en "förebild" för ett sätt att se på hur man ska leva livet.

Det vill säga i harmoni med kropp och själ.

Vad har det med antikrist att göra?


Jesus är förebild nog.

Antikrist är folk som nekar till kristus gudomlighet.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-12-25 4:30:15

SirLagsalot skrev:Alltså, seriöst. Religion är världens gift. Det är reden "bevisat" att över 2600 religioner följer samma mönster om 12 lärjungar, en mesias som är död i 3 dagar och sedan återuppstår.
Skit i religion helt o hållet säger jag. Bara skrota skiten!!!

Bry er om människor istället för en/flera gudar!
Det är *VI* som bor här och det är *VI* som ska kunna leva tillsammans. Skall vi verkligen låta vår dyrbara existens styras av påhittade historier om övernaturliga varelser som vill att vi dödar varandra på grund av "De som inte tror som oss måste dö"?

Som dem säger i USA - For fucks sake!!!

Det är på hög tid att vi ser till ALLA MÄNNISKOR - SKIT I RELIGION.
Alla har rätt att leva och frodas. Till och med Romerska kyrkan har gått ut i video och sagt att de inte stödjer de gamla sägnerna om brutalitet och stening vid dödens port, dem säger själva att det var kanske tillämpligt för en svunnen tid, men det är inte alls lämpligt idag. Tider förändras, det måste religion också göra.


Vad snackar du om?

Vi bryr oss om människor, enormt mycket. Det är religösa som skänker mest till fattiga.

Gud uppmuntrar om kärlek och moral till alla.

Hade alla följt budorden så hade ingen polis behövts.

Var har du fått ifrån att kristna stödjer de gamla sägerna om brutalitet? När stenade senast en kristen någon annan? Säkert hundra år sedan. Brutalitet står det om i Judendomen, kristentendomen uppmuntrar inte till brutalitet.

Blir besviken över att läsa ditt inlägg, du vet inte vad du pratar om.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-12-25 4:34:06

Braincandy skrev:Vad är religion om inte ett antikt verktyg att kontrollera den stora massan med?

Det fungerade några århundraden, men människan utvecklades och har således börjat se igenom illusionerna och vanföreställningarna. Religion uppmuntrar till att förkasta självständigt tänkande och underkasta sig blint följande av massa påfund.

Anledningen till att det överhuvudtaget fungerar idag är att religionen genom tiden har "normaliserats" för att tilltala nutidens normer. Budord som talar om slav och slavinna har bytts ut mot tjänare och tjänarinna.
Gud tyckte alltså det var helt okej att människor var olika värda och att det således var helt okej att inneha slavar. Alltså raka motsatsen emot vad svenska präster talar om idag, just människors lika värde :lol: .

För att inte nämna början på bibeln som är det jag har läst lite, det räckte gott och väl tillsammans med obligatoriska sagostunder under skoltiden...

Bibeln namnger Adam och Eva som de första människor som kom till och som gud skapade i sin avbild. De får 2 söner, ena dödar den andra, plötsligt hittar den överlevande en fru som inte namnges... vart kom den frun ifrån? "närliggande trakter" brukar det sägas. Och säger man då att "var inte Adam och Eva de första människorna gud skapade" Så blir det ursäkter som att det visst fanns andra människor innan dom, men det står det ingenting om i bibeln... nänä, bara massa flummiga ursäkter på bristen av sammanhang.

Möjligtvis står det någonting i redigerade versioner av bibeln om saken, notera: REDIGERADE VERSIONER. :lol:

Så långt orkar jag dock inte läsa utan att bli galen, bara massa pladder om "brors bror får söner med fruar" påminner om när en politiker snackar bort en fråga för att slippa svara då ett önskvärt svar ej existerar.

Men vad gör man? För min del kan man lika gärna tillbedja månen, ett antikt träd eller varför inte havet? Det är samma sak. :-)Happy

Det lustiga när en troende blir arg på andra trossatser är att de då har en tendens att argumentera emot motpolen på samma sätt som en icke-troende gör mot vederbörandes trossats. Det vill säga på ett avfärdande sätt, i varierande former.


gud pratar om slavar eftersom att slavar fanns.

jesus sa att alla, oavsett om de är en fri man, kvinna eller slav, är ett i kristus.

herren har aldrig sagt att slaveri är okej.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-12-25 4:36:46

Alyana skrev:
Parvlon skrev:
HandOfGod137 skrev:
Antag att Allah skickar Mohammed till dig för att varna dig och kräva att du konverterar till islam. Du vägrar. Allah skickar sedan jihadister som utplånar dig och dina kära på samma vedervärdiga sätt som Amalakiterna utplånades. Är det här ett rimligt beteende av guden Allah? Förtjänar en sådan gud att dyrkas?
Jag har redan "bytt" gud till allah en gång och detta p.ga att en fågel frågade om jag ville byta gud. Dröjde ett halvår tills jag blev räddad av Jesus och nej, Herren är inte en religion utan vår himmelska fader som ger oss nya hjärtan och ande.

Nej, Satan förtjänar inte att dyrkas men folk kommer att göra det för han är en mästare på lögner. Inte för att jag tycker koranen är ett mästerverk men uppenbarligen är det många som tror att allah är den högste och gode.

En fågel?



:lol: :lol: :lol: :lol:

Många udda saker som händer Parvlon. Borde startas en tråd om hans äventyr.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-12-25 4:38:11

Alyana skrev:
Parvlon skrev:
Alyana skrev:En fågel?
ja, jag trodde det var Gud som pratade genom djuret.. Men det var troligast Satan.

Alyana skrev:Jag tror ju att Fadern är Gud sas och Jesus är en del av Honom men inte samma... det är inte enkelt med kristendomen som sagt. Men du vet ju...
Har jag sagt att jag vet? Det var inte förrän jag TRODDE att Jesus är Gud som jag fick se honom i syner och även drömt om honom. Jag stod på en kulle naken och kramade en kompis..

Jesus sade att om vi sett honom så har vi sett fadern samt att vi ska ha tro som barn. Han sade också att han inte kommer lämna oss faderlösa, för HAN ska komma till oss. Testa läs bibeln. Risken är skyhög att det är jätteviktigt vem du tror är Gud.

Okej.


Du är övertygad om att Jesus ÄR Gud dvs Fadern själv?


Klart han är.

Läs detta: http://www.jesus-is-lord.com/jesusgd2.htm
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2014-12-25 4:39:45

HandOfGod137 skrev:
Alyana skrev:Fader varför har du övergett mig sa Jesus innan han dog.
Hur tolka det?


Det där är en av de märkligare sakerna i NT. Jag har inte lyckats hitta någon bra förklaring hittills.


Hans mänskliga del ber till sin gudomliga del.
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav elle » 2014-12-25 9:24:32

habiti skrev:
elle skrev:
habiti skrev:ni sätter större fokus på maria än vad ni gör på herren.

Fördomar eller en vanlig missuppfattning bland okunniga protestanter .

Jungfru Maria var ingen simpel kvinna . En simpel kvinna hade fött ett simpelt barn .
En vanlig kvinna föder ett vanligt barn . Punkt slut .


maria var en vanlig kvinna, hon hade inte krafter och man ska inte be till henne.

ren slump att hon valdes ut att föda jesus.

du är en kvinna som vill hitta en kvinnlig gudomlighet, och väljer då att dyrka maria.


Du och Parvlon kan söka svar hos Gud om ni är nyfikna på varför jag tror som jag gör.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav habiti » 2014-12-25 19:22:54

elle skrev:
habiti skrev:
elle skrev:Fördomar eller en vanlig missuppfattning bland okunniga protestanter .

Jungfru Maria var ingen simpel kvinna . En simpel kvinna hade fött ett simpelt barn .
En vanlig kvinna föder ett vanligt barn . Punkt slut .


maria var en vanlig kvinna, hon hade inte krafter och man ska inte be till henne.

ren slump att hon valdes ut att föda jesus.

du är en kvinna som vill hitta en kvinnlig gudomlighet, och väljer då att dyrka maria.


Du och Parvlon kan söka svar hos Gud om ni är nyfikna på varför jag tror som jag gör.


Du tror som du gör eftersom du litar fullt ut på dina katolska läror.

Gud säger att man endast ska dyrka han, ingen annan.

Maria är lika värd som dig, ni är två vanliga kvinnor...
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in