Krav för ny tråd?
39 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Krav för ny tråd?
Vad krävs för att skapa ny tråd?
ska man beskriva nån slags profund analys vad trådens målsättning är
Eller kan det vara vilket random jävla skit som helst?
Om nu punkt 2 är godkänd vad är då syftet?
Man orkar ju inte skapa trådar och få varningar/bann bara för att man inte frågade först.
Moderator Alien: Tråden flyttad från Intressanta intressen och rubriken förtydligad.
ska man beskriva nån slags profund analys vad trådens målsättning är
Eller kan det vara vilket random jävla skit som helst?
Om nu punkt 2 är godkänd vad är då syftet?
Man orkar ju inte skapa trådar och få varningar/bann bara för att man inte frågade först.
Moderator Alien: Tråden flyttad från Intressanta intressen och rubriken förtydligad.
- logitechthx
- Får inte posta eller skicka pm
- Anslöt: 2014-12-17
Ny tråd krav?
Man skapar en tråd med ett ämne som man själv anser är intressant. Det behövs inget tillstånd till att öppna en tråd. Kommer jag på en ett ämne startar jag en tråd bara. Sen kan det handla om vad som helst som inte är kränkande eller bryter mot forumreglerna.
Ny tråd krav?
Men, snälla, sök först och fortsätt på en gammal tråd om det finns någon på ungefär samma tema. Kanske har det du vill redan avhandlats så du inte behöver skriva alls.
Krav för ny tråd?
nallen skrev:Men, snälla, sök först och fortsätt på en gammal tråd om det finns någon på ungefär samma tema. Kanske har det du vill redan avhandlats så du inte behöver skriva alls.
Vem vill skriva i en 5 år gammal tråd? Inte jag om tråden varit inaktiv i 4 år.
Krav för ny tråd?
Moderator
Nej, men ibland kan det finnas rätt färska trådar om samma ämne.
Men hittar man inte någon sådan tråd, så startar man en själv. Skulle den vara i fel avd flyttas den till rätt avd. Skulle det vara samma ämne som en existerande tråd kan den slås ihop med denna.
Nej, men ibland kan det finnas rätt färska trådar om samma ämne.
Men hittar man inte någon sådan tråd, så startar man en själv. Skulle den vara i fel avd flyttas den till rätt avd. Skulle det vara samma ämne som en existerande tråd kan den slås ihop med denna.
Krav för ny tråd?
Ifall det gäller tangentbordstango, skriv i den redan existerande nonsenstråden. Om du har ett verkligt ämne, använd sökaren för att kolla om det finns en tråd om det. Om ja, skriv i den tråden. Om nej, starta en tråd i rätt avdelning (Aspergare och vården skulle vara fel plats att diskutera Babylon 5).
Man kan inleda med "bump" så inser folk att tråden är gammal. Visst, man kanske inte tar något om valet för 4 år sedan för att diskutera aktuella frågor (dåligt exempel med tanke på alla andra trådar om politik, men jag är för trött för att tänka ut något bättre), men om det gäller stickning tror jag inte att något hunnit bli irrelevant fast det gått några år.
kullan skrev:nallen skrev:Men, snälla, sök först och fortsätt på en gammal tråd om det finns någon på ungefär samma tema. Kanske har det du vill redan avhandlats så du inte behöver skriva alls.
Vem vill skriva i en 5 år gammal tråd? Inte jag om tråden varit inaktiv i 4 år.
Man kan inleda med "bump" så inser folk att tråden är gammal. Visst, man kanske inte tar något om valet för 4 år sedan för att diskutera aktuella frågor (dåligt exempel med tanke på alla andra trådar om politik, men jag är för trött för att tänka ut något bättre), men om det gäller stickning tror jag inte att något hunnit bli irrelevant fast det gått några år.
Re: Krav för ny tråd?
Enda kravet är som sagt att följa forumreglerna.
I övrigt kan det vara bra att ha en tydlig rubrik och i den inledande texten vara tydlig så att folk förstår vad tråden handlar om.
I övrigt kan det vara bra att ha en tydlig rubrik och i den inledande texten vara tydlig så att folk förstår vad tråden handlar om.
Krav för ny tråd?
Jag håller med om det att använda sökfunktionen. Om det redan finns en tråd om ett givet ämne, så finns det ju ingen som helst anledning att starta en ny, även om tråden är gammal.
Meppes och Zirres förslag är extra bra, anser jag.
Meppes och Zirres förslag är extra bra, anser jag.
Krav för ny tråd?
Det verkar som man gärna har samma tråd om det är ungefär samma ämne. Kanske lite väl ibland just för gamla trådar kan vara många år, men bra att det inte är nya saker om samma sak hela tiden. En sak som jag inte vill ha sammanslagen är om jag berättar om en personlig erfarenhet som jag vill ha idéer om. Då vill jag inte att det ska vara en massa diskussion om ngt problem någon annan i tråden hade för 3 år sedan. Jag vill det ska handla om mig då. Men är det en ämne eller mer allmänt, då går det bra att slå ihop eller fortsätta på gammal tråd.
Problemet är att man kanske kollar och inte hittar lämplig tråd och börjar på en ny och sedan morrar någon för att man inte hittat den. Man är ju precis inte perfekt.
Jag måste säga att jag finner det väldigt avskräckande att börja på en ny tråd, tänk om den blir lik ngt som finns! Så då skiter jag i att skriva om det istället.
Jag saknar lite en forumdel där man har mer spelrum med. Någon riktig offtopic-avdelning finns konstigt nog inte. Det jag menar med offtopic är utanför ämnet asperger och utanför de andra föreslagna kategorierna. Offtopic på detta forum betyder en helt annan sak, nämligen att man spårar ur en tråd.
Jag undrar varför det inte finns en avdelning där man får vara lite tramsig? Är det för att Aspergerforum ska se seriöst ut?
Om jag har en slags tanke, vag eller utvecklad, så verkar det som den ska ligga under Tipsa medlemmarna. Eller Intressanta intressen. Asså jag fattar inte var gränsen mellan dessa två går och jag har ingen aning om var man mer får svamla och tänka högt, saker som vare sig är tips eller intresse.
Jag kanske vill vara fejsbooknördig och skriva vad jag åt till middag. Var hör det hemma?
Sedan ska man naturligtvis inte straffas för att man inte hittade rätt tråd att fylla på i. Hur vi tycker trådar är lika och olika varandra verkar variera, en del tycker att om den är vagt likadan är det samma ämne medan jag kräver lite mer för att tycka att det är samma.
Bara några tankar från min sida.
Problemet är att man kanske kollar och inte hittar lämplig tråd och börjar på en ny och sedan morrar någon för att man inte hittat den. Man är ju precis inte perfekt.
Jag måste säga att jag finner det väldigt avskräckande att börja på en ny tråd, tänk om den blir lik ngt som finns! Så då skiter jag i att skriva om det istället.
Jag saknar lite en forumdel där man har mer spelrum med. Någon riktig offtopic-avdelning finns konstigt nog inte. Det jag menar med offtopic är utanför ämnet asperger och utanför de andra föreslagna kategorierna. Offtopic på detta forum betyder en helt annan sak, nämligen att man spårar ur en tråd.
Jag undrar varför det inte finns en avdelning där man får vara lite tramsig? Är det för att Aspergerforum ska se seriöst ut?
Om jag har en slags tanke, vag eller utvecklad, så verkar det som den ska ligga under Tipsa medlemmarna. Eller Intressanta intressen. Asså jag fattar inte var gränsen mellan dessa två går och jag har ingen aning om var man mer får svamla och tänka högt, saker som vare sig är tips eller intresse.
Jag kanske vill vara fejsbooknördig och skriva vad jag åt till middag. Var hör det hemma?
Sedan ska man naturligtvis inte straffas för att man inte hittade rätt tråd att fylla på i. Hur vi tycker trådar är lika och olika varandra verkar variera, en del tycker att om den är vagt likadan är det samma ämne medan jag kräver lite mer för att tycka att det är samma.
Bara några tankar från min sida.
Krav för ny tråd?
Zirre skrev:bra att ha en tydlig rubrik och i den inledande texten vara tydlig så att folk förstår vad tråden handlar om.
Något folk borde tänka på oftare..
kiddie skrev:Tipsa medlemmarna. Eller Intressanta intressen. Asså jag fattar inte var gränsen mellan dessa två går
Intressant intresse är att du berättar om hur du gillar att bygga stora raketer och hur du gör det. Tipsa medlemmarna är om du hittade en artikel om raketbygge eller att någon startkit säljs billigt. Hoppas tankegången framgick.
kiddie skrev:Jag kanske vill vara fejsbooknördig och skriva vad jag åt till middag. Var hör det hemma?
Avreageringstråd ? man bör iaf inte skapa en ny tråd för sådant.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Krav för ny tråd?
kiddie skrev:Jag undrar varför det inte finns en avdelning där man får vara lite tramsig?
Halva forumet består ju av lek- och tramstrådar, så det är rätt magstarkt att påstå att det inte finns någonstans där det är tillåtet. Snarare tycks det vara tillåtet lite var som helst, möjligen undantaget några av avdelningarna under Allt om Asperger.
Det behöver inte vara fel med enstaka lektrådar men ett AF-unikt problem verkar vara att när det skapas en rimligt populär lektråd så finns det några individer som envisas med att skapa alla tänkbara varianter på den, typ Vad är det bästa du gjort idag? och Vad är det sämsta du gjort idag?
kiddie skrev:Jag kanske vill vara fejsbooknördig och skriva vad jag åt till middag. Var hör det hemma?
På facebook eller någon annan trams-site.
kiddie skrev:Sedan ska man naturligtvis inte straffas för att man inte hittade rätt tråd att fylla på i.
Det är ju precis såna saker man ska straffas för - inte för att man uttrycker en annan åsikt än forumledningen och inte heller för att man uttrycker den drastiskt eller direkt.
Vi behöver inte latarschlen som inte ens bemödar sig med att skriva i rätt avdelning, inte stavar rätt eller inte bygger korrekta svenska meningar.
Krav för ny tråd?
nallen har redan svarat och det på ett förtjänstfullt vis - han säger nämligen precis det jag tycker.
Så jag behöver inte säga särskilt mycket men vill starkt poängtera att:
Vill man tramsa och skriva blaj ska man inte starta nya trådar utan hålla sig till de befintliga.
Det finns dessutom åtskilliga att välja bland.
Så jag behöver inte säga särskilt mycket men vill starkt poängtera att:
Vill man tramsa och skriva blaj ska man inte starta nya trådar utan hålla sig till de befintliga.
Det finns dessutom åtskilliga att välja bland.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Krav för ny tråd?
Är på grund av dessa extremt höga krav som jag inte har vågat starta nån tråd.
Har istället väntat på att andra ska göra det och jag hade tur, folk har startat trådar om just de saker jag velat ta upp.
Fast så kan väl kanske inte alla tänka.
Har istället väntat på att andra ska göra det och jag hade tur, folk har startat trådar om just de saker jag velat ta upp.
Fast så kan väl kanske inte alla tänka.
- Kevlarsoul
- Anslöt: 2006-12-08
Krav för ny tråd?
Kevlarsoul skrev:Är på grund av dessa extremt höga krav som jag inte har vågat starta nån tråd.
Exakt vad anser du är "extremt höga krav"?
Krav för ny tråd?
Att man ska veta att det redan finns en tråd, som sen i sig kan vara formulerad annorlunda, innehålla andra ord än vad man tänkte sig och därmed inte hittas.
Att man ska veta vad andra anser är trams.
Att man ska veta vad andra anser är trams.
- Kevlarsoul
Krav för ny tråd?
Tja, det första är ju ett problem, särskilt som sökfunktionen här lämnar en del i övrigt att önska.
Men, när det gäller trams- och, särskilt, lektrådar så måste du väl veta vad din avsikt är, eller hur? Sen kan det ju naturligtvis hända att andra inte håller med ibland. Men för det mesta bör det vara tämligen solklart.
Men, när det gäller trams- och, särskilt, lektrådar så måste du väl veta vad din avsikt är, eller hur? Sen kan det ju naturligtvis hända att andra inte håller med ibland. Men för det mesta bör det vara tämligen solklart.
Krav för ny tråd?
Kevlarsoul skrev:Att man ska veta att det redan finns en tråd, som sen i sig kan vara formulerad annorlunda, innehålla andra ord än vad man tänkte sig och därmed inte hittas.
Förslag: Starta en tråd för det här i Regler, t.ex. Hitta gamla trådar och inlägg eller nåt sånt.
Med tips på hur man söker och konkreta trådförslag från dem som minns.
Sen får man väl avgöra själv huruvida nån gammal tråd passar, eller be om råd.
Kunde vara bra med sådan sökhjälp även i andra sammanhang.
(Eller finns det redan en sån tråd?)
Gammal diskussion i ämnet: bumpa-tradar-nekromanti-eller-nya-tradar-t13302.html
Söktips:
tips-om-sokfunktionen-t21840.html
post1116441.html#p1116441
Krav för ny tråd?
Om du har något du vill skriva om som du tror tillför något för andra så skriv. Att leta efter gamla trådar gör iaf inte jag.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Krav för ny tråd?
Tycker helt enkelt det är lättare att vänta till någon tänker likadant och startar en tråd om det jag tänkte, vilket faktiskt har hänt flera gånger.
- Kevlarsoul
Krav för ny tråd?
plåtmonster skrev:Intressant intresse är att du berättar om hur du gillar att bygga stora raketer och hur du gör det. Tipsa medlemmarna är om du hittade en artikel om raketbygge eller att någon startkit säljs billigt. Hoppas tankegången framgick.
Ja, i vissa fall är det mer eller mindre självklart. Men säg att jag vill tala om tiggarna (dåligt exempel eftersom det finns en tråd men men) eller en tanke om att vilja följa med till Mars.
Tiggare är inget intresse men om jag inte utgår från ngt annat än rena tankar är det ju inte ett tips heller! Samma med Mars, det är inget intresse utan man kanske vill kolla hur folk förhåller sig mentalt till detta och vill tankeexperimentera lite.
Det passar ju ingenstans.
Krav för ny tråd?
Jag förstår helt Nallens och KS klagovisor över tramsighet. Men är det inte lite för att tramsigheten inte har en bestämd plats? Har den det kan man helt undvika tramsdelen.
Funnes det en del där man "fick" tramsa, så kanske det skulle gynna både tramsarna och de seriösa. På de flesta forum jag är på finns en offtopicavdelning som antingen handlar om social ytligt konversation, lektrådar eller både-och.
Det finns bra och dåliga sidor med det. En sak är att de som varit på forumet länge (och är tramsiga förutom), känner att de skrivit "allt" seriöst redan och mestadels uppehåller sig i den rent sociala/lekavdeningen. Att deras seriösa inlägg kanske går ner lite. Det bra är ju att man slipper vara rädd för att tramsa för att uppröra för de som hatar trams kan enkelt aldrig använda den delen.
Med trams menar jag naturligtvis inte bara larv, utan helt enkelt en mindre seriös ton och en del lekar och så. Verkar iofs som man får leka i andra delar av forumet, vissa språklekar är väldigt roliga.
Jag tycker det är synd att folk inte vågar posta för att de är rädda att bli påhoppade. Själv är jag mest "rädd" för att skapa extraarbete för trådflyttande moderatorer för att jag inte hittar en bra tråd att fortsätta i.
Meh.
Funnes det en del där man "fick" tramsa, så kanske det skulle gynna både tramsarna och de seriösa. På de flesta forum jag är på finns en offtopicavdelning som antingen handlar om social ytligt konversation, lektrådar eller både-och.
Det finns bra och dåliga sidor med det. En sak är att de som varit på forumet länge (och är tramsiga förutom), känner att de skrivit "allt" seriöst redan och mestadels uppehåller sig i den rent sociala/lekavdeningen. Att deras seriösa inlägg kanske går ner lite. Det bra är ju att man slipper vara rädd för att tramsa för att uppröra för de som hatar trams kan enkelt aldrig använda den delen.
Med trams menar jag naturligtvis inte bara larv, utan helt enkelt en mindre seriös ton och en del lekar och så. Verkar iofs som man får leka i andra delar av forumet, vissa språklekar är väldigt roliga.
Jag tycker det är synd att folk inte vågar posta för att de är rädda att bli påhoppade. Själv är jag mest "rädd" för att skapa extraarbete för trådflyttande moderatorer för att jag inte hittar en bra tråd att fortsätta i.
Meh.
Krav för ny tråd?
Inte bygger korrekta meningar säger Nallen.
Ojojoj då är man i blåsväder alltså. Jag vänder ofta på satsdelar så att det låter fel, det låter rätt när jag skriver det men sedan inser jag att jag har flyttat delarna av en mening så att de låter som någon med svenska som andraspråk skrivit dem.
Jag hoppas ingen är arg över det. Jag kan faktist inte bättre.
Ojojoj då är man i blåsväder alltså. Jag vänder ofta på satsdelar så att det låter fel, det låter rätt när jag skriver det men sedan inser jag att jag har flyttat delarna av en mening så att de låter som någon med svenska som andraspråk skrivit dem.
Jag hoppas ingen är arg över det. Jag kan faktist inte bättre.
Krav för ny tråd?
kiddie skrev:Inte bygger korrekta meningar säger Nallen.
Det finns ju grader även i det helvetet. Det värsta är dom som inte orkar bry sig om att göra vettig styckeindelning, sätta punkt och komma och inleda nya meningar med versal.
Fast det största problemet är att moderatorerna inte gör något åt dem som håller på så vecka ut och vecka in, men om man säger ifrån och försöker täppa till truten på klantskallarna så åker man på varningar och postförbud utan vidare spisning - även om det brukar ta flera dagar innan det effektueras.
Krav för ny tråd?
kiddie skrev:plåtmonster skrev:Intressant intresse är att du berättar om hur du gillar att bygga stora raketer och hur du gör det. Tipsa medlemmarna är om du hittade en artikel om raketbygge eller att någon startkit säljs billigt. Hoppas tankegången framgick.
Ja, i vissa fall är det mer eller mindre självklart. Men säg att jag vill tala om tiggarna (dåligt exempel eftersom det finns en tråd men men) eller en tanke om att vilja följa med till Mars.
Tiggare är inget intresse men om jag inte utgår från ngt annat än rena tankar är det ju inte ett tips heller! Samma med Mars, det är inget intresse utan man kanske vill kolla hur folk förhåller sig mentalt till detta och vill tankeexperimentera lite.
Det passar ju ingenstans.
Vet man inte var det passar, kan man alltid posta i AoG (fd Övriga ämnen). Men om man skriver om resan till Mars så passar det också i Tipsa medlemmarna. Det är ju inte bara ett tips för den som vill resa till Mars utan ett tips på en nyhet och en intressant frågeställning (vem här skulle vilja resa till Mars och lämna allt, hur skulle det vara att leva på Mars?).
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter