Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kanin » 2014-12-19 16:12:09

plåtmonster skrev:
Kanin skrev:De som inte har smarttelefon kan installera Android på en virtuell maskin.
Vilka mjukvaror använder du för att skapa den miljön?

Android-x86 och VirtualBox.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav Miche » 2014-12-19 16:24:24

Kanin skrev:
Miche skrev:
Kanin skrev:De som inte har smarttelefon kan installera Android på en virtuell maskin.
Det blir slött som bara den...

Jag tycker tvärtom att det blir väldigt bra fart, utan fördröjningar (bortsett från att det tar ca 30 sekunder att starta), med Android 4.4.2 (Android-x86) i VirtualBox (under Linux, med 2GB minne och 3 processorkärnor tilldelade).
Jag har bara provat emulatorn för Android som finns under utvecklingsmiljöer under Windows (pga de projekt jag jobbar med så är det svårt att lämna Windows...) Laddningstiden från hårddisk var ett antal minuter, på en SSD-disk gick det betydligt mycket fortare (tyvärr kraschade Windows på den disken, hoppas kunna installera om nu under julen då det borde bli lite lugnt på jobbfronten).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav plåtmonster » 2014-12-19 16:32:33

Kanin skrev:Android-x86 och VirtualBox.

Vad krävs för att få till en bootbar Android "image" ..? eller kan man bara plocka systeminstallationen aka "fabriksreset" ?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Kanin » 2014-12-19 17:20:48

plåtmonster skrev:
Kanin skrev:Android-x86 och VirtualBox.

Vad krävs för att få till en bootbar Android "image" ..? eller kan man bara plocka systeminstallationen aka "fabriksreset" ?

Du hämtar en från http://www.android-x86.org/download och följer sedan instruktionerna på http://www.howtogeek.com/164570/how-to- ... irtualbox/.

Du kan också till exempel använda Genymotion (och hämta gapps separat), som verkar fungera lite bättre och har Android 5.0.

Därutöver finns Googles egen emulator.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav kullan » 2014-12-19 17:44:07

Zirre skrev:
kullan skrev:
Zirre skrev:Varför inte bara välja Mobilt BankID och slippa problem?

Det krävs att man har en smartphone. Det finns folk 2014 som inte har en sådan.

Varför tycker du att du behöver upplysa mig om det?

För att du kanskje ska förstå att " alla" kan inte välja mobilt Bank - ID. Och det är sjukt att samhället tvingar folk att köpa dyra teknikprylar för att kunna sköta vanliga ärenden som banken eller Försäkringskassan.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav matterik » 2014-12-19 17:44:37

man kan ha mobilt bankid på sin mobil. funkar bra tycker jag. om du har iphone så finns det en app som heter mobilt bankid
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav plåtmonster » 2014-12-19 17:50:26

Instämmer med ovanstående. Det skall räcka med en laptop för 500 kr och Linux för att kunna sköta bankärenden mm. Så komplicerad är inte tekniken att det skall behövas ultrazpecialsupertouchGigahertz för att betala en vanlig räkning.
plåtmonster

Re: Sv: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank

Inläggav Zirre » 2014-12-19 17:55:49

kullan skrev:
Zirre skrev:
kullan skrev:
Det krävs att man har en smartphone. Det finns folk 2014 som inte har en sådan.

Varför tycker du att du behöver upplysa mig om det?

För att du kanskje ska förstå att " alla" kan inte välja mobilt Bank - ID. [...]

Tack men det där visste jag redan.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav nescio » 2014-12-19 18:11:00

Zirre skrev:Tack men det där visste jag redan.
Varför frågar du om något du redan vet då?
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Re: Sv: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank

Inläggav Zirre » 2014-12-19 18:35:05

nescio skrev:
Zirre skrev:Tack men det där visste jag redan.
Varför frågar du om något du redan vet då?

Jag undrade varför hon tyckte sig behöva berätta något som är så självklart.
Zirre

Inläggav nescio » 2014-12-19 18:47:15

Zirre skrev:Jag undrade varför hon tyckte sig behöva berätta något som är så självklart.
Nej, det är förstås den här frågan jag syftar på:
Zirre skrev:Varför inte bara välja Mobilt BankID och slippa problem?
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav nallen » 2014-12-19 18:52:27

DET låter ju faktiskt som en av de bättre idéerna hittills.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav kiddie » 2014-12-19 23:21:43

Android på WM, klart intressant.

Att man inte har en smart telefon, ja man ska kanske nämna det i mitt specifika fall eftersom jag söker lösningar för mig. Tycker inte alls det är ett fånigt påpekande. Och jag håller med om att man inte ska behöva värstingteknologi för att göra småärenden på internet. Och styrning från Linux mot Windows ser jag som motbjudande, måste ju vara brott mot någon konkurrenslag att samhället gör så.

Kör heller inte FF normalt men en till webbläsare är klart bättre än att tvingas byta hela operativsystemet. Tillägget heter "User agent switcher" och en snabb sökning och det verkar som den finns till Chrome med. Som sagt fick jag vänta in att den skulle börja funka och det verkar vara ett vanligt klagomål. Man kan med den även skapa egna maskeringar av vad man kör för mjukvara.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav colaflaska » 2014-12-20 0:55:07

Titti skrev:
colaflaska skrev:Nu tycker jag iofs att längden är lite väl kort (bara 6 siffror) men man kan ju inte begära att alla ska ha ett bra sifferminne.

Mitt är tolv tecken långt och jag har memorerat det som en kombination av ord och tal. Eftersom jag använder samma knappsats på mobilen när den hålls stående som på bankomaten och äldre mobiler så har varje knapp minst tre bokstäver och en siffra eller andra tecken är det ganska enkelt att komma ihåg.

Precis. Använda ord som sifferkombon är skitsmart. Men 00-talisterna och andra framtida generationer kommer ju knappast kunna göra det.
colaflaska

Anslöt: 2012-04-20

Inläggav colaflaska » 2014-12-20 1:01:52

Förresten påtal om att alla inte har smartphones. Östgötatrafiken har börjat fasa ut fysiska tidtabeller (alltså tavlor vid bussstationer) och hänvisar till deras app. Ett rent helvete mao för alla som inte har en smartphone, eller har en som inte stöder deras app.

De har gjort så för att skydda sig mot klagomål på förseningar. I appen ändras tiderna om (främst spårvagnarna) är försenade.

Askul också för turister som är här..
colaflaska

Inläggav kullan » 2014-12-20 1:05:51

colaflaska skrev:Förresten påtal om att alla inte har smartphones. Östgötatrafiken har börjat fasa ut fysiska tidtabeller (alltså tavlor vid bussstationer) och hänvisar till deras app. Ett rent helvete mao för alla som inte har en smartphone, eller har en som inte stöder deras app.

De har gjort så för att skydda sig mot klagomål på förseningar. I appen ändras tiderna om (främst spårvagnarna) är försenade.

Askul också för turister som är här..

Jag vet. De slutade dela ut färdigtryckta listor när jag bodde där. Fick lov att använda datorn eller smartphonen till att kolla upp bussen. Men utan dator eller smartphone har man noll koll om man inte är inne i stan där de digitala tavlorna står vid hållplatserna.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Miche » 2014-12-20 1:17:01

Titti skrev:
colaflaska skrev:Nu tycker jag iofs att längden är lite väl kort (bara 6 siffror) men man kan ju inte begära att alla ska ha ett bra sifferminne.

Mitt är tolv tecken långt och jag har memorerat det som en kombination av ord och tal. Eftersom jag använder samma knappsats på mobilen när den hålls stående som på bankomaten och äldre mobiler så har varje knapp minst tre bokstäver och en siffra eller andra tecken är det ganska enkelt att komma ihåg.
Det låter faktiskt som upplagt för att det ska vara enkelt att knäcka ditt lösenord, metoden finns beskriven i någon tråd men det går ut på att kombinera orden i en massa ordlistor och lägga in sisiffror däremellan...

Det fungerar dock inte om de inte lyckas få tag i en fil med de krypterade lösenorden så de kan testa lösenord miljontals gånger.
Miche

Inläggav colaflaska » 2014-12-20 1:29:07

Miche skrev:
Titti skrev:

Det låter faktiskt som upplagt för att det ska vara enkelt att knäcka ditt lösenord, metoden finns beskriven i någon tråd men det går ut på att kombinera orden i en massa ordlistor och lägga in sisiffror däremellan...

Det fungerar dock inte om de inte lyckas få tag i en fil med de krypterade lösenorden så de kan testa lösenord miljontals gånger.

Om man väljer ord folk förknippar med en eller så, ja. Men annars vettefan.
colaflaska

Inläggav plåtmonster » 2014-12-20 1:30:38

Borde gå att pussla ihop en anmälan till Konkurrensverket. Att Finansiell ID-Teknik BID AB gynnar ett fåtal utländska aktörer Microsoft och Apple som enda elektroniska åtkomstmetod för myndigheter såsom Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Centrala studiestödsnämnden kan inte rimma med tillgång för alla och konkurrensneutralitet.

Finansiell ID-Teknik BID AB 556630-4928 startades 2002 och ägs av flera banker. Kanske de kan kopplas till oligopol på köpet.
plåtmonster

Inläggav Miche » 2014-12-20 2:05:39

plåtmonster skrev:Borde gå att pussla ihop en anmälan till Konkurrensverket.
Självklart kan man prova men svenska Konkurrensverket är menlösa idioter, de fattar inte när företag har monopol, de verkar tro att allt är bra ändå...
Miche

Inläggav Miche » 2014-12-20 2:10:45

colaflaska skrev:
Miche skrev:
Titti skrev:Mitt är tolv tecken långt och jag har memorerat det som en kombination av ord och tal. Eftersom jag använder samma knappsats på mobilen när den hålls stående som på bankomaten och äldre mobiler så har varje knapp minst tre bokstäver och en siffra eller andra tecken är det ganska enkelt att komma ihåg.

Om man väljer ord folk förknippar med en eller så, ja. Men annars vettefan.
De får tag i filer med krypterade lösenord tack vare bl.a. överbelastningsattacker, när de väl har filen så kan de testa hur många lösenord som helst på ganska kort tid, inom knappt en timme har de knäckt över hälften av alla lösenorden, efter ett par timmar är mer än 90% av lösenorden knäckta. Någon procent av lösenorden tar kanske veckor att knäcka eftersom de innehåller många slumpmässiga tecken som inte går att knyta till några ordlistor.
Miche

Re: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Zirre » 2014-12-20 9:47:11

Mobil bankid är praktiskt.
Tänk att gå på loppis och kunna betala smidigt med swish. Det hade inte fungerat utan mobil bankid. :D
Zirre

Inläggav Miche » 2014-12-20 12:38:51

Zirre skrev:Mobil bankid är praktiskt.
Tänk att gå på loppis och kunna betala smidigt med swish. Det hade inte fungerat utan mobil bankid. :D
Jag har använt Swish även när jag sålt på Blocket, det var ett snabbt sätt att få pengarna samtidigt som jag postade varan.
Miche

Re: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Titti » 2014-12-20 13:43:04

Miche skrev:
Titti skrev:

Det beror ju lite på vad för ord och stavning och kombinationer jag valt. Det behöver inte vara existerande ord men jag ville peka på att möjligheten att använda bokstäver också ökar möjligheten att memorera själv.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Återgå till IT-forum

Logga in