Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kiddie » 2014-12-18 20:40:53

rdos skrev:Jag ska bygga en ny dator med Windows 7 (delvis för att min XP-dator snart inte längre kan använda bank-id), men jag tvingas hämta startkoder från banken igen. Samtidigt som folk går omkring med mobila bank-id. Helt sjukt!

Det är verkligen skumt. Man kan göra allt med en mobil nästan oskyddat.

Jag betvivlar att din XP-dator funkar med Bank-ID redan nu. Min gör det inte. Testa.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav kiddie » 2014-12-18 20:44:36

Tror iofs man kan köra Bank-ID från annan dator med USB-minnet men fattar inte hur det går till. På sajten är beskrivningen inte utförlig.

Om man kan köra direkt från minnet kan jag ju låna ngn annans dator, men om det innefattar att pilla inne i deras dator så blir det ju genast mindre intressant.
kiddie
Inaktiv

Inläggav plåtmonster » 2014-12-18 21:40:12

Zirre skrev:Ingen kan använda någon annans mobila bankid så länge man inte känner till den personliga koden.

Det är därför man installerar keyloggers eller använder övervakningskameror :P
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-18 21:45:35

Hatar BankID med en glödande passion. BankID tvingade mig att sätta upp en virtuell piratad Windows XP under mitt riktiga OS bara för att kunna logga in på Ap-Oteket. Jag förlorade säkert en miljon hjärnceller på kuppen.
HandOfGod137

Anslöt: 2014-12-06

Inläggav Miche » 2014-12-19 1:51:27

kiddie skrev:Tror iofs man kan köra Bank-ID från annan dator med USB-minnet men fattar inte hur det går till. På sajten är beskrivningen inte utförlig.
Nej, det går inte längre att använda USB-minne för Bank-ID, instruktionen fanns kvar för två-tre månader sen men det fungerade inte vilket stod på en annan plats. Som vanligt när organisationer är för stora så klantar de sig med sådant...

Bank-ID fungerar inte heller längre med XP, det slutade fungera strax efter att Microsoft annonserade att de slutade med supporten för XP.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav kiddie » 2014-12-19 3:06:40

Aha, vad synd. Annars hade det kanske löst problemet.

Jag får fan magsår eftersom jag vet om jag ringer psyk och om det är fel sköterska så kommer hon aldrig meddela läkaren. Hon gör så för att hämnas på mig för någon inbillad oförrätt.

Saknar tiden då mitt landsting hade sitt eget formulär som inte var bundet till Bank-ID. :(
kiddie
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2014-12-19 3:27:01

Telia e-leg (net ID) fanns tydligen... men man får inte veta vad det är för de ges inte ut mer, man ska vända sig till Skattverket för deras e-leg som innehåller Telias e-leg men den sidan finns inte på Skatteverket.

Annars hade den mildare systemkrav. Vad den nu var ens....
kiddie
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2014-12-19 4:56:51

Laddade ner FF för att se om det finns några tillägg som kan lura. Tillägget funkade fan inte och jag vet inte varför eller om det gjort ngn skillnad.

MEN... den släppte in mig på Bank-ID på FF fast jag har XP. Inte på Chrome dock.

Skumt.
kiddie
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2014-12-19 6:30:16

Blev åtsagd av en att vänta en stund. Gjorde det och nu funkar tillägget. En av valen identifierar mig som IE 8 på Win 7. Det var ju najs. Hoppas det kommer funka när de fasar ut stödet för FF på XP vilket inte verkar skett än.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Kanin » 2014-12-19 7:59:15

plåtmonster skrev:Plocka hem en piratkopia av Win-7 och kör i virtuell maskin? (KVM under linux är lämpligt)

Onödigt med piratkopia (för syftet, i virtuell maskin) när Windows 7/8/8.1 Enterprise kan hämtas gratis.

Wine skrev:Tycker det är synd att säkerhetsprogrammet BankID för Linux fasas ut men det finns ett annat program som heter FriBID, https://fribid.se/ som också ska fungera för e-legitimation med BankID.

FriBID fungerar inte för sidor som kräver nya versioner av BankID.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav rdos » 2014-12-19 9:53:49

Titti skrev:
kiddie skrev:Ursäkta men jag fattar inte använder ni mobilt bank-ID på datorn?

Ja. Det finns oftast ett alternativ "Mobilt BankID" när man loggar in via datorn. Om jag startat appen i mobilen och väljer det alternativet, skriver in mitt personnummer i datorn och min kod i mobilen så är jag inloggad. Lika smidigt funkar det att kvittera olika saker i datorn med hjälp av mobilen.

Men om någon knycker mobilen och knäcker koden så kan de stjäla identiteten utan att ha tillgång till min dator eller hur? För isf så finns ingen finess med det hela ö.h.t.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Miche » 2014-12-19 11:38:50

kiddie skrev:Blev åtsagd av en att vänta en stund. Gjorde det och nu funkar tillägget. En av valen identifierar mig som IE 8 på Win 7. Det var ju najs. Hoppas det kommer funka när de fasar ut stödet för FF på XP vilket inte verkar skett än.
Har du någon länk till (eller namn på) till det tillägget?

Vi brukar inte bruka FF men om det funkar som du skriver så är det ju helt klart värt att installera FF och slippa byta till Win 7 på den datorn.
Miche

Re: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Titti » 2014-12-19 11:46:51

rdos skrev:
Titti skrev:
kiddie skrev:Ursäkta men jag fattar inte använder ni mobilt bank-ID på datorn?

Ja. Det finns oftast ett alternativ "Mobilt BankID" när man loggar in via datorn. Om jag startat appen i mobilen och väljer det alternativet, skriver in mitt personnummer i datorn och min kod i mobilen så är jag inloggad. Lika smidigt funkar det att kvittera olika saker i datorn med hjälp av mobilen.

Men om någon knycker mobilen och knäcker koden så kan de stjäla identiteten utan att ha tillgång till min dator eller hur? För isf så finns ingen finess med det hela ö.h.t.

Ja.

Men blir jag av med mobilen kan jag spärra mitt mobila BankID precis som jag kan spärra bankkorten om jag blir av med plånboken.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kanin » 2014-12-19 12:16:14

Titti skrev:
rdos skrev:Men om någon knycker mobilen och knäcker koden så kan de stjäla identiteten utan att ha tillgång till min dator eller hur? För isf så finns ingen finess med det hela ö.h.t.
Men blir jag av med mobilen kan jag spärra mitt mobila BankID precis som jag kan spärra bankkorten om jag blir av med plånboken.

Det är också möjligt att fjärrensa all personlig data på mobiltelefonen (t.ex. via Android Enhetsadministratör).
Kanin

Inläggav Zirre » 2014-12-19 12:33:53

Varför inte bara välja Mobilt BankID och slippa problem?
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav kullan » 2014-12-19 12:35:51

Zirre skrev:Varför inte bara välja Mobilt BankID och slippa problem?

Det krävs att man har en smartphone. Det finns folk 2014 som inte har en sådan.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav rdos » 2014-12-19 13:00:35

Kanin skrev:
Titti skrev:
rdos skrev:Men om någon knycker mobilen och knäcker koden så kan de stjäla identiteten utan att ha tillgång till min dator eller hur? För isf så finns ingen finess med det hela ö.h.t.

Det är också möjligt att fjärrensa all personlig data på mobiltelefonen (t.ex. via Android Enhetsadministratör).

Behövs inte. Lagrar ingen personlig data i mobilen. Skulle inte ens komma på tanken att använda appar eller köra Internet via mobil. Det är totalt opraktiskt.

Undrar om man kan använda mobil bankid för att slippa hämta ut startkoder för att få installerat bankid på ny dator med Win 7 (har just nu bankid på en dator med XP där man påstår att det inte går att beställa nya vanliga bankid). Någon som vet?
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Miche » 2014-12-19 13:27:35

kullan skrev:

Du har ju en, eller hur?
Miche

Inläggav kullan » 2014-12-19 13:29:41

Miche skrev:
kullan skrev:

Du har ju en, eller hur?

Ja men det har nog inte trådskaparen.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Titti » 2014-12-19 14:48:52

rdos skrev:Undrar om man kan använda mobil bankid för att slippa hämta ut startkoder för att få installerat bankid på ny dator med Win 7 (har just nu bankid på en dator med XP där man påstår att det inte går att beställa nya vanliga bankid). Någon som vet?

Jag vet inte säkert men min någorlunda kvalificerade gissning är att det kan variera med vilken bank du har.

Jag läser förresten forumet via en app i mobilen och svarar dig därifrån. Funkar smidigt tycker jag.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kanin » 2014-12-19 15:08:51

De som inte har smarttelefon kan installera Android på en virtuell maskin.
Kanin

Inläggav Miche » 2014-12-19 15:22:34

Kanin skrev:De som inte har smarttelefon kan installera Android på en virtuell maskin.
Det blir slött som bara den...

Har du provat mobilt Bank-ID den vägen? Jag kanske kan testa någon dag om jag har tid och kommer ihåg...
Miche

Inläggav Kanin » 2014-12-19 15:43:06

Miche skrev:
Kanin skrev:De som inte har smarttelefon kan installera Android på en virtuell maskin.
Det blir slött som bara den...

Jag tycker tvärtom att det blir väldigt bra fart, utan fördröjningar (bortsett från att det tar ca 30 sekunder att starta), med Android 4.4.2 (Android-x86) i VirtualBox (under Linux, med 2GB minne och 3 processorkärnor tilldelade).

Miche skrev:Har du provat mobilt Bank-ID den vägen?

Nej, men det går att installera både Swedbank- och Bank-ID-appen.
Kanin

Inläggav plåtmonster » 2014-12-19 16:05:48

Vilka mjukvaror använder du för att skapa den miljön?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till IT-forum

Logga in