instängdhet
21 inlägg
• Sida 1 av 1
instängdhet
Man läser ibland om det där med att vara instängd i sig själv (som något slags fängelse). Brukar folk uppleva detta (eller är de kanske omedvetna om detta)? Finns det någon koppling till AS?
http://3.bp.blogspot.com/-5FppL1AFA6E/T ... rapped.png
http://3.bp.blogspot.com/-5FppL1AFA6E/T ... rapped.png
- jesusiscool
- Anslöt: 2013-04-25
instängdhet
Jag råkade ut för det förut ganska ofta, numera inte alls men min sambo hamnar i det stadiet i perioder med ojämna mellanrum (mycket beroende på saker som påverkar henne eller hennes barn negativt).
Jag har dock lärt mig hur jag ska få henne ur den situationen för det märks tydligt att hon inte mår bra när hon är i sin bubbla.
Jag har dock lärt mig hur jag ska få henne ur den situationen för det märks tydligt att hon inte mår bra när hon är i sin bubbla.
Nej, definitivt inte. Det är dock inte så ovanligt för människor som har någon form av autism (dit Asperger hör).HandOfGod137 skrev:Känner inte alla så?
instängdhet
Hur fungerar denna bubbla? man ser och hör väl som vanligt?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
instängdhet
Den fungerar som ett filter som dämpar inkommande intryck, ljud, ljus och känslor blir som en dimma.plåtmonster skrev:Hur fungerar denna bubbla? man ser och hör väl som vanligt?
Många gånger kan man bryta sig in i en annan persons bubbla (om denne har ett stort förtroende för den som bryter sig in) genom att fysiskt ta i personen. Jag önskade många gånger att min ex. hade brutit sig in men hon agerade tvärtom (stoppade barnen från att "störa") och isolerade mig ännu mer så jag blev bara sjukare och sjukare. Det var bara en katt som brydde sig om mig.
instängdhet
Är det bättre att tala om bubbla än om fängelse?
Å andra sidan låter fängelse mer allvarligt?
Å andra sidan låter fängelse mer allvarligt?
- jesusiscool
instängdhet
En bubbla går att spräcka men det går även att bli fri från ett fängelse även om det kan vara svårare.jesusiscool skrev:Är det bättre att tala om bubbla än om fängelse?
Det är svårare att bryta sig in till en person som sitter i en cell.jesusiscool skrev:Å andra sidan låter fängelse mer allvarligt?
instängdhet
Låter som ett tillstånd liknande de som uppstår vid sederande medicin. Kanske även upplevs med alkohol ibland?
- plåtmonster
instängdhet
Alkohol kan häva instängdheten, andra "mediciner" så som Theralen och Lergigan (som läkare ofta skriver ut som läkemedel för att häva tillståndet) snarare bevarar tillståndet och är kontraproduktivt.plåtmonster skrev:Kanske även upplevs med alkohol ibland?
instängdhet
Jag tror att vi är andliga varelser, satta i människokroppar för en tid. Köttet ska väck och vi får himmelska kroppar, om vi tror på sanningen.
Jesus lär kunna spräcka hål på alla bubblor och har även alla nycklar.
Sitter man i ett fängelse så är det ju nån som satt en där.Miche skrev:En bubbla går att spräcka men det går även att bli fri från ett fängelse även om det kan vara svårare.
instängdhet
Parvlon skrev:Jag tror att vi är andliga varelser, satta i människokroppar för en tid. Köttet ska väck och vi får himmelska kroppar, om vi tror på sanningen.Sitter man i ett fängelse så är det ju nån som satt en där.Miche skrev:En bubbla går att spräcka men det går även att bli fri från ett fängelse även om det kan vara svårare.
Jesus sade ju att vi är både kropp och själ. Alltså är vi också kroppsliga varelser...
- jesusiscool
instängdhet
Nej, nej. Hos läkaren är man en köttbit som skall fixas till. Hos psyket är man ett felaktigt beteende som skall korrigeras
- plåtmonster
instängdhet
Kropp, ande och själ står det en del om i bibeln och att våra kroppar ska återuppstå.jesusiscool skrev:Jesus sade ju att vi är både kropp och själ. Alltså är vi också kroppsliga varelser...
Visst har jag ett kött men jag identifierar mig inte med det.
instängdhet
Har denna bubbla att göra med det sociala samspelet?
- jesusiscool
instängdhet
Låter inte otroligt att det skulle kunna finnas en koppling.jesusiscool skrev:Har denna bubbla att göra med det sociala samspelet?
När jag mått som psykiskt sämst så har jag haft något som kan liknas vid en bubbla (inte att jämföra med min sambos) men då har jag samtidigt haft otroligt svårt att prata med människor, när jag mår psykiskt bra så existerar inte bubblan och jag kan ta kontakt med vem som helst.
instängdhet
Jag är inte helt säker att vi pratar om samma sak. Finns det något "fackuttryck" för tillståndet, och en beskrivning? Jag har ibland faser där jag drar mig tillbaka. Min man lämnar mig i fred då, men jag är inte helt säker själv om det är bra eller inte. Dels känner jag att jag inte orkar med alla intryck och behöver "stänga ner" en stund. Men det är lätt att man liksom fastnar i det. Jag undrar om det kan vara en bra idé att tidsbegränsa det? Jag brukar ju sitta vid datorn då, spela samma spel och kolla lite i forum och sånt. Eller menar ni att man inte gör någonting alls?
instängdhet
Det beror väldigt mycket på vad som utlöst bubblan.Toblerone skrev:Eller menar ni att man inte gör någonting alls?
Om det är efter en dag/period med många intryck så är det lämpligt att lämna personen i fred men om det är en enskild (eller flera) psykiskt jobbig händelse så mår åtminstone min sambo psykiskt dåligt och behöver komma ur bubblan vilket ofta fungerar mha liten mängd alkohol (normalt max 8 cl, ofta räcker det med 4 cl) samt fysisk närhet och omtanke. Lergigan och Theralen som läkare föreskrivit förstärker istället bubblan omkring 12 timmar och suger enorma mängder energi.
instängdhet
När man talar om ett fängelse kanske det mer handlar om att man har svårt med t.ex. att uttrycka hur man upplever det i sitt inre och att faktisk umgås med andra människor. Det är kanske så att man ibland behöver folk som besöker en i fängelset. Man har en distans till människor som man inte borde ha det.
Bubblan kanske är något lite annorlunda, eller?
- jesusiscool
instängdhet
Miche skrev:Det beror väldigt mycket på vad som utlöst bubblan.Toblerone skrev:Eller menar ni att man inte gör någonting alls?
Om det är efter en dag/period med många intryck så är det lämpligt att lämna personen i fred men om det är en enskild (eller flera) psykiskt jobbig händelse så mår åtminstone min sambo psykiskt dåligt och behöver komma ur bubblan vilket ofta fungerar mha liten mängd alkohol (normalt max 8 cl, ofta räcker det med 4 cl) samt fysisk närhet och omtanke. Lergigan och Theralen som läkare föreskrivit förstärker istället bubblan omkring 12 timmar och suger enorma mängder energi.
Intressant. Man får väl testa sig fram. Men jag tror jag undviker alkohol och mediciner. Det måste gå utan.
instängdhet
Mycket möjligt att du har rätt.jesusiscool skrev:När man talar om ett fängelse kanske det mer handlar om att man har svårt med t.ex. att uttrycka hur man upplever det i sitt inre och att faktisk umgås med andra människor. Det är kanske så att man ibland behöver folk som besöker en i fängelset. Man har en distans till människor som man inte borde ha det.
Dock är det så med oss med Asperger att vi har extremt svårt för att uttrycka våra känslor. Hur vet vi ex.vis om en känsla är bra eller dålig? Ibland tar vi fel och det kan bli väldigt konstigt (jag har extremt svårt att skilja på mättnadskänsla kontra hungerkänsla, jag tar hjälp av klockan ganska ofta...)
Självklart behöver vi besökare dock kan det variera hur ofta dessa besökare behövs, en del behöver besök ytterst sällan, andra betydligt mycket oftare. Blir besöken bra kan man få frigång från fängelset under kortare eller längre tid (frågan är om man kan bli helt fri).
Bubblan handlar mycket om att man sätter upp ett skydd för att dämpa sina sinnesintryck. Vi med AS har inget automatiskt filter mot alla intryck som sköljer över oss jämt och ständigt, hjärnan måste ofta arbeta för högtryck för att hantera intrycken (en process som hos en NT-person sköts automatiskt utan att de behöver fundera det minsta), hos oss kräver det enormt mycket energi (jag tror det har gjort scanningar på hjärnor hos NT respektive hos autister och sett vilken skillnad det är i hjärnans energiförbrukning).
Genom att sätta upp bubblan (en omedveten skyddsprocess) ger man hjärnan en frist att bearbeta de otroliga mängderna information som tagits in.
Återgå till Att leva som Aspergare