Frågor ang aktivitetstöd och aktivitetsersättning samtidigt.
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Först och främst vill jag bara säga hej till alla och att jag hoppas jag kommer trivas här.
Jag har sökt men får väldigt tvetydiga svar...
Det är nämligen så att jag precis har ansökt om aktivitetsersättning på 50% efter läkarutlåtande. Jobbar jag mer än så blir det helt enkelt för mycket för alla mina sinnen och jag blir mest bara larvig och arbetar sämre och sämre ju längre dagen går.
Har jag fattat det hela rätt nu om jag tror jag kommer få 50% aktivitetsstöd. samt 50% aktivitetsersättning om detta går vägen?
Jag har haft jobb 2012, fick då ut ungefär 12000kr efter skatt, per månad. Om jag förstod läkaren rätt baseras aktivitetsersättningen på den summan. Men de övriga 50%'en då som jag "kan" jobba dä, vad händer med dem? Fortsätter bara aktivitetsstödet där eller?. Kan man alltså få båda samtidigt?
Om något mattesnille preliminärt skulle kunna räkna ut hur mycket det blir i månaden vore det kanon. Jag får idag mellan 7200-8200/månad i aktivitetsstöd. 50% av det borde väl då rimligtvis vara mellan 3500 och 4100kr.
Skulle min slutsumma bli 6000 (akt.ersättning) + ~4000 (akt. stöd) när detta väl är klart. Har jag fattat det här rätt nu?
Ursäkta väldigt förvirrat inlägg, men det kan enkelt förklaras med att jag är riktigt förvirrad gällande alla dessa bidrag och regler.
Tack för att ni tog er tid att läsa
Jag har sökt men får väldigt tvetydiga svar...
Det är nämligen så att jag precis har ansökt om aktivitetsersättning på 50% efter läkarutlåtande. Jobbar jag mer än så blir det helt enkelt för mycket för alla mina sinnen och jag blir mest bara larvig och arbetar sämre och sämre ju längre dagen går.
Har jag fattat det hela rätt nu om jag tror jag kommer få 50% aktivitetsstöd. samt 50% aktivitetsersättning om detta går vägen?
Jag har haft jobb 2012, fick då ut ungefär 12000kr efter skatt, per månad. Om jag förstod läkaren rätt baseras aktivitetsersättningen på den summan. Men de övriga 50%'en då som jag "kan" jobba dä, vad händer med dem? Fortsätter bara aktivitetsstödet där eller?. Kan man alltså få båda samtidigt?
Om något mattesnille preliminärt skulle kunna räkna ut hur mycket det blir i månaden vore det kanon. Jag får idag mellan 7200-8200/månad i aktivitetsstöd. 50% av det borde väl då rimligtvis vara mellan 3500 och 4100kr.
Skulle min slutsumma bli 6000 (akt.ersättning) + ~4000 (akt. stöd) när detta väl är klart. Har jag fattat det här rätt nu?
Ursäkta väldigt förvirrat inlägg, men det kan enkelt förklaras med att jag är riktigt förvirrad gällande alla dessa bidrag och regler.
Tack för att ni tog er tid att läsa
Chkm8 skrev:Har jag fattat det hela rätt nu om jag tror jag kommer få 50% aktivitetsstöd. samt 50% aktivitetsersättning om detta går vägen?
Ja.
Chkm8 skrev:Jag har haft jobb 2012, fick då ut ungefär 12000kr efter skatt, per månad. Om jag förstod läkaren rätt baseras aktivitetsersättningen på den summan.
Aktivitetsersättningen baseras på de tre år, av de senaste åtta åren, då du har haft högst årsinkomst.
Hel aktivitetsersättning ger bara 64% av den genomsnittliga inkomsten före skatt (justerad för inflation och med tillägg för pensionsavgifter). Halvera detta för att beräkna vad du kommer att få före skatt.
Du får dock lägst 4 265 kr i månaden före skatt i halv aktivitetsersättning.
Chkm8 skrev:Skulle min slutsumma bli 6000 (akt.ersättning) + ~4000 (akt. stöd) när detta väl är klart. Har jag fattat det här rätt nu?
Du kommer sannolikt att få någon mindre än så, men möjligen mer om du söker bostadstillägg.
Kanin skrev:Chkm8 skrev:Har jag fattat det hela rätt nu om jag tror jag kommer få 50% aktivitetsstöd. samt 50% aktivitetsersättning om detta går vägen?
Ja.Chkm8 skrev:Jag har haft jobb 2012, fick då ut ungefär 12000kr efter skatt, per månad. Om jag förstod läkaren rätt baseras aktivitetsersättningen på den summan.
Aktivitetsersättningen baseras på de tre år, av de senaste åtta åren, då du har haft högst årsinkomst.
Hel aktivitetsersättning ger bara 64% av den genomsnittliga inkomsten före skatt (justerad för inflation och med tillägg för pensionsavgifter). Halvera detta för att beräkna vad du kommer att få före skatt.
Du får dock lägst 4 265 kr i månaden före skatt i halv aktivitetsersättning.Chkm8 skrev:Skulle min slutsumma bli 6000 (akt.ersättning) + ~4000 (akt. stöd) när detta väl är klart. Har jag fattat det här rätt nu?
Du kommer sannolikt att få någon mindre än så, men möjligen mer om du söker bostadstillägg.
Tack för väldigt informativt svar! Det uppskattas och ger mig lite mer kött på benen. Tack!
![Applåderar :-)049](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/eusa_clap.gif)
Jag har aldrig trott att man kunde få aktivitetsersättning och aktivitetstöd samtidigt, ens få 50% aktivitetsersättning, inget som jag fått höra iaf.
![Fråga :?:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_question.gif)
![Chockad :shock:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_eek.gif)
![Fråga :?:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_question.gif)
ladylinda skrev:Jag har aldrig trott att man kunde få aktivitetsersättning och aktivitetstöd samtidigt, ens få 50% aktivitetsersättning, inget som jag fått höra iaf.![]()
Om du är arbetslös och deltar i arbetsmarknadspolitiskt program 50% av heltid och för resterande 50% får aktivitetsersättning/sjukersättning/sjukpenning, så är du normalt berättigad till 50% aktivitetsstöd.
Ur Förordning (1996:1100) om aktivitetsstöd:
Om däremot en ersättning, en pension eller ett tillägg enligt första stycket 1–3 lämnas med mindre än ett helt belopp eller om det är fråga om livränta enligt första stycket 5, minskas stödet endast till den del som aktivitetsstödet och det andra beloppet utgör ersättning för samma inkomstbortfall.
Re: Frågor ang aktivitetstöd och aktivitetsersättning samtid
Aktivitetsersättning är ungefär detsamma som sjukersättning, det som tidigare kallades sjuk- eller förtidspension. Aktivitetsersättning får den som är under trettio år gammal. Den som är äldre får istället sjukersättning.
Aktivitetsstöd får den som deltar i olika saker genom arbetsförmedlingen. Har haft en mängd olika namn förut.
Aktivitetsstöd får den som deltar i olika saker genom arbetsförmedlingen. Har haft en mängd olika namn förut.
Titti skrev: Aktivitetsstöd får den som deltar i olika saker genom arbetsförmedlingen. Har haft en mängd olika namn förut.
Har man det på heltid får man väl sämre ekonomi än om man har aktivitets- eller sjukersättning? Har för mig att d ligger på ca 3500 eller så (beror kanske på om man arbetat tidigare el inte?.
Flinta skrev:Har man det på heltid får man väl sämre ekonomi än om man har aktivitets- eller sjukersättning? Har för mig att d ligger på ca 3500 eller så (beror kanske på om man arbetat tidigare el inte?.Titti skrev: Aktivitetsstöd får den som deltar i olika saker genom arbetsförmedlingen. Har haft en mängd olika namn förut.
Aktivitetsstödet är 223 kr om dagen, före skatt, för de som inte uppfyller villkor för a-kassa, annars samma som arbetslöshetsersättning.
Jag har fått ungefär lika mycket oavsett det varit aktivitetsstöd, akassa, sjukpenning, föräldrapenning eller sjukersättning.
Återgå till Aspergare och vården