Blöder ni näsblod ofta?
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Blöder ni näsblod ofta?
Hej, jobbar just nu som lärare åt ett par elever med asperger, de är i 11/12 år gamla och bägge har berättat för mig att det ibland vaknar på nätterna med näsblod. Min aspige make mins också att han ofta hade näsblod i sömnen i samma ålder. Är det en tillfällighet eller är det fler som har, har haft, samma problem?
Blöder ni näsblod ofta?
Det var väl i den åldern som man höll på och petade i näsan. :p
Jag hade tydligen också detta problem, ibland på nätterna men mest på dagarna.
Jag hade tydligen också detta problem, ibland på nätterna men mest på dagarna.
- Enormouse91
- Anslöt: 2011-03-03
Blöder ni näsblod ofta?
Har aldrig hänt men jag har haft NT-kamrater som fått näsblod av en hård nysning. Har nog snarare med tjockleken på slemhinnorna i näsan att göra.
Blöder ni näsblod ofta?
Ja en gång när jag råkade köra in en pinne i näsan och en gång när en person råkade köra in en knytnäve i mitt ansikte.
Blöder ni näsblod ofta?
Jag har ganska ofta näsblod, i tonåren försökte de bränna blodkärl i näsan med det hjälpte inte ett skit.
De bästa för mig är att spreja näsan med Nozoil, ett receptfritt och vad jag uppfattar biverkningsfritt läkemedel med sesamolja som mjukar upp huden i näsan och minskar risken för näsblod.
De bästa för mig är att spreja näsan med Nozoil, ett receptfritt och vad jag uppfattar biverkningsfritt läkemedel med sesamolja som mjukar upp huden i näsan och minskar risken för näsblod.
Blöder ni näsblod ofta?
Det låter otroligt att näsblod skulle ha något med Asperger att göra.
- Bredochbutter
- Anslöt: 2014-10-30
Blöder ni näsblod ofta?
inte nu, men var och varannan natt ibland när jag var yngre.
http://www.kunskapsguiden.se/psykiatri/ ... fault.aspx
"Aspergers syndrom hör till gruppen autismspektrumtillstånd och är en form av autism. Bidragande orsaker till Aspergers syndrom kan vara arvsanlag eller i vissa fall hjärnskada före eller under födseln."
Ja då var det som jag minns/hört, vad det kan vara, varför kan inte näsblod ha att göra med det då? Man kan väl ha lättare för att börja blöda om man har brist på vissa vitaminer, skulle hjärnan utvecklas bra om det får fortsätta? Har pågått förlänge? Jag säger ändå inte att jag tror det ena eller andra, jag bara tänker möjligheter oftare än inte: att nåt påverkar. Samtidigt undrar jag då varför man aldrig blöder nu så dåligt man äter ibland.
http://www.kunskapsguiden.se/psykiatri/ ... fault.aspx
"Aspergers syndrom hör till gruppen autismspektrumtillstånd och är en form av autism. Bidragande orsaker till Aspergers syndrom kan vara arvsanlag eller i vissa fall hjärnskada före eller under födseln."
Ja då var det som jag minns/hört, vad det kan vara, varför kan inte näsblod ha att göra med det då? Man kan väl ha lättare för att börja blöda om man har brist på vissa vitaminer, skulle hjärnan utvecklas bra om det får fortsätta? Har pågått förlänge? Jag säger ändå inte att jag tror det ena eller andra, jag bara tänker möjligheter oftare än inte: att nåt påverkar. Samtidigt undrar jag då varför man aldrig blöder nu så dåligt man äter ibland.
Blöder ni näsblod ofta?
Vid förkylning brukar jag blöda näsblod men det beror på att slemhinnorna är känsliga. annars blöder jag inte om jag inte råka riva mig i näsan.
Blöder ni näsblod ofta?
Väldigt ofta, vintertid flera ggn i veckan, tror det beror mest på min skitiga arbetsmiljö, det är inga stora mängder och det brukar upphöra när jag är borta från jobbet. Är ofta förkyld, men det här är väl inget man dör av... 

Blöder ni näsblod ofta?
Nej, inte så ofte.
När jag var liten så fikk jag och dom andra ungarna beskjed om at å blö näsblod var sunt. Det var inte nåt fel med det. "Hold käften och la det blö, det är bra för dej!". Though love.
När jag var liten så fikk jag och dom andra ungarna beskjed om at å blö näsblod var sunt. Det var inte nåt fel med det. "Hold käften och la det blö, det är bra för dej!". Though love.

- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-02-23
Blöder ni näsblod ofta?
Ofta nu som 30åring, men ännu mer som yngre. Dock hade mor också näsblod ofta som ung/barn och hon är definitivt inte aspie.
Blöder ni näsblod ofta?
Nej, har bara hänt två gånger eller något. Vi hade en nördkille i klassen och han hade glasögon och blödde "alltid" näsblod. Om det finns något samband så är det nog bara typ överkänslighet för kliande näsor eller något sådant.
Blöder ni näsblod ofta?
Blödde du inte innan du började jobba där? Att du har en arbetsplats som får dig att blöda näsblod låter allvarligt, i sådana fall borde de som har jobbat där länge dött av det nu.antonius skrev:Väldigt ofta, vintertid flera ggn i veckan, tror det beror mest på min skitiga arbetsmiljö, det är inga stora mängder och det brukar upphöra när jag är borta från jobbet. Är ofta förkyld, men det här är väl inget man dör av...
Blöder ni näsblod ofta?
Vet inte om det är så allvarligt. Andas man in olika damm så klart att näsan irriteras inuti. Det kan vara läge med nässköljning om man har ett sånt jobb.
Blöder ni näsblod ofta?
Huggorm skrev:Blödde du inte innan du började jobba där? Att du har en arbetsplats som får dig att blöda näsblod låter allvarligt, i sådana fall borde de som har jobbat där länge dött av det nu.antonius skrev:Väldigt ofta, vintertid flera ggn i veckan, tror det beror mest på min skitiga arbetsmiljö, det är inga stora mängder och det brukar upphöra när jag är borta från jobbet. Är ofta förkyld, men det här är väl inget man dör av...
Det är mest ammoniak som stinker ibland och det i kombination med damm etc gör slemhinnorna sköra, arbetsinspektionen har testat miljön och vi går årligen på hälsokontroller. Jag har varit där längst så hade det varit farligt hade jag nog varit avliden nu. Vi har betydligt farligare prylar med frätande ämnen, etc, där man måste ha gasmask, samt explosiva saker med, men där är det avstängda områden man inte får beträda, annat än med behörig personal etc...

Blöder ni näsblod ofta?
Tack för alla svar. Vi får se det som indikation att det bara är en tillfällighet och inte har något med asperger att göra.
Blöder ni näsblod ofta?
Asperger => ensidig kost => vitaminbrist t.ex järn => näsblod?
Eller att man pillar sig i näsan för ofta.
Eller att man pillar sig i näsan för ofta.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Blöder ni näsblod ofta?
plåtmonster skrev:Asperger => ensidig kost => vitaminbrist t.ex järn => näsblod?
Det kan nog stämma.
- Enormouse91
- Anslöt: 2011-03-03
Blöder ni näsblod ofta?
Jag blödde ofta näsblod från sexårsåldern upp till de yngre tonåren. Sedan blev det alltmer sällan. Sista gången jag drabbades var jag 23.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor